Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14133
Geregistreerd: 20-04-16

Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 16:44

knhs
Welzijn

Afbeelding
Foto door bokker ellepel

Een zongebruind gezicht, bruine armen en spierwitte benen. Je pikt de ruiters en amazones er zo uit op het strand. Goed smeren dus want die witte benen verbranden snel. Hoe zit dat eigenlijk bij paarden, kunnen die ook verbranden?

Net als mensen kunnen paarden ook verbranden in de zon. Paarden met een roze huid of dun behaarde witte aftekeningen zijn er gevoeliger voor. Zonnebrand komt met name op de neus en de benen voor en is vervelend en pijnlijk. Als een paard bijvoorbeeld op zijn neus verbrand merk je dat pas een paar dagen later als er korsten op komen.

Insmeren?
Je kunt je paard insmeren met zonnebrandcrème, er bestaat zonnebrandcrème voor paarden maar je kunt ook zonnebrandcrème voor mensen gebruiken. Gebruik wel waterproof crème anders is het er zo af. Om zonnebrand te voorkomen kun je een vliegenmasker met een neusflap gebruiken. Als je paard erg verbrand en er bijvoorbeeld blaren zijn ontstaan, is het verstandiger hem uit de volle zon te houden totdat de huid genezen is.

Let op fototoxiciteit
Wist je dat je paard ook een aandoening die op zonnebrand lijkt (fototoxiciteit) kan oplopen door het eten van giftige planten? Die planten kunnen direct toxisch zijn of leiden tot een verminderde leverfunctie, een ernstige aandoening waarbij vroegtijdig inroepen van diergeneeskundige hulp van belang is.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:46

Die van mij verbrand op zijn neus, ogen, oren en schouders. Helaas zit die dus van top tot teen ingepakt met mooi weer. Gelukkig bestaan er vliegendekens/maskers die uv werend zijn.

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:25

Hier gewoon zonnebrand op de roze neusjes :j

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:53

Zonnebrand crème factor 50 waterproof komt op zijn neusje.
De rest verbrand hij niet.
Hij gaat wel zijn neus meteen proberen af te vegen aan je .
Dus het is smeren en wegwezen _O-

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:24

Mijne loopt zomers met haar lampekap op.
Werkt al 2 jar super nooit geen verbrand neusje meer.
Afbeelding

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:26

Die van mij brand verschrikkelijk in de kootholtes! Is zelfs met factor 50 niet tegenop te smeren, zat vorig jaar dan ook met vreselijke brandwonden waar het pus uit liep (uiteraard dierenarts bij gehaald).

Dit jaar weer ik het te voorkomen door springschoenen die één maat kleiner zijn om te doen, daardoor blijven ze hoger om de benen zitten en zijn de kootholtes beschermd tegen de zon. Werkt ideaal!

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:43

Zonnebrand hielp bij mijn paard niet voldoende, sudocreme en/of Zinkolie wel, zowel neus als kootholtes

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:01

Kan een zwart paard dan ook verbranden? Iig zou je die ook moeten insmeren? Als t een hele zon is doe ik altijd voor de zekerheid derneusje. Maar heeft het echt zin

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:15

Wat slim en een goed idee DreamGuide!
Wij smeren Groene Leem.

JoycexEnya

Berichten: 5952
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:20

Hier gaat ook op mijn tink haar neusje factor 50 en parfumvrij.
Werkt super.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:02

baby zonnebrand, niet te dik erop smeren. Eigenlijk net als bij mensen.
1x per dag is voldoende, mijn paard weet het al....

Je hoeft geen dure te kopen, en koop elk jaar een nieuwe (kracht gaat eraf)

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:43

miesnaom schreef:
Kan een zwart paard dan ook verbranden? Iig zou je die ook moeten insmeren? Als t een hele zon is doe ik altijd voor de zekerheid derneusje. Maar heeft het echt zin

Ik heb wel meegemaakt dat een pensionklant uierzalf op zijn paard haar zwarte neus had gesmeerd en toen was het arme dier vreselijk verbrand, blaren en de vellen hingen er bij.. of het ook alleen door de zon kan weet ik niet.

Zijn er meer mensen die merken dat paarden sneller verbranden als er boterbloemen in de wei staan?

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:31

Mijn vorige pony had een witte neus-en onderlip. Als ik haar in wilde smeren deed ze alsof ik haar wilde vermoorden. Geen zin in elke dag die strijd dus snel zo'n UVwerend neusnetje aangeschaft, helaas bleef deze niet altijd netjes zitten en was er soms toch nog een stukje verbrand...

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:33

SparklingApp schreef:
Zijn er meer mensen die merken dat paarden sneller verbranden als er boterbloemen in de wei staan?

Boterbloemen kunnen zelf ook blaren veroorzaken...

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Zonnebrand bij paarden, hoe voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:23

Mijn paard is zwart en ook hij heeft vorig jaar verbranding opgelopen. Tegenwoordig gaat hij met erg warm weer en brandende zon overdag naar binnen en 's nachts naar buiten.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:36

Al een paar jaar geleden gelukkig ( de middelste foto staat in de bokt wiki als rasp omdat dat toen gedacht werd maar het was achteraf toch zonnebrand) hij heeft toen met felle zon jaren met fly protectors met uv bescherming in de wei gestaan.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding