Tony McCoy meest succesvolle jockey ooit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Tony McCoy meest succesvolle jockey ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:34

www.bbc.co.uk / bokt.nl


Afbeelding
Tony McCoy heeft al 4000 overwinningen op zijn naam staan.
Foto: Paul

De 39-jarige Tony McCoy is de eerste jockey ooit die 4000 overwinningen op zijn naam mag schrijven. De achttienvoudige kampioen won met het paard Mountain Tunes afgelopen donderdag zijn 4000ste race.

McCoy was erg opgetogen, ook over het feit dat hij de overwinning behaalde met een paard dat getraind is door Jonjo O'Neill en in het bezit is van JP McManus, allebei al lang vrienden van McCoy. "Om zoiets te kunnen doen voor Jonjo en de familie McManus is fantastisch, ze zijn altijd zo goed voor me geweest. Ik wilde het altijd al verwezenlijken in de kleuren van JP. Ik heb al sinds mijn eerste dag dezelfde agent, Dave Roberts. Helaas is zijn vader gisteren overleden, dus ik wil de overwinning aan hem opdragen."

McManus sloot McCoy onmiddellijk in de armen toen hij van zijn paard afkwam: "Deze race vat samen wie hij is. Ik herinner me de eerste keer dan hij naar het Verenigd Koninkrijk kwam. We wisten toen niet dat hij 4000 overwinningen zou halen. Hij is toegewijd aan de sport. Ik ben erg blij dat ik hem en zijn familie ken, en hoop dat hij nog lang kan doorgaan. Het was erg leuk dat hij mijn kleuren wilde dragen, dat is erg emotioneel voor mij."

De ex-baas en vriend van McCoy, Martin Pipe zegt: "Na alles wat hij in het racen heeft bereikt, was Tony al een legende. Deze laatste ongelofelijke verwezenlijking bevestigt alleen maar dat hij tussen de groten van de sport hoort te staan. Hij is de perfecte ambassadeur voor de sport: heel getalenteerd, een enorme wil om te winnen en met een fenomenale mentale en fysieke weerbaarheid. Hij is de ultieme atleet, maar ook gewoon een ongelofelijk vriendelijke, grappige en bescheiden man."

Tony McCoy in een paar cijfers:
- totaal aantal races: meer dan 15.000
- aantal keer gevallen: ongeveer 1.000
- aantal kilometers die hij per jaar aflegt van en naar de wedstrijden: ongeveer 121.000 kilometer
- gewonnen prijzengeld: 42 miljoen euro

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tony McCoy meest succesvolle jockey ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:56

Wow, 15000 races?? Dat is toch abnormaal in een leven? Hoe is dat mogelijk? Kan iemand mij dat verklaren :')
En meer dan 1000 keer gevallen? Wauw..

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:19

Klopt het wel dat Tony de eerste is met 4000 overwinningen? Ik dacht dat Lester Piggot die titel nog altijd had? Wel reed hij ook in het buitenland erg veel, dus weet niet of dat het verschil dan maakt?

Citaat:
Lester Keith Piggott (born 5 November 1935) is a retired English professional jockey, popularly known as "The Long Fellow". With 4,493 career wins, including nine Epsom Derby victories, he is one of the most well-known English flat racing jockeys of all time.

Bron: Wikipedia

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:17

Tony McCoy is de eerste jockey die 4000 overwinningen alleen over hindernisbanen (steeple chase en hurdle races) heeft gehaald.
Op de vlakke baan zijn er meerdere jockeys wereldwijd die al eens de 4000 hebben overschreden.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:33

Dat zou een aanpassing waard zijn in het nieuwsbericht dan. Bedankt!