Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:12

PBA_ schreef:
De spieren liggen relatief diep in een paard waardoor deze niet snel (tenzij je erg lang op dezelfde plek blijft koelen) sterk afkoelen.

Dan de onderhuid ;)
Iig je koelt de huid af en het weefsel wat er direct aan ligt, maar de kern blijft hetzelfde.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:13

Toch raar dat de hartslag dan wel zakt...

Anoniem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:15

Ik weet het fijne er niet van, ik heb geen medische titel, maar wat ik zo 1 2 3 zou kunnen bedenken is dat doordat er geen bloed meer naar de huid gaat, de bloedsomloop veel korter word, en het hart dus veel minder hoeft te pompen voor dezelfde snelheid. Kweet echter niet of dit klopt, misschien dat iemand hier meer verstand van heeft.

paardKed

Berichten: 437
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:17

Interessant stuk ;).

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:18

Als er geen bloed meer naar de huid gaat heb je wel erg lang gekoeld, dat wordt door niemand gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:19

Niet, minder. Slechte nuancering van mezelf :o
Nogmaals ik weet daar ook niks vanaf ;)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:45

Dan nog, een paard heeft een ander gevoels temperatuur dan een mens. Een paard voelt zich prettig tussen de min 8 en de plus 15 toch ook een groot verschil. De paarden zijn er beter op voorbereid dan de mens. Wat als het nu regent in de winter dan worden ze nog langer nat en in verhouding nog kouder. een enkeling heeft het koud (dan praten we over dekenloos) en heeft hulp daarin nodig maar het grote gros heeft het niet koud. Daar kun je ook uit afleiden dat het prima is om met koud (wat eigenlijk niet eens meer koud is) water af te spuiten.

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:15

Denk dat dat wel een groot verschil is met winter en zomer, dan krijgen ze wel regen op hun lijf maar dan hebben ze meer en langer haar waardoor er lucht tussen blijft zitten zodat het water niet op de huid komt. Nu als je een paard afspoelt zal het water ook op de huid komen!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:18

Djilna schreef:
horseyfries schreef:
Beperkingen van de Cooling
Cooling is bijna altijd een noodzakelijke en veilige eerste hulp handeling. Slechts in twee gevallen moet Cooling worden afgeraden of slechts onder bepaalde voorwaarden worden toegepast : 1. In geval van brandwonden over een grote oppervlakte mag alleen lauw water (10 à 25 °C) gebruikt worden, nooit koud water, dit om onderkoeling en koudeletsels te voorkomen.


Dus (te) koud water is niet goed ivm risico onderkoeling. Lichaam koelt te ver af ipv dat de hitte opgesloten raakt.
Bij heet weer kun je dus best koud water gebruiken om je paard te koelen. Maar stoppen zodra het water wat je eraf haalt niet meer heel warm is en dus niet door gaan tot het paard het koud krijgt want dan sluit het de huid idd wel af.


Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik ben even aan het speuren geweest, de temperatuur van ons leidingwater ligt tussen de 5 en de 15 graden (verschil tussen zomer en winter). In de zomer met water van ongeveer 15 graden koelen is bij mij dus met "koud water afspuiten", bidons die in de vrachtwagen hebben gestaan zijn soms nog warmer.
Ik ben benieuwd wat de mensen die met koud water afspuiten totaal niet goed vinden verstaan onder "koud" en welke temperatuur hun "lauwe" water heeft.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:36

Dat zal dan wel rond de 25 graden zijn. Even een stukje verder gaan wanneer krijg je dan de onderkoeling waar men het telkens over heeft? Als je je paard afspuit blijf je nooit op een plek hangen, je spuit af en je strijkt af en je bent in princiepe klaar. Ik ben daar vaak maar een paar min mee bezig. Dus de onderkoeling zal erg overdreven zijn. De huid is tevens dan een fijne temperatuur. Als ze het koud zullen krijgen zullen ze ook wel gaan rillen.

Ander voorbeeld van wat beter is maar mensen weinig doen. Wij kunnen beter in de zomer met deze temperaturen warme Dranken drinken. Nee, wat doen we. Lekker extra koud. Dus wat prettig is en wat juist is ligt hier ook mijlenver uitelkaar. Zo kan je het koelen ook zien.

Anoniem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:51

Lauw water is bij mij ongeveer 25 graden.
Koud meer richting de 5.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:54

Koud is voor mij gewoon kraanwater dat is niet overal 5 graden en vooral niet met dit weer. (zelf dus grondwater en geen keus in temp)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:43

Asyaa schreef:
Lauw water is bij mij ongeveer 25 graden.
Koud meer richting de 5.


Bij dit warme weer is kraanwater 15 graden, en als je bidons met water meeneemt zal die temperatuur eerder richting 20 graden of hoger gaan.
Is dit dan met koud water afspuiten of met lauw water volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:44

horseyfries schreef:
Asyaa schreef:
Lauw water is bij mij ongeveer 25 graden.
Koud meer richting de 5.


Bij dit warme weer is kraanwater 15 graden, en als je bidons met water meeneemt zal die temperatuur eerder richting 20 graden of hoger gaan.
Is dit dan met koud water afspuiten of met lauw water volgens jou?


Dat word dan met lauw water ;)
'Referentiekader verschil' :)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:55

PBA_ schreef:
Ander voorbeeld van wat beter is maar mensen weinig doen. Wij kunnen beter in de zomer met deze temperaturen warme Dranken drinken. Nee, wat doen we. Lekker extra koud. Dus wat prettig is en wat juist is ligt hier ook mijlenver uitelkaar. Zo kan je het koelen ook zien.


Waarom zou je warme dranken moeten drinken??

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:07

Idd Asyaa, als je definieert wat warm en koud is blijkt dat al veel discussie weg te nemen. Als ik alleen mijn koudwaterkraan opendraai dan zeg ik dat ik afspuit met koud water, ook al is het water wat eruit komt 15°.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:44

beantsje schreef:
PBA_ schreef:
Ander voorbeeld van wat beter is maar mensen weinig doen. Wij kunnen beter in de zomer met deze temperaturen warme Dranken drinken. Nee, wat doen we. Lekker extra koud. Dus wat prettig is en wat juist is ligt hier ook mijlenver uitelkaar. Zo kan je het koelen ook zien.


Waarom zou je warme dranken moeten drinken??


Je kunt om af te koelen het beste warme dranken drinken. Je lichaam probeert de temperatuur constant op 36,5 graden te houden. Drink je iets warms, dan gaat de interne verwarming uit. Het lichaam is gewend aan geleidelijke veranderingen en regelt dan steeds bij. Als je plotseling iets heets drinkt, is er een overreactie en wordt de lichaamstemperatuur snel teruggeregeld. Het effect is dat je afkoelt. Bij koude dranken gebeurt het omgekeerde.

cindy81
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-11-11
Woonplaats: uplenge (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:23

Kan je nagaan ik zweet al als ik de zon alleen al zie.
@koudbloedkim: bezweet raken in de trailer heeft mijn fries ook. Toen ik haar kocht en haar uit de trailer haalde kon ik haar zowat uitwringen. Het het was in november. Heb haar nooit meer in de trailer gehad en toen bewust gekozen voor ki zodat ze thuis geinsemineerd zou worden. Zo had ze minder stress. Althans ik denk dat, dat het was. Ze was een schat in de trailer en we voelde haar amper.

Gelukkig hoef ik mn brood er niet voor te kopen dus laat ze lekker staan in deze hitte.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:41

KoudbloedKim schreef:
Nou zeg!!
Heb hier vandaag toch echt wel het bewijs van gezien. :oo

Had net Kim terug gebracht naar de paddock, komt er een auto met trailer het terrein op rijden.
Paard wordt eruit gehaald en serieus van puntje van zijn neus tot zijn staartwortel drijfnat van het zweet!
Heb gevraagd of dat serieus alleen maar zweet was, waarop ik als antwoord kreeg;"Ja, kijk maar eens naar de plas in de trailer."
Ik keek en inderdaad, de trailer was zeiknat.

Dus als het niet écht nodig is, kun je beter niet weg gaan.


Denk dat dat stres is geweest, ik heb vorige week nog 2 paarden vervoerd met 31 graden en daar kwam geen druppel zweet vanaf, heb wel eens een paard met 10 graden vervoerd en daar lag een plas op de grond.

Denk dat die trailer rit wel meevalt, maar je moet wel blijven rijden , maar ga eens naar wedstrijd terrein met zulke warme dagen, daar staan de soms gewoon uren in de trailer, te zweten , niemand die dat controleert , ik heb ze ook wel onderuit zien gegaan omdat ze bevangen worden door de hitte , je hond en je kind mag je niet in de auto laten , maar je paard mag wel met die hitte in een stilstaande trailer staan, daar zouden ze eens wat meer op moeten controleren op wedstrijd,

aitl
Berichten: 59
Geregistreerd: 14-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:36

Interessant stuk.
Nooit ervaren dat paarden er zo'n last van kunnen hebben. Waarschijnlijk pas je onbewust toch je training wel aan als het zo warm is.

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:41

Interessant,
Ik merk heel goed aan mijn paard dat hij het snel heet heeft.
Vaak probeer ik op een warme dag in de ochtend te gaan rijden als het nog koel is.
En als dit niet werkt doen wij vooral stap werk en een klein stukje draf.

Elisa202
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:44

Mijn paardjes krijgen daarom lekker vrij met dit weer :-)

Disclosure
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:26

BBreedveld schreef:
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat dan gaat in warme landen zoals Australie. Daar werken paarden toch al eeuwen in de felle zon zonder ernstige schade op te lopen?

Ik merk aan mijn Fries wel dat hij niet zo goed tegen warmte kan. Hij gaat dan snel hyperventileren, maar wordt daar gek genoeg dan heel loperig van.



Paarden zijn geimporteerd naar australie, oorspronkelijk komen ze daar niet voor.

Disclosure
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:27

Mijn paard krijgt lekker een douche vanmiddag, en vanavond doe ik een rustig rondje bos.