Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:47

Ik kan best wat foto's aan. Maar deze zit wel net op de grens. Dat ijzer zie je echt gewoon aan de verkeerde kant.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:05

Het steeplechasen is gewoon zo verschrikkelijk ouderwets.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:14

Vreselijk wanneer een paard sterft, voor 'amusement'.

Dat er een risico aan een sport zit, is gewoon zo- maar een leven dat gelaten wordt om zoiets...blijft meer dan eeuwig zonde.

Wat kan er gedaan worden om het veiliger te maken?

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:06


Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:27

Toch was ik liever een racepaard daar als een Konik in de Oostvaardersplassen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:37

Armitage schreef:
Er waren ook weer twee hartaanvallen bij. Ook altijd een mogelijkheid natuurlijk.


Maar 2 op 1 evenement? Paar jaar terug viel er bij ons op stal een paard dood neer met waarschijnlijk een hartaanval, de stalhouder zat al dik 50 jaar in de paarden en dit was de eerste keer dat ze dit zo irl meemaakte.
En ik hoop dat al nooit meer mee te maken. Heb de foto's van het been maar niet bekeken.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:32

Bah!!!

Citaat:
Four horses died at the Cheltenham Festival last year while 2016 saw seven fatalities.

Uit het orginele artikel in The Sun

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:06

Bah bah, ik vind echt dat alles op een ren baan afgeschaft moet worden. Racen, endurance en eventing, daar sterven zoveel dieren mee, ongelofelijk dat dit nog mag anno 2018.

Echt alleen voor de mens te amuseren.. en daarbij zitten er paarden tussen die nog 3 moeten worden, echt ziek!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:49

DiscoDipp, het is een beetje kort door de bocht om racen, endurance en eventing alledrie over 1 kam te scheren.
En de 'paarden die nog 3 moeten worden' zie je alleen in enkele vlakkebaan rennen en niet in steeplechasing/hurdling (waar dit artikel over gaat) en ook niet in endurance en eventing.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:56

Apple schreef:
DiscoDipp, het is een beetje kort door de bocht om racen, endurance en eventing alledrie over 1 kam te scheren.
En de 'paarden die nog 3 moeten worden' zie je alleen in enkele vlakkebaan rennen en niet in steeplechasing/hurdling (waar dit artikel over gaat) en ook niet in endurance en eventing.



Denk ik anders over. Vallen gewoon heel veel doden bij, en dat vind ik teveel vragen van een paard voor alleen onze amusatie. Ook bij de steeplechase lopen heel veel paarden mee die maar net 3 zijn hoor.

Vind die takken van de sport gewoon ronduit onverantwoord.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:06

Anne_GTI schreef:
Toch was ik liever een racepaard daar als een Konik in de Oostvaardersplassen.


Moet dit in elk topic worden aangehaald?

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:15

DiscoDipp schreef:
Apple schreef:
DiscoDipp, het is een beetje kort door de bocht om racen, endurance en eventing alledrie over 1 kam te scheren.
En de 'paarden die nog 3 moeten worden' zie je alleen in enkele vlakkebaan rennen en niet in steeplechasing/hurdling (waar dit artikel over gaat) en ook niet in endurance en eventing.



Denk ik anders over. Vallen gewoon heel veel doden bij, en dat vind ik teveel vragen van een paard voor alleen onze amusatie. Ook bij de steeplechase lopen heel veel paarden mee die maar net 3 zijn hoor.

Vind die takken van de sport gewoon ronduit onverantwoord.

Tja, er zijn ook paarden die op stal, in de wei, bij een bosrit of een dressuurproef een been breken. Dat kan gebeuren door een (ongelukkige) val of een klap. Er zijn zelfs voorbeelden van paarden die zichzelf zo ongelukkig raken dat ze een kootbeen verbrijzelen.

Deze ongelukken krijg je veelal weinig van mee omdat het niet op een (bekend) evenement gebeurt en/of het geen bekend paard betreft.

Dan kan je natuurlijk zeggen dat we dan maar helemaal moeten stoppen met paarden houden. Dat zou dan ook het uitsterven van dit door ons zo geliefde dier betekenen. Dat gaat misschien een beetje ver.

Bij endurance zijn er regels voor hoe vaak een paard ingezet mag worden op de lange afstanden. Dit is juist bedoeld om stress-fracturen te voorkomen door het paard voldoende hersteltijd te gunnen.
En ja, er zijn landen die zich daar niet aan houden, maar daar wordt door de FEI ook tegen opgetreden (hoewel dat wel even heeft geduurd).

Eventing wordt er geëxperimenteerd met veiligere hindernissen. Waaronder de zgn. breekboom, waarbij ook de Engelsen weer dwars liggen m.b.t. de introductie.

Kortom, er wordt al heel veel aan gedaan.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:02

DiscoDipp schreef:
Ook bij de steeplechase lopen heel veel paarden mee die maar net 3 zijn hoor.


Dat is niet correct. Voor steeplechase wordt 3 jaar als veel te jong gezien.

Ik heb even de nagekeken hoe de leeftijden verdeeld zijn. Voor het gemak maar even de dag erbij genomen waar dit akelige ongeluk met Sandsend heeft plaatsgevonden.

1e race: hurdles (dus geen steeples), 9 paarden, speciale race voor 4 jarigen
2e race: hurdles, 26 paarden, voor 5 jarigen en ouder. Zes 5-jarigen, acht 6-jarigen, zeven 7-jarigen, een 8-jarige, twee 9-jarige en een 10 jarige. (dit was de race waar Sandsend zijn been brak)
3e race: hurdles, voor 'novices', open voor 4-jarigen en ouder (paarden die nog niet veel gewonnen hadden), 20 paarden, jongste 5, oudste 8
4e race: Steeple Chase, Gold Cup, open voor 5-jarigen en ouder. In praktijk 18 paarden, jongste is 7 oudste is 10
5e race: steeple chase: open voor 5-jarigen en ouder, 24 paarden, jongste is 7, de oudste is 13.
6e race: hurdles, voor 4 jarigen en ouder: 24 paarden, jongste is 5, oudste is 9
7e race: steeple chase: open voor 5-jarigen en ouder, 24 paarden, er doet 1 5 jarige aan mee, de rest is ouder, oudste is 12 (veel 10 en 11 jarigen).

Over de hele dag hebben er 125 paarden meegedaan. Daarvan waren er 9 4 jaar oud. In de steeples mochten sowieso geen paarden mee doen die nog jonger dan 5 waren.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:37

Roodvos schreef:
DiscoDipp schreef:



Denk ik anders over. Vallen gewoon heel veel doden bij, en dat vind ik teveel vragen van een paard voor alleen onze amusatie. Ook bij de steeplechase lopen heel veel paarden mee die maar net 3 zijn hoor.

Vind die takken van de sport gewoon ronduit onverantwoord.

Tja, er zijn ook paarden die op stal, in de wei, bij een bosrit of een dressuurproef een been breken. Dat kan gebeuren door een (ongelukkige) val of een klap. Er zijn zelfs voorbeelden van paarden die zichzelf zo ongelukkig raken dat ze een kootbeen verbrijzelen.

Deze ongelukken krijg je veelal weinig van mee omdat het niet op een (bekend) evenement gebeurt en/of het geen bekend paard betreft.

Dan kan je natuurlijk zeggen dat we dan maar helemaal moeten stoppen met paarden houden. Dat zou dan ook het uitsterven van dit door ons zo geliefde dier betekenen. Dat gaat misschien een beetje ver.

Bij endurance zijn er regels voor hoe vaak een paard ingezet mag worden op de lange afstanden. Dit is juist bedoeld om stress-fracturen te voorkomen door het paard voldoende hersteltijd te gunnen.
En ja, er zijn landen die zich daar niet aan houden, maar daar wordt door de FEI ook tegen opgetreden (hoewel dat wel even heeft geduurd).

Eventing wordt er geëxperimenteerd met veiligere hindernissen. Waaronder de zgn. breekboom, waarbij ook de Engelsen weer dwars liggen m.b.t. de introductie.

Kortom, er wordt al heel veel aan gedaan.



Maar dit vind ik weer zon typisch tegen argument vanuit de steun kant.

Ik dwing mijn paard niet om ik weet niet hoe hard te gaan in soms wel temperaturen van 30 graden, ik dwing mijn paard niet om door te gaan als het hart in principe niet meer kan. En ik dwing mijn paard ook niet om met 50 km/pu als een malle over heggetjes te springen.. Als mijn paard zijn been breekt in de wei door een ongelukje, nouja dan is het jammer.. zoiets gebeurt in het wild ook. Maar om nu te zeggen dat over het algemeen het racen goed in de gaten wordt gehouden, dan kijk je toch de verkeerde kant op hoor. Er sterven lang niet zoveel paarden in de dressuur of springwereld dan op de renbaan..
vind ik echt wel een hele andere discussie en nee ik ben niet t persoon die zijn paard in pakt in de wei en weet ik veel allemaal, of alles zielig vind.

Maar de racebaan races, dus draves, galop en ja ook steeples, vind ik gewoon dierenmishandeling voor óns amusement.

En ook endurance en eventing, tot een belaald niveau is alles leuk en aardig, maar paarden in een woestijn km’s laten lopen? Protheses? Gebroken benen die gewoon aan elkaar getaped worden? Beetje belachelijk.. en met eventing, nja ik vind het persoonlijk niet normaal om een paard een hindernis te laten springen en hem vervolgens 1,40m naar beneden te laten donderen.. maargoed. En dan nog niet gesproken over idd de hindernissen zelf. Levensgevaarlijk, snap niet dat je je ‘vriend’ zo in gevaar wilt brengen. Ben je in mijn ogen geen topsporter en al helemaal geen dierenvriend.

Dat is mijn menig, en ik weer zeker dat die door behoorlijk wat mensen gedeeld wordt. En ik kan alleen maar zeggen dat ik er nooit aan ga beginnen, het niet steun, die mensen niet voor vol aan zie, en hoop dat dit ooit afgeschaft wordt/veranderd.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:53

DiscoDipp, excessen heb je in elke tak van paardensport.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:22

Apple schreef:
DiscoDipp, excessen heb je in elke tak van paardensport.



Ja elke tak ja, maar nergens zo veel als op de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:35

DiscoDipp schreef:
Apple schreef:
DiscoDipp, excessen heb je in elke tak van paardensport.



Ja elke tak ja, maar nergens zo veel als op de baan.
Ik denk dat je je nog behoorlijk zult verbazen over de hoeveelheid paarden die met een peesblessure via de achterdeur de dressuur- en springwereld uit gewerkt worden, buiten het oog van de media.

Laat ik voorop stellen dat steeple chasing ook niet mijn ding is, maar over de gehele linie zijn er 4-6 fatale ongelukken per 1000 paarden in jumps racing (steeple en hurdles), in flat racing en de drafsport ligt dat lager. Geen bijzonder schokkende statistieken imo, maar wat mij betreft hebben instanties wel de verantwoordelijkheid om die aantallen nog verder terug te dringen, helemáál op iconische festivals als Cheltenham.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:13

Mkango schreef:
DiscoDipp schreef:

DiscoDipp, excessen heb je in elke tak van paardensport.



Ja elke tak ja, maar nergens zo veel als op de baan.
Ik denk dat je je nog behoorlijk zult verbazen over de hoeveelheid paarden die met een peesblessure via de achterdeur de dressuur- en springwereld uit gewerkt worden, buiten het oog van de media.

Laat ik voorop stellen dat steeple chasing ook niet mijn ding is, maar over de gehele linie zijn er 4-6 fatale ongelukken per 1000 paarden in jumps racing (steeple en hurdles), in flat racing en de drafsport ligt dat lager. Geen bijzonder schokkende statistieken imo, maar wat mij betreft hebben instanties wel de verantwoordelijkheid om die aantallen nog verder terug te dringen, helemáál op iconische festivals als Cheltenham.[/quote]

Maar die sterven niet op de baan he. Ik vind een peesblessure heel wat anders als je been compleet doorbreken..

En dat van 4-6 geloof ik echt niet, misschien met de wedstrijden, maar je wilt nirt weten hoeveel er sneuvelen voordat ze ook ‘officieel’ op de baan komen. Dat is echt een heel andere wereld dat de dressuur en springsport.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:23

Klopt hoor, een peesblessure is heel iets anders. Dat is een maandenlange lijdensweg. Lijkt me veel leuker voor een paard.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:54

Koper schreef:
Klopt hoor, een peesblessure is heel iets anders. Dat is een maandenlange lijdensweg. Lijkt me veel leuker voor een paard.


Klein denk vermogen heb je zeg.

Maargoed, aangezien ik hier tegen een muur aan t praten ben stop ik ermee, wel wat beters te doen :D Help de sport maar naar de klote, lekker steunen die handel *\o/*

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:45

Dat lijkt me een uitstekend idee DiscoDipp. Je hebt je punt wel gemaakt ondertussen :')

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:56

Jetta schreef:
Moeten we dat echt wel willen, (top)sport met dieren? Het gaat echt niet om het dier. Het dier is een middel om het doel van de mens te bereiken.Tradities kunnen mooi zijn, maar beschaving is mooier.


Eens, er is ooit onderzoek geweest (kan de link niet vinden) naar welke dicipline het paardvriendelijkst is op basis van hartslagmetingen. Volgens mij hebben ze toen springen, dressuur en steeplechase getest en ze kwamen uit op de hoogste hartslag met steeplechase en de laagste met dressuur, hoe verrassend. Hieruit concludeerden ze dat dressuur het diervriendelijkst was, ook omdat paarden nog wel eens dressuurachtige pasjes vertonen in het wild, in het bijzonder hengsten.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 03:49

YellowCorn schreef:
Jetta schreef:
Moeten we dat echt wel willen, (top)sport met dieren? Het gaat echt niet om het dier. Het dier is een middel om het doel van de mens te bereiken.Tradities kunnen mooi zijn, maar beschaving is mooier.


Eens, er is ooit onderzoek geweest (kan de link niet vinden) naar welke dicipline het paardvriendelijkst is op basis van hartslagmetingen. Volgens mij hebben ze toen springen, dressuur en steeplechase getest en ze kwamen uit op de hoogste hartslag met steeplechase en de laagste met dressuur, hoe verrassend. Hieruit concludeerden ze dat dressuur het diervriendelijkst was, ook omdat paarden nog wel eens dressuurachtige pasjes vertonen in het wild, in het bijzonder hengsten.


Punt gemaakt dus :)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Zes paarden sterven op Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:16

Dat lijkt me nogal logisch omdat ze met steeplechase nou eenmaal harder moeten rennen en meer energie verbruiken dan met dressuur. Hartslag meten zegt dan helemaal niets. :+

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:21

Sussie85 schreef:
Voor mij is het onbegrijpelijk dat deze race in deze vorm nog steeds doorgang kan vinden. In Nederland mogen paarden niet meer voor de koets lopen in een stad als Amsterdam omdat volgens velen het paardenwelzijn in het geding is. Daar is in jaren geen dood of gewond paard bij gevallen en de dieren worden uitstekend verzorgd. Ook het sporten met paarden wordt door partijen als de partij voor de dieren iedere keer weer in discussie gesteld. Maar dit evenement kan ieder jaar weer doorgang vinden terwijl daar wel echt doden en gewonden vallen die wellicht voorkomen kunnen worden. Ik zeg niet dat deze races helemaal niet meer mogen plaatsvinden, maar een modernisering waardoor er geen paarden meer sneuvelen zou mijns inziens wel noodzakelijk zijn .

Ik kom regelmatig in Engeland. Ik vind het ondanks dat de meesten geen paardenvlees eten en ze zelfs een asiel hebben voor paarden absoluut geen dierenvrienden. Engelsen zijn shortminded