Zwerfpony aangereden, maar gered

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Zwerfpony aangereden, maar gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 20:07

Bron: www.facebook.com

Vandaag 17 december, is wederom een pony zwervend op straat in de gemeente Sintra, Portugal, aangetroffen.
Het gebeurt met enige regelmaat dat eigenaren die niet meer voor hun pony kunnen zorgen deze aan hun lot overlaten op straat.

Claudia Mestre Soares van manege Quinta do Banco zet zich in voor deze zwerfpaarden en ook deze is via haar gered.

Deze Garrano werd aangereden, maar is naar de gemeentelijke dierenarts gebracht en maakt het goed. Er zijn ook diverse anbiedingen voor adoptie al binnengekomen.

Afbeelding

De Garrano heeft het zwaar in Portugal. Sterven ze in het noorden, waar ze in het wild gehouden worden door honger, bosbranden, wolven, auto ongelukken en wandaden van mensen (dooschieten), in het zuiden worden ze nogal eens aan hun lot overgelaten op straat.
En dit terwijl dit allround inzetbare oerras dat genetisch verwant is aan bv de Exmoor en IJslander, met uitsterven bedreigd wordt....

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zwerfpony aangereden, maar gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:26

Fijn dat hij het heeft overleefd en zo zie je maar weer dat in tijden van crisis de dieren het meeste te lijden hebben.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Zwerfpony aangereden, maar gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:29

hij ziet er best gevoed uit?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:30

Och..wat een leuk dier om te zien.
Sneu hoor..
Idd bigone!

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Zwerfpony aangereden, maar gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:31

Hoe weet je dat het een zwerfdier is, en niet een ontsnapte? Vraag ik me gewoon af, zonder cynisme.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 22:33

Daarbij, TamaradB, ga jezelf maar na als je paard los is gebroken, dan ga je er achteraan, je schakelt hulp in, zet het op Facebook etc en in de paardenwereld gaat zoiets onmiddelijk rond!
Dat heb ik zelf laatst nog meegemaakt. Wisten iemand van de co-op waar ik voer ging halen me te vertellen dat mijn ponies waren uitgebroken terwijl hij helemaal niet in de buurt woont.
Maar ik had de GNR gebeld en een buurman had geholpen en een vrouw die ook paarden heeft en ik had een buurman die helemaal achterin mijn land woont gewaarschuwd... Iedereen vertelt het wel aan iemand en die vertellen het aan iemand...

Loslaten is nog altijd iets beter dan thuis ombrengen, dat doen ze nl ook wel.

Weggeven gebeurt gelukkig ook wel, maar nog veel te weinig, en is verder ook geen garantie op een goed tehuis.

Oude paarden is de andere categorie die aan hun lot worden overgelaten... Volkomen gezond, maar toch onverkoopbaar... Niemand wil ze hebben.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-12-13 22:52, in het totaal 3 keer bewerkt

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:34

Ziet er wel goed uit !! Fijn dat ie gered is ! Dat ie maar een goed huisje mag krijgen :j

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zwerfpony aangereden, maar gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 22:39

Hij gaat waarschijnlijk naar een Garranofokker die zich al gemeld heeft.

Maar ze blijven eerst altijd een tijdje (ik meen een maand) bij de gemeentelijke dierenarts. Deels om te kijken of het goed blijft gaan en er geen verborgen ziekte aanwezig is, en deels om de vorige eigenaren de kans te geven om ze weer op te halen als het idd gaat om uitbreken bv.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:40

Fijn dat hij nu een goed huisje krijgt!