Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:44

Anna79 schreef:
Moet je ook geen vlees meer eten, melk meer drinken en eieren eten, die dieren hebben daar ook niet voor gekozen... Ben benieuwd hoe meneer daar over denkt.

Nou,ik ben streng vegetarier maar rijd wel paard. Als je dat op een goede manier doet is het verrijkend voor mens en dier-een paard is al duizenden jaren als huisdier gefokt en gehouden,net zoals honden en katten.Ik ben wel tegen die kunstmatige foktoestanden van tegenwoordig,met embryotransplantatie,klonen etc. Want daar kunnen paarden niet zelf voor kiezen om daaraan mee te werken.En het is zo onnatuurlijk dat ik dat niet vind kunnen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:47

dioni schreef:
oke duidelijke argumenten:

1. in de natuur gaan wilde paarden eerder dood door honger, ontberingen, ziektes en jagers (mens/dier) dan als gedomesticeerd paard

2. ook in de natuur is vrije wil niet echt aanwezig: wilde dieren zijn bezig met overleven, dus voedsel en veiligheid zoeken. Daar hebben ze geen keuze in, het alternatief is doodgaan.

3. een groot deel van de wilde paarden (hengsten) komt niet toe aan voortplanting, dus ook vrije partnerkeuze is daar niet aan de orde. Bovendien zal een hengst om zich te kunnen voortplanten eerst met andere hengsten moeten vechten.

4. de natuur is wreed. Bij ziekte of verwonding leiden dieren vaak ernstig voordat ze doodgaan of voordat ze worden opgegeten.

Gedomesticeerde paarden zouden genoeg voedsel, medische verzorging, vrije beweging etc moeten hebben. Zoals de wet zegt vrij van honger en dorst, pijn en ongemakken en in de gelegenheid hun natuurlijk gedrag uit te voeren.

Mijn mening is dat als je netjes voor je dier zorgt, er geen probleem is. De natuur wordt imo te veel geidealiseerd. We "moeten"allemaal wel iets of je nu paard of hond of mens bent.
Op 1 punt ben ik het wel met deze meneer eens: zodra er geld verdient moet worden met de paardensport gaat het vaak mis. Sommigen zetten de prestatie boven het welzijn van het paard, en dan gaat het mis.


Het gaat niet over het al dan niet gedomesticeerd houden van paarden, maar over het gebruik van paarden zoals dat nu in deze tijd het geval is. Of dat nog te rechtvaardigen is.
Kritisch kijken naar de paardensport is iets wat veel paardenliefhebbers niet kunnen, want het raakt ons te persoonlijk. We willen ons plezier niet opgeven.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:57

Deze meneer heeft toch wel een punt vind ik.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:17

Anna79 schreef:
Moet je ook geen vlees meer eten, melk meer drinken en eieren eten, die dieren hebben daar ook niet voor gekozen... Ben benieuwd hoe meneer daar over denkt.

Als deze meneer niet veganist is, dan is hij een waardeloze hypocriet.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:27

Goh wat een licht die man. Kan hij ook niet even de leeftijdgrens bekijken waarop lichamelijk en geestelijk hardwerkenden met pensioen gaan? Die zijn ook al stuk voor ze überhaupt die leeftijdgrens hebben kunnen halen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:29

Of dierethicus een functie te noemen is. Geen idee, meneer maakt er zelf wel een functie/beroep van. Dierethiek is sowieso vrij discutabel.

Zijn kennis om als betrouwbare dierethicus over te komen zou hij te danken hebben aan zijn werkzaamheden als docent dierethiek aan de Univeristeit, anders vermeld je dit toch niet overduidelijk bij je profiel. Prima dat je dat vermeld, maar zorg wel dat dit dan ook klopt. Anders publiceer het gewoon niet online, maakt je ongeloofwaardig en onbetrouwbaar als persoon en in je beroep.

Printscreen van de website van de link. Voor het geval je het wil nakijken.
Afbeelding

Het is een opiniestuk, klopt helemaal. Of je dit opiniestuk even serieus moet nemen, ondanks dat meneer zeker goede punten aanhaalt. Dat vind ik zeer betwijfelend. Meneer staat daar voor vele mensen heel betrouwbaar aangegeven als dierethicus met een zeer gerenommeerde titel als oud werknemer van de Universiteit van Utrecht achter zijn naam in de hoek van zijn huidige werkzaamheden. Terwijl iets niet overeenkomt met de andere informatie. Nu ik weet dat de man niet eerlijk is, is dit gewoon een stuk van iemand die een mening heeft over de paardensport en fok en niet iemand met serieuze kloppende achtergrond die een mening heeft over de paardensport en fok. Hecht ik meer waarde aan iemand met een serieuze kloppende achtergrond. Ja, ik acht de kans groter dat iemand met een achtergrond in het doceren van dierethiek meer kennis en achtergrond informatie heeft opgedaan.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn.(Paarden)media zou toch echt niet zoveel aandacht moeten geven aan zo'n situatie, maakt het medium ook niet echt betrouwbaarder. Mensen zouden op zijn minst gewaarschuwd moeten worden dat er iets niet klopt aan meneer zijn achtergrond, zoals vermeld op de website en dat mogelijk zijn informatie geventileerd in zijn mening/opiniestuk niet correct is.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:55

Ik denk dat er veel misstanden zijn in het houden van paarden en dat het goed is om kritisch te zijn en het welzijn van paarden naar een hoger niveau te tillen.

Ik kan het erg eens zijn met de reacties van Dhr. Piet de Geus onder het artikel.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:15

Hij is één van de eerste, maar ik verwacht dat dit soort geluiden steeds meer komen en sterker worden. Een circus met dieren was 20 jaar geleden heel normaal. Nu spreekt iedereen er schande van dat er dieren voor vermaak worden gebruikt en uitgebuit. Ook de dolfinariums e.d. worden aangepakt. Dit gaat straks ook met de paardensport gebeuren. Over pak-m-beet 50 jaar is het 'not done' om op een paardenrug te zitten. En als dat dan nog niet zo is, gaan we daar wel heen met z'n allen. Vogels in kooitjes, vissen in aquaria, dat gaat allemaal verboden worden. Dieren houden voor eigen plezier en vermaak wordt straks aan banden gelegd.

Mijn mening: ik vind het paardrijden heerlijk, maar ik krijg zelf ook steeds meer gewetenswroeging. Wie zegt dat een paard er ook plezier aan beleefd, steekt zijn kop in het zand. Een paard staat het liefst met soortgenoten in een natuurlijke omgeving zonder hekken. En tuurlijk lijkt hij te genieten van een leuke rit, maar dat komt omdat hij ook niet beter weet en inderdaad leggen wij onze wil op. Ik ben het dus eigenlijk wel deels met hem eens. Maar ik ben ook iemand die dieren niet gelijk trekt aan mensen. Anders zou ik wel vegetariër zijn en niet op een paardenrug gaan zitten. En ik probeer naar eer en geweten mijn paarden te houden en verzorgen. En ik ben ook egoïstisch. Want ik wil inderdaad rijden op mijn paardje. En ook dat probeer ik zo eerlijk mogelijk te doen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:46

Hij heeft zeker hier en daar een punt, maar trekt het meteen in het extreme. Dat lijkt me niet handig als je serieus genomen wilt worden, maar aan de andere kant, misschien komt nu wel de discussie op gang wat dan wel realiseerbaar is. Een stukje bewustwording is al een stap vooruit.

En ja, paarden die 23 uur per dag op stal staan, natuurlijk is het paard blij als hij eindelijk eruit mag om bereden te worden, is hij er ook een keertje uit... (Ketting/Kooi honden spreekt men schande van, zou niet weten waarom een paard wel 23 uur lang een klein rondje in een stal mag draaien. Heeft het nog geluk als het een goed verlichte, geventileerde stal is met hoger plafond en sociaal contact.)

Las ik nou ergens iets over vrije partnerkeuze van paarden? Kwam dat ook van hem af? :+ Indien ja, ik geloof niet dat Esplanado erg kritisch is waar hij opklimt... Zijn enige criterium is: "Hengstig JA/NEE. Indien NEE, misschien na 10 minuten wel."

>>Het beste is volgens hem een verbod op fokken

Dus... na x jaar is het paard een bedreigd diersoort? Dacht dat ze dat alleen bij de pitbull-achtigen doen. Of ziet hij een park voor zich waar ze in kuddes leven en we er als een museum doorheenrijden? Nederland is niet zo groot, welke paarden mogen dan in zo'n kudde en welke niet? Wie bepaald dat? Een dierethicus?

Nee, goed om de discussie op te wekken, maar de uitvoering hapert nogal, veel mensen zullen deze man en zijn opinie stuk lachend 'in den wind slaen'. En dat is jammer want het is een belangrijk item waar veel meer aandacht voor zou moeten zijn.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:04

Wat bijzonder toch dat op de persoon wordt gespeeld en hem zelfs van oneerlijkheid beschuldigen! Op grond waarvan? Begrijpelijk ? misschien omdat op de inhoud ingaan te bedreigend is? En ja, er zijn veel meer misstanden in de samenleving, hoezo hem beschuldigen dat hij daar niets over zegt? En nee, hij staat zeker niet alleen, maar horen we dit geluid uit de maatschappij wel? De mensen die dit stuk in de wind slaan, zijn vooral de eigen betrokkenen. Die zien het onrecht meestal minder goed dan buitenstaanders... Dierethicus: iemand die nadenkt over ethiek en dieren. Dat ben ik ook! Al ben ik maar (o.a.) docent paardengedrag.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:27

Eigenlijk heeft deze meneer al een deel van de "strijd" gewonnen nl we praten erover. Dat alleen al is heel belangrijk. Hij heeft zeker een punt wat zijn titel of niet ook mag zijn dat interesseert me niet, wel dat er iemand nadenk en verder kijkt en de discussie op gang brengt. Zinloos fokken(gokken) vind ik al jaren een doorn in het oog. En net als andere hier vraag ik mij de laatste jaren af, is het voor het paard wel zo leuk allemaal. Dit soort discussies zouden er veel meer moeten zijn.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:05

Duke schreef:
Hij is één van de eerste, maar ik verwacht dat dit soort geluiden steeds meer komen en sterker worden. Een circus met dieren was 20 jaar geleden heel normaal. Nu spreekt iedereen er schande van dat er dieren voor vermaak worden gebruikt en uitgebuit. Ook de dolfinariums e.d. worden aangepakt. Dit gaat straks ook met de paardensport gebeuren. Over pak-m-beet 50 jaar is het 'not done' om op een paardenrug te zitten. En als dat dan nog niet zo is, gaan we daar wel heen met z'n allen. Vogels in kooitjes, vissen in aquaria, dat gaat allemaal verboden worden. Dieren houden voor eigen plezier en vermaak wordt straks aan banden gelegd.

Mijn mening: ik vind het paardrijden heerlijk, maar ik krijg zelf ook steeds meer gewetenswroeging. Wie zegt dat een paard er ook plezier aan beleefd, steekt zijn kop in het zand. Een paard staat het liefst met soortgenoten in een natuurlijke omgeving zonder hekken. En tuurlijk lijkt hij te genieten van een leuke rit, maar dat komt omdat hij ook niet beter weet en inderdaad leggen wij onze wil op. Ik ben het dus eigenlijk wel deels met hem eens. Maar ik ben ook iemand die dieren niet gelijk trekt aan mensen. Anders zou ik wel vegetariër zijn en niet op een paardenrug gaan zitten. En ik probeer naar eer en geweten mijn paarden te houden en verzorgen. En ik ben ook egoïstisch. Want ik wil inderdaad rijden op mijn paardje. En ook dat probeer ik zo eerlijk mogelijk te doen.


Het is alleen maar goed dat het welzijn van dieren wordt verbeterd. Maar ik geloof niet dat we over 50 jaar geen paard meer rijden.
Als dan de bio industrie is afgeschaft zou het al een wonder zijn.
Ook ben ik het er niet mee eens dat een paard geen plezier zou kunnen beleven aan het gereden worden. Hoe weet jij dat eigenlijk?
Mijn vriend rijdt professioneel en als hij zijn paard rijdt is er sprake van samenwerking, en hij zit het paard geen moment in de weg.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:21

Waar echt ernstig dierenleed is,dat is in slachthuizen en laboratoria.Als deze persoon inderdaad dierenleed wil tegengaan,dan heeft hij daar echt wat te doen.En niet met onze rijpaarden werkeloos te maken,want daar zou je ze geen plezier mee doen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:39

NikkiDeKerf schreef:
Welke opleiding of functie moet je dan volgens jou hebben om jezelf dierethicus te mogen noemen, Moonlight17 :) ?


Het is natuurlijk niet echt een beschermde titel maar beweren dat je dat gedoceerd hebt op een universiteit die in Nl vrij hoog aangeschreven staat in de biologie/diergeneeskunde terwijl dat niet zo is is dan toch gewoon leugenachtig?
Bovendien kan je over hem zelf natuurlijk net zo goed zeggen dat hij geen neptitel zou hoeven verzinnen als hij gewoon een goed punt had?

EDIT: Hij heeft punten die in de basis ergens kloppen maar trekt die imo daarna nogal absurt door. Soms gaan geld en prestatie wel voor welzijn en daar moet je inderdaad wat aan doen, soms zorgen mensen ook met de beste intenties niet optimaal voor hun paard en daar kan je ook wat aan doen. Maar om daarom nu te zeggen dat het houden van paarden als huisdier per definitie slecht,zo slecht zelfs dat paarden beter uit kunnen sterven is imo niet echt meer een goed en redelijk argument.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:10

Duke schreef:
Hij is één van de eerste, maar ik verwacht dat dit soort geluiden steeds meer komen en sterker worden. Een circus met dieren was 20 jaar geleden heel normaal. Nu spreekt iedereen er schande van dat er dieren voor vermaak worden gebruikt en uitgebuit. Ook de dolfinariums e.d. worden aangepakt. Dit gaat straks ook met de paardensport gebeuren. Over pak-m-beet 50 jaar is het 'not done' om op een paardenrug te zitten. En als dat dan nog niet zo is, gaan we daar wel heen met z'n allen. Vogels in kooitjes, vissen in aquaria, dat gaat allemaal verboden worden. Dieren houden voor eigen plezier en vermaak wordt straks aan banden gelegd.

Mijn mening: ik vind het paardrijden heerlijk, maar ik krijg zelf ook steeds meer gewetenswroeging. Wie zegt dat een paard er ook plezier aan beleefd, steekt zijn kop in het zand. Een paard staat het liefst met soortgenoten in een natuurlijke omgeving zonder hekken. En tuurlijk lijkt hij te genieten van een leuke rit, maar dat komt omdat hij ook niet beter weet en inderdaad leggen wij onze wil op. Ik ben het dus eigenlijk wel deels met hem eens. Maar ik ben ook iemand die dieren niet gelijk trekt aan mensen. Anders zou ik wel vegetariër zijn en niet op een paardenrug gaan zitten. En ik probeer naar eer en geweten mijn paarden te houden en verzorgen. En ik ben ook egoïstisch. Want ik wil inderdaad rijden op mijn paardje. En ook dat probeer ik zo eerlijk mogelijk te doen.


Hier kan ik me bij aansluiten.... ook ik heb steeds vaker mijn twijfels... te meer omdat ik wel veganist ben vind ik het soms krom van mezelf...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:41

Duke schreef:
Een paard staat het liefst met soortgenoten in een natuurlijke omgeving zonder hekken. En tuurlijk lijkt hij te genieten van een leuke rit, maar dat komt omdat hij ook niet beter weet en inderdaad leggen wij onze wil op. Ik ben het dus eigenlijk wel deels met hem eens. Maar ik ben ook iemand die dieren niet gelijk trekt aan mensen. Anders zou ik wel vegetariër zijn en niet op een paardenrug gaan zitten. En ik probeer naar eer en geweten mijn paarden te houden en verzorgen. En ik ben ook egoïstisch. Want ik wil inderdaad rijden op mijn paardje. En ook dat probeer ik zo eerlijk mogelijk te doen.


Als het paard niet beter weet, hoe kun je dan zeggen dat ie liever met soort genoten in de natuur rondloopt?
Wat niet meer kan... gewoon weg omdat alle ruimte in gebruik is.
er geen natuurlijke vijand is.
'vrij' rondlopen is niet altijd rozengeur en maneschijn... dat is afzien, leven van periodes van voldoende voedsel naar periodes wanneer dat er niet is. Kijk naar de 'wilde' paarden op de veluwe... die werden bijgevoerd door de boeren anders zouden ze verhongeren... onder het mom van 'das de natuur' mocht dat niet meer.... merrie die aan het veulen bleef staan en liep te kreperen, omdat de mens niet mocht ingrijpen... maar even vergeten om een roedel wolven erbij los te laten of een poema of 2.

maar ik draaf door.
Hij refereert aan het stukje van die dame die eerder besproken werd, over dat de moderne paarden wat missen, waarvan zij niet zeker wist sinds wanneer dat gebeurd was en Vermaat nu zeker weet dat het door de moderne fokkerij komt, en dat een reden is om tot een fokverbod te komen.

Na zwarte piet moet nu ook het paard wijken.... piet vervangen door kleur en geen kleur, en de schimmel?
en wat is next? de rendieren van de kerstman? het boek van de rups verdwijnt, en roodkapje? nog maar te zwijgen over het uitbuiten van de paashaas....

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:59

Afgezien van het artikel en de gehele paardensport of paarden in het algemeen:

Ben ik de enige die mijn fiets naar de fietsenmaker brengt als deze stuk is?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 01:01

DreamGuide schreef:
Afgezien van het artikel en de gehele paardensport of paarden in het algemeen:

Ben ik de enige die mijn fiets naar de fietsenmaker brengt als deze stuk is?


bakker toch?

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 05:45

Ik ben nu in de 40 en heb sinds mijn 7e gereden, ik ben steeds diervriendelijk gaan houden en rijden. De laatste jaren was ik uitgekomen op de paarden in een kudde buiten, rechtrichten en centered riding. Ik kan van mezelf zeggen dat ik een goede ruiter ben die haar paard nooit in de weg zit, duidelijk is en altijd gaat voor samenwerking met het paard. Blessures van paarden zijn mij vreemd.

En toch ben ik sind 3 jaar gestopt met rijden. Als ik lang en goed naar de paarden keek in de kudde, dan voelde het voor mij steeds vreemder en onnatuurlijker om erop te gaan zitten. Niet nodig ook. De behoefte om te rijden is langzaam verdwenen.

Ik snap de man dus wel. We gebruiken het dier voor ons plezier en belasten het. Dat we dat met beste intenties, liefde en goede verzorging doen doet daar niks aan af.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:29

josien_m_ schreef:
dioni schreef:
oke duidelijke argumenten:

1. in de natuur gaan wilde paarden eerder dood door honger, ontberingen, ziektes en jagers (mens/dier) dan als gedomesticeerd paard

2. ook in de natuur is vrije wil niet echt aanwezig: wilde dieren zijn bezig met overleven, dus voedsel en veiligheid zoeken. Daar hebben ze geen keuze in, het alternatief is doodgaan.

3. een groot deel van de wilde paarden (hengsten) komt niet toe aan voortplanting, dus ook vrije partnerkeuze is daar niet aan de orde. Bovendien zal een hengst om zich te kunnen voortplanten eerst met andere hengsten moeten vechten.

4. de natuur is wreed. Bij ziekte of verwonding leiden dieren vaak ernstig voordat ze doodgaan of voordat ze worden opgegeten.

Gedomesticeerde paarden zouden genoeg voedsel, medische verzorging, vrije beweging etc moeten hebben. Zoals de wet zegt vrij van honger en dorst, pijn en ongemakken en in de gelegenheid hun natuurlijk gedrag uit te voeren.

Mijn mening is dat als je netjes voor je dier zorgt, er geen probleem is. De natuur wordt imo te veel geidealiseerd. We "moeten"allemaal wel iets of je nu paard of hond of mens bent.
Op 1 punt ben ik het wel met deze meneer eens: zodra er geld verdient moet worden met de paardensport gaat het vaak mis. Sommigen zetten de prestatie boven het welzijn van het paard, en dan gaat het mis.


1. eerder dood dan?? er verongelukken natuurlijk paarden in het wild maar dat staat niet in verhouding tot hoeveel paardenlevens er in de gedomesticeerde variant genomen worden.
2. vrije wil is in de natuur niet aanwezig? Los van of vrije wil bestaat dan zeker. Maar ze hebben wel keuzemogelijkheden, wel of niet in deze haremkudde blijven, wel of niet of wanneer op zoek naar graziger gebieden, wel of niet vriendschap sluiten met een ander paard, enz.
3. in vrije natuur planten veel hengsten zich niet voort. ja dat klopt wel, hoewel het zeker niet alleen de haremhengst is die gaat dekken. Ik durf de stelling wel aan dat juist in het wild meer hengsten de kans krijgen zich voort te planten (zonder allerlei tests dan ook) en zeker inclusief een natuurlijke ontwikkeling als hengst inclusief het leren van zachtheid naar merries.
4. natuur is wreed, je, leven is wreed of hard, daar zit geen verschil in. Allerlei operaties en behandelingen zijn ook wreed.
En genoeg voedsel enz. is een belangrijk ding, zelfbeschikking ook, het recht op het leiden van een eigen, zinvol leven.

Omg is het enige dat in mij opkomt.
:x

Het recht op het leiden van een eigen zinvol leven, zelfbeschikking..altijd als ik denk dat ik de vreemdste dingen wel gelezen heb kan het gekker.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:49

Jammer dat mensen met goeie ideeen dan weer zo doorslaan. Wat mij betreft mag het hele sportverhaal en zeker de topsport gelijk afgeschaft worden. Het hobbymatig rijden vind ik dan weer minder nodig omdat ik verwacht dat wanneer de sport verdwijnt er binnen de hobby ook een verandering zal plaatsvinden als gevolg van. En hetzelfde bij een fokverbod. Volledig verbieden zou ik jammer vinden maar die bedrijven die zich uitsluitend met productie draaien bezig houden mogen wat mij betreft ook verdwijnen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:52

Ik zou zelf graag een paard zijn van de juiste eigenaar.Liever dan in een Nederlands zog. natuurgebied te moeten rondlopen waar s'winters niet genoeg te eten is,en dan zeker nog wolven erbij te krijgen die me achterna gaan zitten?En die goede eigenaar mag er dan ook best op hoor,sportieve beweging is gezond.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:32


anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:36

@Josien: dat is heel interessant ja. En inderdaad kunnen paarden opvoedkundige en therapeutische werking hebben,het hoeft niet altijd rijden en sport te zijn .

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:07

anjali schreef:
@Josien: dat is heel interessant ja. En inderdaad kunnen paarden opvoedkundige en therapeutische werking hebben,het hoeft niet altijd rijden en sport te zijn .



Want het is voor een paard minder erg om gebruikt te worden voor een therapie sessie dan voor de sport?