Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 14:09

http://www.bokt.nl / http://www.televizier.nl


Dennis en Valerio temmen een zebra in het nieuwe seizoen van Proefkonijnen. De eerste aflevering van Proefkonijnen draait volledig om paarden. Dressuuramazone Anky van Grunsven zal de presentatoren Dennis en Valerio een handje bij hun onderzoek. Het trio zoekt namelijk een antwoord op de vraag waarom er eigenlijk niet vaker wordt gereden op de volle neef van het paard en de ezel. Hiermee wordt de zebra bedoeld. En hoeveel mannen heb je eigenlijk nodig om een paard te verslaan met touwtrekken?

De uitzending is 6 januari en wordt uitgezonden door BNN.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:12

Een zebra? Serieus?
Het bijna enige paard gerelateerde dier wat nog lekker in de wildernis mag lopen, en zij gaan er een commercieel spelletje van maken?
Jammer :(

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:16


Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:18

fleurtjeuh schreef:
Een zebra? Serieus?
Het bijna enige paard gerelateerde dier wat nog lekker in de wildernis mag lopen, en zij gaan er een commercieel spelletje van maken?
Jammer :(

Precies dit. Zo jammer..

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:19

Dat touwtrekken lijkt mij dan nog wel grappig, maar een zebra temmen?? Wat is daar het nut van?
En dat moet dan waarschijnlijk ook nog eventjes snel snel voor de camera. Nee niet mijn idee van televisie maken :n

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:28

Hoe moet ik dat touwtrekken voor me zien? Net zo lang trekken tot het paard op de grond valt? Hopelijk zijn ze dan wel zo stoer om een Shire of Trekpaard te gebruiken. Nee ik zie van beide proeven het nut niet in en zou willen dat dieren niet meer zo commercieel gebruikt zouden worden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:30

SuperAssie schreef:
fleurtjeuh schreef:
Een zebra? Serieus?
Het bijna enige paard gerelateerde dier wat nog lekker in de wildernis mag lopen, en zij gaan er een commercieel spelletje van maken?
Jammer :(

Precies dit. Zo jammer..

Aan de andere kant, als de info in het wiki artikel klopt had domesticatie misschien de Quakka kunnen redden.

De zebra voor dit programma wordt inderdaad 'gebruikt' om televisie te maken. Net als het paard dat Britt gebruikt voor haar 'Celebrity Jump' en zoveel andere dieren die op tv komen. Als de zebra in kwestie niet teveel gestresst werd bij de opnamen kan ik er wel mee leven. Er is nog niets van te zien geweest, dus een oordeel over dit geval kan ik nog niet geven.

Caelum
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-04-13
Woonplaats: Zie profiel voor routebeschrijving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:31

Vind het artikel wel erg geschreven vanuit het oog van iemand die er negatief over is

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:38

Selka schreef:
Hoe moet ik dat touwtrekken voor me zien? Net zo lang trekken tot het paard op de grond valt? Hopelijk zijn ze dan wel zo stoer om een Shire of Trekpaard te gebruiken. Nee ik zie van beide proeven het nut niet in en zou willen dat dieren niet meer zo commercieel gebruikt zouden worden.

Als zij met zn 2-en gaan trekken zie ik ze nog niet zo snel een paard om trekken :n
Of ze moeten heel flauw een shetlander gebruiken.

Maar een trekpaard omtrekken? Nee zie ik nog niet zo snel gebeuren :n

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:43

Daarom zei ik ook een Shire of Trekpaard. Maar waar staat met z'n 2e? Ik dacht omdat Anky ze helpt met de zebra krijgen ze misschien ook wel hulp met trekken. Er staat niet voor niets met hoeveel mannen? Ik zou mijn Shire niet aan ze uitlenen :n

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:47

Selka schreef:
Daarom zei ik ook een Shire of Trekpaard. Maar waar staat met z'n 2e? Ik dacht omdat Anky ze helpt met de zebra krijgen ze misschien ook wel hulp met trekken. Er staat niet voor niets met hoeveel mannen? Ik zou mijn Shire niet aan ze uitlenen :n

Er staat nergens dat ze dat met zn 2-en doen, maar andere proeven die ik van ze heb gezien waren ze ook met zn 2-en. Daarom ga ik er vanuit dat ze met zn 2-en zijn.

Ik kijk het programma verder niet, maar misschien krijgen ze wel hulp. Geen idee :n

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:53

Verslaan met touwtrekken lijkt mij meer zoiets wat vaker gedaan wordt met kinderen en trekpaarden op open dagen en activiteitendagen. Dus dat de paarden vooruit lopen en ze dan gaan kijken hoeveel man er voor nodig is om zo'n paard stil te laten staan of zelfs stappen naar achteren te laten zetten. Daar lijkt me niks dieronvriendelijks aan als ze zo'n paard gebruiken wat vaker van dat soort touwtrekwedstrijdjes gedaan heeft met bijv. kinderen op evenementen.

Zebra temmen. Daar heb ik geen idee van wat ik me daar bij voor moet stellen en of dat goed of slecht is. Voor de film 'Streep wil racen' hebben ze er ook minstens eentje moeten temmen en beleren. Als het er al niet meer zijn geweest om voor die film te gebruiken. Dus denk als er genoeg goede begeleiding bij is, en er niet te veel stress bij is, dat het wel goed komt en niet zo heel ernstig is. Wie weet nemen ze wel een Zebra dat in de dierentuin loopt en loopt het beestje straks gewoon weer normaal in de kudde mee.

Ik ga iig wel proberen te kijken. Ben wel benieuwd :P

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:54

Selka schreef:
Hoe moet ik dat touwtrekken voor me zien? Net zo lang trekken tot het paard op de grond valt? Hopelijk zijn ze dan wel zo stoer om een Shire of Trekpaard te gebruiken. Nee ik zie van beide proeven het nut niet in en zou willen dat dieren niet meer zo commercieel gebruikt zouden worden.


Waarschijnlijk laten ze een paard gewoon aanlopen en moeten een paar mannen hem tegenhouden? Het zal wel allemaal meevallen hoor.

Edit: Dat wat loveskiara zegt dus.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:11

Zebra's zijn slimmer dan paarden en ezels, die laten zich heel, heel lastig "temmen" Eigenlijk laten ze zich niet temmen. Ik geloof dat het ooit een keer iemand gelukt is om op een zebra te klimmen

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:17

fleurtjeuh schreef:
Een zebra? Serieus?
Het bijna enige paard gerelateerde dier wat nog lekker in de wildernis mag lopen, en zij gaan er een commercieel spelletje van maken?
Jammer :(
Ja, want Blijdorp is ook een érg goede, absoluut niet commerciële vervanging van het Afrikaanse landschap.... :\

@Ceriadwen: Er is best een aantal mensen dat zebra's heeft en erop rijdt, maar het schijnt inderdaad een stuk lastiger te zijn om ze in te rijden dan bij een gedomesticeerd paard.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:23


Nijbro

Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:24

Er staat hier op bokt wel een link van een zebra voor de wagen. Misschien gebruiken ze deze.

[RT-HAW] Zeeuwse dag van het paard, zebra voor wagen...
titel is zeeuwse dag van het paard , zebra voor wagen.

En ik heb al wel eens foto,s gezien van zebra's onder het zadel. Dat was in de jaren '60
Dus eigenlijk weinig nieuws.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:25

hopen dat ik er 6 jan nog aan denk :)

sanne97
Berichten: 534
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:29

Alja schreef:
hopen dat ik er 6 jan nog aan denk :)


Idd Alja!

Ik ben het er ook mee eens dat een zebra toch echt in het wild moet leven!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:38

Erg jammer, laat zo'n zebra toch lekker in het wild leven.. Zou stukken beter zijn.

bobomelo

Berichten: 1713
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:38

Volgens moet er hier ergens op bokt ook een filmpje staan van iemand die met een zebra hindernissen springt van 80cm oid....

Ben benieuwd wat voor uitzending het wordt, hoop dat ze geen zebra uit het wild nemen, arme dieren, zal waarschijnlijk al een half makke zebra zijn van ergens....maar goed, hoop dat het met respect gebeurt naar de zebra toe(kan haast niet anders, anky heeft al slechte naam met de roll kúr methodes ed, die kan echt niet meer slechte publiciteit gebruiken over dieronvriendelijke werkwijzes.....)

Eerst maar es zien en dan oordelen. We kunnen het nu toch niet meer voorkomen, opnamens zijn waarschijnlijk allang gemaakt! :P

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:51

Ceriadwen schreef:
Zebra's zijn slimmer dan paarden en ezels, die laten zich heel, heel lastig "temmen" Eigenlijk laten ze zich niet temmen. Ik geloof dat het ooit een keer iemand gelukt is om op een zebra te klimmen


Er zijn wel meer mensen die op zebra's rijden hoor.






Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:34

Danielleeee_ schreef:
Erg jammer, laat zo'n zebra toch lekker in het wild leven.. Zou stukken beter zijn.

Maar wie zegt dat het een zebra uit het wild is?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:39

Ik had het ook al vaker gezien het rijden van een Zebra. Maar wat je ook ziet in de filmpjes is dat ze zich wel laten sturen maar ook een beetje doen wat ze zelf willen:) Dus je moet afentoe een stukje meeliften. Ik kan de foto niet meer vinden maar heb ooit een advertentie gezien voor het inleren van paarden voor de koets en die had 2 zebra's in een span lopen:) Toen dacht ik nog echt??

Tja...we willen steeds wat nieuws zien op tv he;) Dan krijg je dit soort dingen. En helaas gaan we allemaal kijken omdat we ook nieuwsgierig zijn hoe het dan wel er aan toe gaat. Om daarna ons oordeel te vellen of het wel kon of niet;) maar ja gedaan is het dan al voor het programma en doel bereikt want ze hebben kijkcijfers:)

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:49

Ik denk dar het met ankys hulp wel goed komt:)