Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:18

lieveli schreef:
anjali schreef:
Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.


Behalve voor homo's en vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen, bedoel je?



Ik vind het ook afschuwelijk, het is tegen de natuur in.
Alles moet maar nep en kunstmatig en dat hoeft van mij ook helemaal niet.

En bij vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen........het lijkt wel of het steeds meer en meer gebeurd.
Niet leuk voor deze vrouwen die wel heel graag moeder willen worden, maar ik denk toch zomaar dat de moeder natuur het zo bedoeld heeft om het wat in te gaan dammen........er zijn zoveel mensen op de aarde. Maar ik kan het mishebben hoor.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:40

Het is een hele andere discussie die je nu aanhaalt Ragdollcat, en ik denk vooral dat je niet kunt oordelen als je het zelf niet heb meegemaakt, hoewel ik ook excessen ken waarvan ik denk, moet je het nog willen op deze manier. Maar je hoeft niet per sé geboren te zijn met een lichaam wat niet goed functioneert, iets kan je ook overkomen waardoor het proces wordt verstoord.

En ach, mijn beste vriendinnetje is kunstmatig gemaakt, net zoals mijn nichtje en neefje. Allemaal prima mensen waar niks mis mee is.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:48

Misschien wordt het tijd, voor degenen die dat nog niet gedaan hebben, om het boek van Aldous Huxley- Brave New World te lezen; geschreven in 1932 en al meerdere keren vrijwel waarheid geworden. https://en.wikipedia.org/wiki/Brave_New_World
Net als 1984 van George Orwell uit 1949 ( "Big Brother is watching you") https://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)
Alles wat we nu meemaken is al decennia geleden voorspeld............overigens ook dat de afloop allesbehalve rooskleurig zal zijn! Niks nieuws dus onder de zon :(

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:50

Of 'A handmaid's tale', van Margaret Atwood.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:32

Ik vind het een goede zaak. De kerk mag er van mij wezen, net als de moskee, en weet ik waar nog meer mensen samen hun gedachten willen delen. Echter is het jammer dat dingen verboden worden. Dat er goed en fout is, dat men heel vaak de ander niet zijn eigen geloof en de voldoening die het daaruit haalt kan gunnen en dat er groepen worden gevormd. Ik heb het idee dat het allemaal om macht draait zoals met zoveel dingen.

Maar goed andere discussie. We willen nu eenmaal met paarden in de sport rijden en het liefst zoveel mogelijk veulens van die top merrie die we hebben lopen zonder dat de merrie daar een veulen voor hoeft te dragen. Er worden methoden ontwikkeld met draagmoeder en dit gaat steeds wat verder. Zo ook de icsi die nu ook met ingevroren eieren kan. Op deze manier kunnen oudere bloedlijnen behouden blijven, kan er dus bij teveel inteelt of erfelijke afwijkingen een aantal stappen terug worden gezet. Of een merrie die veel te vroeg sterft door een ongeluk of waar je het dna van wilt bewaren. Idd de dieren die met uitsterven bedreigd worden en ga zo maar door.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:58

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar een eicel punctie bij paarden, en hoeveel eicellen worden er opgewekt voor zo'n punctie uiteindelijk doorgaat? Zijn bijvoorbeeld 2 goede eicellen al voldoende of word er gestreefd naar meer? Kan een paard ook hyper stimulatie krijgen ?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:38

Voor diegenen waarvan de oren al klapperen bij het invriezen van een eicel en terugplaatsen: bij muizen zijn met een 3D printer eierstokken geprint en ingezet, hier zijn gezonde muizen uitgekomen :) of dit goed is of niet, geen idee. Daar zullen meningen toch altijd over blijven verschillen.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:46

lieveli schreef:
Het is een hele andere discussie die je nu aanhaalt Ragdollcat, en ik denk vooral dat je niet kunt oordelen als je het zelf niet heb meegemaakt, hoewel ik ook excessen ken waarvan ik denk, moet je het nog willen op deze manier. Maar je hoeft niet per sé geboren te zijn met een lichaam wat niet goed functioneert, iets kan je ook overkomen waardoor het proces wordt verstoord.

En ach, mijn beste vriendinnetje is kunstmatig gemaakt, net zoals mijn nichtje en neefje. Allemaal prima mensen waar niks mis mee is.



Ja, het is een hele andere discusie die ik aanhaalde.

Dat ben ik met je eens.

LvdO

Berichten: 422
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:29

Ik vind dit ook echt veel te ver gaan. Te bizar hoe de mens meent alles in de hand te moeten hebben. Ik vind het belachelijk dat zulk soort onderzoeken uitgevoerd worden, maar dat is mijn mening en die mag ik hebben.

Of dit met geloof te maken heeft of niet, weet ik niet. In mijn ogen heeft het met de arrogantie van de mens te maken. Die voelt zich superieur, met een controle over leven en dood. Dat is beangstigend. Het is ver verwijderd van de natuur.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:32

Zitten mensen hier zich echt op te winden over iets wat bij mensen al ontzettend lang bestaat :?

Paarden waren een uitzondering waar het nog niet kon. Maar het principe is al een generatie oud. Volgens mij is de eerste reageerbuis baby bij mensen al uit 1978 of zoiets.
Invriezen van eicellen wordt regelmatig gedaan voor vrouwen die chemo krijgen op jonge leeftijd.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:40

Sizzle schreef:
Zitten mensen hier zich echt op te winden over iets wat bij mensen al ontzettend lang bestaat :?

Paarden waren een uitzondering waar het nog niet kon. Maar het principe is al een generatie oud. Volgens mij is de eerste reageerbuis baby bij mensen al uit 1978 of zoiets.
Invriezen van eicellen wordt regelmatig gedaan voor vrouwen die chemo krijgen op jonge leeftijd.

Ietsje later was het
https://www.dagenvanhetjaar.nl/14-janua ... t-geboren/

Toch al wel 25 jaar geleden :)

LvdO

Berichten: 422
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:41

Ik ben er bij mensen net zo tegen. Niet alleen op dit onderwerp, maar veel meer. De zucht naar alles maar in leven willen krijgen of houden. Om leven te creëren op een manier waarop dat nooit zo bedoeld kan zijn.
Bij welk dier dan ook, inclusief de mens.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:44

Fleurtjes, eerste hunane icsi pas in 1992 dus.
Goh, dat die stap van in vitro naar icsi 15 jaar geduurd heeft verbaast me :j

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:44

Ik vind het argument: 'op deze manier is het niet natuurlijk' altijd een beetje krom.
Wij mensen zijn natuurlijk en er is uit onze handen iets voortgekomen. Dat is dan toch ook natuurlijk?
Natuurlijke evolutie. We zijn over de jaren heen slimmer geworden en dit is daar een voorbeeld van.
Hoe kan iets niet natuurlijk zijn, als het voortkomt uit iets van de natuur?

Memories

Berichten: 2630
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:47

Mijn bek valt echt open van de reacties in dit topic := Joh, het gaat om een eitje wat is ingevroren en succesvol teruggeplaatst, kan bij mensen ook en wordt toegepast en dan is er geen haan die er naar kraait. Misschien ben ik zelf ook wel bevooroordeeld omdat ik mezelf in het wetenschapswereldje (en ja, dus ook tussen de proefdieren en met kwesties van leven en dood) begeef, maar dit doet me weer des te meer beseffen dat mensen blijkbaar nauwelijks weet hebben van wat er allemaal kan/gebeurt/mogelijk is tegenwoordig.
Uitspraken als 'dit is niet de natuur' kan ik met mijn hoofd niet bij. Hoe ver wil je dat door trekken? :n Als je er zelf niet aan mee wil doen, prima. Maar ga het geen ander opleggen.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:30

LvdO schreef:
Ik ben er bij mensen net zo tegen. Niet alleen op dit onderwerp, maar veel meer. De zucht naar alles maar in leven willen krijgen of houden. Om leven te creëren op een manier waarop dat nooit zo bedoeld kan zijn.
Bij welk dier dan ook, inclusief de mens.

Door wie of wat is dat nooit zo bedoeld?!

Mag je dan ook geen mensen meer reanimeren, opereren, naar de tandarts enz... omdat het niet natuurlijk is?!

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:21

Volgens mij heeft de voortplanting iets met liefde of erotiek tussen een mannelijk en een vrouwelijk wezen te maken en vervolgens met de liefde van een menselijk e of dierlijke moeder voor haar kind.Zo hoort het in de natuur en dat is iets heel moois. Terwijl dat geknoei in laboratoria bijzonder onsmakelijk is.

veerledec

Berichten: 6692
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:41

Volgens mij is de primeur hier dat het om een onrijpe eicel gaat. En dat kan bij mensen bij mijn weten nog niet, maar zou een hoop hormonen schelen voor vrouwen die ivf of icsi doen.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:50

anjali schreef:
Volgens mij heeft de voortplanting iets met liefde of erotiek tussen een mannelijk en een vrouwelijk wezen te maken en vervolgens met de liefde van een menselijk e of dierlijke moeder voor haar kind.Zo hoort het in de natuur en dat is iets heel moois. Terwijl dat geknoei in laboratoria bijzonder onsmakelijk is.

Dus als een vrouw een (buiten het lichaam) bevruchte eicel terug geplaatst krijgt; daarna gewoon 9 maanden zwanger is en bevalt... is het niet iets natuurlijks en kan zij geen liefde hebben voor haar kind?

Bij dieren komt er (vaak0 weinig liefde/erotiek bij de voortplanting kijken hoor.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:58

@Brainless,ik vind dat je de natuur onderschat. De natuur op aarde bestond al zeer lang voordat de mensen erbij kwamen. En die menen nu alles beter te weten en te kunnen dan de natuur.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:59

anjali schreef:
@Brainless,ik vind dat je de natuur onderschat. De natuur op aarde bestond al zeer lang voordat de mensen erbij kwamen. En die menen nu alles beter te weten en te kunnen dan de natuur.


Maar de natuur is ook op een heleboel manier verbeterd en daar plukt iedereen de vruchten van, jij ook.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:27

anjali schreef:
@Brainless,ik vind dat je de natuur onderschat. De natuur op aarde bestond al zeer lang voordat de mensen erbij kwamen. En die menen nu alles beter te weten en te kunnen dan de natuur.

Maar dat we dit kunnen, is toch ook natuur?
Wij zijn immers ook natuur en door invloed van diezelfde natuur hebben wij deze ontdekkingen kunnen doen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:46

anjali schreef:
@Brainless,ik vind dat je de natuur onderschat. De natuur op aarde bestond al zeer lang voordat de mensen erbij kwamen. En die menen nu alles beter te weten en te kunnen dan de natuur.

Dus jij woont nog in een plaggenhut,gaat altijd te voet, jaagt op wild, plukt bessen en verzamelt zaden, gebruikt schapenvacht als maandverband, gebruikt geen anticonseptie want tja het is immers allemaal zoals de natuur het bedoeld heeft.
De natuur ontwikkeld zich, zo ook het menselijkbrein en alle ideeen die daar uit voortkomen.

Of het ethisch verandwoord is is een andere discussie maar het argument zo heeft de natuur het bedoeld zijn we al jaren voorbij

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:03

anjali schreef:
Volgens mij heeft de voortplanting iets met liefde of erotiek tussen een mannelijk en een vrouwelijk wezen te maken en vervolgens met de liefde van een menselijk e of dierlijke moeder voor haar kind.Zo hoort het in de natuur en dat is iets heel moois. Terwijl dat geknoei in laboratoria bijzonder onsmakelijk is.


Dus wij hebben geen liefde voor elkaar en voor ons kind?

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:12

dromertje2 schreef:
anjali schreef:
Volgens mij heeft de voortplanting iets met liefde of erotiek tussen een mannelijk en een vrouwelijk wezen te maken en vervolgens met de liefde van een menselijk e of dierlijke moeder voor haar kind.Zo hoort het in de natuur en dat is iets heel moois. Terwijl dat geknoei in laboratoria bijzonder onsmakelijk is.


Dus wij hebben geen liefde voor elkaar en voor ons kind?

Persoonlijk denk ik jullie juist wel.
Je moet bijzonder veel van elkaar houden wil je zo'n traject samen in gaan