Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 11:58

http://www.partijvoordedieren.nl


Op vrijdag 4 juni bezoekt Esther Ouwehand, Tweede Kamerlid van de Partij voor de Dieren de unieke paardenstal Neville Stables in Midden-Delfland. Paarden worden hier in een kudde gehuisvest. Dat het juist in Zuid Holland, de meest paard-dichte provincie van Nederland, is gelukt om paarden op een natuurlijke manier te huisvesten, acht de Partij voor de Dieren een mooi voorbeeld voor alle paardenhouders.

Waar op de boerderij vroeger nog landbouwhuisdieren werden gehouden, lopen nu 42 paarden rond. Jaren nadat de veestapel geruimd is vanwege de varkenspest zijn Marc en Irma van Neville Stables een bewegingsstal voor paarden begonnen. Hiermee doorbraken zij de gevestigde gang van zaken in de paardenhouderij. Deze pensionstalling huisvest de paarden in groepsverband waarin ze dag en nacht kunnen bewegen, schuilen en hun voeding over vele porties verdeeld krijgen. De provincie Zuid-Holland is de meest paard-dichte provincie van Nederland en toch worden paarden hier op natuurlijke wijze gehuisvest. Esther Ouwehand: ‘Paarden zijn sociale kuddedieren die veel bewegingsvrijheid nodig hebben en contact met andere paarden. Op deze stal kan dat en dat is uniek in Zuid-Holland. De Partij voor de Dieren is blij met initiatieven als die van Neville Stables en wil graag dat natuurlijke huisvesting voor paarden overal het uitgangspunt vormt’.

De huisvesting van paarden komt lang niet overal tegemoet aan de natuurlijke behoeften van het dier. Het grootste probleem is dat regelgeving ontbreekt waardoor paarden onvoldoende worden beschermd in Nederland. Paarden mogen bijvoorbeeld solitair worden gehuisvest in boxen, stands en krappe landjes langs het spoor. Dit in tegenstelling tot verschillende andere landen waar wel welzijnsnormen gelden. Te vaak zijn paarden de dupe zijn van onwetendheid, gemakzucht en verwaarlozing door mensen. Het afgelopen jaar is er op aandringen van de Partij voor de Dieren een debat over paardenwelzijn gehouden in de Tweede Kamer, waarbij de partij pleitte voor de komst van regelgeving.

Dat in de praktijk ook behoefte bestaat aan wetgeving om in te kunnen grijpen tegen misstanden blijkt ook weer uit het recente voorbeeld van de verwaarloosde paarden aan de Loolaan in Voorburg. Slechts twee paarden die gehuisvest werden onder erbarmelijke omstandigheden, konden in beslag genomen worden. De andere paarden, die in exact dezelfde situatie leefden, waren er nog niet slecht genoeg aan toe om in te kunnen grijpen. Ook kwam laatst de zaak van een malafide paardenhandelaarster aan het licht in Undercover in Nederland.

De Partij voor de Dieren heeft over deze kwesties Kamervragen gesteld. ‘Het is onbestaanbaar dat malafide handel in en verwaarlozing van paarden ongestoord kan plaatsvinden in ons land. Hoog tijd dat we deze dieren wettelijk gaan beschermen’, aldus Ouwehand.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:02

Het zou mooi zijn als je over een jaar of tien de DB kan bellen als je ergens paarden in stands ziet staan, of in een box zonder contact met andere paarden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:04

Blablabla... Ga buiten spelen mevrouw Ouwehand...
Er zijn genoeg regeltjes die het onmogelijk maken om overal dergelijke stalling te maken.
En het uiteindelijke punt is toch dat nergens geen dieren meer gehouden mogen worden als u in de regering komt. :r

Iets wat ze ook vergeten is dat óók dieren individuen zijn...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:05

Misschien als men de mensch ook weer betrekt bij de soort 'dieren', dat de partij dan echt een leuke rol kan gaan spelen in de politiek. :Y)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:09

upendo schreef:
Misschien als men de mensch ook weer betrekt bij de soort 'dieren', dat de partij dan echt een leuke rol kan gaan spelen in de politiek. :Y)


Die snap ik niet hoor...

Liaz26Jarig
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:09

Partij van de dieren moet samen gaan werken met de dierenbescherming dan kunnen ze elkaar een beetje aanvullen wat wel en niet goed is voor de DIEREN :Z ze slapen allemaal }:0

Marleen74

Berichten: 1224
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:10

Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:10

Uniek? Hoezo uniek? Dus alle bokkers die zo hard roepen dat ze hun paarden wel 24/7 in een kudde hebben lopen staan op deze stal?

Onder welke steen komt die PvdD eigenlijk vandaan???

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:11

Janine1990 schreef:
upendo schreef:
Misschien als men de mensch ook weer betrekt bij de soort 'dieren', dat de partij dan echt een leuke rol kan gaan spelen in de politiek. :Y)


Die snap ik niet hoor...

Ze richten alles alleen maar op dieren en dan hebben ze vaak ook nog standpunten waar men niets mee kan.
Als ze zich nou meer zouden richten op de mens, dan zouden ze best kunnen scoren, hun standpunten zijn best goed, alleen wordt daar nooit iets over gezegd. :)

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:13

Ezter schreef:
Uniek? Hoezo uniek? Dus alle bokkers die zo hard roepen dat ze hun paarden wel 24/7 in een kudde hebben lopen staan op deze stal?

Onder welke steen komt die PvdD eigenlijk vandaan???


Dat is geen steen maar een hunnebed :+

1 van de laatste pogingen om nog een paar zieltjes te winnen.

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:13

Victory2000 schreef:
Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+


Bestaan er regeltjes waardoor een boxenstal wel mag en een Hit Actief-stal niet...?

Wmb horen paarden niet in een box. Ik vind het vergelijkbaar met een rat in een kooitje van 30 bij 30 cm of een goudvis in een kom. We moeten daar vanaf op termijn.

Ik ben vorig weekend bij Neville geweest, vind het helemaal geweldig. Mijn vriend en ik gaan later dit jaar een paard kopen en dat doen we pas als er bij Neville een plekje vrij is. :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:15

upendo schreef:
Ze richten alles alleen maar op dieren en dan hebben ze vaak ook nog standpunten waar men niets mee kan.
Als ze zich nou meer zouden richten op de mens, dan zouden ze best kunnen scoren, hun standpunten zijn best goed, alleen wordt daar nooit iets over gezegd. :)


Aaah op die manier...
Ik denk dat hun standpunten goed zijn, omdat ze weten wat het volk wil. Echter zijn dat soort punten bijna niet te realiseren... Dus zijn ze weer volkomen ongeloofwaardig en onbetrouwbaar...
Daarnaast zitten ze niet voor dat soort zaken in de kamer, maar willen ze door middel van onrealiseerbare dingen in de kamer komen voor de dieren.

Je bedoelt het goed, maar ik vrees dat de PvdD die standpunten gruwelijk misbruikt om in de kamer te komen. En er vervolgens niet eens meer naar om kijkt...

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:16

Isegrim schreef:
Victory2000 schreef:
Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+


Bestaan er regeltjes waardoor een boxenstal wel mag en een Hit Actief-stal niet...?

Wmb horen paarden niet in een box. Ik vind het vergelijkbaar met een rat in een kooitje van 30 bij 30 cm of een goudvis in een kom. We moeten daar vanaf op termijn.

Ik ben vorig weekend bij Neville geweest, vind het helemaal geweldig. Mijn vriend en ik gaan later dit jaar een paard kopen en dat doen we pas als er bij Neville een plekje vrij is. :)


Tjah ik kom ook beter tot mijn recht in een landhuis. Helaas kun je niet alles hebben.

Shit happens

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:16

Isegrim schreef:
Victory2000 schreef:
Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+


Bestaan er regeltjes waardoor een boxenstal wel mag en een Hit Actief-stal niet...?

Wmb horen paarden niet in een box. Ik vind het vergelijkbaar met een rat in een kooitje van 30 bij 30 cm of een goudvis in een kom. We moeten daar vanaf op termijn.

Ik ben vorig weekend bij Neville geweest, vind het helemaal geweldig. Mijn vriend en ik gaan later dit jaar een paard kopen en dat doen we pas als er bij Neville een plekje vrij is. :)


Paarden horen ook niet te worden bereden, laat staan in handen van mensen zijn...

inma

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:16

Victory2000 schreef:
Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+


Ik vraag me eigenlijk af welke regels dat precies zijn??

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:16

:z wat een geweldig plan, helaas zou het dan in vele gemeentes niet mogelijk zijn om paarden te houden..

Aangezien hier voor 3 ruime stallen al een crime was om een vergunning te krijgen.... (op 1 hectare grond in het buiten gebied)
Laatst bijgewerkt door Yell op 04-06-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:17

Janine1990 schreef:
upendo schreef:
Ze richten alles alleen maar op dieren en dan hebben ze vaak ook nog standpunten waar men niets mee kan.
Als ze zich nou meer zouden richten op de mens, dan zouden ze best kunnen scoren, hun standpunten zijn best goed, alleen wordt daar nooit iets over gezegd. :)


Aaah op die manier...
Ik denk dat hun standpunten goed zijn, omdat ze weten wat het volk wil. Echter zijn dat soort punten bijna niet te realiseren... Dus zijn ze weer volkomen ongeloofwaardig en onbetrouwbaar...
Daarnaast zitten ze niet voor dat soort zaken in de kamer, maar willen ze door middel van onrealiseerbare dingen in de kamer komen voor de dieren.

Je bedoelt het goed, maar ik vrees dat de PvdD die standpunten gruwelijk misbruikt om in de kamer te komen. En er vervolgens niet eens meer naar om kijkt...

Daar heb je ook wel weer gelijk in, maar nu wordt het gezien als 'een piratenpartij' of 'een Trots op Nederland'. Totaal niet serieus dus. :)
Hoewel ik ook gewoon lekker SP/D66 ga stemmen hoor, als ik moet kiezen tussen Thieme of Roemer/Pechtold, weet ik het wel. :Y)

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:18

inma schreef:
Victory2000 schreef:
Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+


Ik vraag me eigenlijk af welke regels dat precies zijn??

welke niet, bestemmingsplan, stankcirkel , max te bebouwen m2 etc etc, schending van het uitzicht van de buren etc etc

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:18

inma schreef:
Victory2000 schreef:
Ik wil ook wel zo`n stal opzetten maar dat mag niet....regeltjes :+


Ik vraag me eigenlijk af welke regels dat precies zijn??


Begin er voor de aardigheid eens aan...
Waarom bestaat er nog 'bio-industrie' in Nederland? Omdat die boeren de regeltjes voor biologische industrie (waar nauwelijks verschil tussen zit!!!) niet kunnen toepassen door kleine, minimale 'gebreken' in hun bedrijf.
Die regeltjes zijn complete muggenzifterij...

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:19

upendo schreef:
Daar heb je ook wel weer gelijk in, maar nu wordt het gezien als 'een piratenpartij' of 'een Trots op Nederland'. Totaal niet serieus dus. :)
Hoewel ik ook gewoon lekker SP/D66 ga stemmen hoor, als ik moet kiezen tussen Thieme of Roemer/Pechtold, weet ik het wel. :Y)


Volgens word het niet alleen zo gezien. Maar is het ook zo. de PvdD is nog niet een beetje serieus te nemen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:19

upendo schreef:
Daar heb je ook wel weer gelijk in, maar nu wordt het gezien als 'een piratenpartij' of 'een Trots op Nederland'. Totaal niet serieus dus. :)
Hoewel ik ook gewoon lekker SP/D66 ga stemmen hoor, als ik moet kiezen tussen Thieme of Roemer/Pechtold, weet ik het wel. :Y)


Trots op Nederland vind ik nog een stukje serieuzer dan deze piratenpartij :P

Ik ben er nog niet uit, de stemwijzer zij PvdD, maar de heren van Evers staat op hebben 'm alledrie ingevuld, en er kwam drie keer PvdD uit, dan klopt er toch iets niet van de stemwijzer... :+
Nog even op eigen houtje alles uitzoeken.

Helaas zijn er te veel mensen die vertrouwen op de stemwijzer......

inma

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:22

Yell schreef:
inma schreef:


Ik vraag me eigenlijk af welke regels dat precies zijn??

welke niet, bestemmingsplan, stankcirkel , max te bebouwen m2 etc etc, schending van het uitzicht van de buren etc etc


Maar zijn die regels dan zo verschillend ten opzichte van een normale pensionstal? Dan heb je ook met een bestemmingsplan, stank en bebouwing te maken. Toch??

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:23

Janine1990 schreef:
upendo schreef:
Daar heb je ook wel weer gelijk in, maar nu wordt het gezien als 'een piratenpartij' of 'een Trots op Nederland'. Totaal niet serieus dus. :)
Hoewel ik ook gewoon lekker SP/D66 ga stemmen hoor, als ik moet kiezen tussen Thieme of Roemer/Pechtold, weet ik het wel. :Y)


Trots op Nederland vind ik nog een stukje serieuzer dan deze piratenpartij :P

Ik ben er nog niet uit, de stemwijzer zij PvdD, maar de heren van Evers staat op hebben 'm alledrie ingevuld, en er kwam drie keer PvdD uit, dan klopt er toch iets niet van de stemwijzer... :+
Nog even op eigen houtje alles uitzoeken.

Helaas zijn er te veel mensen die vertrouwen op de stemwijzer......

Sinds dat reclamespotje niet meer hoor! _O-
Inderdaad! Ik heb braaf alle verkiezingsprogramma's doorgelezen van de linkse partijen, daaruit heb ik deze twee gekozen.

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:25

Ik word langzamerhand heel erg moe van heel die PvdD. Ja, er zijn veel misstanden, mishandelingen ed.

Maar kunnen we alsjeblieft, voordat we regels gaan verzinnen over boxgrootte, verplichte maatjes, enz enz enz. Eerst even zorgen dat er geen asielzoekers meer worden teruggestuurd naar landen waar ze nooit meer levend vandaan komen! Dat alle kinderen in NL naar school gaan, eten krijgen en niet meer mishandeld en misbruikt worden! Dat mensen niet meer zomaar worden neergestoken omdat ze de op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn! Dat er geen discriminatie meer is, dat het idioot duur worden van alles en nog wat ophoud, dat het openbaar vervoer eindelijk eens werkt...en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.

En dan, als je dat allemaal geregeld hebt, dan mag je de tijd van de politiek, van het bestuur van dit land, verspillen met regels over hoelang een paard buiten mag staan. Maar nu niet! Get real, er gebeuren veel ergere dingen!!

Aargh, ik kan me hier echt kwaad om maken. Ze liggen daar maar te zaniken en telkens weer debatten uit te lokken over dit en dat...terwijl er zoveel mensen, kinderen zelfs zijn die het 100x slechter hebben dan die dieren waar zij over liggen te &^*&)%^%$

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:27

Janine1990 schreef:
Paarden horen ook niet te worden bereden, laat staan in handen van mensen zijn...


Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb niets tegen op het houden van dieren, maar het moet wel gebeuren met respect voor de aard van het dier. Je zet je hond ook niet de hele dag in zijn bench. Hetgeen wij 'stalondeugden' noemen, bestaat in de natuur niet, dat zou al genoeg moeten zeggen. :)

Voor wat betreft de politiek: ik vind het goed dat de PvdD bestaat, maar stem er zelf niet op. Ik ben het met een heleboel van hun standpunten niet eens.