EK Eventing: Alice Naber als enige Nederlandse gefinished

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14141
Geregistreerd: 20-04-16

EK Eventing: Alice Naber als enige Nederlandse gefinished

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:51

KNHS
Eventing, KNHS

Afbeelding
Ingrid Klimke en Horseware Hale Bob Old. Foto: FEI/Jon Stroud Media

Het EK eventing is voor de Nederlanders niet verlopen zoals gehoopt. Alleen Alice Naber reed met ACSI Harry Belafonte de wedstrijd uit. Het team goud ging in het Poolse Strzegom naar Groot Brittannië, de Duitse Ingrid Klimke won de individuele titel.

Voor Nederland waren alleen Alice Naber en Merel Blom afgereisd naar het Europees kampioenschap in het Poolse Strzegom. Met twee weigeringen in de cross voor Alice en één voor Merel Blom verliep dat onderdeel al niet naar wens. Op de afsluitende keuring op zondagochtend werd Rumour has It van Merel Blom door de juryleden verwezen naar de holding box, waarna de amazone besloot haar paard terug te trekken.

Daarmee was Alice Naber nog de enige Nederlandse in de strijd. Met ACSI Harry Belafonte reed ze een net springparcours met één fout. Alice is blij met het springresultaat, maar de teleurstelling over de tegenvallende cross overheerst. "Je wordt niet oud genoeg om echt goed te leren paardrijden. Dat is fascinerend, maar ik was nu wel echt boos op mezelf dat ik er misschien wel te veel vertrouwen in had dat het op die hindernis 4 van de cross wel goed kwam. Ik heb daar wel even wakker van gelegen vannacht. Dan denk je toch had ik het maar anders gedaan. Vandaag was ik blij dat hij nog zo fit was en goed sprong, we kregen een achterbeenfout op een oxer, maar verder deed hij goed zijn best. We gaan nu hard door trainen en op naar het WK volgend jaar."
Bondscoach Bettina Hoy beaamt het verhaal van Alice. "Alice heeft de wedstrijd gelukkig netjes af kunnen sluiten. Ze reed goed in het springen en Harry deed goed mee. We zullen nu hard verder moeten trainen voor de komende jaren. "

Het afsluitende springen bracht geen enorme verschuivingen meer teweeg in de top van het klassement. Engeland behield haar gouden uitgangspositie, Duitsland en Zweden bleven op zilver en brons staan. In het individuele klassement hielden Ingrid Klimke en Michael Jung voor Duitsland goud en zilver in handen. Alleen de Zweedse Sara Algotsson zakte door springfouten terug van haar bronzen positie. Brons ging nu naar de Engelse Nicola Wilson met de in Nederland geboren merrie Bulana.

Uitslag Europees kampioenschap eventing Strzegom 2017: Individueel
1. Ingrid Klimke (Dui) – Horseware Hale Bob Old, 30.30
2. Michael Jung (Dui) – fischerRocana, 32.80
3. Nicola Wilson (Eng) – Bulana, 35.50
44. Alice Naber- Lozeman (Biddinghuizen) – ACSI Harry Belafonte, 117.30
Merel Blom (Aalten) – Rumour has It, teruggetrokken

Landenwedstrijd
1. Engeland, 113.90
2. Duitsland, 123.00
3. Zweden, 148.00

Klik hier voor alle uitslagen.