Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:32

Ninx schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom daar nou nog dieren voor ingezet worden...
Kan Sint niet binnenkomen op ene witte fiets, brommer, of whatever?

Triest...

Er liepen meer paarden mee die het echt prima vonden. Sterker nog, de shet bij mij in de buurt vond al die mensen en drukte maar al te leuk! (de schapen hadden helemaal lol voor 10 haha, pepernoten op de grond!)
De paarden die ingezet worden zijn dit wel gewend en er lopen goede begeleiders bij. Ze worden dan ook gekoppeld aan ervaren dieren. Ik heb echt wel tussendoor onrustige dieren gezien hoor, maar vooral tijdens het stilstaan en dan was het ongeduld.

Paardenspan van Kuipers vond ik wel veel te onrustig en ik kan mij heel goed voorstellen dat dit voor een deel van het publiek geen veilig gevoel gaf. Dat hebben ook mensen aangegeven... om die reden
zou ik dit span er misschien wel uit gehaald hebben. Maaaaaar, dat was lastig geweest en de keuze om door te rijden begrijp ik ook zeker.

Echter is het wel zo dat het overleden paard een rot in het vak was. Kende de stad, drukte, mensen
etc. Maar goed, dat weet het publiek natuurlijk niet. Span was in goede handen.
Tja, dood neervallen kan altijd gebeuren. zelfs in de vredige omgeving van een wei..

Bij de intocht horen paarden en ja, ik geniet er echt enorm van! Pracht gezicht :j

Ik vond het stuk in het dagblad echt goed. Hij zette een realistisch beeld neer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:39

Hickstead heet Hickstead naar zijn vader Hamlet. Omdat hij eerst bij een stamboek was ggk waar de eerste letter gelijk is aan de letter van de vader. Hickstead was dus idd geen 22 jaar
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-11-11 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vader aangepast

Sammie

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:39

http://groningen.dichtbij.nl/112/paard- ... st-intocht

Omgekomen paard was al gestresst

Het paard dat zaterdagmiddag tijdens de Sinterklaasoptocht dood neerviel, was voor de intocht al gestresst. Dat meldt een getuige aan Groningen dichtbij. De getuige (naam bij de redactie bekend) zag het paard kort vantevoren:

'Ik heb de desbetreffende paarden gezien op hun weg naar de stad. Ze stonden stil op de Zonnelaan in Paddepoel. Eén van de paarden die de kar met fruit trok was volledig van slag. Hij was toen al ernstig bezweet en onrustig. De eigenaar had beter moeten weten om z'n paard toch te laten deelnemen aan deze optocht. Vreselijk voor dat arme beest.''

Andere getuigen lieten zaterdag al aan Groningen dichtbij weten dat het al dan niet gooien van een sigarettenpeuk niets met het overlijden van het paard van doen had. Ook bij andere media melden zich mensen met een soortgelijk verhaal en de organisatie bevestigt het ook. Het paard was 20 jaar oud en eigendom van stalhouder Jan Kuipers.

De politie houdt vast aan het sigarettenpeuk-verhaal. Hieronder de officiële lezing van de politie:

'Tijdens de intocht van Sinterklaas in de binnenstad van Groningen is een paard in de begeleidende stoet overleden. Volgens getuigen zou een onbekende persoon zaterdagmiddag een sigaret richting het paard hebben geschoten. Het dier schrok hier zo van, dat het op de kruising Gedempte Zuiderdiep met de Herestraat onderuit ging. Het paard trok samen met een ander paard een kar. Het andere edele dier viel over het eerste paard. De viervoeter die onderuit ging is overleden. Het is niet bekend wie de sigaret, bewust of onbewust, richting het paard gooide. Sinterklaas en zijn gevolg konden de intocht zonder vertraging voortzetten en werden even later op het stadhuis welkom geheten door de burgemeester.'

Billy

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:44

Dat was het andere paard wat voor die kar stond, dat is allemaal al uitgebreid besproken.
Volgens mij zijn dit verouderde nieuwsberichten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:47

Het wonderbaarlijke vind ik wel dat de politie vasthoudt aan de peuk, terwijl de eigenaar daar zelf heeeeeeel anders over denkt!

Ik denk persoonlijk dat ze het paard zagen vallen, iemand bedacht er een logische reden voor en de rest nam het over... Voilà, getuigen.
Terwijl de organisatie en meerdere toch echt in de buurt liepen en een ander verhaal hadden.
Een paard dat valt, valt toch niet gelijk dood neer lijkt mij?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-11-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:49

Aaaah wat een ernstige getuigenis!
Bezweet en onrustig is een duiding van looplust!

Super schandalig dat de PVDD geen kritiek mag krijgen in deze en de stalhouder, met heel wat meer paardenkennis wederom met naam en toenaam wordt genoemd.
It's a shame :O

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:50

De ene zegt dit de andere zegt dat ik volg inmiddels ook niet meer welk welk paard nu is want alles word door elkaar gehaald volgens mij.
Wel of geen sigaretenpeuk ja word een wel- niet spelletje denk ik, dat de politie daar zo aan vast houd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:53

T hele span oogde enorm onrustig en aardig wild. op het filmpje steigerde het andere paard... Maar dat is immers maar een heel kort fragment itt tot de lengte van de tocht.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:58

Ieder jaar is er altijd wel even een momentje met een paard dat onrustig is maar word netjes opgelost en nu gaat het eens flink fout en gelijk heibel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:01

Nou... Dat was dus het punt. De gehele optocht bleef dit span onrustig. Erg onrustig zelfs. Terwijl het overleden paard de stad wel gewend was en zal ook zeker niet zijn eerste intocht geweest zijn.

Dus er waren al wel wat zorgen voordat dit gebeurde. Maar dat het paard dood neer zou vallen, nee dat verwacht toch niemand?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:01

vuurneon schreef:
T hele span oogde enorm onrustig en aardig wild. op het filmpje steigerde het andere paard... Maar dat is immers maar een heel kort fragment itt tot de lengte van de tocht.

Vuurneon, ik moet nu toch wel een beetje lachen ;) dit is nu volgens mij de tiende x dat je hetzelfde verhaal typt. 'ik vond de paarden erg onrustig enz. Enz.'
Na een keer typen was je mening al overgekomen hoor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:03

Weet ik :) ik moest er zelf ook al om lachen haha :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:04

gelukkig maar :D.

Vond die toevoeging van de eigenaar zelf ook erg waardevol!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:05

Dan is het inderdaad maar de vraag, zien waarom het paard de gehele rit onrustig was. Tja hoe lastig is dat nu zo achteraf. Of ik heb dat gemist....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:07

Volgens de eigenaar kwam het door het andere paard, dat die erg enthousiast was.

( tenminste, zo heb ik het onthouden, klopt dat?)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:08

Staat wel ergens in een van deze berichten!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:12

Ik zou eerlijk gezegd echt niet weten waar hij zit met de stal... Welke kant komt hij weg? Lijkt mij nog een beste afstand nog zo te horen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:15

De Noordelijke ring van Groningen af naar Aduard en Hoogkerk, direct na de Frieschestraatweg. Ik fiets er vanaf de stad 3 kwartier over :j

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:19

vuurneon schreef:

Het is maar net wat je wild noemt . Het enige wat ik zag is dat de paarden erg moesten inhouden vanwege de shets die ervoor liepen en het tempo drukten.
Wild? Zeker niet, de paarden waren een tikkie heftig en de koetsier had dit prima in de hand. Helemaal niks mis aan.
Ik lach me dood om al die waanzin over onrustige paarden. Net of een tikje temperant niet deugt.
OOh Sylva, ik rij er ook minstens drie keer per week langs, oh en aaah en errug!!!!!!
Het zijn inderdaad geen vetgemeste paarden maar paarden in werk-conditie en ze lopen vaak zat buiten .
Wal-ge-lijk hoe er nu ook weer wordt uitgehaald naar Kuipers, en geen mod die daar wat aan doet.
En wat is er mis met oude boeren behalve dat ze hun paarden niet voeren tot ze modder vet zijn en bevangen raken omdat ze volgestopt worden met vreten?
Van mensen als Kuipers kan de gemiddelde Bokkker mét moddervet paard mét gedrags shit nog leren. Het is te belachelijk voor woorden om zo iemand ongestraft als "boer" neer te zetten vanaf je huis-school-huis-fiets!
Walgelijk die scholieren met internet en geen verstand van paarden :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:20

Het is niet na de Friesestraatweg, het is aan de Friesestraatweg...
En dat die paarden niet moddervet zijn zoals het gemiddelde paard in Nederland is alleen maar een voordeel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:28

Ik vond de paarden zeker niet ongezond eruit zien,ja wat schraal... Maar goed, op zich ken ik dat ook wel van de manege paarden waar ik destijds reed. Ze lopen wel veel kan ik mij voorstellen, dus tja dan komt er ook niet echt vet bij.
Ben benieuwd, heb nog nooit paarden gezien aan de friesestraatweg := maar goed, ik fiets er ook nooit. Wel met de auto...

Die man zal vast wel een gezond boeren verstand hebben, aan zijn ervaring zal het niet liggen.
Maar ja, ik ben nog nooit bij de stal geweest en ken de paarden enkel van de tochten door de stad en intochten.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:30

Ik zal niet snel mensen voor onruststoker en penny uitmaken, maar wil jij me even vertellen waar jij een ondervoed paard ziet? :(
Verder zie ik dieren op het filmpje (waarvan de vos zelfs op het gemakje in ruststand bij zijn baas staat!) welke vol aandacht bij hun baas komen bedelen om een aai of snoepje. Gewoon, gezond nieuwsgierig!
De stallen zijn ouderwets, maar zeker niet onveiliger dan het gemiddelde weiland in Nederland.

Trouwens, wisten jullie dat het gemiddelde KWPN paard (daar praten we hier over) 4 (!) jaar oud wordt? Respectabele leeftijd dus.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-11-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:32

Kuipers heeft een hart op de goede plek zitten en ja het is een gehele andere generatie als de paarden houders van tegen woordig.
Ze staan er helemaal niet slecht bij vind ik want kan zo nog wel genoeg andere stallen opnoemen dan wat je ook zielig vind.
Hij zal altijd alles voor zijn paarden doen en in dit vak met de paarden zal die ook vast eindigen kan me niet voorstellen, die man doet het al zo lang.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:36

Deze stalhouder behandelt zijn paarden zoals ze behandeld moeten worden. Als paard, wat respect voor je moet hebben en voor je moet werken ipv moddervet gevoerd en vertrut troeteldier.
Natuurlijk is de stal ouderwets, maar de paarden staan er alert en levendig bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:39

Ik denk ook als de paarden er zo ongezond uit zouden zien, dat het allang gedaan was met zijn rondritten etc. Want je gaat niet snel een tocht maken als je zeer slecht verzorgde paarden. Het zijn echte goede werkdieren. Tja, het paard is letterlijk in het harnas gestorven op een respectabele leeftijd.

Edit, goed filmpje. Ja die stalhouderij ken ik nu wel inderdaad :j komt mij wel bekend voor.
Tja, je hebt werkpaarden en luxe paarden. Hij heeft werkpaarden, stallen zijn zo te zien ouderwets maar degelijk. Maar goed, de man is 84 en heeft meer ervaring dan ik ooit durf te dromen denk ik...
Een echte boer, in positieve zin.