Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:40

stef schreef:
Wat wil bokt nou? Paarden laten verhongeren is zielig, paarden afschieten is zielig, paarden bij elkaar drijven en selecteren is zielig....Ohja, alles is tegenwoordig zielig, das waar :)*

Maar een koe of varken eet men rustig op :j :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:41

kimmiepimmie schreef:
nou slacht vind ik zo doelloos daar hadden ze eerder aan moeten denken!!! en lekker slim om merries met veulens en drachtige merries op te jagen ja deze mensen hebben er verstand van!

De paarden krijgen er niets van hoor, en hoe had je het anders op willen lossen?
De paarden zijn wild, die ga je niet zomaar met een snoepje en een halster in de hand te pakken krijgen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:41

Jolliegirl schreef:
stef schreef:
Wat wil bokt nou? Paarden laten verhongeren is zielig, paarden afschieten is zielig, paarden bij elkaar drijven en selecteren is zielig....Ohja, alles is tegenwoordig zielig, das waar :)*

Maar een koe of varken eet men rustig op :j :j

ja.... want dat is "anders" :Y)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:42

in de verkoop voor hobbie mensen maar als laatst slacht! maargoed sommige denken er anders over de mens is immers de grootste aanrichter van dierenleed, dit is mijn mening en andere hebebn andere meningen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:42

Ik ben voor hoor. Jammer dat ze naar de slacht gaan, maar stuk beter als dat die dieren stuk voor stuk verhongeren, dát is pas echt zielig.

Ik ben blij dat ze er wat aan gaan doen, stuk beter. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:43

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:44

En nu zal ik wel half bokt over me heenkrijgen omdat ik er totaal geen moeite mee heb dat dieren geslacht worden (mits dit goed gebeurt) en er ook haast geen moeite mee heb dit zelf te doen. Leuk is anders.
Dierenleed is heel iets anders dan slacht, ik vind dat je dit niet tegen elkaar mag opzetten. Dierenleed is lijden, dierenleed is pijn. Slacht is geen pijn, dat is een snelle dood, sneller kan niet.

Komop, splitsen die groep, hengsten eruit naar de slager, merries naar het buitenland.
Paar jonge dieren castreren, zodat de groep nog een beetje verdeeld is.
Huppa. Geen hongerwinter voor deze diertjes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:44

stef schreef:
merries met veulens (in de leeftijd dat wij ze af zouden spenen) bij elkaar drijven levert even wat stress op, maar daar krijgen ze verder niks van.

Elke bokker koopt een konikje en zet hem op stal met een dekentje, losgooien in de paddock gaat alleen even niet want alle paddocks zijn bevroren en het weiland ook, dus het konikje staat te verpieteren op stal verder :+

Op zich denk ik trouwens dat slachten niet eens zo'n slecht idee is, bij restaurants kan vast wel aftrek gevonden worden voor paardenvlees volledig natuurlijk en semi'wild'. Tenslotte zijn er ook hertenfokkerijen etc voor vlees enzo.

Elke bokker die roept dat slachten zielig is, moet vegetarièr worden. Want koetjes slachten voor het stukje vlees op je bord is net zo zielig. Niet alleen de paardjes omdat we die toevallig zelf hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:45

kimmiepimmie schreef:
in de verkoop voor hobbie mensen maar als laatst slacht! maargoed sommige denken er anders over de mens is immers de grootste aanrichter van dierenleed, dit is mijn mening en andere hebebn andere meningen!

Weet jij hoe gevaarlijk een echt wild paard kan zijn?
Heb je dat al een keer van dichtbij meegemaakt?
Zo niet, ga maar even op Youtube snuffelen, onder "Mustang" makeover.
Voor het gemak zal ik even een paar links opsnorren, van de makeover van Mustang, door Kitty Lauman.
Stel je dan "Ranger" voor in handen van een paar hobbyisten.
Dat gaat echt niet goedkomen!

*edit: http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

De andere delen moet je even gaan zoeken...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-10 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:45

kimmiepimmie schreef:

Dus iedereen die hier zegt dat slacht geen punt is, is mede aanrichter van dierenleed? Dat het jou mening is is duidelijk, hoef je er niet los bij te vertellen. Dat zegt echter niet dat jou mening ook een gefundeerde mening is.
Koniks uit groepen die al jaren semi-wild leven verkopen aan hobbie mensen (lees: Over het algemeen minder ervaren recreanten) nee, das een strak plan...
Ik vind het ontzettend gave dieren, maar zou toch echt even serieus nadenken voor ik een Konik uit een begrazingsproject aan zou schaffen :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:46

ik heb bij de oostvaarderplassen nog een konik zien sterven :) ik heb liever dat dit leiden hun bespaart word...

Afbeelding
Het was een grote begraafplaats, vooral veel hertenkarkassen zag ik daar (dacht iets van 30 op dat kleine
stukje dat wij hebben gelopen, januarie/februarie was het) dan zie je pas hoeveel schade de winter echt
met zich mee heeft gebracht
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-12-10 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Konik of Mustang, is een pot nat.
Moet je als hobbyist niet aan willen beginnen, is levensgevaarlijk!

butengeweun

free nature is een goede organisatie voor de dieren op de slikkeb van flakkee lopen fjorden deze worden ook elk jaar bij elkaar gedreven en dieren uit gehaald en verkocht. Zijn allemaal stamboek dieren.

Ik hoop dat ze dit ook gaan doen in de oostvaarders plassen.

Slachten of naar een ander reservaat vindt ik beiden prima. Deze dieren zijn al zo verwilderd ook kwa historie en bouw zodat ze nadelen kunnen gaan ondervinden aan belast werk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:47

stef schreef:
Want?
Is toch gewoon een stamboek voor naar mijn weten?

Een konik is een relatief nieuw 'ras', ontstaan uit een genetisch gezien zeer smal mengelmoesje van inlandse pony's.
Verder niets mis mee, de raszuiverheid valt nog te betwijfelen.

Cassidy:
Citaat:
Weet jij hoe gevaarlijk een echt wild paard kan zijn?
Heb je dat al een keer van dichtbij meegemaakt?
Zo niet, ga maar even op Youtube snuffelen, onder "Mustang" makeover.
Voor het gemak zal ik even een paar links opsnorren, van de makeover van Mustang, door Kitty Lauman.
Stel je dan "Ranger" voor in handen van een paar hobbyisten.
Dat gaat echt niet goedkomen!

Met het temperament van de Konik zit het wel snor, deze dieren zijn vaak zo mak en worden zelfs op maneges ingezet.
Met wat jij beweert zouden de semi-wild gehouden Ijslanders ook levensgevaarlijk zijn. Dat zijn ze niet.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:47

Ik moet trouwens zeggen dat het hier misschien ook wel een beetje krom beschreven staat, maar het vangen en selecteren van de dieren is lang niet zo'n wilde bedoening als het nu lijkt. De dieren worden van te voren geselecteerd omdat de beheerders van de gebieden exact weten wie welk dier is en welke aftekeningen deze heeft. Dat staat gewoon op papier.

Het drijven is ook niet zo dat ze als een stel idioten er achteraan gaan rennen met zijn allen, want dat werkt niet bij wilde paarden. Ze worden gewoon allemaal in een kraal gedreven, dan worden de 'verkeerde' eruit gehaald door een aantal mensen die in het gebied werken en de dieren kennen om het zo min mogelijk stressvol te maken, die worden in de vrachtwagen/trailer geladen en vervolgens kan de rest van de kudde weer lekker vrij wandelen. In de kraal zijn ze niet in paniek omdat je de hele kudde vangt. Zolang de kudde bij elkaar is en blijft is er rust, want dat is 'normaal' het wordt pas onrustig als er dieren uitgehaald worden.

Vaak mag je bij vangacties ook wel kijken, dus als je er echt in geinteresseerd bent zou ik echt eens Free Nature op bellen om te vragen wanneer en waar het gebeurt en of je mag komen kijken.

Denk dat er dan een hele hoop 'vooroordelen' weggehaald worden.

En over de verkoop naar 'hobby mensen' het punt is, dat een hobbymens geen kudde paarden houdt. De visie van free nature is dat dieren in een sociale kudde moeten opgroeien en leven. Dus niet in de achtertuin van een of andere geweldige hobby-ist die er een leuk schaapje bij zet.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:48

ze kunnen toch beter de hengsten castreren ofzo. Dan zijn er ook geen teveel en hoeven ze niet naar de slacht. Arme paardjes. ;(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:48

Tja, als ze op transport naar Italië moeten is er niets vriendelijks aan de slacht hoor! Dat is geen snelle dood. Dát is pas lijden.
Ik ben voor 'anticonceptie'.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:49

oke ach jullie denken makelijk over slachten maar ik vind het erg! en dan zal de helft wel zeggen maar verhongeren is nog erger dat is ook zo maar de slacht moeten ze als laatste optie gebruiken.of bvb een spuitje...

oke mensen denk wat jullie willen ik blijf bij mijn mening en jullie bij die van jullie zo einde discussie

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:49

Amalarab schreef:
Tja, als ze op transport naar Italië moeten is er niets vriendelijks aan de slacht hoor! Dat is geen snelle dood. Dát is pas lijden.

Die gaan echt niet op transport .... kan ik mij niet voorstellen.
Er is genoeg vraag naar in nederland.

Maar idd als ze op buitenlands transport gezet worden (m.u.v. Belgie(hier wordt vrij secuur geslacht!)) is het idd dierenleed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:50

kimmiepimmie schreef:
oke ach jullie denken makelijk over slachten maar ik vind het erg! en dan zal de helft wel zeggen maar verhongeren is nog erger dat is ook zo maar de slacht moeten ze als laatste optie gebruiken.of bvb een spuitje...

oke mensen denk wat jullie willen ik blijf bij mijn mening en jullie bij die van jullie zo einde discussie

Niets mis met een spuitje. Maar ik stel jou nu even de vraag : Hoe ga je zo'n dier vangen? Hoe verdoof je hem?
Stressloos? Ik geloof het niet.... :n
Maar geef eens antwoord hoe jij dit zou aanpakken . :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:51

randalinpony schreef:
.
Met het temperament van de Konik zit het wel snor, deze dieren zijn vaak zo mak en worden zelfs op maneges ingezet.
Met wat jij beweert zouden de semi-wild gehouden Ijslanders ook levensgevaarlijk zijn. Dat zijn ze niet.

Ik heb kennissen in IJsland zitten en alle IJslanders die niet helemaal sporen, semi-wild of niet, gaan de vriezer in.
Wat dat betreft is er in IJsland al een behoorlijke selectie qua character.

x_Rebecca

Jolliegirl schreef:
Amalarab schreef:

Die gaan echt niet op transport .... kan ik mij niet voorstellen.
Er is genoeg vraag naar in nederland.

Maar idd als ze op buitenlands transport gezet worden (m.u.v. Belgie(hier wordt vrij secuur geslacht!)) is het idd dierenleed.

Ze gaan niet op buitenlands transport. Er zijn speciale wildernisvleesslagerijen in Nederland die door Free Nature geselecteerd zijn. Het vlees gaat het land niet uit als ze op het lijstje voor de slacht staan.

LadyMadonna

[quote="randalinpony"]
Een konik is een relatief nieuw 'ras', ontstaan uit een genetisch gezien zeer smal mengelmoesje van inlandse pony's.
Verder niets mis mee, de raszuiverheid valt nog te betwijfelen.[quote]

Tja, maar als je zo rekent kan je bij 99 van de 100 rassen aan de raszuiverheid twijfelen :j

Kimmie: Een discussie houdt in dat je elkaars standpunten begrijpt en respecteerd, niet: "ik krijg mijn zin niet dus einde discussie"

Dat je moeite hebt met de slacht kan, is op zich niet nodig, maar er zijn er meer die daar moeite mee hebben. Slacht is efficienter dane en spuitje in dit geval aangezien je dan nog wat met het vlees kan. En dit is heus niet in 1 nacht besloten mbt je "dat moeten ze als laatste optie gebruiken"
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 16-12-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:52

Het grootste probleem in de konik/kwesties is dat de mens zelf teveel vervreemd is van de natuur. We accepteren geen leven en dood meer zoals dit normaal is in de natuur. We accepteren liever ook niet onze eigen dood en door zogenaamd ethisch te handelen en in te grijpen verleggen we ook de aandacht over onze eigen dood.

We willen niet horen dat de konikjes dood gaan of afgeschoten worden of geslacht worden. We willen vredige weilandjes zien met blije paardjes. Maar de wetten van de natuur doe je weinig tegen; een bepaald gebied geeft ruimte aan X aantal paarden en of die ruimte nou afgezet is door mensen, of omringd door zee (eilanden) dat maakt niet uit. Per ha kunnen 1,7 paarden leven, worden het er na een zachte winter meer, dan grijpt de natuur in en bij een strenge winter wordt het weer gereduceerd tot het maximum aantal dat dat gebied aankan.

De natuur kan prima zelf overbevolking wegwerken, alleen kunnen wij dat niet accepteren. En onder het mom van 'mensen hebben een hek geplaatst' worden allerlei kunstgrepen uitgehaald om de mensen het aanblik van de keiharde natuur te sparen.

Mijn vader bracht als kind nog de geiten die ze zelf grootbrachten naar de slager om ze te laten slachten. Nu kunnen mensen zich dat niet meer voorstellen, dat was toen heel gewoon. Als de geit groot genoeg was en haar tijd had gehad, werd ze voedsel voor de mens. En wees eens eerlijk, zo'n beestje had een prachtleven gehad, net als het varken dat ze hadden. Vele malen beter dan de beesten in de bioindustrie.

Als bokt zich eens wat drukker ging maken om het leed dat dáár plaatsvindt, ipv zich te richten op die harige knuffeldingen die lijken op hun eigen knuffels die ze opsluiten in een box en daar laten verpieteren :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:53

x_Rebecca schreef:
Ze gaan niet op buitenlands transport. Er zijn speciale wildernisvleesslagerijen in Nederland die door Free Nature geselecteerd zijn. Het vlees gaat het land niet uit als ze op het lijstje voor de slacht staan.

Dat dacht ik al ja :j