Verwaarloosde pony ingeslapen *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verwaarloosde pony ingeslapen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 20:23

http://www.bndestem.nl / http://www.bokt.nl

In Zeedorp trof de dierenpolitie zo'n anderhalve week geleden een verwaarloosde pony aan. Een wandelaar ontdekte de pony op een omgroeide plek van ongeveer tien vierkante meter. Het dier was er zo ernstig aan toe, dat de enige optie was hem in te laten slapen. Het is onduidelijk of de pony doelbewust is verwaarloosd.

De politie had echter onvoldoende bewijslast om een verantwoordelijke aan te houden. Het dier heeft volgens de wandelaar geen eten gehad. "Zijn beenderen staken eruit, zijn ruggengraat lag bijna bloot. Er zat helemaal geen vlees meer aan."

Update: Sammie @ [VN] Verwaarloosde pony ingeslapen

uggy

Re: Verwaarloosde pony ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:28

ach wat naar,
gelukkig vond die wandelaar hem

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:58

Dus onvoldoende bewijslast betekend in dit geval dat er geen eigenaar bekend is? Die grond is toch van iemand en dan is de eigenaar toch op te sporen, zal wel weer te veel tijd kosten, bah.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:59

Triest dat het zo heeft gelopen voor die pony. Wel fijn dat het dier geen pijn meer heeft. Sommige mensen verdienen geen dieren. :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:00

Wat intriest ;(

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:02

bigone schreef:
Dus onvoldoende bewijslast betekend in dit geval dat er geen eigenaar bekend is? Die grond is toch van iemand en dan is de eigenaar toch op te sporen, zal wel weer te veel tijd kosten, bah.

wie weet is grond wel van een oud mannetje zonder familie dat een beroerte gehad heeft ofzoiets... Sommige mensen oordelen soms zo snel!

Wat het niet minder zielig maakt voor de pony natuurlijk, wreed, die zal wel afgezien hebben als ie het niet meer kon halen :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:02

Heel triest. Toch schandalig dat het zo heeft moeten lopen....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 05:35

10 vierkante meter... een stal is nog groter -:(- arm dier! en geen eten en geen plaats om je pootjes te strekken.. vast dan ook geen water.. Ben blij dat hij gevonden en ingeslapen is.. arm ding!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:47

Stral schreef:
bigone schreef:

wie weet is grond wel van een oud mannetje zonder familie dat een beroerte gehad heeft ofzoiets... Sommige mensen oordelen soms zo snel!

Wat het niet minder zielig maakt voor de pony natuurlijk, wreed, die zal wel afgezien hebben als ie het niet meer kon halen :(

De politie heeft onderzoek gedaan en idd kan het zo maar zijn dat de eigenaar allang is overleden maar denk je nu werkelijk als er een menselijk drama ten grondslag zou liggen aan de verwaarlozing dat ze dat niet zeggen? Ik denk het wel, vooral om commentaar, zoals de mijne te voorkomen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:01

Ik vind dit nieuwsbericht vaag genoeg, dat kan om persoonlijke redenen zijn, dat kan andere redenen hebben. Ik vind dit soort berichtjes vaak een beetje sensatiejournalistiek, dus ga er niet vanuit dat het steeds om de beste verslaggeving gaat :) Als er een heel persoonlijke reden achter dit drama schuilt vind ik ook niet per se dat politie of familie verantwoording verschuldigd zijn aan heel de wereld, da's een zaak tussen personen en overheid vind ik :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:04

In het bericht op de Stem staat ook nog dat diegene die dit gemeld heeft niet genoemd wil worden omdat ze bang is voor represailles, dan ga je er snel wat van denken. Foto van het arme dier staat erbij, wat de reden ook is, ik kan me niet voorstellen dat dit onopgemerkt blijft, waarschijnlijk was het dier nu zo mager dat er uiteindelijk iemand aan de bel heeft getrokken, helaas te laat. Wat de reden ook is, ik snap niet dat in de huidige maatschappij mensen de andere kant op kijken en iedereen alleen maar met zichzelf bezig is.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:14

Neen, vind ik ook hoor, maar dat is wat mij betreft een ander verhaal dan wat ik wou duidelijk maken :)

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:38

Op de site van bn de stem staat trouwens dat het allemaal een misverstand was. Het ging om een oude pony wiens nieren niet meer werkten en die niet meer wilde eten. Volgens de site is de pony gewoon ingeslapen. De politie heeft ten onrechte bevestigd dat het om dierenmishandeling ging dat is volgens de krant achteraf niet aan de orde

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:54

Surprise surprise ;) Gewoon zo typisch dat het verhaal weer eens niet klopt, vandaar dus mijn opmerking dat je voorzichtig moet zijn met mensen gaan beoordelen op wat je in een paar zinnetjes leest...

Ik snap in de huidige maatschappij niet goed dat mensen geen gezonde dosis achterdocht hebben namelijk ;)

Alsnog jammer voor het dier, maar niemand zijn schuld dus blijkbaar. Paard van mijn buren staat er ook echt heel erg lelijk bij, supermager, ziet er heel zielig uit. zou echt typisch zijn dat mensen dan gaan denken dat paard geen eten krijgt, moet je weten dat paard er al 17 jaar rond loopt en altijd juist té dik geweest is, en nu een ziekte heeft waar ze de oorzaak niet van vinden, en er constant onderzoeken uitgevoerd worden. Echt heel zielig, maar mensen hebben het beste met paard voor en investeren ook in onderzoek, terwijl het er voor de buitenwereld ook gewoon uitziet alsof ze geen eten krijgt. Momentopnames zijn altijd gevaarlijk!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:55

Er staat een ander orgineel bericht. Blijkt niet om mishandeling te gaan, maar een oude pony die gewoon op was en dit was ook al bekend bij de dierenarts.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:01

Pony was niet verwaarloosd

www.bokt.nl

Volgens de PZC is de pony die enkele weken geleden zogenoemd verwaarloosd was aangetroffen niet ingeslapen vanwege verwaarlozing, maar vanwege ouderdom. De dierenarts uit Kapellebrug zegt: Dit dier was niet verwaarloosd, maar gewoon helemaal versleten. Zijn nieren werkten niet meer en hij wilde niet meer eten. Omdat de eigenaresse zó verdrietig was, heb ik nog geprobeerd om het dier met injecties overeind te helpen. Dat bood geen soelaas, dus heb ik de volgende dag het dier laten inslapen. Let wel, op verzoek van de eigenaresse. De politie belde mij pas daarna met de vraag of er proces-verbaal moest worden opgemaakt." Dat vond de dierenarts niet nodig. "Ik heb wel geadviseerd om op deze plek niet nog eens een pony te houden."

Een wandelaar meldde vorige week dat dit gebeurde op verzoek van de dierenpolitie, die zij had ingeschakeld omdat er sprake zou zijn van verwaarlozing. De politie bevestigde per abuis dit verhaal aan diverse media. De dierenarts denkt dat buitenstaanders een verkeerde indruk hebben gekregen.

Shirley

Re: Verwaarloosde pony ingeslapen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:06

De buitenstaanders hebben in elk geval aan de bel getrokken, dat is prijzenswaardig !

Blijf het overigens triest vinden dat deze pony zijn laatste dagen zo in afzondering heeft moeten slijten, want de leefomstandigheden waren duidelijk verre van prettig en misschien had e.e.a. nog wel langer doorgegaan als er geen melding van was gemaakt ...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:08

Mooi dat het nu duidelijk is. Wel goed dat ze geadviseerd hebben om geen pony hier weer neer te zetten. En ik denk dat dit diertje hier misschien jaren alleen heeft gestaan, je weet het niet maar hij is echt niet de enigste, kijk maar eens goed om je heen onderweg.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:23

Vind persoonlijk het té lang rekken van een uitzichtloze situatie óók een vorm van verwaarlozing. Zie/hoor te vaak dat eigenaren zélf geen afscheid kunnen nemen van hun dier en dan maar blijven doorbehandelen om zo het onafwendbare uit te stellen.
Triest.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:36

paars schreef:
Vind persoonlijk het té lang rekken van een uitzichtloze situatie óók een vorm van verwaarlozing. Zie/hoor te vaak dat eigenaren zélf geen afscheid kunnen nemen van hun dier en dan maar blijven doorbehandelen om zo het onafwendbare uit te stellen.
Triest.

Nou, en ik vind dat je daar als buitenstaander niet zomaar over mag oordelen.

Ik ken ook best gevallen waarbij ik zelf vond dat het dier in kwestie misschien eerder ingeslapen moest worden, maar vergeet niet dat het hier vaak eigenaren betreft die soms al 20,30 jaar veel zorg en liefde in hun dier gestoken hebben en het dier tot het laatst met veterinaire zorg op de been hebben gehouden.
Afscheid nemen is een proces en uiteindelijk nemen deze eigenaren wel hun verantwoordelijkheid.

Als je ziet hoeveel eigenaren hun dier écht tot het laatst houden, en hoeveel mensen dieren lozen en eigenlijk nog te laf zijn om een dier te laten inslapen of slachten (of alleen in hun portemonnee kijken en niet in de ogen van hun paard) waardoor het ziek de handel ingaat....

Dan denk ik niet dat het juist is om juist de groep eigenaren te gaan blamen en shamen die dieren neemt tot het einde toe...

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:05

Arm beestje :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:34

Van blamen en shamen van een groep eigenaren is hier toch geen sprake? Het is niet mijn bedoeling geweest ze over één kam te scheren. En hoe lang je je dier hebt, moet toch geen doorslaggevende rol spelen?? Als je denkt: "ik kan geen afscheid nemen want ik heb 'm al zo lang en kan het dier niet missen" dat vind ik egoistisch. Afscheid moeten nemen van je dierbare dier doet altijd veel pijn. Voor mijn eigen dieren zorg ik ook tot het einde. Met liefde. Dat dat geld kost, is daarbij gelukkig voor mij nooit een groot probleem, dus ik kan de zorg aan ze geven. Maar als het niet meer gaat, dan moet je een besluit durven nemen. Inderdaad je verantwoordelijkheid nemen. Dat is ontzettend verdrietig, maar loslaten (op tijd loslaten) is óók 'houden van'. Een dier dat zo sterk vermagert is als hierboven beschreven....ja, dan kan je zeggen, wat góed dat de eigenaar er medicatie aan spendeert... Ik denk dat in dit geval die beslissing eerder genomen had kunnen worden en het dier te lang heeft moeten lijden. En zo ken ik nog een aantal gevallen van eigenaren die er niet áán willen dat hun dier lijdt en niet meer beter wordt. De dierenartsen gaan er soms ook te ver in mee omdat ze misschien denken...het is een proces, de baas is er nog niet aan toe (en de baas is degene die vaak betaald, dus bepaald tot hoever er wordt gegaan). Maar de dierenarts is er wat mij betreft in de eerste plaats voor het dier, niet voor de baas.

Elody11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:53

Ik vond het al raar dat het paardje verwaarloosd zou zijn, ik rij er regelmatig langs en hij zag er niet bijzonder mager uit. Wel oud en alleen. Hij stond op een dijkje vanwaar hij alles goed kon zien. Niets mis mee, misschien een beetje klein ja. Maar al die verhalen...... Sjonge.