Onderzoek tekenziektes bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 09:31

http://www.pzc.nl / Nieuwsredactie


Bij het zeven jaar oude paard Rose van Leentje Maas uit het Zeeuwse Zierikzee is de ziekte van Lyme (borrelia burgdorferi) geconstateerd.

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht doet op dit moment onderzoek naar de omvang en ernst van tekengerelateerde aandoeningen bij paarden, onder meer op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland.

Daar is het bloed van inmiddels 300 paarden onderzocht en worden in het najaar ook de pony's van Natuurmonumenten aan onderzoek onderworpen, vertelt paardenarts Dingena de Wijs van Dierenartsenpraktijk Schouwen-Duiveland. De Wijs wil niet vooruitlopen op de (later dit jaar verwachte) uitkomsten van het door Catherine Werners-Butler van het Utrecht Centrum voor Tekengebonden Ziekten (UCTD) verrichte onderzoek. Wel geeft ze aan dat meer kennis noodzakelijk is. "We weten er op dit moment te weinig van af."

Onduidelijk is onder meer hoe hoeveel dieren besmet zijn, hoe gevoelig paarden zijn voor de ziekte van Lyme en in hoeverre andere door teken veroorzaakte aandoeningen bij paarden (zoals het in Frankrijk voorkomende piroplasmose) de grens over (kunnen) steken.

De Wijs benadrukt het belang van kennis en bewustzijn over het onderwerp bij zowel dierenartsen als paardenbezitters, zodat zij snel de juiste diagnose kunnen stellen en preventief maatregelen kunnen nemen. Wat dat laatste betreft, is er geen officieel middel voorhanden. De paardenarts adviseert ruiters die de bossen intrekken om de benen van hun paard in te spuiten met Frontlinespray voor honden en katten.

Leentje Maas pleit daarnaast voor het plaatsen van waarschuwingsborden bij risicogebieden, zodat je als ruiter weet wat je te wachten staat. Haar paard Rose, dat in het najaar van 2007 na een rit door de bossen van Westerschouwen besmet is geraakt, maakt het inmiddels goed. Zij verblijft tot en met morgen in een kliniek in Roosendaal waar ze een penicillinebehandeling krijgt. Geen gemakkelijke behandeling. "Maar ik wilde haar niet verder zien aftakelen", aldus Maas.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:11

Een paard van een vriendin van mij heeft ook Lyme gehad, daar kwamen ze heel laat achter, helaas.
maar ik vind het wel goed dat er meer onderzoek naar word gedaan en dat het in het nieuws gebracht word.

Uprica

Berichten: 1042
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:50

altijd al zo'n vermoede gehad dat ook paarden deze ziekte zouden kunnen krijgen.
en nu pas een uitgebreid onderzoek ernaar doen?

ben ook erg benieuwd in hoeverre dat frontline spul werkt voor/op paarden en of ze daar geen allergische reactie van kunnen krijgen gezien het niet voor paarden bedoeld is en dus ook niet getest is?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:58

Uprica schreef:
altijd al zo'n vermoede gehad dat ook paarden deze ziekte zouden kunnen krijgen.


het was al wel langer bekend dat paarden die ziekte ook konden krijgen,
we moeten maar denken beter laat dan nooit dat ze er beter onderzoeken naar gaan doen :+

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:12

Hier in Duitsland zijn ze al veel verder bij tekenziektes bij dieren en ze komen schrikbarend veel voor en niet alleen Borreliose maar ook Ehrlichiose. 8 op de 10 teken is besmet in deze omgeving en ik woon vlak op de grens. Hier lopen niet alleen de standaard teken rond maar ook de teken die andere ziektes kunnen overbrengen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:21

ze weten er inderdaad niet veel van af...bloed testen van dieren die op dat moment geen 'uitbraak' hebben heeft geen zin.
Dan is er niets te zien.

Mijn paard heeft 2x piroplasmose gehad...het komt alleen tevoorschijn als zijn weerstand verminderd.
De twee keer gebeurde 90 dagen na de influenza/tetanus enting
Sinds ik hem niet meer laat enten,uiteraard met overleg van de dierenarts,heeft hij het niet meer gehad.

Het is dus niet uit zijn lijf...dat is met lyme ook zo.
De kunst is de weerstand hoog te houden zodat het lichaam het zelf de kop in drukt.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:19

Precies en dat hebben ze inderdaad nog steeds niet door. Ik heb een hond die Borreliose/lyme heeft, door tijdig te enten, ontvlooien, ontwormen enz. Dus zorgen dat niks zijn immuunsysteem aan kan tasten dan is er niks aan de hand.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:32

Wat zijn de symptomen van een besmet paard dan? Zelfde als bij mensen?

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:34

Mijn ruin heeft het ook "gehad"....waarschijnlijk borrelt het nog onder de oppervlakte maar op het moment maakt hij het goed en zolang het niet zeker is dat het weg is laat ik hem met rust ...de laatste bloedtest was wel goed .

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:54

Bravura schreef:
Wat zijn de symptomen van een besmet paard dan? Zelfde als bij mensen?

(Hoge) koorts, lusteloosheid, niet willen eten/drinken en (in verder gevorderd stadium) niet meer willen lopen en kunnen staan.

Mijn merrie heeft voor 5 jaar geleden ook gehad. Eerst had ze koliekverschijnselen waarvoor ik de DA belde. Die kwam en concludeerde idd koliek maar kon de hoge koorts niet verklaren in samenhang met de koliek. Darmverslappers en AB gehad en merrie-lief knapte snel weer op. Volgende dag op stal gelaten en 's ochtends niks aan de hand, 's middags stond ze weer lusteloos en 'terug getrokken' in een hoekje van d'r stal. Weer DA laten komen: geen koliek maar nog wel steeds hoge koorts. Zijn vermoeden was Borreliose en of hij haar daarvoor mag behandelen? Ja tuurlijk! Als ze maar weer beter wordt. Als ik het me goed herinner heeft ze vervolgens 5 dagen lang ontstekingsremmers en AB gekregen en sindsdien nooit meer last van gehad.
Volgens mijn DA is bloedonderzoek eigenlijk overbodig. Volgens hem is meer dan de helft van de paarden wel besmet maar een paar worden er echt maar zo ziek van. En als het bloedonderzoek een besmetting bevestigd wat kun je er mee als je paard verder gezond is? Niks, behalve dan dat je weet dat je een keer besmette teek over het hoofd hebt gezien.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:12

Flettie, wat voor ontstekingsremmers heeft je paard destijds gehad?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:46

Onderzoeken ze ook teekgerelateerde ziektes zoals Ehrlichea. Mijn paard is voor de dood weggesleept door een Duitse kliniek (hochmoor). Met lyme-titors en het sterke vermoeden van ehrlichea (geen witte bloedlichaampjes meer) knapte hij uiteindelijk op met een letterlijk paardenmiddel: 3x per dag antibiotica recht in de aderen gespoten. Het heeft weinig gescheeld. Ik weet zeker dat door de kennis o.g.v. lyme en lyme-gekoppelde ziekten (ehrlichea, babbesia naast borreliose) mijn paard is gered. In Nederland weten ze er niet genoeg van. Niet voor paarden en niet voor mensen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:58

Bravura schreef:
Flettie, wat voor ontstekingsremmers heeft je paard destijds gehad?

Pfff, geen idee :n Zou ik de rekening van destijds moeten opzoeken om te zien of het daar op staat.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:01

Anya schreef:
Onderzoeken ze ook teekgerelateerde ziektes zoals Ehrlichea. Mijn paard is voor de dood weggesleept door een Duitse kliniek (hochmoor). Met lyme-titors en het sterke vermoeden van ehrlichea (geen witte bloedlichaampjes meer) knapte hij uiteindelijk op met een letterlijk paardenmiddel: 3x per dag antibiotica recht in de aderen gespoten. Het heeft weinig gescheeld. Ik weet zeker dat door de kennis o.g.v. lyme en lyme-gekoppelde ziekten (ehrlichea, babbesia naast borreliose) mijn paard is gered. In Nederland weten ze er niet genoeg van. Niet voor paarden en niet voor mensen.

Dit ben ik met je eens. Ik heb al 8 jaar een Duitse DA (ook toen we nog in NL woonde) en ik ben zo blij met hen! M.i. pakken ze veel sneller door en ze zijn nog eens goedkoper ook nog. Of ik heb tot nu toe gewoon geluk gehad met mijn DA's :+

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:30

Ja de duitse dierenarts waar ik werk pikt ook regelmatig honden eruit met Ehrlichiose en Babesiose, Borreliose is hier al vrij standaard ziekte. (woon en werk in D) In NL zeggen ze gewoon dat tekenziektes weinig tot niet voorkomen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Onderzoek tekenziektes bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:21

Ik dacht dat het onderzoek niet bedoeld was om te kijken naar de lyme maar naar de resistentie die de paarden hier op het eiland hebben opgebouwd.
Het blijkt namelijk dat alle paarden die in de duinen lopen allemaal besmet zijn,maar nergens last van hebben terwijl de paarden van toeristen ziek worden.
Dit is natuurlijk een belangrijk onderzoek:bij resistentie kun je dan ook gaan denken aan een eventueel vaccin.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:28

Goed te weten Anya. Mijn DA staat ook wel raar te kijken als ik mijn Griekse hondje weer eens op dergelijke ziektes wil laten controleren. Dus naar Hochmoor als er iets is.