Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 00:41

*kwpn
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Jesse James. Foto door aniek1985

Zaterdagmorgen was het dé dag voor de vier tuigpaardhengsten die nog in Ermelo aanwezig waren voor hun verrichtingsonderzoek: het was tijd voor het eindexamen. Na afloop konden drie hengsten worden ingeschreven in het stamboek.

“We hebben een aantal heel tuigtypische hengsten met tuigtypische eigenschappen in kunnen schrijven”, vertelt hengstenkeuringscommissievoorzitter Johan Hamminga. “En daar zijn we heel blij mee!” Met de eerder ingeschreven Hubert VDM, die na zijn verkorte onderzoek eerder dit voorjaar al zijn dekbrevet verdiende, komt de teller voor dit onderzoek op vier.

Trainingsleider Henk Hammers stelde de vier examenhengsten voor op het hoofdterrein van de KNHS. Ook Hubert VDM (v.Cizandro) werd in tuig gepresenteerd, met aan de leidsels zijn vaste rijder Lambertus Huckriede.

Aansluitend kwamen de hengsten aan de hand in de baan voor de uitslag en huldiging van de fokkers en eigenaren. Voor elke fokker is dit moment heel bijzonder, maar voor Piet Lelieveld uit Leidschendam, die in Hubert VDM zijn vierde goedgekeurde hengst fokte, is dat zeker een prestatie die het vermelden waard is.

De Atleet-zoon Kapitaal (mv.Manno, fokker Jan Tienkamp uit Peest) werd met onder andere een 8,5 voor front en actie van het voorbeen ingeschreven. De hengst heeft tijdens het onderzoek veel progressie laten zien.

Eebert krijgt in Kordaat (mv.Patijn, fokker Tabe de Jong uit Hollum) zijn eerste zoon goedgekeurd. Het achterbeengebruik (8,5) is het sterkste punt van deze jeugdige hengst, die eveneens vooruitgang heeft geboekt tijdens het onderzoek.

De kampioen van de hengstenkeuring 2017, Jesse James (Unieko x Marvel), gefokt door Mark en Martin de Groot, kreeg eveneens een 8,5 voor front en actie van het voorbeen.

Tijdens de huldiging roemde Johan Hamminga nog eens de instelling van de zesjarige Hubert VDM (Cizandro x Manno).

De hengst Kane-BFT (Bocellie x Unieko) kon helaas na zijn presentatie op het hoofdterrein naar de mening van de hengstenkeuringscommissie niet worden ingeschreven in het stamboek. Vervolgens werd bij het uitchecken door de veterinair een bemerking vastgesteld. Hierna is in overleg met de eigenaar en de hengstenkeuringscommissie besloten de beoordeling te laten vervallen en de hengst door te verwijzen naar het voorjaarsonderzoek van 2019.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:44

Filmpje van de hengst Jesse James. Gisteren gefilmd op de hengstenshow.


moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:04

Wat een bonk energie zeg dat paard. :D
Ik ben stiekem wel heel benieuwd hoeveel voer daar ingegaan is voor dit rondje showkikkeren. :+
En ik geef ze gelijk hoor, maar wát een bonk energie en power.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:22

moonfish13 schreef:
Wat een bonk energie zeg dat paard. :D
Ik ben stiekem wel heel benieuwd hoeveel voer daar ingegaan is voor dit rondje showkikkeren. :+
En ik geef ze gelijk hoor, maar wát een bonk energie en power.


Dat is typisch tuigpaard :D en dat is, vind Ik, ook nodig voor de sport. Het is een waar showpaard dus daar hoort temperament bij.

Jesse James komt uit een bloedje mooie merrie. Ik vind het jammer dat hij qua bloedvoering en maat niet past op mijn merrie.. Dat geldt qua bloed overigens ook voor de andere 2 hengsten :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:17

moonfish13 schreef:
Wat een bonk energie zeg dat paard. :D
Ik ben stiekem wel heel benieuwd hoeveel voer daar ingegaan is voor dit rondje showkikkeren. :+
En ik geef ze gelijk hoor, maar wát een bonk energie en power.


Dat krijg je met voer niet zo. Natuurlijk moeten goed gevoerd worden om optimaal te kunnen presteren. Maar stop dit voer in een Tinker(of een ander minder heet ras of type) en hij stuiterd niet op deze manier.

Maar deze worden zo gefokt. Net als bij de dressuurpaarden wordt er hier op een bepaalde scherpheid gefokt. Wat Sophie zegt nodig voor de sport.

Heel best paard dit. Maar Tuigpaardenrichting heeft 3 serieuze uitdagingen.

-bloedspreiding(zitten ze fanatiek op)
-maat en formaat
-de stap. Wordt niet meer meegenomen tijdens de selectie. Voor de aangespannen sport echter wel nodig.(let op niet voor de Tuigpaardensport)

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:22

Ik was eest stomverbaasd dat Joop Van Uytert deze had gekocht. Tot ik bedacht dat hij dat wel met een reden zal hebben gedaan en dat bleek maar weer. :D Hij is van plan om hem ook op dressuurgefokte paarden te gebruiken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:45

Oh echt? Ja dat zal.

Hij heeft ook de Gelderse Henkie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:47

En toch denk ik dat tuigpaardenbloed best een aanvulling kan zijn voor de dressuurwereld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:16

Cayenne schreef:
En toch denk ik dat tuigpaardenbloed best een aanvulling kan zijn voor de dressuurwereld.


Denk ik ook hoor :j

Krijg je een soort van Gelderse qua uiterlijk maar dan veel scherper en heter.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:18

Zal ik de mijne maar dekken met een dp dan? :P

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:23

SophievdV schreef:
Zal ik de mijne maar dekken met een dp dan? :P


Ik noem maar een naam...Verdades :P

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:04

Haha ja!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:11

Cayenne schreef:
En toch denk ik dat tuigpaardenbloed best een aanvulling kan zijn voor de dressuurwereld.

Ja absoluut, ik ben dressuurruiter maar heb ook wel het één en ander aan tuigpaarden toestanden gedaan en ik ben er echt van overtuigd dat we nog betere sportpaarden voor de dressuur krijgen als we er wat tuigpaard doorheen halen. In 2016 heb ik zilver gereden op een nationaal kampioenschap met een oud type tuigpaard (echt nog zo'n grote met giga danspassen die je lekker voelt stuiteren als je er op zit) en vorig jaar ook op een 'recenter' tuigpaard gereden (ongeveer 7/8 jaar jonger) en dat verschil vond ik toch al erg groot. Nog steeds dezelfde spectaculaire beweging maar veel aangenamer uit te zitten door een compactere bouw. Er is al veel vooruitgang geboekt en het zou zonde zijn om niet eens te proberen wat we daar in de dressuurwereld mee kunnen knutselen! Als je ziet wat Adelinde bijvoorbeeld uit Henkie haalt vind ik dat toch heel leuk om te zien.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:14

Heleennn schreef:
Cayenne schreef:
En toch denk ik dat tuigpaardenbloed best een aanvulling kan zijn voor de dressuurwereld.

Ja absoluut, ik ben dressuurruiter maar heb ook wel het één en ander aan tuigpaarden toestanden gedaan en ik ben er echt van overtuigd dat we nog betere sportpaarden voor de dressuur krijgen als we er wat tuigpaard doorheen halen. In 2016 heb ik zilver gereden op een nationaal kampioenschap met een oud type tuigpaard (echt nog zo'n grote met giga danspassen die je lekker voelt stuiteren als je er op zit) en vorig jaar ook op een 'recenter' tuigpaard gereden (ongeveer 7/8 jaar jonger) en dat verschil vond ik toch al erg groot. Nog steeds dezelfde spectaculaire beweging maar veel aangenamer uit te zitten door een compactere bouw. Er is al veel vooruitgang geboekt en het zou zonde zijn om niet eens te proberen wat we daar in de dressuurwereld mee kunnen knutselen! Als je ziet wat Adelinde bijvoorbeeld uit Henkie haalt vind ik dat toch heel leuk om te zien.


Ho! Je noemt Henkie toch geen Tuiger he? >;) }>

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:21

Henkie is een geweldig sportpaard maar absoluut geen Tuiger inderdaad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:22

En als je dan naar Bonfire keek (wat alles behalve een tuigpaard was), kon ik me daar best een tuigpaard bij indenken hoor :D Hij had in ieder geval de knieactie :P

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:24

Nu heb ik een hele mooie rassige tp merrie. Wat zouden jullie daar voor dp hengst op zetten dan? Ik heb maat, souplesse en een goed karakter nodig. Mijn merrie heeft een goed karakter maar dat wil ik wel waarborgen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:25

Bonfire vond ik inderdaad op een Tuigpaard lijken. Niet alleen qua knieactie. Ook wel qua exterieur.
Was ie uiteraard niet.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:46

SophievdV schreef:
Nu heb ik een hele mooie rassige tp merrie. Wat zouden jullie daar voor dp hengst op zetten dan? Ik heb maat, souplesse en een goed karakter nodig. Mijn merrie heeft een goed karakter maar dat wil ik wel waarborgen.


Dan zul je ff een topic aan kunnen maken met standfoto etc.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:00

Dat topic is er al.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:26

Cayenne schreef:
En toch denk ik dat tuigpaardenbloed best een aanvulling kan zijn voor de dressuurwereld.


Helemaal mee eens.

Kanonnen zijn het. <3

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:35

nee henkie is geen tuiger nee, ziet er ook niet echt tuigerig uit :+ :') Maar Adelinde heeft best wat ervaring met tuigpaarden in het verleden, ik ging er even vanuit dat iedereen dat wel wist. Ik doelde eerder op wat zo'n ruiter dan uit een jong modern tuigpaard kan halen als ze wel bij de tuigpaarden was gebleven! Misschien wat dom verwoord van mijn kant haha! Maar wat ik bedoel is dat ik het leuk vind om te zien wat de top dressuur zou kunnen gaan doen met tuigers.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:38

Dat gaat niet gauw gebeuren. Een goed dressuurpaard blijft meer waard dan een goede tuiger. Dan moet je wel een rijke liefhebber hebben die wil investeren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:43

ja en dat vind ik zo zonde... maar ik snap het wel, dat niet iedereen gek is op een tuiger

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:44

Heleennn schreef:
nee henkie is geen tuiger nee, ziet er ook niet echt tuigerig uit :+ :') Maar Adelinde heeft best wat ervaring met tuigpaarden in het verleden, ik ging er even vanuit dat iedereen dat wel wist. Ik doelde eerder op wat zo'n ruiter dan uit een jong modern tuigpaard kan halen als ze wel bij de tuigpaarden was gebleven! Misschien wat dom verwoord van mijn kant haha! Maar wat ik bedoel is dat ik het leuk vind om te zien wat de top dressuur zou kunnen gaan doen met tuigers.




Ik reageerde alleen op Henkie in combi met Tuigers. Er zijn namelijk nogal wat mensen die denken dat Gelders en Tuigers hetzelfde zijn.