Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:39

Ninette schreef:
Wat ik niet begrijp... Is dit nog naast de hoeveelheid die afgeschoten zijn? Aan de lopende band met kiepwagens?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1701228 ... te-grazers

Het drama word nu rap groter, alle reserves op, geen sprietje voer meer en dan deze kou. Nog even en dan gaan ze het ijs op om er vervolgens doorheen te zakken...

Anoniem

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:31

Met de kou komende dagen word het nog ellendiger

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:11

Ik ben kapot van beelden die ik zag voorbij passeren op facebook. Naast de hel voor paarden in Noord-Spanje, is Nederland al even schrijnend |( . Er wordt gevraagd pm massaal hooi te storten voor de dieren. Weet iemand hier meer van aub? Ik vind het ronduit onmenselijk schandalig. Zou willen helpen. Is er iemand op de hoogte aub? Hoe we vanuit Belgiƫ kunnen helpen?

juval

Berichten: 13234
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:15


Mizora

Berichten: 18118
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:45

Massaal hooi storten moet echt wel heel erg massaal, wil je niet alleen de sterkste dieren helpen. Het gaat om zo'n 2500-3000 dieren, die om voerstrijd te voorkomen (ieder een eigen bultje geven gaat niet lukken) zo'n 10kg hooi per stuk per dag moeten hebben. Dat komt dus neer op 30 ton per dag. Ruim 15.000 kleine baaltjes hooi (een klein baaltje hooi is 15-20kg).

Het idee is schattig en lief etc, maar eigenlijk onmogelijk. Nog los van het feit dat er daarna dus te veel dieren de winter overleven, waardoor het volgend jaar nog dramatischer is.

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:57

Mizora schreef:
Massaal hooi storten moet echt wel heel erg massaal, wil je niet alleen de sterkste dieren helpen. Het gaat om zo'n 2500-3000 dieren, die om voerstrijd te voorkomen (ieder een eigen bultje geven gaat niet lukken) zo'n 10kg hooi per stuk per dag moeten hebben. Dat komt dus neer op 30 ton per dag. Ruim 15.000 kleine baaltjes hooi (een klein baaltje hooi is 15-20kg).

Het idee is schattig en lief etc, maar eigenlijk onmogelijk. Nog los van het feit dat er daarna dus te veel dieren de winter overleven, waardoor het volgend jaar nog dramatischer is.


maar deze actie zou miss rws pushen om er nu daadwerkelijk iets aan te veranderen

Kinke

Berichten: 20558
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:43

inderdaad, volgens mij is dat het doel, bewustwording dat het zo echt niet kan
(las ook dat er al een tijdje stiekem wordt bijgevoerd)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:09

juval schreef:

Ik heb ook ondertekend ;-). Goed om dit te delen.
Naar ik begrepen heb op facebook is dat boeren!!!! Jawel, boeren, ongelofelijk lief van ze, massaal hooi hebben aangeboden.
Ik vrees ook dat de zwakkere weer uit de boot zullen vallen, vreselijk voor die weerloze schatjes.
Ook las ik, heel blij daarmee, dat er toch zal gekeken worden om gebieden te verbinden en dat men wel degelijk aan een oplossing werkt.
Het is absurd om levende wezens te gebruiken om een gebied 'open' te houden, als je daarmee hun beschutting afneemt en er geen eten meer is.
Goed dat jullie massaal opkomen voor deze dieren! Blijkbaar helpt het!

juval

Berichten: 13234
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:23

hoezo zouden boeren niet lief zijn? :)

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:06

Omdat die boeren dat voer ook voor goed geld hadden kunnen verkopen, dus ja, dat is een hele lieve actie van ze. :)

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:22


juval

Berichten: 13234
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:06


Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:33

Geen idee of er een recentere is. De pagina heb ik even snel bekeken en op mijn FB gedeeld.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:18

Dat mensen massaal hooi willen geven toont wel aan dat veel mensen meeleven.. het lost alleen helaas het probleem niet op. Wat wel de oplossing is..

Misschien niet helemaal relevant voor het topic, maar ik moest bij de film/docu Unbranded (staat op Netflix) meteen hieraan denken. Ook met de mustangs in Amerika heerst dit probleem, te weinig voedsel en teveel paarden. De cijfers logen er niet om.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:25

finnens schreef:
Dat mensen massaal hooi willen geven toont wel aan dat veel mensen meeleven.. het lost alleen helaas het probleem niet op. Wat wel de oplossing is..

Misschien niet helemaal relevant voor het topic, maar ik moest bij de film/docu Unbranded (staat op Netflix) meteen hieraan denken. Ook met de mustangs in Amerika heerst dit probleem, te weinig voedsel en teveel paarden. De cijfers logen er niet om.


En hier is het eigenlijk nog erger. Die dieren worden bij elkaar gedreven en op opslag gehouden.
Doodmaken doen ze niet want owee als je in de vs een paard laat slachten.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:04

Ja .. ik denk dat het schieten wat ze in de oostvaardersplassen doen, minder stress geeft dan het opsluiten van (tien)duizenden wilde paarden. Ze worden daar nog gemiddeld 25 jaar oud (zeiden ze, of het klopt weet ik niet). Nee dat is geen leven. En kost ook bakken met geld..

Dat zoiets nodig is vind ik vreselijk. Maar alles laten lopen kan ook niet. Het is kiezen tussen twee kwaden. Hopelijk komt er een oplossing die de kern van het probleem aanpakt.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:57

Ik hoop het ook. Volg het op de voet. Is gewoon verschrikkelijk als je de beelden ziet. Onvoorstelbaar wreed. Schijnt dat het beheer dit express doet zodat het overbevokkingsprobleem zichzelf oplost. Omdat het minder centen kost. Hoe verschrikkelijk monsterlijk wreed kun je zijn. Dit zijn geen mensen die dit toelaten, maar monsters. Ze proberen er zich met hun geleerde praat uit te lullen, maar deze beelden verdragen geen gelul meer. Dit moet stoppen.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1541651712

Wat ik mij in godsnaam af vraag, waarom die ongelofelijke dierenmishandelaars het zo erg vinden dat mensen hooi voeren, ze hebben nog liever dat de dieren creperen van de honger dan het risico dat ze ziek worden van het hooi. Dat is gewoon larie. De reden is: men mag geen hooi voeren want dan sterven minder dieren en zijn het er het volgende jaar weer teveel....