Groninger paard: Geslaagde hengstenkeuring in Tolbert

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Groninger paard: Geslaagde hengstenkeuring in Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 17:04

*Persbericht het Groninger paard
Fokkerij

Afbeelding
Kampioen Hengstenkeuring 2017 Meindert Foto: Claudia Dermois

Zaterdag 25 februari 2017 was de jaarlijkse hengstenkeuring van de Vereniging Het Groninger Paard. In dit jubileumjaar wisten veel mensen de HJC manege in Tolbert te vinden. Er werden 15 hengsten ter keuring aangeboden, waarvan 6 nieuw te keuren hengsten.

We kijken terug op een geslaagde hengstenkeuring. Het publiek verzamelde zich al vroeg in de manege om getuige te zijn van het meten, lineair scoren en de straatbeoordeling van zes voor het eerst aangeboden hengsten. Twee hengsten, Eridanos en Alfa, wisten de jury niet te overtuigen. De hengsten Lanzo B (v. Landos) eig. W.A. Brinkman, Grolloo, Lars (v. Landos) eig. P. Breedveld Exloërveen, Elbo (v. Eliet) eig. D. van den Berg Oosterhesselen en Maistro Polo v.d. Pasop (v. Macho Polo) eig. J.C.M. Vermeer, Cromvoirt, werden aangewezen voor verdere veterinaire onderzoeken.

Gedurende de dag liet het merendeel van de al eerder goedgekeurde Groninger dekhengsten zich zien in de keuringsring. Diverse hengsten gaven in de middag demonstraties. Als dagkampioen 2017 werd door de jury aangewezen de hengst Meindert (Meinhold x Parcival) van mw. M. Merks –Beemsterboer uit Naarden. Het aanwezige publiek gaf de hengst Feiko (Fambo x Eros) de meeste stemmen en hij werd daarmee publiekskampioen. Feiko is in eigendom van Stal Hoeksema uit Hoogersmilde.

Door de Commissaris van de Koning in de provincie Groningen de heer F.J. Paas werden, de bij de dagkampioen en de publiekskampioen behorende versierselen, omgehangen. Meindert mocht daardoor naar huis met een kampioenslint en een mooie, nieuwe deken.

Afbeelding
Publiekskampioen Hengstenkeuring 2017 Feiko Foto: Claudia Dermois

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:42

Wij (nouja, mijn stalbaas) mochten vol trots naar huis met Maistro Polo:
Afbeelding

Voor ons was het overigens wel een dag met een zwart randje.
Door een ongeluk wat gebeurde in de ochtend heeft de eigenaresse de keuring van Maistro gemist doordat ze in het ziekenhuis was en de eigenaar heeft het ook op een hele andere manier beleefd.

Maar ondanks dat zijn ze erg trots op Maistro!

[EDIT] overigens is het niet Vermeer maar Termeer (de achternaam van de eigenaar van Maistro Polo)..

FokkoGVR

Re: Groninger paard: Geslaagde hengstenkeuring in Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:44

Het was een mooie dag en zeker de moeite waard. Prachtige paarden gezien en het nodige bijgekletst en kennisgemaakt.
Fijn dat Feiko (halfbroer van mijn Fokko!) publiekslieveling geworden is.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 07:17

Wij zijn even geweest te kijken en vroegen ons af Fem of dat nu echt fijn loopt zo op klompen??? Ik had het eerst niet eens gezien, maar mijn vriendin die zag het.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:59

Machtige dieren om te zien.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:59

TequilaRos schreef:
Wij zijn even geweest te kijken en vroegen ons af Fem of dat nu echt fijn loopt zo op klompen??? Ik had het eerst niet eens gezien, maar mijn vriendin die zag het.

Haha, ik heb werkelijk geen idee.
Voorafgaand aan de keuring had de eigenaar van de hengst al een paar keer gezegd; Echt, het is een mooi gezicht de voorbrenger op zijn klompen.

Ik kende de voorbrenger voor afgelopen zaterdag dus nog niet.
Maar ik vermoed dat goedzittende klompen wel lekker lopen, hij kon er in ieder geval prima op rennen ;) !

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:14

Wij vonden het inderdaad ook wel grappig om te zien. Maar alle respect, ik loop dan liever op gympen, maar hij deed het inderdaad netjes.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:58

Trots op Maistro! Prachtig dier is het :).

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:09

Deze voorbrenger loopt altijd op klompen haha ;) en ik verbaas me er elke keer weer over.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:49

Rinske schreef:

Echt hè Rins! <3

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:49

Rinske schreef:

Echt hè Rins! <3