Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:31

Het lijkt me voor iedereen interessant om te weten..... niet alleen voor (leerlingen van) Bartels. Tenslotte is zelfkennis niet vanzelfsprekend :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:32

En bovendien is je zelfbeeld altijd vertekend. Ik DENK met weinig druk te rijden maar wie weet komt er wel iets heel anders uit zo'n meter. En dat zou ik dan enorm kl*te vinden maar dan kan je tenminste je rijden aanpassen waar je anders jaren lang zo door zou rijden, denkende dat je weinig druk hebt.

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:38

Zo denk ik er ook over.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:43

Electra63 schreef:
LGC,
Ipv dat jullie blij zijn, dat er iets mee of aan gedaan wordt, er ontwikkelingen zijn mbh technieken, hebben jullie alsnog kritiek.
In alle sporten wordt steeds meer gebruik gemaakt van computers of andere technieken, dus ook in de paardensport. Wees blij met de vooruitgang. ;)


Ik ben ook ontzettend blij met onderzoek want er komen steeds meer onderzoeken sowieso over het meten van druk, ook bitloos.
Ik heb alleen ook gezien dat zodra er bekende namen mee doem dingen nog wel eens verdraaid worden waardoor ik eerst wel sceptisch blijf.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:52

En ik denk dat dat heel goed is magda.

Het zou mooi zijn als er heel veel ruiters uit verschillende klassen er meer kunnen rijden zodat er misschien een gemiddelde gemaakt kan worden.
Dan weet je alvast of je daar beneden of boven zit.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:54

Electra63 schreef:
Huertecilla schreef:
Gossie, eindelijk.
Schreef ik 10 jaar terug over. De techniek was er toen al. Draadloos.

Helemaal *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* uiteraard.

Nu nog verplichten op OS met waardes live op scherm voor jury en kijkers.
Schreef ik 10 jaar terug ook al *D


Als vooruitstrevend ontwikkelaar heb je vast hier patent op aangevraagd :D :D


In de voorbereiding voor de Olympische Spelen in Barcelona, 1992!!!, gebruikte de Spaanse trainer van de ruiters al een mechanische versie.
Dit was vooral om de ruiters beter te kunnen trainen doch het pricipe werd toen al gebruikt. Nee, ook toen niet nieuw.
Dit is gepubliceerd in een boekje over fysieke voorbereiding van de ruiter. De gemeten waardes (in kilogrammen kracht, geen druk uiteraard) zijn representatief voor vandaag en schokkend.
Ik heb het boekje nog wel ergens; 10 jaar terug hier op Bokt de details van gezet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-03-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:00

@Electra63 _/-\o_

ankie2013
Berichten: 297
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:08

Ayasha schreef:
En bovendien is je zelfbeeld altijd vertekend. Ik DENK met weinig druk te rijden maar wie weet komt er wel iets heel anders uit zo'n meter. En dat zou ik dan enorm kl*te vinden maar dan kan je tenminste je rijden aanpassen waar je anders jaren lang zo door zou rijden, denkende dat je weinig druk hebt.


Mee eens.

Wat betreft Bartels, ik vind dat ze een voorbeeld stellen voor vele anderen. Ik denk dat Menke heel graag een paar andere top ruiters zou willen meten maar die kans krijgt ze (nog) niet. Imke daar in tegen rijdt gewoon open en bloot met dat ding eraan met publiek erbij. Tuurlijk weet je niet wat er thuis in de tuin gebeurd, maar dat blijft toch zo.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:10

magda_90 schreef:
Electra63 schreef:
LGC,
Ipv dat jullie blij zijn, dat er iets mee of aan gedaan wordt, er ontwikkelingen zijn mbh technieken, hebben jullie alsnog kritiek.
In alle sporten wordt steeds meer gebruik gemaakt van computers of andere technieken, dus ook in de paardensport. Wees blij met de vooruitgang. ;)


Ik ben ook ontzettend blij met onderzoek want er komen steeds meer onderzoeken sowieso over het meten van druk, ook bitloos.
Ik heb alleen ook gezien dat zodra er bekende namen mee doem dingen nog wel eens verdraaid worden waardoor ik eerst wel sceptisch blijf.


Ik heb hetzelfde hoor, tuurlijk blij dat technologie wordt ingezet om zaken zichtbaar en meetbaar te maken.
Zou zelf ook zeker eens met zo'n drukmeter willen rijden en dan zelfs bij uitzondering weer eens een bit inhangen om het verschil te meten met het bitloos rijden.
Ik heb zelfs al eens de lagen van m'n pony laten röntgenen, dus een beetje wetenschap gebruiken om dingen zichtbaar te krijgen vind ik helemaal niet verkeerd.

Maar het is zo dubbel om dit te lezen, terwijl er 'as we speak' nu in het heerlijke voorjaarszonnetje ontelbare paarden in de krul worden getrokken tijdens hun trainingen en wedstrijden.
Paarden die met het hoofd achter de LL, een valse knik in de hals, onmogelijk hun achterbeen onder de massa kunnen krijgen, maar waar de jury wel winst uitdeelt en de instructeur 'ja daar!' roept.

Het voelt een beetje alsof je trots een waxinelichtje uitblaast, terwijl achter je een heel bos in de hens staat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:16

Die teugeldrukmeter zouden ze een los moeten laten op al die ponyruitertjes die achteroverhangend in het Z rondsturen.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:21

ankie2013 schreef:
Ik heb 2x een clinic mogen volgen bij Menke. Het gaat er sec niet om hoe hard je trekt. Voor de een is een basisdruk van 2,5 kg fijn voor een ander 500 gram. Het is per paard en per ruiter verschillend. Menke drukt er geen stempel op, je krijgt niet te horen dit is goed/ dit is fout.

Vooraf vraagt ze je of je een hulpenkaart in wilt vullen. Daarin geef je aan wat bv de hulp is voor linksaf. Zet je die in met je binnenhand of bv met je buitenhand. Of bv wanneer geef je een ophouding en hoe lang. Daarna ga je rijden, dan kun je dus meten of je daadwerkelijk doet wat je voor ogen hebt. Is echt een ontzettende eye opener, want je ziet echt vaak dat iemand iets voor ogen heeft maar in de praktijk toch anders handelt. Het is echt bewustwording.

Ook kun je zien hoe ongelijk de teugeldruk is, en wellicht nog interessanter of je zelf kunt voelen wanneer de teugeldruk gelijk is op 2 teugels. Je ziet tijdens de meting ook echt patronen terug. En uit een patroon kan ze ook zien of een paard onregelmatig is en zelfs op welk been als je de grafiek naast de (video)beelden legt.

Natuurlijk zouden hulpen voor iedereen ongeveer gelijk moeten zijn, maar in de praktijk is dat niet zo. Ieder paard en iedere ruiter is anders. Het gaat erom dat je zelf bewust bent van wat je doet en daar ook naar handelt. Je kunt je gevoel koppelen aan feiten. Daardoor kan je je training echt verbeteren en werken aan je gevoel en vaardigheid mbt teugeldruk.

Natuurlijk zegt ze het als ze ziet dat de basisdruk erg laag of erg hoog is of wanneer je teugeldruk echt ongelijk is of los-vast. En daar kan je dan ter plekke aan werken. Het is idd niet altijd zichtbaar. Soms kan een aanleuning heel mooi stil zijn maar de basisdruk echt hoog en soms zelfs ook nog ongelijk.


Helder verhaal en een fijne toelichting op de OP! Ik kreeg vanuit de OP namelijk het idee dat de ruiters bij Academy Bartels als norm werden gesteld. Dat lijkt me niet het juiste principe. Maar jij verduidelijkt de werkwijze van Menke, erg fijn!

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:30

janderegelaa schreef:
Die teugeldrukmeter zouden ze een los moeten laten op al die ponyruitertjes die achteroverhangend in het Z rondsturen.


Nou inderdaad.. dat is hangen ipv zitten

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:45

LBLGypsyCobs, Warren-Smith et al. hebben in 2007 de studie "Rein contact between horse and handler during specific equitation movements" uitgevoerd waarin is gebleken dat er geen significant verschil is aangetoond tussen druk op het bit of druk op de neusriem. Ruiters reden in dit onderzoek bitloos met dezelfde kracht als met bit.

Wat citaten:

Citaat:
Hence, some riders use halters or bitless bridles for controlling horses in the belief that these devices apply less pressure to the horse (Cook, 1999).


Citaat:
For the horses ridden in a halter, the reins were attached to the halter between the knot of the noseband on the cheek and the knot under the chin, as close as possible to the point at which the reins would normally be attached.


Citaat:
The rein tension recorded was not different between bridle and halter for any of the responses.


Neemt niet weg dat de druk in de mond natuurlijk anders aankomt dan druk op de neus. Het versterkt echter wel het punt dat bitloos niet per definitie vriendelijker is dan met bit. Een harde handruiter zal met net zoveel druk blijven rijden maar de schade veroorzaken rondom de neus ipv in de mond.

Ik kom dit soort dingen al tegen in meer papers maar door tijdgebrek heb ik ze nog niet door kunnen nemen.

Dit is ook wel een interessante:

Citaat:
Horses soon become habituated to this pressure (Odberg and Bouissou, 1999), and so riders have to increase the pressure used or the severity of the bit. Thus, a cycle of increased pressure and abituation develops (Miller, 1995)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:21

Bitloos is wat het woord al zegt, je rijdt zonder bit, dus het paard heeft niks in de mond zitten.
Meer dan dat is het niet. Over het ongemak van een bit in de mond kun je heel lang discussiëren.
Hoe vriendelijk bitloos rijden is, is afhankelijk van het soort hoofdstel en van degene aan de teugels.

Ik zie wel bij paarden die niet voldoende actief lopen en graag op de hand gaan hangen, dat ze dit vaak makkelijker doen bij het bitloos rijden dan bij het rijden met bit.
Je zou kunnen concluderen dat een neusriem voor die paarden dan prettiger is om op te hangen dan een bit.
En bij zo'n paard verwacht je dan ook een hogere druk op die momenten.

Ik weet wel dat mijn pony bitloos relaxter is dan met bit, geen idee of je dit ook terug zou zien in de teugeldruk.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:25

Die logica is niet voor iedereen logisch vandaar dat ik het graag mag aanhalen.

Je laatste zin is interessant. Een paard wat goed in balans en op eigen benen loopt zal zijn hoofd zelf dragen wat in theorie zou kunnen duiden op een lichtere druk. Sowieso zal een goed meegaande hand lichte druk hebben.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:58

Ik zie hier veel misverstand over druk en in de krul getrokken.
Om een paard in de krul te trekken is doorgaans echt niet veel druk nodig, (ja, bij een verreden manegepony waarschijnlijk wel..) het verschil zit hem in een meeverende hand of een terugwerkende.
Een paard zou op het been moeten nageven en de hand juist op moeten zoeken, al het nageven op de hand is een terugwerkende hulp en vraagt een paard in de krul, maar niet naar het bit, waarin het paard geen natuurlijke balans ontwikkelt.

Wat ik bij Bartels heb gezien is het vaak herhalen en belonen van gewenst gedrag en dat opbouwen tot het succes wat ze daarmee hebben, ik heb natuurlijk maar wat kleine stukjes meegemaakt, maar hun systeem is met heel veel rust, positiviteit en herhaling, het zal bij hun ook heus niet altijd zo gaan als ze hopen, maar dat is niet hoe zij proberen te werken, mensen die dat suggereren hebben denk ik weinig van hun trainingen gezien.
Wat niet wil zeggen dat het mijn systeem zou zijn. ;)

Maar zeker een goede ontwikkeling van een nieuwe teugeldrukmeter!
Zelf heb ik ook zo'n simpele van de EJ, jammer dat je naar beneden moet kijken om "de hoeveelheid druk" te zien, maar zeker een leuk bruikbaar ding voor dat geld!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:13

Ik vind dit soort onderzoeken best interessant.
Ben bij deze teugeldrukmeter benieuwd of je ook als ruiter meteen (visuele) informatie terugkrijgt of dat de druk alleen maar op pc grafieken te zien is.
Iemand die dat al weet ?

Zelf rijd ik bitloos en probeer ik het bitloos rijden ook een beetje te promoten door een bitloze uitprobeer service te hebben en ik denk dat daar de meting net zo zinnig is als met bit.
De hand van de ruiter is m.i. belangrijker dan de optoming.

Ergens zou ik ook wel zo'n apparaat willen hebben en dan b.v. ook workshops voor het rijden met teugeldrukmeter willen geven en hem kunnen gebruiken in mijn lessen, en natuurlijk ook voor mezelf :).
Bewustwording, op welke manier dan ook, vind ik heel belangrijk als ruiter.
De prijs houdt me nog een beetje tegen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:29

mirtedl schreef:
janderegelaa schreef:
Die teugeldrukmeter zouden ze een los moeten laten op al die ponyruitertjes die achteroverhangend in het Z rondsturen.


Nou inderdaad.. dat is hangen ipv zitten

Dan ook bij alle volwassen amazones die zo hangen. :(:)

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:11

janderegelaa schreef:
astridastrid schreef:
Super interessant!
https://www.ipostechnology.com/

Pas in Sept. leverbaar en niet goedkoop, dat is wel jammer. Zou tof zijn als zoiets voor het grote publiek toegankelijk is.

Je kunt ook gewoon een teugel knopen van die grote post elastieken. Dan trek je nooit te hard want dan zitten je handen bij je oren.


Inderdaad janderegelaa!