Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:32

Apeldoorns Stadsblad
Entertainment

Op zaterdag 26 augustus wordt de 17e editie van de Militaire Prestatietocht te Paard (MPTTP) in Het Nationale Park De Hoge Veluwe gehouden. Dit internationale evenement, waarin teams van vier tot acht ruiters een parcours met diverse behendigheidsproeven te paard afleggen, staat garant voor spectaculaire beelden.

De deelnemers krijgen onder meer de onderdelen 'oefenhandgranaat werpen', 'handboogschieten', 'pistoolschieten', 'brandweerslangenproef' en 'ringsteken' voor de kiezen. Deze onderdelen vinden tussen 10.30 en 15.00 uur plaats op het Pampelse Zand en op de Picknickweide in het Centrumgebied van het Park. Zijn er geen deelnemers aan het schieten? Dan mag je als bezoeker mee doen aan de schietproeven! Daarnaast staan er in het centrum tal van historische militaire voertuigen waarin bezoekers mee mogen rijden.
Het team dat uiteindelijk de meeste punten verzamelt wint. In totaal nemen ruim 180 ruiters en 15 aanspanningen deel aan het evenement. De deelnemers komen uit Nederland, Duitsland, België, Engeland, Nieuw Zeeland en Noorwegen. Het deelnemersveld bestaat uit zowel militairen als burgers.

Een belangrijk onderdeel van het evenement is het project Hephaistos. Met dit project biedt de MPTTP getraumatiseerde (lichamelijk gehandicapt en/of lijdend aan het PTSS) militairen, politieveteranen en hun naasten de mogelijkheid om mee te rijden met één van de deelnemende aanspanningen of om deel te nemen als ruiter dan wel als lid van een lastpaardendetachement.

Het doel is om de getraumatiseerde militairen en politie veteranen en hun naasten een onbezorgde dag te bezorgen en om hen in de gelegenheid te stellen dezelfde prestatie te kunnen leveren als en samen met hun (oud)collega's.

De gastheren van het evenement zijn Brigade-generaal Frits van Dooren/Commandant van het Opleidings- en Trainingscommando van de Koninklijke landmacht (OTC) en Seger baron Van Voorst tot Voorst, directeur van Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Brigade-generaal prof. dr. Paul Ducheine, voorzitter van de Traditie Commissie Koninklijke Landmacht en lid van het Comité van Aanbeveling van de Stichting MPTTP, zal op het Defensie Complex de Harskamp het startschot lossen met een zesvelderkanon van de artillerie.

Praktische informatie
Datum: 26 augustus 2017
Tijdstip: 10:30 tot 15:00 uur
Locatie: het Pampelse Zand & de Picknickweide in het centrum van Het Nationale Park De Hoge Veluwe
Kosten: gratis (excl. entree Park)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:49

Oh even onthouden ik ben kaarthouder, lijkt me gaaf om te zien,

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:36

Geweldig evenement! Je rijdt deels over het infanterie schietkamp (normaal afgesloten voor burgers) erg bijzondere ervaring. Wij doen mee met onze projectpaarden! Er is nog plek in ons team voor wie mee wil doen.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:39

Wat leuk, misschien kom ik kijken. :)
Niksie daar moet je vast een eigen paard voor hebben?

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 02:51

Niksie schreef:
Geweldig evenement! Je rijdt deels over het infanterie schietkamp (normaal afgesloten voor burgers) erg bijzondere ervaring. Wij doen mee met onze projectpaarden! Er is nog plek in ons team voor wie mee wil doen.


Gaaf! Ik zou dat best willen. Kun je me een PB doen?

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:35

Klinkt erg leuk! Mijn pony is daar helaas nog lang niet aan toe, weet iemand of je ook gewoon kunt kijken? Of is het verspreid over een groot terrein?

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:12

Jaaa ik rijdt ook weer mee.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:20

Ik doe al een aantal jaar mee, altijd een leuk gebeuren :)
Sinds een paar jaar is het op Schietterein Harskamp en gaan we door het NP.
Het eerste en laatste stuk van de rit gaat over zware tankbanen, dus dat is wel een pittiger stukje. Maar verder goed te doen. De lange afstand is 32 km.

Het is een rit bedoelt voor militairen en politie dacht ik, deze rijden zo mogelijk ook in uniform. Maar 'burgers' mogen ook meedoen. Het is echter niet zoals een enjoy the ride rit, je paard en jij moeten er piekfijn uit zien, er wordt gekeurd (dierenarts, hoefsmid, tuig) en je moet als team punten binnen halen.

Om te kijken bij de picknickplaats in het NP is wel leuk, alle teams komen daar langs en doen de proeven. Je moet dan wel de toegang tot het park betalen.

De inschrijving voor dit jaar is al lang gesloten, ze hebben een max aantal deelnemers.
http://www.mpttp.nl/ voor meer info.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:44

De inschrijving is nog open, omdat wij plaatsen gereserveerd hebben en uitvallers hebben. Officieel kun je als burger alleen via een connectie bij defensie/politie/kmar ed meedoen maar volgens mij is dat niet meer zo streng. Als team verzamel je punten, maar het draait om de saamhorigheid en is geen wedstrijd. Wij gaan voor de ervaring en genieten van de entourage en de omgeving!

Piekfijn eruit zien geldt trouwens voor de geuniformeerden en heb ik vorig jaar bij de burgers niets van gemerkt. Ik rij in onze dagelijkse boscross set ;) Vet check is hartslag, draven en tuig (dit omdat er veel huurpaarden meelopen).

Overigens is de picknickplaats van nationaal park de Hoge Veluwe gratis toegankelijk (daar zijn de meeste oefeningen zoals het schieten) en kun je dus gratis komen kijken.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:54

@macs: je kunt met eigen paard meedoen of een paard huren (kosten ong 150 voor de hele dag). Stal Mansour, Stal Jacobs bijvoorbeeld komen met vrachtwagens vol manegepaarden die worden verhuurd tijdens deze rit. Als je nog een paard wilt huren zou je moeten rondbellen welke manege nog een mee kan nemen.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:38

Ik rij ook mee :9

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:16

Ik zit ook bij Niksie in het team. :D
Zin in!

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Militaire Prestatietocht in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:13

Iedereen genoten vandaag?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 06:02

Het was echt geweldig!

Alleen heeft mijn kat een slechte timing. Die is begonnen met bevallen. Dus ik heb mijn bed nog niet gezien.