Adelinde Cornelissen en Parzival staan buitenspel [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Adelinde Cornelissen en Parzival staan buitenspel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 07:56

http://www.nos.nl

Zes jaar lang waren Adelinde Cornelissen en haar paard Parzival vaste waarden in de Nederlandse dressuurploeg. De combinatie haalde medailles binnen op EK, WK en Olympische Spelen. Maar Parzival is met zijn 18 jaar een paard op leeftijd geworden en komt niet meer voor in de plannen van de Nederlandse bondscoach. Cornelissen wilde hem nog een paar keer laten schitteren voor zijn pensioen. Volgend jaar in Rio en over twee weken tijdens het EK in Aken. Bondscoach Wim Ernes besliste anders. Parzival wordt bedankt voor bewezen diensten, hij hoeft niet meer mee. Die klap kwam hard aan bij Cornelissen.

"Anderhalve maand geleden, na de CHIO Rotterdam, had ik een gesprek met de bondscoach", zegt ze. "Die vertelde mij dat hij niet van plan was mij mee te nemen naar het EK. Dat was een beetje een vervelende planning." Cornelissen kreeg te horen dat Ernes het toernooi wilde gebruiken om jonge, onervaren combinaties uit te proberen. Andere routiniers, zoals Edward Gal en Hans Peter Minderhoud, kregen echter wel een plaats in zijn keurkorps. Cornelissen kon begrip opbrengen voor de wens van de bondscoach om de talenten de kans te geven. "Hij kon natuurlijk niet honderd procent op Parzival rekenen voor Rio, omdat hij ouder wordt. Dat snap ik ook. Ik kan niks garanderen, dat kan met paarden nooit. Maar later las ik terug dat hij Parzival ook niet mee wil nemen naar Rio."

Het kwam op Cornelissen over alsof Ernes haar succespaard al heeft afgeschreven, terwijl zij nog een olympische droom voor ogen had. "Of dat lukt, weet je toch nooit. Ik ben reëel, ik weet dat hij ouder wordt. Ik wil ook alleen nog maar meerijden als hij mee kan doen. Ik ga niet meerijden voor de bladvulling. Of je dat uiteindelijk haalt, dat weet ik niet. Maar als je er niet naartoe werkt, dan weet je het nooit."

De rol van Parzival op de grootste internationale toernooien lijkt door de keuze van Ernes uitgespeeld. En dat voelt niet goed bij Cornelissen. "Natuurlijk zit ik zelf ook wel eens na te denken wanneer het afscheid is. Maar het is wel zo fijn als je het zelf kan bepalen." De amazone vindt de tijd nog niet rijp om haar paard met sportief pensioen te sturen. "Hij vindt het spelletje nog leuk, de aandacht, op concours gaan. Dus wie ben ik dan om hem dat te ontnemen."

Cornelissen is van plan om komend seizoen nog met Parzival uit te komen in het wereldbekercircuit. "Als hij in vorm is en fit is, dan rijd ik." Toch weet ook de Nijkerkse dat de pensioengerechtigde leeftijd onvermijdelijk dichterbij komt. "Volgend jaar is hij negentien. Tot en met negentien mogen de paarden internationaal meelopen. Daarna niet meer. Dus dan zal er zeker wel een keer een afscheid zijn."

Het naderende afscheid van Parzival is ook voor Adelinde Cornelissen aangrijpend. Wil zij een rol blijven spelen in de dressuurtop, dan moet ze met een nieuw paard ten tonele verschijnen. "Als je hier zo rondkijkt, staan er nog meer paarden. En daar zijn wel hele talentvolle paarden bij. De eerstvolgende is Aqiedo. Die zal in de winter ook wedstrijden gaan lopen." Natuurlijk, de jonge paarden ontberen nog ervaring ten opzichte van hun fameuze voorganger. "Maar dat wil niet zeggen dat ze minder talentvol zijn."

De NOS-reportage over Adelinde Cornelissen en Parzival is hier te zien.

NathalietjeB

Re: Adelinde Cornelissen en Parzival staan buitenspel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:13

Zo en dan word je ff zo bedankt, jammer voor parcival maar snap t ergens ook wel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:15

Ja moeilijk. Aan de ene kant is Parzival al op leeftijd en heeft hij gewoon zijn beste tijd wel gehad. Aan de andere kant is het wel hard dat de bondscoach de keuze al voor haar heeft gemaakt. Dat moet gewoon haar eigen beslissing zijn.
Maar als Parzival echt 80% had gelopen dan had hij ze echt wel meegenomen naar Rio. Dus het heeft 2 kanten. Ze scoren gewoon niet hoog genoeg en in het verleden geboekte resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Maar iedereen moet de kans krijgen om zich te bewijzen. Dan is het een eerlijk en open proces.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:00

Ik hoor nergens wat haar trainer vindt van de huidige conditie en vooruitzichten.
Hopelijk zit er nog muziek in en mogen ze dit nog zolang het kan blijven delen op het hoogste niveau.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:40

Ik vind het, vooral met het oog op het EK een logische keuze van de bondscoach. Er lopen momenteel aardig wat goede paarden rond in Nederland, die een prima strijd leveren met Parzival qua niveau. Dan is het in mijn ogen logisch dat je als bondscoach kiest voor de combinaties die de afgelopen tijd stabiel presteren, zoals Patrick, Diederik, Gal en Minderhoud. Adelinde kan het paard toch gewoon blijven starten? Bijvoorbeeld in de wereldbekerwedstrijden, het enige wat ik afleidt uit dit stuk is dat zij niet meer mee zal gaan met het Nederlandse team.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:00

jaap_2005 schreef:
Adelinde kan het paard toch gewoon blijven starten? Bijvoorbeeld in de wereldbekerwedstrijden, het enige wat ik afleidt uit dit stuk is dat zij niet meer mee zal gaan met het Nederlandse team.

Precies, aan Adelinde en Parcival dus de taak om tijdens dat soort wedstrijden te laten zien dat ze echt nog niet afgeschreven zijn!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:03

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:55

FriesWytske schreef:
Volgens mij wist ze al eerder dat het EK niet voor haar was weg gelegd.
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... gehad.html

Dus om nu te zeggen dat ze het uit de media moest vernemen dat ze niet mee mocht. :?

Dat staat er niet, beter lezen! Dat zinnetje slaat op rio, en dat is geen EK

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:56

Dat slaat ook op het EK.

Zelf beter lezen. Er staat dat ze mee heeft geholpen voor de kwalificatie van Rio.

Na de proef in Rotterdam vond ik dat het moment daar was. Het was een emotioneel gesprek dat ik met Adelinde had, maar ik vond dat ik voor nu en voor de lange termijn geen teamplek voor haar en Parzival in het verschiet had liggen. Ze scoorden daar nog 74% en dat is zeker niet slecht, maar zij komen wel van 80%. Hoe lang wil je dan wachten tot het misschien nog minder wordt? Ze zakten steeds verder weg in de scores en dan ben je bezig om een legende af te breken. Dat verdient deze combinatie zeker niet. Ze hebben zoveel voor de Nederlandse dressuur betekend. Vergeet alleen al niet dat we dankzij Adelinde en Parzival ons gekwalificeerd hebben voor Rio’

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:03

"Anderhalve maand geleden, na de CHIO Rotterdam, had ik een gesprek met de bondscoach", zegt ze. "Die vertelde mij dat hij niet van plan was mij mee te nemen naar het EK."

"Maar later las ik terug dat hij Parzival ook niet mee wil nemen naar Rio"

Dus ze verneemt niet uit de media dat ze niet naar het EK mag. Dat heeft ie haar zelf verteld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:08

NathalietjeB schreef:
Zo en dan word je ff zo bedankt, jammer voor parcival maar snap t ergens ook wel

Nou, het zal geen afdanken zijn. Ze kan zich zelf ook wel realiseren dat er nu combinaties zijn die beter en constanter scoren. Bijvoorbeeld Diederik en Arlando zijn al een tijdje goed bezig. Tja, jammer voor Adelinde en Parzival. Ze hebben zeker veel betekent voor Nederland, maar het teamresultaat staat voorop en dat is ook de eerste prioriteit. Wanneer er dan beter scorende combinaties zijn, is het imo logisch dat die voorrang krijgen.

Heeft niets met afgedankt zijn te maken, maar met een gezonde dosis realiteitszin.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:15

Wat ik even niet snap, is dat ze nog naar Rio wilde. Ze zou Parzival toch niet meer laten vliegen ivm zijn hart? Of heb ik t nu helemaal mis :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:21

Toen het bericht vorige week (?) in het nieuws kwam dat Ernes haar niet mee wilde nemen naar het EK en dit na Rotterdam met haar had besproken, ging ik er vanuit dat dit ook voor de media was besproken. Dat Adelinde wist dat het in de media werd gegooid.

Maar kennelijk was dat niet het geval, evenals met Daniëlle (Heijkoop). Dat vind ik best wel kwalijk. Als je als bondscoach zoiets besluit, en dan doel ik nu even op Adelinde en Parzival, geef de amazone dan in ieder geval de eer om het zelf te zeggen. Geeft toch van alle kanten een veel positievere kijk.
Dat hij het beslist kan ik prima in komen, maar de manier waarop de buitenwereld kennis moet maken met zijn standpunt is gewoon niet tof.

Plus de bijkomstige voordelen die zowel bondscoach, amazone en dressuurtop in Nederland ten goede komen.

xAntoinettex schreef:
Wat ik even niet snap, is dat ze nog naar Rio wilde. Ze zou Parzival toch niet meer laten vliegen ivm zijn hart? Of heb ik t nu helemaal mis :+

Dat dacht ik dus ook...

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:27

Balen voor Adelinde. Het was mooier geweest als ze eerder afscheid hadden genomen op het moment dat hij nog goed was. Want de OS zal haar dit keer niet lukken ben ik bang.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:48

Groot respect gehad voor Ernes. Neemt nu wat af, wat is de reden om de dames af te schrijven?
Waarom een kreupele Johnson wel selecteren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:49

Cayenne schreef:
NathalietjeB schreef:

Nou, het zal geen afdanken zijn. Ze kan zich zelf ook wel realiseren dat er nu combinaties zijn die beter en constanter scoren. Bijvoorbeeld Diederik en Arlando zijn al een tijdje goed bezig. Tja, jammer voor Adelinde en Parzival. Ze hebben zeker veel betekent voor Nederland, maar het teamresultaat staat voorop en dat is ook de eerste prioriteit. Wanneer er dan beter scorende combinaties zijn, is het imo logisch dat die voorrang krijgen.

Heeft niets met afgedankt zijn te maken, maar met een gezonde dosis realiteitszin.

Dan nog kan de bondscoach wel het fatsoen hebben haar dat eerst persoonlijk te melden. Stond Diederik dan ooit voor Adelinde als ze in dezelfde proeven startte?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:51

Dat heeft de bondscoach toch ook? Anderhalve maand voor het NK heeft hij met haar gesproken en dat gezegd. Het gaat Adelinde er om dat het zo in de media is gebracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:53

Niet dat ze ook sowieso niet mee mag naar de OS.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:53

Flew schreef:
http://www.nos.nl
"Volgend jaar is hij negentien. Tot en met negentien mogen de paarden internationaal meelopen. Daarna niet meer. Dus dan zal er zeker wel een keer een afscheid zijn."

Huh dit heb ik nog nooit gehoord? Sinds wanneer is er een maximum leeftijd voor paarden om te starten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:55

Ayasha schreef:

Uit het filmpje begrijp ik dat hij haar niet meer wilde selecteren voor landenwedstrijden. En in het stukje werd geschreven dat hij 'op lange termijn geen plek in het landenteam voor haar en Parzival' had...
Rio is volgend jaar, dat is redelijk lange termijn, EK is in Augustus, is korte termijn.
Hoewel het natuurlijk niet met zoveel woorden is gezegd...

Toch verbaast het me dat Adelinde daar over 'valt'. Ze wilde Parzival niet meer laten vliegen toch?
Hoewel er over vallen niet direct het juiste woord is, maar je begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:56

Ayasha schreef:

Hij heeft dr gezegd dat hij voor nu en voor de lange termijn geen plek heeft voor haar in het team. Lijkt mij duidelijk dat dat ook voor Rio geldt dan.

Maar als Parzival echt nog zo goed is, kan ze dat vast nog wel bewijzen en wie weet krijgt ze dan alsnog een plekje voor Rio. Al zal dat wel dubbele gevoelens opleveren denk ik..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:56

Ik vermoed dat het haar vooral gaat om de manier waarop. :) En dat kan ik me heel goed voorstellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:57

carika schreef:
Huh dit heb ik nog nooit gehoord? Sinds wanneer is er een maximum leeftijd voor paarden om te starten?

Al heel erg lang hoor! Internationaal (FEI) zijn de regels iets anders dan nationaal (KNHS). Hoewel ik niet weet hoe de regels op nationaal subtop niveau zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:59

Ik vind het geen schokkend nieuws eigenlijk. Er zijn gewoon betere combinaties op dit moment. Ze zeggen ook niet voor niets dat je beter kan stoppen op het hoogtepunt van je carrière. Ze hebben veel bereikt en daar mogen ze trots op zijn maar ze hebben ook een punt bereikt waarop ze andere getalenteerde ruiters voor moeten laten gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:59

Ayasha schreef:
Ik vermoed dat het haar vooral gaat om de manier waarop. :) En dat kan ik me heel goed voorstellen.

Oh dat kan ik me ook absoluut voorstellen. Het verdient zeker geen schoonheidsprijs. Bondscoach heeft daarin kennelijk niet goed nagedacht over de lange termijn consequenties. Ik denk niet dat het goed is voor de topdressuur sport in Nederland. Niet echt goed voor de teamspirit op termijn. Ik neem ook aan dat andere ruiters en amazones het raar vinden dat er zo wordt gecommuniceerd door de bondscoach.