Wetenschap: Angstig paard kan een voordeel zijn in training

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Wetenschap: Angstig paard kan een voordeel zijn in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 21:14

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com


Wetenschappers weten dat de persoonlijkheidskenmerken van een paard de verschillen in gedrag en leren kunnen verklaren. Één van deze kenmerken, angst, lijkt het belangrijkste kenmerk. Maar dat hoeft volgens een Frans team van wetenschappers geen nadeel te zijn.

Het team van paardengedragsonderzoekers ontdekte dat angst, ondanks de negatieve lading van het woord, juist gunstig kan zijn. Léa Lansade en haar team spendeerden de afgelopen tien jaar aan het ontwikkelen van persoonlijkheidstesten voor paarden.

"Angstig zijn is niet altijd een nadeel", vertelt teamlid Marianne Vidament. "Deze paarden presteren vaak beter wanneer er geen stress is of als de stress gelinkt is aan datgene wat er van ze wordt gevraagd. De angst dimensie is er altijd bij betrokken." Wanneer een paard met een hoog angstniveau een nieuwe opdracht leert in een rustige omgeving, en de opdracht zelf is eng, dan zal het paard de opdracht waarschijnlijk beter leren dan een paard met een lager angstniveau. "Het lijkt er ook op dat angstige paarden een goed werkend geheugen hebben (korte termijn) in omstandigheden zonder stress, wat duidt op een hogere staat van opwinding."

Indien een paard gestressed is door iets anders dan de opdracht, bijvoorbeeld door scheiding van een stalmaatje, een nieuwe omgeving of een eng geluid, dan zal het zeer waarschijnlijk slechter leren dan paarden met een laag angstniveau.

Paarden met een hoog angstniveau ontwikkelen sneller een automatische gewoonte (gewoon gedrag in goede of slechte vorm). Hierdoor kan een angstig paard een routine kunnen ontwikkelen en hij zou zijn aangeleerde opdrachten betrouwbaarder uitvoeren op de lange termijn. Maar ze kunnen ook slechte gewoonten hebben die moeilijk te doorbreken zijn. Stereotiep gedrag als kribbebijten kan één van deze automatische gewoonten zijn.

De wetenschappers hebben geen andere persoonlijkheidskenmerk kunnen identificeren dat een dergelijk effect heeft op de mogelijkheid tot het leren van dingen. "Kortom, dit werk helpt ons de voor- en nadelen bepalen van elk paard en het suggereren van op maat gemaakte trainingsprogramma's voor elk individu."

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:30

Tja, als het de bedoeling is om met het paard in de toekomst alleen in een volledig gecontroleerde omgeving ( binnenbak en geen publiek) te rijden dan zou het nuttig kunnen zijn dit te weten. Als het ook nog de bedoeling is om een fijn bosritjes te maken of je op een parcoursterrein te begeven ... Ivoren- toren - wetenschap

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wetenschap: Angstig paard kan een voordeel zijn in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:18

Juist niet nicolanca. Het 'angstige' paard leert in rustige omgeving. Zit dat er goed in (B.v. Stop als ruiter Stop zegt) zal dat paard ook in andere omstandigheden die routine volgen. Zo lees ik het althans

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:15

Zo lees ik het ook Rex_Rolfo. Ik denk ook dat een angstig paard een volgzamer typ is dan een paard dat heel zelfverzekerd is en als dat angstige paard eenmaal weet dat je te vertrouwen bent, dat hij je al snel zal volgen. Een zelfverzekerder paard zal eerder geneigd zijn in zijn eigen kunnen te geloven en daardoor eerder zijn eigen weg willen gaan.

Anoniem

Re: Wetenschap: Angstig paard kan een voordeel zijn in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:59

Probeer eens een angstig paard te leren om zijn hoeven op te tillen tijdens uitkrabben.
Zolang dier angstig is hebben ze meestal meer aandacht voor hun angst dan het gene waar jij mee bezig bent.
Ik heb altijd geleerd dat je angstig gespannen paard pas goed kunt trainen wanneer die niet meer angstig is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6684
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Wetenschap: Angstig paard kan een voordeel zijn in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:34

Goh, ze omschrijven mijn paard! Hij kan alleen nieuwe dingen leren in zn eigen, veilige omgeving. Zodra de angst toeslaat, valt hij terug op wat hij kent en iets nieuws aanleren werkt dan gewoon niet, zn hersenen slaan dat echt niet op. Zoals Tobbes hierboven me al zegt: de aandacht gaat dan naar de angst.
In milde angst, eigenlijk meer spanning dan echt angst, kan ik hem nog wel dingen aanleren. Maar daarvoor is dus wel die veilige omgeving nodig.
Toen hij jonger was en dus minder training kende, was er ook geen land te bezeilen met hem als hij angstig werd. Bevriezen en ontploffen, dat was zijn manier. Inmiddels vertrouwt hij mij en is hij gewoon meer getraind in hoe hij zich moet gedragen. Dat bewees hij prachtig op de kliniek vorig jaar. Vreselijke angst natuurlijk, snuivend paard met witte oogjes.... Maar oh zo braafjes naast me meelopen, gewoon de weegschaal op en de behandelkamer in. Geen enkele aarzeling of blokkade, puur omdat hij kon terugvallen op het bekende: baasje zegt kom maar en ik loop braaf mee!

Ik heb nog niet eerder zo'n angstig paard in handen gehad, maar tegelijk herken ik precies wat dit onderzoek zegt: ook nog nooit een paard gehad wat zo betrouwbaar en braaf vasthoud aan wat hij wel kent. Het aanleren kost erg veel moeite, tijd en geduld. Maar als iets er eenmaal in zit, krijg je dat er haast niet meer uit. Iets anders proberen? Dat komt gewoon echt niet in hem op. Dit kennen we en zo doen we dat!

Ananiem

Berichten: 91
Geregistreerd: 03-10-14

Re: Wetenschap: Angstig paard kan een voordeel zijn in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:54

doet me denken aan; het is een paard met veel pit, maar als je eenmaal een band met hem hebt gaat ie voor je door het vuur!