Anita Lamsma Nederlands Kampioene Endurance

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Anita Lamsma Nederlands Kampioene Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 14:39


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:30

Het Nederlands Kampioenschap Endurance maakte deel uit van de Fasnatrail, een internationale endurancewedstrijd die plaatsvond op het KNHS-centrum in Ermelo. Onder zeer goede weersomstandigheden werden naast de 166 kilometer ook proeven van 107,5 en 134 kilometer verreden. De deelnemers, afkomstig uit heel Europa, gingen om 06.00 uur 's ochtends van start. De "166-kilometer" ruiters moesten uiterlijk om 10 voor elf 's avonds binnen zijn.

Anita Lamsma bereikte met Salomo Djinti om 21.19 uur de finishlijn. Yvonne van de Velde deed dit met haar 13-jarige NRPS-vosmerrie om 22.47 uur. Het was erg spannend wie de internationale wedstrijd zou winnen. Neus aan neus kwamen de nummers een en twee over de finish. De 166 kilometer werd uiteindelijk gewonnen door Julie Maden afkomstig uit Groot-Brittannië met de 13-jarige Arabier Bengal. Zij passeerde de finishlijn om 20.27.22. uur. Slechts éénhonderdste later (20.27.23 uur), behaalde Catriona Moon met de 12-jarige Connemara Wotan Rose Caili de tweede plaats.

In deze tak van sport staat het welzijn van het paard voorop. In totaal worden de paarden maar liefst acht keer gekeurd door een dierenarts. Tijdens de rit werden de paarden vijf keer gekeurd en verzorgd. Als de paarden niet fit genoeg zijn, worden ze uit de wedstrijd genomen. In totaal konden van de 22 starters op de 166 kilometer slechts zes mensen de rit uitrijden. Ook na de rit worden de paarden uitgebreid veterinair gekeurd. De dag na de rit wordt nogmaals bekeken of de paarden fit genoeg zijn voor het transport naar huis.

KNHS-directeur Co Berendsen reikte zondag het eerste KNHS-kampioenslint uit aan een zeer tevreden Anita Lamsma. Berendsen was zelf zeer betrokken bij het evenement en begeleidde Yvonne van de Velde zelfs te paard bij haar laatste kilometers. Van de Velde behaalde juist binnen de toegestane tijd de finishlijn.

De twee Nederlandse deelnemers hebben met deze, overigens zeer goed georganiseerde wedstrijd, aan de laatste internationale eisen voor de Wereldkampioenschappen in Jerez de la Frontera voldaan. Chef d'équipe Rinus Jeremiasse zal een voordracht van ruiters doen aan de Topsport Commissie Endurance, waarna definitief besloten wordt wie in september naar Jerez afreizen.

Uitslagen van de 166, 134 en 107,5 kilometer en uitgebreide informatie over de Fasnatrail zie: www.fasnatrail.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:56

Djinti...Djinti...die naam heb ik vaker gehoord. Heeft zij ergens over hem geschreven ofzo? Een column in een paardenblad of een artikel in BIT?
De naam komt me ontzettend bekend voor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 23:49

Zou heel goed kunnen, hij is een van de beste endurancepaarden in Nederland. Er staat een heel stuk over hem in o.a. het Hoefslag Jaarboek 2001.

Dit zijn ze:

Afbeelding

en nog meer foto's van hen op http://www.fasnatrail.nl/finishnk162.htm

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 00:19

Ik heb ook al vaker wat van deze combinatie gelezen, hartstikke leuk.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Anita Lamsma Nederlands Kampioene Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:04

Errug leuk dat mijn favoriete veulen op stal Kuijf door haar gekocht is, ik ben superbenieuwd wat daarvan gaat komen. En Nizjni, de intussen gepensioeneerde hengt van Kuijf is daar eergisteren ook heen verhuisd.
Ik zou er bijna blij van worden.

Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:57

hihi don't forget half broer van mijn symphony Lovers die newton.