Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:55

Handig stukje informatie... :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:06

Ayasha schreef:
Gek, ik heb afgelopen zondag in 32°C wedstrijd gereden en het enige wat er te zien was, was een vlek met een wat donkerdere tint aan beide kanten van haar hals en dan enkel rond de schouder en aan het begin van de hals (dus 15 op 20cm oid?)
Misschien ligt het toch een flink stukje aan de conditie van je paard, en ja, geef mij dan maar een paard dat niet dood valt alstie een rondje moet galopperen met 30°. In de winter zweette die wel eens feller na een training. :D En rond haar oortjes, de onderkant, was ook beetje donkerder, maar echt nat? Nee hoor, kwam zelfs niet in de buurt.


Hoeveel een paard zweet is niet altijd af te zien aan hoe nat een paard is. Hangt nl ook van de luchtvochtigheid af en of er wind staat. Bij een lage luchtvochtigheid en wind verdampt het zweet bijna direct waardoor het kan lijken of het paard amper zweet. Bij windstil en benauwd(er) weer zal het paard veel natter zijn over zijn lijf omdat het zweet moeilijker kan verdampen.
Dus het niet hebben van een zeiknat paard wil niet zeggen dat hij geen vocht verliest!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:17

Nee klopt, het is heel gevaarlijk om daaraan iets af te meten, de paarden die het meest gevoelig zijn voor hittebevangenheid zweten het minst!! Daardoor kunnen ze juist te weinig hun warmte kwijt, dus niet zweten? Toch koelen!!

Muffin_
Berichten: 720
Geregistreerd: 27-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:22

manie schreef:
Nou er staat weinig nieuws in dit artikel.
Onze Nederlandse sportfysioloog Eric van Breda heeft daar al veel over geschreven in de diverse paardenblaadjes, zeker rondom de OS in Hong Kong.

Toch verbazingwekkend de veel mensen niet het besef hebben wat electrolyten zijn etc.
Hoe belangrijk daarbij de verhouding zouten/suikers etc is.....

Zelf vind ik het wél verantwoord te rijden/trainen of aan wedstrijden deel te nemen met deze temperaturen, mits je een aantal elementaire zaken hierin toepast.

Een training of het losrijden kun je minder intensief doen, wat meer stappen en eventueel koelen tussendoor.
Zelf hebben we veel marathons gereden met onze menpony's en van daaruit is mijn interesse voor trainingsfysiologie gegroeid.

Sterker nog ik ben zelf gaan hardlopen om te ervaren hoe een duurprestatie aanvoelt.
Vrij recent heb ik nog bij 28 graden een hardloopwedstrijd gedaan en dat is zwáár!!, maar je overleeft het heus wel.
2 weken later heb ik een wedstrijd gelopen bij 14 graden en tja dat ging een stuk makkelijker.

Dus temperatuur heeft wel invloed, maar als ruiter voel je heus wel aan wanneer je paard even moet recurpereren.
Door je verstand te gebruiken kun je prima een wedstrijdje rijden (5 minuten voor een proefje waar hebben we het over :roll: ) met dit weer.

Ik wordt dan ook een beetje moe van die penny-praat dat alles zo sielhugh is voor het paardje.
Met de juiste conditie, voorbereiding en gebruik van je verstand is er NIKS aan de hand!!



helemaal mee eens _/-\o_

moonvw

Berichten: 711
Geregistreerd: 22-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:39

Janine1990 schreef:
smokey17: Ik denk dat je nu wel heel erg negatief denkt hoor. Een paard is voor de meeste bokkers ook een vriend waar je veel om geeft.



Wil niet zeggen dat mensen dan nadenken over hun vriend zijn welzijn! Laats kwam er ook een [recreatie] ruiter voorbij in galop op het heetst van de dag. Snap dat niet, zeker niet als het recreatief is!
Het is er met de paplepel ingegoten niet rijden in de middag met hoge temperaturen! Ik hoef dan ook geen wedstrijden te rijden dat scheelt want anders zou ik ze er inderdaad in trainen.

Goed stuk en mogen veel bokkers het maar lezen als nieuwe info of als geheugen opfrisser!!

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:40

Ook ik heb afgelopen weekend wedstrijd gereden in de volle middagzon, geen problemen mee gehad! Wat minder intensief losrijden, wat vaker stappen tussendoor en koelen naderhand. De laadklep plus het deurtje van de trailer opengehouden zodat het lekker door de trailer kon waaien. Toen ik thuis kwam waren de paarden echt helemaal uberfit, die hebben dus echt nergens last van gehad.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:43

Paarden en mensen vergelijken lijkt me iets te makkelijk. Een paard 10 x sneller oververhit? tov van en mens met kleding? zonder kleding?

Als ik in volledig dressuur tenue ben heb ik beduidend minder mogelijkheden mezelf te koelen dan mijn paard. Behalve mijn gezicht is iedere cm2 van mijn lichaam bedekt. Vaak zelfs met meerdere lagen van een niet bepaald 'sportieve' stof. Mijn paard kan aan veel meer oppervlak koelen.

Ik vermoed zomaar dat ik er eerder last van heb dan mijn paard.
Nee correctie: ik weet! Hij kwam afgelopen weekend uit het springparcours/cross met een hartslag van 60/65. Niet bepaald de hartslag van een oververhit paard.
Eenmaal thuis galoppeerde hij de wei alweer in.

Over elektrolyten: Wel op letten dat de paarden ook echt drinken!

Rijkema
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:21

Jeetje, das dus ook nog best gevaarlijk. Dus ogen open mensen en kijk en luister goed naar je paard.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:53

Wel goed om weer even de aandacht op te vestigen. Met 30 graden ga ik sowieso niet midden op de dag rijden, vind ik zelf ook niet lekker.

Maar uiteraard zal het per paard verschillen. Mijn haflinger kon slecht tegen de hitte, zeker de laatste jaren toen haar conditie ook niet meer goed was. Ze stond altijd al klam en met grote neusgaten/verhoogde ademhaling in de wei met 30 graden, met haar deed ik dan ook echt niks behalve een heel rustig bosritje waar het lekker koel was en zo veel mogelijk in de schaduw/onder de sproeier.
Mijn arabische volbloed (ook nog eens vliegenschimmel/bijna wit) kan veel beter met warmte omgaan.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:00

Zooist schreef:
Zie de andere posten manie....

Heb jij nog een tip verder om erdoor te doen?


Er is op bokt al wel eens wat over geschreven.
Hier bijvoorbeeld: [TEN] zelfmaak electrolyten

Maar de kant en klare electrolyten mixen bevatten alle noodzakelijk zouten en de juiste verhouding suiker.
Zelf voer ik altijd de kant en klare mixen, tja het kost iets meer, maar het is hier in NL nooit echt zo lang achter elkaar zo warm dat ik er failliet aan ga ;)

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:08

smokey17 schreef:
Toch belachelijk dat je een paard moet laten wennen aan de hitte omdat de mens zo nodig wedstrijden moet rijden..

Als het zo warm was als het nu is, dan liet ik mijn paard altijd staan. Ook niet in de ochtend of avond rijden.

Hopelijk gaan er nu een heleboel ogen op bij mensen die beweren dat paarden geen last hebben van warmte


Net zo belachelijk als paarden aan een zadel te laten wennen om erop te rijden. 8)7

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:13

smokey17 schreef:
een paard heeft van nature een prima conditie, en kan je hem na een maand prima weer zo oppakken.

Een paard die van nature geen goede conditie heeft is OF ziek OF wordt 24 uur per dag op stal gehouden.


Wat een onzin!!
Zegt meer over jou rijerij en sport niveau. Als je eens in de zoveel tijd een rond rond de kerk huppelt dan maakt het niet uit als hij 2 maanden stilstaat. Als ik mijn paard 2 maanden stil zet ben ik daarna ook 2 maanden bezig hem weer op conditie te krijgen.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:15

beantsje schreef:
@janine1990
Een paard verliest veel minder snel conditie dan een mens, dus na 2 weken zal je nog geen conditieverlies merken. Wellicht heb je wel even iets langer nodig om goed los te rijden, maar da's wat anders.

Mijn paard (tinker) heeft overigens heel veel last van de warmte, zweet extreem en begint te panten (heel snel hijgen om de warmte kwijt te raken).
Ik heb haar een week geleden geschoren omdat ze best een lange vacht heeft. Sindsdien is het wel een stuk beter en hijgt ze niet meer.
Overigens rijd ik zeker niet overdag met dit weer. Gisteren wel les gehad, 's avonds van 9 tot 10 maar wel in de binnenbak dus dat was nog best wel warm. Veel tussendoor gestapt en een kwartiertje eerder opgehouden. Verder rijd ik hooguit 's avonds een buitenrit, met veel stapwerk.

@ayasha
het gaat niet zozeer om conditie/uithoudingsvermogen. Sommige paarden hebben overgewicht, dat helpt natuurlijk niet. Maar ook de zomervacht is bijv. een belangrijke factor. Maar de één kan er stomweg beter tegen dan de ander.


Ligt eraan op welk niveau je traint.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:25

Wat een super interessant stuk, ben ik even blij dat ik zomers dus ook gewoon in een binnenbakrij waar het gewoon weg warm is zomers

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:26

Muffin_ schreef:
manie schreef:

Ik wordt dan ook een beetje moe van die penny-praat dat alles zo sielhugh is voor het paardje.
Met de juiste conditie, voorbereiding en gebruik van je verstand is er NIKS aan de hand!!



helemaal mee eens _/-\o_


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:30

Ben het ook met Manie eens!

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:34

Asyaa schreef:
MamboBeach schreef:

Dat zeg ik ook niet, je kunt er toch rekening mee houden dat je op tijden gaat rijden dat het wat minder warm is.

Om dan in het weekend tijdens wedstrijd wel in de volle zon te starten?
Liever bouw ik het rustig op zodat ik voor het paard geen rekening hoef te houden met het weer.

Nee natuurlijk niet!

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:40

Ik vind het erg onprettig dat het wordt afgedaan dat je een penny bent en dat alles sielugh is :? Daar gaat dit helemaal niet over, het is een heel serieus onderwerp. Dat jullie zo reageren begrijp ik wel, jullie willen het 'schoon'praten, mag van mij hoor maar ga iemand anders niet te kakken zetten als een penny. :)

Doorzetter

Berichten: 364
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:42

Pfff en dan a.s. vrijdag.... arme beestjes (33 gr.) ik ga m'n 30 jarige en paardje flink verwennen

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:43

MamboBeach schreef:
Ik vind het erg onprettig dat het wordt afgedaan dat je een penny bent en dat alles sielugh is :? Daar gaat dit helemaal niet over, het is een heel serieus onderwerp. Dat jullie zo reageren begrijp ik wel, jullie willen het 'schoon'praten, mag van mij hoor maar ga iemand anders niet te kakken zetten als een penny. :)


Dan zul je zo niet moeten reageren. En te kakken zetten als penny's? Maar ondertussen wel de wedstrijd ruiters en andere die er wel goed over nadenken en aanpassingen maken voor de hitte beschuldigen van schoon praten? Wat schoon praten als ik vragen mag?

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:47

sporter schreef:
MamboBeach schreef:
Ik vind het erg onprettig dat het wordt afgedaan dat je een penny bent en dat alles sielugh is :? Daar gaat dit helemaal niet over, het is een heel serieus onderwerp. Dat jullie zo reageren begrijp ik wel, jullie willen het 'schoon'praten, mag van mij hoor maar ga iemand anders niet te kakken zetten als een penny. :)


Dan zul je zo niet moeten reageren. En te kakken zetten als penny's? Maar ondertussen wel de wedstrijd ruiters en andere die er wel goed over nadenken en aanpassingen maken voor de hitte beschuldigen van schoon praten? Wat schoon praten als ik vragen mag?

Niet zo moeten reageren? Wat reageer ik dan raar of wat is er fout aan? Ik begin er niet over dat dit voor penny's is. :n

Als je even de moeite neemt om terug te lezen hoef ik het niet dubbel uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:55

MamboBeach schreef:
Asyaa schreef:
Om dan in het weekend tijdens wedstrijd wel in de volle zon te starten?
Liever bouw ik het rustig op zodat ik voor het paard geen rekening hoef te houden met het weer.

Nee natuurlijk niet!

Dus niet starten omdat paard het misschien warm krijgt?
Als ik midden in de winter train zweten ze soms ook, dus ook niet meer in de winter trainen?
Als ik zaterdag een wedstrijd heb met 30 graden kijk ik naar me paard of ik start, is het een lompe koe met 0,0 conditie die bij 1 drafpas al dood ligt te gaan van het zweet start ik niet, train ik echter al weken gewoon smiddags in de zon, en heeft hij een goede conditie, waarom niet?
Je wilt het ontzettend graag zwart op wit zien, zo werkt het niet. Iedereen rijd anders, iedereen heeft andere paarden. Dat de paarden in jou er slecht tegen kunnen, betekend niet dat ergens anders er gewoon goed mee om word gegaan. Dit is in weze gewoon precies hetzelfde als al die hyperflexion discussies. Hyper is te, dat heeft niks met waar je paard loopt, maar hoe je hem laat lopen. Iedereen loopt heel hard te bleren met een liniaal oh dit is hyperflexie, maar het heeft niks daarmee te maken. Pak jij een willekeurig paard en laat je die opeens behoorlijk diep lopen of train jij elke dag voor jaren en laat jij het elke keer een stukje dieper. Zelfde met de hitte, pak jij een paard dat continu sochtends vroeg getraind word en de rest van de dag lekker in de schaduw staat, om dan smiddags een wedstrijd te rijden, dan zeg ik ja, dit kan niet. Maar train jij geleidelijk aan...

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:58

MamboBeach schreef:
Asyaa schreef:

Om dan in het weekend tijdens wedstrijd wel in de volle zon te starten?
Liever bouw ik het rustig op zodat ik voor het paard geen rekening hoef te houden met het weer.

Nee natuurlijk niet!


Je kunt ipv normaal trainen ook best 20 minuten doen en dan gewoon in de middag. Gaat het paard niet dood aan en went het er alvast aan voor als het op wedstrijd gaat. Wat is het probleem? Op deze manier heeft het paard er geen last van hoor. En ja dat is omdat ik zo nodig wedstrijd moet rijden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:59

Amen Asyaa

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:02

Asyaa schreef:
MamboBeach schreef:

Nee natuurlijk niet!

Dus niet starten omdat paard het misschien warm krijgt?
Als ik midden in de winter train zweten ze soms ook, dus ook niet meer in de winter trainen?
Als ik zaterdag een wedstrijd heb met 30 graden kijk ik naar me paard of ik start, is het een lompe koe met 0,0 conditie die bij 1 drafpas al dood ligt te gaan van het zweet start ik niet, train ik echter al weken gewoon smiddags in de zon, en heeft hij een goede conditie, waarom niet?
Je wilt het ontzettend graag zwart op wit zien, zo werkt het niet. Iedereen rijd anders, iedereen heeft andere paarden. Dat de paarden in jou er slecht tegen kunnen, betekend niet dat ergens anders er gewoon goed mee om word gegaan. Dit is in weze gewoon precies hetzelfde als al die hyperflexion discussies. Hyper is te, dat heeft niks met waar je paard loopt, maar hoe je hem laat lopen. Iedereen loopt heel hard te bleren met een liniaal oh dit is hyperflexie, maar het heeft niks daarmee te maken. Pak jij een willekeurig paard en laat je die opeens behoorlijk diep lopen of train jij elke dag voor jaren en laat jij het elke keer een stukje dieper. Zelfde met de hitte, pak jij een paard dat continu sochtends vroeg getraind word en de rest van de dag lekker in de schaduw staat, om dan smiddags een wedstrijd te rijden, dan zeg ik ja, dit kan niet. Maar train jij geleidelijk aan...

Nee, ik zou dan ook geen wedstrijden rijden in die warmte, zou het dan liever in de avond doen bijvoorbeeld.