Paard zwaar mishandeld in de wei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:56

Natuurlijk kunnen paarden zelf stommiteiten doen. Maar als je goed zoekt, dan vind je daar toch sporen van terug. Een paard dat in de draad gehangen heeft gaat de draden niet netjes terughangen en opspannen en met een doekje het bloed en stukjes vacht opvegen. Vanuit de OP krijg ik niet de indruk dat het over een reusachtig groot en onoverzichtelijk weiland gaat, dus als het een ongeluk is moet je daar toch iets van terugvinden.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:58

Dat lijkt mij ook Sclimpre. Vandaar ook mijn vraag hoe zoiets dan mogelijk is als er niets van terug te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:01

Je ontkent elke mogelijkheid dat het paard het zelf zou gedaan hebben :) Tevens zijn het mijn paarden niet die zo al van het land zijn gekomen, maar ik heb het al genoeg bij anderen gezien, tot de dood tot gevolg.

Prikpaaltjes met draad is in mijn ogen wel wat anders dan een degelijke omheining met draad. Die prikpaaltjes zitten max 20 centimeter de grond in. Dat zie je inderdaad direct als ze er tegen zitten. Hier zitten zware palen 80 centimeter de grond in. Dat zie je niet direct als ze tegen de draad lopen.

En ander landschap, ja klopt. Maar wij hebben nu een weide gekocht in september en je wilt niet weten wat aan rotzooi wij al hebben opgegraven. Sommigen mensen zien een weide als stortplaats. Daar kom je helaas pas achter eenmaal je begint te snoeien/ploegen etc.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:05

Uiteraard is hier rondom ook een degelijke omheining, die prikpalen zijn puur om een stuk land in meerdere percelen te verdelen. Maar een paard rent niet zomaar in een omheining. ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik ontken nergens dat het paard het zelf gedaan heeft. Ik vraag mij alleen af hoe het werkt dat een paard zo van het land komt. Dat hebben wij nog nooit meegemaakt. Niet met veulens, jonge paarden of oudere paarden. Dus ik ben zeer benieuwd. Wij hebben alleen gras in de wei, geen stenen en rotzooi. Dan zetten wij er geen paarden in namelijk. Dat is vragen om problemen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:18

Sclimpre schreef:
Natuurlijk kunnen paarden zelf stommiteiten doen. Maar als je goed zoekt, dan vind je daar toch sporen van terug. Een paard dat in de draad gehangen heeft gaat de draden niet netjes terughangen en opspannen en met een doekje het bloed en stukjes vacht opvegen. Vanuit de OP krijg ik niet de indruk dat het over een reusachtig groot en onoverzichtelijk weiland gaat, dus als het een ongeluk is moet je daar toch iets van terugvinden.

En in geval van mishandeling zouden er in een dichtbevolkt land als Nederland, toch regelmatig getuigen zijn geweest.
Maar je hoort daar zelden of nooit van. Geen sporen van daders, laat staan arrestaties.
Dat maakt mij altijd wat sceptisch wat betreft berichten van "paardenmishandeling", met als enige aanwijzing een verwond paard.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:27

In jouw redenering zou een dichtbevolkt land automatisch misdaadvrij zijn. Inbrekers, verkrachters, mensen die vluchtmisdrijf plegen zouden allemaal kansloos zijn. Helaas is het anders.
Het lijkt me logisch dat de eigenaars die een gewond paard uit hun wei halen eerst grondig kijken of het geen ongeluk is en pas als er niets wijst op een ongeluk aan mishandeling denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:28

Maar hoe zou je die wonden als mens dan moeten toebrengen? Ik zag 2 enorme vleeswonden op gelijke hoogte op beide benen. Hoe wil je dat als mens dan voor elkaar krijgen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:30

Sclimpre schreef:
In jouw redenering zou een dichtbevolkt land automatisch misdaadvrij zijn. Inbrekers, verkrachters, mensen die vluchtmisdrijf plegen zouden allemaal kansloos zijn. Helaas is het anders.
Het lijkt me logisch dat de eigenaars die een gewond paard uit hun wei halen eerst grondig kijken of het geen ongeluk is en pas als er niets wijst op een ongeluk aan mishandeling denken.

Dan heb je mijn redenering niet begrepen. Van inbraken, verkrachtingen, vluchtmisdrijven zijn regelmatig getuigen.
Itt deze "paardenmishandelingen". En dat was mijn punt.
Niet die rare extrapolatie van jou.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:40

Ik denk dat dat van die getuigen heel erg tegenvalt. Iemand die iets fouts van plan is doet dat meestal niet wanneer er veel volk op staat te kijken. En ik vrees dat een gewond paard niet hoog op de prioriteitenlijst staat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:49

Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar de verwondingen in dit soort gevallen zijn opvallend gelijk van aard, en imo niet de meest waarschijnlijke voor mishandeling. Dat in combinatie met het gebrek aan verdachten, en hoe veelvoorkomend het is dat paarden zichzelf verwonden, maakt me zoals ik zei, sceptisch tav de mishandeling hypothese.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:57

[quote]Maar een paard rent niet zomaar in een omheining. ik heb het nog nooit meegemaakt./quote]

Dat jij het nooit hebt meegemaakt betekent niet dat een paard dat niet doet. Mijn paard haalde laatst de bocht niet op het natte gras en gleed (niet voor het eerst) onderuit. Genoeg gras zodat je geen slipsporen zag. Nu zag ik het gebeuren. Hij gleed tegen de omheining aan, koord met palen, die meegaven en hem daardoor gelukkig niet verwondde. Geeft het niet mee kan het behoorlijk snijden en zie je daarna geen slap draad. Stenen heb ik soms ook in de wei, oude landbouwgrond naast huis en soms komen er stenen naar boven. Dus tja, alles kan.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:59

Ook hier iemand die erg sceptisch is tov al die mishandel-verhalen.

De meeste paarden staan bv niet alleen,een ander paard kan door te slaan zelfs een snee veroorzaken bij een ander paard.
En geen stenen in de wei...tja,hier ook propere weides,maar door de jaren heen heb ik al heel wat vreemde dingen uit de weide gehaald,van een oud,verroest ijzer tot oude glazen medicatieflesjes.
Dingen onder de grond komen met de jaren vaak naar boven,en dat zie je vaak niet altijd(direct),dus zoiets kan heus wel.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:02

Ik laat even in het midden of het nu mishandeling is of gewoon een ongeluk. Als eigenaar ben je hier hoe dan ook kapot van. Ik hoop dat het paard er weer bovenop komt!

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:03

Cayenne schreef:
Maar hoe zou je die wonden als mens dan moeten toebrengen? Ik zag 2 enorme vleeswonden op gelijke hoogte op beide benen. Hoe wil je dat als mens dan voor elkaar krijgen?

Precies dit, dan moet je een paard toch wel met meer man vast gaan houden wil je dat voor elkaar krijgen!
Ik zat ook eerder aan een ongeluk te denken. Jong paardje....weet de situatie niet daar op de wei. Stond ze met andere paarden, wat voor omheining is er??
Vreselijk sneu voor het dier en de eigenaren

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:25

Paardenfann4 schreef:
Ik vind dat erg ver gezocht. Wie heeft stenen in de wei? Ik niet. Bovendien letten paarden echt wel op en rennen niet zomaar in de stroom. Wij houden al ons hele leven paarden en er is er nog nooit een die zich zelf verwond heeft op een wei of stal. Dus ik vraag mij toch af hoe dit mogelijk is. Dan is de wei duidelijk ongeschikt om paarden op te houden. Als een paard in de draad terecht komt dan zie je dat echt wel, die hangt dan slap en er zijn duidelijk remsporen te zien. Dus ik geloof er helemaal niks van dat paarden zichzelf zo verwonden. Als dat wel het geval is dan zou ik het management eens ernstig onder de loep nemen.


Ik heb ruim een jaar geleden ook mijn paard uit de wei gehaald met een gigantische beenwond, miste gewoon een enorm stuk vlees van ca 8x3 cm aan de voorzijde van een been, ook een wond tot op het bot en pezen. De wond had scherpe randen, zelfs minder rafelig dan op de foto’s in dit artikel, het leek bijna of er een rechthoek uit was. Met wat fantasie was dat ook als snijwond te interpreteren geweest.
Maar.... paard stond in de wei waar continue toezicht is, overdag, van alle kanten van het terrein is te zien en te horen of er iets geks gebeurt in de wei, en het terrein ongezien opkomen is praktisch onmogelijk. Het werd alleen gezien omdat de stalhoudster toevallig bij het binnenhalen zag dat hij wat bloed in zijn sok had (witte benen, maar sokkenpaard). Wond bloedde nauwelijks en paard liep gewoon rad, wat bizar was gezien de omvang van de wond. Oorzaak is nooit duidelijk geworden, misschien een klap van een ander paard, misschien zichzelf een vreemde optater verkocht, grond was behoorlijk hard en droog dus dat kan ook nog. Omheining was niets aan te zien, en een paard in de draad was ook zeker gezien. Mishandeling is 100% uitgesloten. En er ligt hier echt geen zooi in de wei.

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:36

Ik las het net op Omroepbrabant.nl, arm dier. Wat een vreselijke verwondingen :(

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:08

Supertje schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik vind dat erg ver gezocht. Wie heeft stenen in de wei? Ik niet. Bovendien letten paarden echt wel op en rennen niet zomaar in de stroom. Wij houden al ons hele leven paarden en er is er nog nooit een die zich zelf verwond heeft op een wei of stal. Dus ik vraag mij toch af hoe dit mogelijk is. Dan is de wei duidelijk ongeschikt om paarden op te houden. Als een paard in de draad terecht komt dan zie je dat echt wel, die hangt dan slap en er zijn duidelijk remsporen te zien. Dus ik geloof er helemaal niks van dat paarden zichzelf zo verwonden. Als dat wel het geval is dan zou ik het management eens ernstig onder de loep nemen.


Ik heb ruim een jaar geleden ook mijn paard uit de wei gehaald met een gigantische beenwond, miste gewoon een enorm stuk vlees van ca 8x3 cm aan de voorzijde van een been, ook een wond tot op het bot en pezen. De wond had scherpe randen, zelfs minder rafelig dan op de foto’s in dit artikel, het leek bijna of er een rechthoek uit was. Met wat fantasie was dat ook als snijwond te interpreteren geweest.
Maar.... paard stond in de wei waar continue toezicht is, overdag, van alle kanten van het terrein is te zien en te horen of er iets geks gebeurt in de wei, en het terrein ongezien opkomen is praktisch onmogelijk. Het werd alleen gezien omdat de stalhoudster toevallig bij het binnenhalen zag dat hij wat bloed in zijn sok had (witte benen, maar sokkenpaard). Wond bloedde nauwelijks en paard liep gewoon rad, wat bizar was gezien de omvang van de wond. Oorzaak is nooit duidelijk geworden, misschien een klap van een ander paard, misschien zichzelf een vreemde optater verkocht, grond was behoorlijk hard en droog dus dat kan ook nog. Omheining was niets aan te zien, en een paard in de draad was ook zeker gezien. Mishandeling is 100% uitgesloten. En er ligt hier echt geen zooi in de wei.


Bijzonder verhaal. Maar als daar continu toezicht was, waarom heeft niemand iets gezien dan? Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel paarden er zwaargewond uit een wei komen en dat er nooit iemand iets opvalt. Ik zeg niet dat dit door een "beul" is gedaan want ook daar heb ik mijn vraagtekens bij. Al lopen er genoeg mensen met een kronkel rond die dat zouden kunnen doen. Maar toch blijft het raar dat paarden zwaar gewond raken en nooit iemand daar iets van ziet of merkt.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:26

Citaat:
Bijzonder verhaal. Maar als daar continu toezicht was, waarom heeft niemand iets gezien dan? Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel paarden er zwaargewond uit een wei komen en dat er nooit iemand iets opvalt. Ik zeg niet dat dit door een "beul" is gedaan want ook daar heb ik mijn vraagtekens bij. Al lopen er genoeg mensen met een kronkel rond die dat zouden kunnen doen. Maar toch blijft het raar dat paarden zwaar gewond raken en nooit iemand daar iets van ziet of merkt.


Sommige dingen hoef je niet te zien gebeuren, ik ga ook niet de hele dag bij mijn paard zijn wei staan kijken of hij zichzelf niet verwond..

Daarnaast rennen paarden wel degelijk in het stroomdraad, en proberen ze daar zelfs onder door te kruipen, of als er niet genoeg stroom op staat gaan sommige er zelfs tegen aan hangen om een spriet gras te pikken..

En ja ik heb er ook genoeg uit de wei zien komen met de meest rare dingen, hoe ze het voor elkaar krijgen weet geen mens. Ook ooit gezien dat een paard met een hoefijzer om zijn kootholte de wei uit kwam, heeft ie ook knap gedaan.

De rede dat ik dit al heel vaak heb zien gebeuren, is omdat ik op heel veel verschillende stallen kom. Dus ja ik kijk er niet raar van op als er weer een met een winkelhaak de wei uit komt (en alle draad nog intact is) ;). Is niet leuk, maar dat is het risico van paarden houden, als je ze op stal moet opsluiten zouden we een hele andere discussie krijgen ;).

Los van alles hoop ik dat het nog goed gaat komen met het paard..

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:27

Mijn paard is op de vorige stal midden in de nacht over of door de hoge omheining met draden gesprongen. Beste hoge omheining, flinke klap stroom erop.

In die wei stonden 30 - 40 paardenvrienden waar hij al jaren mee samen was. Hij is over de (rustige gelukkig) weg , weg van zijn maten, naar de stal gegaan,waar de stalhouders wakker werden van de honden die aansloegen op het hoefgetrappel.

Midden in de nacht.

Niemand kan vertellen hoe, waarom. En vooral, waarom is hij van de kudde weggelopen naar de stal, ca 200 - 300 meter verderop.

Paarden halen soms gewoon rare stunts uit

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:42

Lisa_WB schreef:
Ik woon heeeel dichtbij en hoorde via via & in een ander bericht staat ook genoemd dat de hele omheining & draden intact waren en dat daar geen bloed en haren zijn gevonden.
Blijft toch wel een “rare plek” om een paard te mishandelen...


Wij hebben laatst een paard met een mega snee in dr neus van 10cm lang en 2cm diep gevonden. Ze stonden op een klein stukje maar ook nergens bloed gevonden. Ze stonden net een uurtje in de wei ver van de weg af bij de eigenaar aan huis.

Een beul kan het dus niet zijn geweest want er was iemand in de bak naast het weiland aan het rijden maar ook nergens bloed gevonden... zegt niet altijd wat dat je geen bloed kan vinden.

Daarbij kan ik me idd niet voorstellen dat een paard blijft staan als die gesneden word... nu kan het natuurlijk altijd een beul zijn maar om gelijk tot die conclusie te komen. Paarden kunnen zich op de meest rare manier verwonden.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:00

Hoezo raar dat niemand ooit ziet hoe een paard gewond raakt op een wei???
Je gaat er toch niet heel de dag de wacht houden of er wat gebeuren kan!?

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:06

Waarom zou een paard blijven staan als hij bij het eerste been word toegetakeld? Paarden zijn vluchtdieren dus instinctief zou hij of zij dus moeten ontsnappen.
Ik hoop niet dat het dier echt is mishandeld maar omdat nu altijd te gaan roepen is een tweede.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:20

Als het mijn paard was had ik hem hier aangeboden:
http://fdoz.nl/

Die kunnen daar wel wat mee. ;)
En kunnen hopelijk de speculaties uit de wereld geholpen worden.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:21

purny schreef:
Waarom zou een paard blijven staan als hij bij het eerste been word toegetakeld? Paarden zijn vluchtdieren dus instinctief zou hij of zij dus moeten ontsnappen.
Ik hoop niet dat het dier echt is mishandeld maar omdat nu altijd te gaan roepen is een tweede.



Ik zeg 1 ding: Tennessee walking horse.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:29

purny schreef:
Waarom zou een paard blijven staan als hij bij het eerste been word toegetakeld? Paarden zijn vluchtdieren dus instinctief zou hij of zij dus moeten ontsnappen.

Halster? praam?
Er zullen heus wel twijfelgevallen zijn od gevallen die ten onrechte aan een mishandelaar toegeschreven worden. Maar als eigenaar + DA + politie na het paard, de wei, de omheining en de omgeving bekeken te hebben denken aan mishandeling dan geloof ik hen eerder dan iemand die van achter een pc iets anders beweert. Voor de eigenaars hoop ik dat het toch een ongeluk geweest is, de ellende op zich is al erg genoeg maar als je dan nog vermoedt dat het met opzet gedaan is maakt het nog erger.