13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:09

Nieuwsblad.be
Welzijn


De koetspaarden zijn ongelukkig en vermoeid omdat ze hele dagen rondjes draaien in nauwe straatjes. Daarom moeten de koetspaarden weg uit Brussel, vinden de initiatiefnemers van een nieuwe petitie. Die werd dertienduizend keer ondertekend op drie dagen tijd.

Een zekere Aurélie lanceerde de petitie zondag op het Franstalige platform Mesopinions.com. Met succes, want ze haalde meer dan dertienduizend handtekeningen binnen tegen de Brusselse paardenkoetsen. Aurélie richt zich met haar petitie tot de burgemeester van Brussel Yvan Mayeur: "Het is onaanvaardbaar dat er paardenkoetsen zijn in het centrum van Brussel. Paarden dienen daar niet voor. Dit gaat dus om uitbuiting van dieren. Neem de nodige stappen om die praktijk te verbieden. Verstrooiing van bewoners en toeristen mag niet ten koste van de uitbuiting van anderen."

"Voor ons hoeven die paardenkoetsen er niet zijn", zegt Michel Vandenbosch, voorzitter van dierenrechtenorganisatie GAIA. "Brussel heeft ze niet nodig om toeristen te lokken en het gaat ook niet om een traditie, gezien de koetsen slechts een drietal jaar geleden opnieuw opdoken in het straatbeeld. Paardenkoetsen bieden geen enkele meerwaarde. Het is goed dat iemand dit aankaart. Dit mag op de agenda komen van de Brusselse raad voor Dierenwelzijn."

Brussels staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets (CD&V) haalde ondanks nog het nieuws omdat ze werkt aan een verbod op pony's op de kermis. Is een verbod voor koetsen de volgende stap? "Pony's die de hele dag kleine rondjes moeten draaien onder begeleiding van luide muziek, dat is heel iets anders", zegt Eric Laureys, woordvoerder van Debaets. "Volgens onze informatie worden de koetspaarden goed behandeld en moeten ze nooit twee dagen na elkaar werken. Het is de eerste keer dat we vernemen dat mensen zich storen aan de paardenkoetsen. We zullen proberen in gesprek te gaan met de initiatiefnemers van de petitie, maar een verbod is niet aan de orde."

De uitbater van de koetsen kon gisteren niet persoonlijk worden bereikt, maar liet via andere kanalen weten dat hij de petitie belachelijk vindt: "Het is een anonieme petitie die vooral door Fransen werd ondertekend. Ik weet zeker dat de meesten hiervan mijn paarden zelfs nog nooit hebben gezien."

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:50

En hoeveel handtekeningen zouden door de voorstanders gezet worden? Dit is toch totaal niet objectief......

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:32

Inderdaad.. Ik weet natuurlijk niet hoe ze er in Brussel bij lopen maar toen ik met de kerst in Brugge was vond ik de koetspaarden er prima bij lopen! We hebben toen zelf ook een rondje gemaakt en de paarden liepen lekker met de oortjes naar voren, halverwege kregen ze pauze om wat te drinken en te eten en als ze stil stonden hadden ze een deken op. Kan me haast niet voorstellen dat het er in Brussel zoveel slechter aan toe gaat?

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:20

Die paarden doen het prima, ze stoppen na elk rit in de schaduw, als het regent zijn heb en ze een deken op.
Ze krijgen eten en drinken en werken om de twee dagen. Is dat nu zo erg? De mensen vinden zo leuk de paarden die de vuilbakken halen in de steden, wat is het verschil?

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:32

Goh, wel kort door de bocht vind ik deze petitie. Ik ken de eigenaar van de koetspaarden in Brugge en moet zeggen dat die paarden uitstekend verzorgd worden. Ze worden goed gevoed, krijgen meer dan voldoende drinken en rust(dagen), hebben prima tuig en kar, ervaren menner achter zich, worden op tijd bekapt ... En Brussel zal Brugge wel evenaren.
Hier is geen sprake van wantoestanden hoor.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:20

Heb de paarden zelf nooit gezien maar heb wel regelmatig berichten voorbij zien komen over de 'koets-uitbaters' in NYC. Daar zakken ze regelmatig door de hoeven..

Denk zelf dat het in Brugge wel mee valt en is toch ook wel gaaf om te zien, vraag me dan alleen af waarom het niet mogelijk is om de paarden bijv. voor een max aantal ritten of 2/3 uurtjes per dag in te zetten? Zo'n hele dag is ook wel echt erg veel...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:25

Ik kom bijna wekelijks in Brussel centrum, die paarden zien er echt niet slecht uit hoor. In Brugge worden ze overigens ook prima verzorgd. Wat betreft die kermispony's vind ik het ook kort door de bocht, ik denk dat veel manègepaarden het veel slechter hebben dan die pony's hoor.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:27

Kunnen mensen zich niet druk gaan maken om dieren die écht mishandeld worden. :D

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:29

Ik weet inderdaad dat er in Brugge super voor de dieren wordt gezorgd. Ze lopen 1 dan mogen dan lekker 2 dagen op de weide. Geen idee hoe het in Brussel is, maar neem aan dat ze daar ook gewoon regels hebben?

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:51

Ik heb geen idee of het terecht is of niet, maar als ik google op koetspaarden brussel en kom deze foto tegen van een 'uitgerust paard in brussel' dan ziet die er toch een stuk minder uit dan de foto in bovengenoemd artikel :P

https://thumbs.dreamstime.com/z/uitgeru ... 382271.jpg

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:14

Kentaro schreef:
Ik heb geen idee of het terecht is of niet, maar als ik google op koetspaarden brussel en kom deze foto tegen van een 'uitgerust paard in brussel' dan ziet die er toch een stuk minder uit dan de foto in bovengenoemd artikel :P

https://thumbs.dreamstime.com/z/uitgeru ... 382271.jpg


Dat is zeker niet een van de paarden die ik vaak heb gezien hoor! Die van Brussel zijn zelf aan de vette kant!


Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: 13.000 handtekeningen tegen koetspaarden Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:29

Een van de paarden uit Brussel liep al een tijd mank bij de vorige eigenaar. Hebben ze die in Brussel helemaal gechecked en nagekeken, bleek het tuig op een verkeerde plaats te drukken. Ander soort tuig en revalidatie en paard was beter.
Ze gaan de wei op, krijgen genoeg rust, moeten enkel in stap een toertje doen...

Er zijn veel paarden die het veel slechter hebben.
Uitbuiting... tja, ik moet ook werken. Ik weet dat dit geen goed argument is, maar ik weet dat veel van de koetsenpaarden anders richting slacht gingen en nu toch paarwaardig leven. En ze moeten inderdaad zeker niet elke dag werken.

Er zijn inderdaad andere katten om te geselen, zoals Change3x zegt. Paarden die wel een petitie kunnen gebruiken om uit de nood ipv uit het werk geholpen te worden.