Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:57

Floor_x schreef:
Wist ik niet, interessant :)
De jockeys doen toch ook met de zweep tegen hun laars slaan? Dat het paard door geluid harder zou gaan?

kan ook idd :j Alleen is dit weer een risico, als je mis slaat en je paard raakt ben je de sjaak

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:58

Zo, dan sla je zeker even de plank mis als je denkt dat de zweep bedoeld is om je paard te "corrigeren" omdat hij aan het "etteren" is. :=

Maargoed, buitendat een interessant onderzoek. Ben benieuwd of het uitwerking heeft op de rensport... Ben zelf van mening dat de zweep op het hoogtepunt van zo'n race motiverend (mentaal al dan niet fysiek) kan werken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:02

Ben bang dat dit wederom een discussie wordt van het niveau "als je mag kiezen, ben je dan liever blind of doof". Met andere woorden "door welk zweepje wordt je liever geslagen". Slaan met een zweep is gewoon niet lekker en kan zeker flink zeer doen. Als dat nou eens eerlijk wordt toegegeven dan vind ik het niet erg dat er in bepaalde omstandigheden wel eens de zweep wordt gebruikt. Maar ga het niet verheerlijken.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 28-01-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Re: Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:06

Ik heb ook weer wat geleerd, ik had geen enkel idee dat het zweepgebruik in de draf en rensport aan zulke strenge eisen voldoen. Is dit wereldwijd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:13

bramasole, wat wordt er verheerlijkt dan? En nee, slaan met een zweep is niet lekker, en precies daarom heb ik maar weereens een uitleg erbij gezet hoe het werkt in de rensport.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:30

@ tulandro ja 2 a4tjes aan regels.
En hoe er in de rensport mee omgegaan wordt, er zijn genoeg mensen die VOOR het afschaffen van de zweep zijn maar er zijn ook mensen tegen.
Dit omdat een zweep ook kan helpen in de bochten bijvoorbeeld bij het uitbreken.
Ik heb hier thuis een video liggen van een jockey die uitlegt hoe de zweep correct gebruikt wordt.
En in dat filmpje krijg je er een hele andere kijk op.
Het probleem is alleen dat paarden inderdaad niet sneller gaan lopen van de zweep, maar wel bijvoorbeeld blijven door gaan of net dat beetje extra geven wat ze normaal niet doen.
Als iedereen zonder zweep zou rijden maakt het niet uit want dan heb je ook geen verschil.
Maar als de ene wel met zweep rijdt en de ander niet wordt degene zonder zweep echt wel benadeeld.
Wordt de zweep dan altijd op de goede manier gebruikt, nee zeker niet maar dat is een heeeeel ander verhaal.
Bij de dressuur kan een zweepje bijvoorbeeld helpen door net even een tikje op de kont te geven dat ze het been er beter bij houden.
Dit hoeft niet slaan te zijn kan ook de simpele aanraking zijn.
Dat noem ik bijvoorbeeld goed gebruik van de zweep.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:49

goed onderzoek!
afschaffen die zwepen!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:50

Citaat:
De conclusie volgens de Australiërs: zweepgebruik bij paarden, die op het eind van de race in een fase van verzuring verkeren, is zinloos.

Conclusie: Dit onderzoek is niet relevant, aangezien er naar schatting 9 op de 10 jockeys de zweep niet gebruiken om het paard te slaan maar op andere manieren het paard er aanwijzingen mee te gaven. Dat heeft dus helemaal niets met verzuring van het paardenlichaam te maken, maar met de mentale staat van het paard op het eind van de race.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:36

@Huertecilla:
Heb je die zweep in je profiel dan vast voor de sier, of zie ik het verkeerd en is het geen zweep/ben jij het niet in je profiel?

Ik heb mijn paard nog nooit een tik hoeven geven met de zweep, maar ik denk wel dat manier van gebruik veel uitmaakt.
Een paard mag idd maar 3x daadwerkelijk worden geraakt tijdens een race, ik ga volledig mee met stef.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:46

kayacratzo schreef:
@Huertecilla:
Heb je die zweep in je profiel dan vast voor de sier, of zie ik het verkeerd en is het geen zweep/ben jij het niet in je profiel?

Ik heb mijn paard nog nooit een tik hoeven geven met de zweep, maar ik denk wel dat manier van gebruik veel uitmaakt.
Een paard mag idd maar 3x daadwerkelijk worden geraakt tijdens een race, ik ga volledig mee met stef.

nee joh is geen zweep, zo kan hij aan het paard laten zien welke kant die op moet.. :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:47

...
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 28-01-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:48

Cchanny schreef:
Goedzo!
Lekker die zwepen weg laten :)

Arme beesten worden soms zo hard in elkaar gemept :=

zucht.... misschien even de moeite nemen om het topic te lezen?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:48

Had ook misschien wel even anders gezegt mogen worden ;)

Maar goed, heb reactie wel al weg gehaald.
Jij ook weer blij :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:50

misschien handig dat te doen vóór je je mening neer kwakt? (dat zouden meer mensen moeten doen :P)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:54

Nouja,
Ik heb stage gelopen op een entrainement,
Daar werden de paarden getraind zonder zweep. En de koersen werden ook gereden zonder zweep.
Toch won hij regelmatig de koersen. ;) En MIJN mening blijft, dat ik die zwepen zielig vind ja ;)

En mijn mening veranderd niet of ik nou wel of niet het topic door lees.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:57

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:58

vind je het zielig als iemand die vrijheidsdressuur doet zijn paard laat wenden door de zweep horizontaal langs het hoofd van het paard te bewegen? Of iemand die zijn paard laat steigeren door zijn zweep in de lucht te steken? Of iemand die een spaanse pas vraagt door een schouder aan te raken?

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:02

stef schreef:
Jammer dat er niet meer info wordt gegeven
Zweepgebruik zit vast aan keiharde regels. Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden. Is dit meer dan volgt een DQ. De zweep wordt ook gebruikt door het bijv langs het hoofd te zwiepen om een bariere op te bouwen, waardoor het paard niet links of rechts uit breekt (of juist wel, afhankelijk van wat de jocky wil op dat moment)
Daarnaast kan zwiepen langs de kont zeer zeker een aanmoedigend effect hebben.

Maar goed, dit topic zal wel weer verzanden in een kortzichtig "ach wat zielig" verhaal

Respect, dit is pas een nuttige reactie!

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:04

ik ken ook iemand in de Jocky sport en die gebruik *op mijn voorbeeld* dat een zweepje zinloos was bij dat paard!
want ik moest het dus voor doen en dat paard ging super snel!!echt gaaf!!!! <3 <3 <3 :D :D :D :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:05

geen idee wat je bedoelt loveflicka :?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:05

stef schreef:
vind je het zielig als iemand die vrijheidsdressuur doet zijn paard laat wenden door de zweep horizontaal langs het hoofd van het paard te bewegen? Of iemand die zijn paard laat steigeren door zijn zweep in de lucht te steken? Of iemand die een spaanse pas vraagt door een schouder aan te raken?

Slaat deze reactie op mijn reactie?

Ik heb het over DIE zwepen.
En niet over de zwepen van vrijheids dressuur.
Daar zijn ook menig mensen die het gewoon met hun vinger/ hand en lichaams taal doen.
Dus ook een voorbeeld voor andere om een zweep weg te laten.

Bij vrijheidsdressuur, zijn het ook niet vaak van die raake klappen die bij andere sporten wel vallen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:06

en heb je vervolgens mijn uitleg gegeven over de regels die er hangen aan het zweepgebruik in de rensport?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:08

idd als het over rensport gaat, dan is zweep gebruik zielig en dierenmishandeling terwijl het juist daar zo streng gereglementeerd is en belangrijk kan zijn om goed en wel de bocht door te komen.

Maar dat een springpaard dat weigert 3-4 harde klappen van de zweep krijgt is normaal. Als ze hier de zweep zouden afschaffen, zou denk ik in de lagere klassen de helft van de combi's rond geraken...
Ook in de dressuursport is het gebruik van de zweep niet altijd even zuiver...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:08

stef schreef:
en heb je vervolgens mijn uitleg gegeven over de regels die er hangen aan het zweepgebruik in de rensport?

Nee,
want ik heb nu duidelijk het topic door gelezen. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:10

Cchanny schreef:
En MIJN mening blijft, dat ik die zwepen zielig vind ja ;)

En mijn mening veranderd niet of ik nou wel of niet het topic door lees.

Dus hier had je het topic helemaal nog niet gelezen? Tja, dan houdt het op....