Floor_x schreef:Wist ik niet, interessant
De jockeys doen toch ook met de zweep tegen hun laars slaan? Dat het paard door geluid harder zou gaan?
kan ook idd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De conclusie volgens de Australiërs: zweepgebruik bij paarden, die op het eind van de race in een fase van verzuring verkeren, is zinloos.
kayacratzo schreef:@Huertecilla:
Heb je die zweep in je profiel dan vast voor de sier, of zie ik het verkeerd en is het geen zweep/ben jij het niet in je profiel?
Ik heb mijn paard nog nooit een tik hoeven geven met de zweep, maar ik denk wel dat manier van gebruik veel uitmaakt.
Een paard mag idd maar 3x daadwerkelijk worden geraakt tijdens een race, ik ga volledig mee met stef.
stef schreef:Jammer dat er niet meer info wordt gegeven
Zweepgebruik zit vast aan keiharde regels. Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden. Is dit meer dan volgt een DQ. De zweep wordt ook gebruikt door het bijv langs het hoofd te zwiepen om een bariere op te bouwen, waardoor het paard niet links of rechts uit breekt (of juist wel, afhankelijk van wat de jocky wil op dat moment)
Daarnaast kan zwiepen langs de kont zeer zeker een aanmoedigend effect hebben.
Maar goed, dit topic zal wel weer verzanden in een kortzichtig "ach wat zielig" verhaal
stef schreef:vind je het zielig als iemand die vrijheidsdressuur doet zijn paard laat wenden door de zweep horizontaal langs het hoofd van het paard te bewegen? Of iemand die zijn paard laat steigeren door zijn zweep in de lucht te steken? Of iemand die een spaanse pas vraagt door een schouder aan te raken?