Fotovrsl. KWPN: 2 Gelderse en 4 dressuurhengsten goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

Fotovrsl. KWPN: 2 Gelderse en 4 dressuurhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:58

* http://www.bokt.nl / http://www.kwpn.nl

Vandaag werden er zeven dressuurhengsten gepresenteerd in de Willem-Alexanderhal van het KNHS centrum in Ermelo. Hiervan werden er vier goedgekeurd. “Het is een wat kleinere jaargang dan bijvoorbeeld vorig jaar, maar procentueel valt het niet tegen wat we na het onderzoek hebben kunnen inschrijven,” aldus voorzitter Wim Ernes. Vorig jaar werden er bij het voorjaarsonderzoek 13 hengsten goedgekeurd. Er werden maar twee drie-jarigen, die via een aanwijzing dit jaar werden aangeleverd, goedgekeurd. Bij de andere twee hengsten is één vrijwillig aangeleverd, de andere hengst is vier jaar.

Driejarige dressuurhengsten:
Met 82 punten was Hennesy (De Niro x Jazz) de hoogst scorende. “Een hengst die opvalt met zijn aansprekende front, en drie goede gangen. Hij heeft veel macht en houding in beweging”, vertelt Ernes. Voor zijn basisgangen scoorde hij een achten en een 8.5 voor zijn galop. Dat kreeg hij ook voor zijn souplesse, houding en balans, en aanleg als dressuurpaard.

Afbeelding

De andere die aangewezen werd na de hengstenkeuring in Den Bosch is High Five U.S. (Charmeur x Negro). De opvallende hengst werd ingeschreven met 81 punten. Hij heeft louter achten op zijn lijst, met een 8,5 voor zijn galop. De afkorting US staat voor zijn eigenaren: Joop van Uytert en Paul Schockemöhle.

Afbeelding
Afbeelding

Vrijwillig onderzoek:
Hermès (Easy Game x Flemmingh) is eveneens in eigendom van Van Uytert, in mede-eigendom met familie van Vliet. De eerste KWPN goedgekeurde zoon van Easy Game (v. Gribaldi) werd ingeschreven met 78,5 punt.

Afbeelding

Oudere dressuurhengst:
Grappa (Fidertanz x Special D) viel vooral op door zijn fijne manier van galopperen en bereidheid tot werken, hiervoor kreeg hij dan ook een 8.5 en een acht. Zijn puntentotaal resulteerde in 76,5.

Afbeelding

Na de springhengsten werden de Gelderse hengsten onder het zadel voorgesteld, waarbij ze zowel voor de dressuur als het springen hun laatste beoordeling kregen. Het springen van de Gelderse hengsten leek geen toegevoegde waarde te hebben voor het onderzoek. Er vielen veel balken en er werd ook veel en onverwacht geweigerd. Hierdoor kwam dd ruiter van Henkie ten val. Nadat de dressuurhengsten in de baan waren geweest, werden de beide hengsten ook nog aangespannen gepresenteerd. Na afloop konden beide hengsten worden ingeschreven in het stamboek.

Henkie (Alexandro P x Upperville) viel op met zijn goede basisgangen, zo kreeg hij voor zijn stap en galop negens en voor zijn draf een 8,5. Ook voor de aangespannen onderdelen scoorde de hengst louter achten.

Afbeelding
Afbeelding

Edmundo (Upperville x Modern) moet het vooral hebben van zijn geweldige inzet en looplust. Bij de basisgangen en springonderdelen zie je veel zevens en 7.5'en. Bij het aangespannen deel, op de draf na, variëren de cijfers tussen de acht en de negen.

Afbeelding

Rindin

Re: Fotovrsl. KWPN: 2 Gelderse en 4 dressuurhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:05

Wauw, Hennesy <3

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:33

Persoonlijk vind ik het wel een toegevoegde waarde en zegt het voor mij wel wat het springen. Geeft voor mij maar weer eens aan dat springen een onder geschoven kindje is bij het Gelderse. Erg jammer verwijdert mij persoonlijk weer meer van de mening van het KWPN. Las al eerder in de Strengen dat het springen van onder geschikt belang is. Een beetje springen maar dressuur en mennen is het belangrijkste. Het echte veelzijdigheids-paard gaat hiermee verloren. Natuurlijk is dat mijn mening.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 23-05-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:42

De ruiter van Henkie was er inderdaad 'afgevallen', al vond ik het persoonlijk niet vallen. Hij landde heel netjes op z'n voeten en kon zo weer vrij rap opstijgen :)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:43

Ja, dat vond ik nou weer wel knap staaltje!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:46

Die High Five vind ik toch wel de gaafste uit deze reeks! Heeft bijna dezelfde aftekeningen als mijn kwpn'er :)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:12

Die Charmeur vind ik ook wel leuk

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:31

De Charmeur was ik ook wel van gecharmeerd :D
De De Niro leek me geen makkelijke broeder.

Bij de Geldersen vond ik het springen echt geen toegevoegde waarde om dat zo te laten zien aan het publiek. Eerst zie je alle springers die enkel op dat onderdeel getraind hoefden te worden en die konden best een nette sprong laten zien over het algemeen. Komen daarna de Geldersen die op 3 onderdelen getraind zijn, maar dan alle drie de onderdelen net niet zo goed als wanneer ze maar 1 onderdeel hadden gehoeven. Nogal een contrast met de springers, doen veel groener aan, balken vlogen in het rond.

Ik ben er zeker voor om de veelzijdigheid bij het Gelders paard te houden. Maar het springen had geen toegevoegde waarde vandaag en ze laten de Gelderse hengsten er toch niet op staan, dus in de huidige vorm heeft het weinig zin.

Misschien kunnen ze er beter voor gaan kiezen om 2 van de 3 onderdelen te testen, en het andere onderdeel verplicht terug laten komen in de hengstencompetitie. Dan is het VO in ieder geval een stuk minder belastend voor de hengsten en kunnen ze op het eindexamen beter laten zien waar ze goed in zijn.

Springen is idd een wat ondergeschoven kindje bij het Gelders paard bij het KWPN, heeft mogelijk ook te maken met de hengsten die aangeboden worden. Ik ben persoonlijk wel van mening dat een Gelderse het karakter moet hebben om over een balk te willen en dat we ze daarop moeten blijven testen, omdat we anders nog meer kans maken om dressuurpaard 2.0 te worden. En dat er de mogelijkheid moet zijn voor de hengsten die juist wel goed springen, dat ook te kunnen laten zien, zodat ze zich op die manier kunnen onderscheiden.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 23-05-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:34

Klinkt als te weinig getraind in het springen, wat ik jammer vind.

Knappe paarden trouwens!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:25

Lante schreef:
Klinkt als te weinig getraind in het springen, wat ik jammer vind.

Knappe paarden trouwens!

Ja of de pijp leeg hebben.

70 dagen en dan 3 onderdelen. En dan 3 keer op het examen de bak in.

Het zal niet de best springende Gelderse zijn ooit maar ik geloof erg in deze hengst en het stammetje waar hij uit komt.

Ik vind de palomnio alles meevallen moet ik zeggen.

Ik vind het twee zeer goede aanwinsten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:22

Ja, is ook veel te veel in zo'n korte tijd inderdaad.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:00

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:03

De palomino viel mij ook alles mee.
Ben heel benieuwd naar zijn nakomelingen want ik vrees dat hij door zijn afstamming behoorlijk kan strooien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:08

Wat een namen... :=

De De Niro x Jazz ziet er echt stoer uit. Knap dier!

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:27

Beetje jammer van de naam Henkie, zou later maar een heel goed sportpaard worden...wat een naam dan haha

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:35

Dat vind ik nou weer juist super "Henkie" lekker hollands. Kort maar krachtig

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:34

Lante schreef:
Ja, is ook veel te veel in zo'n korte tijd inderdaad.

Dat valt op nog wel mee, worden voor, zover ik weet niet echt zwaarder, getrained, de aandacht word alleen over drie onderdelen verdeeld en dan is het logisch dat na 70 dagen het niveau wat minder is als wanneer je op 1 onderdeel test!
Als gelderse fokker wil je toch een veelzijdig paard en dan moet je hem daar ook op testen! en van oudsher kan een gelderspaard veel werk aan, is ook een kwaliteit.!

Ik vind het wel fijn om ze even te zien springen ben dan ook alleen het springen gaan kijken! want waarschijnlijk zien we dat nooit weer!!

En ondanks de slechte presentatie van Henkie heeft hij, wat mij betreft, laten zien over voldoende aanleg als springpaard te beschikken.
In tegenstelling tot Edmundo, overigens wel deskundig voorgesteld, die in het werk duidelijk over te weinig lichaamsgebruik beschikt en de nodige souplesse en elasticiteit mist! dat zie je dan gelijk terug in de manier van springen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:01

Met name voor die jonge paarden vind ik het te veel. Ook voor de dressuurpaarden die alleen dressuur getraind worden. Als je meerdere onderdelen wil beoordelen, dan vind ik dat je meer tijd uit moet trekken om ook tot een goed te beoordelen presentatie te kunnen komen.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 19:11

Ik vraag me af waarom Handshake (Vivaldi x Donnerhall) en Harlow (Amazing Star x Jazz) niet is goedgekeurd.. Ik vond die niet onder doen aan de andere die wel zijn goedgekeurd..

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:34

Lante schreef:
Met name voor die jonge paarden vind ik het te veel. Ook voor de dressuurpaarden die alleen dressuur getraind worden. Als je meerdere onderdelen wil beoordelen, dan vind ik dat je meer tijd uit moet trekken om ook tot een goed te beoordelen presentatie te kunnen komen.

Het verrichtingsonderzoek is een aanlegtest en de verrichtingsjury heeft de hengsten al meerder keren gezien en overleggen ook regelmatig met de trainningsleiders, dus ik mag aannemen dat ze voldoende kennis in huis hebben om een goed oordeel te vellen.

Het is wel vervelend voor de eigenaren natuurlijk dat het, juist, tijdens het eindexamen wat tegenvalt.

Als je ze langer wil testen wordt het ook veel duurder! En dan is het voor de hengsteneigenaren helemaal niet meer interessant om een Gelderse hengst voor te brengen!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:47

Waarschijnlijk compleet off-topic maar ik vraag mij af waarom deze dieren nog steeds met bandages worden gereden terwijl iedereen toch weet dat dat heel slecht is voor de benen. Is dat voor de mooi?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:55

Embe schreef:
Waarschijnlijk compleet off-topic maar ik vraag mij af waarom deze dieren nog steeds met bandages worden gereden terwijl iedereen toch weet dat dat heel slecht is voor de benen. Is dat voor de mooi?

is alleen voor de presentatie, met witte bandages zie je de beweging beter
en of ze goed taktmatig zijn, niet onbelangrijk bij dressuurpaarden ;)

Training is gewoon peeskapjes, dus wees gerust!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:26

Rufusjane: als je de eigenaren een half jaar de tijd geeft om zelf de traing te regelen met bijvoorbeeld elke maand een traing cq beoordeel moment. En dan in modules dressuur, springen en aangespannen 'examen', dan is het een stuk vriendelijker voor de paarden en niet per se duurder. Bovendien hebben eigenaren zelf in de hand hoe en hoe zwaar het paard getraind wordt.

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:10

Lante schreef:
Rufusjane: als je de eigenaren een half jaar de tijd geeft om zelf de traing te regelen met bijvoorbeeld elke maand een traing cq beoordeel moment. En dan in modules dressuur, springen en aangespannen 'examen', dan is het een stuk vriendelijker voor de paarden en niet per se duurder. Bovendien hebben eigenaren zelf in de hand hoe en hoe zwaar het paard getraind wordt.

Dat zou het inderdaad goedkoper maken, als je er vanuit gaat dat hengsteneigenaren zelf die kennis en mogelijkheden hebben om dat realiseren en dat is bij Gelderse hengsten niet altijd het geval.

En dan mis je als stamboek veel info over hoe een hengst zich in training gedraagt en daar komt bij dat er dan weer allerlei trucs gebruikt gaan worden om een hengst beter doen lijken voor zo´n moment.

Wat mij betreft is het VO prima zo! nu hebben we een redelijke indruk van wat de hengsten kunnen in drie disciplines. En kunnen eigenaren nu gaan werken aan de carriere van de hengst in een discipline naar keuze.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:30

Gave beesten! De galop van die Charmeur en de Niro <3 wauw!