[AG] Paardenpost: de post- en pakketbezorgers van vroeger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[AG] Paardenpost: de post- en pakketbezorgers van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 19:20

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: BLMUtah/Wikimedia Commons

In de eerste helft van de negentiende eeuw speelde de paardenpost een centrale rol in het vervoer van post en reizigers in Nederland. Via een netwerk van vaste routes werden brieven, pakketten en passagiers per paard en postkoets door het land vervoerd. Het systeem was gebaseerd op een estafetteprincipe, waarbij paarden en ruiters onderweg werden afgelost om snelheid en continuïteit te waarborgen. Het is te vergelijken met de Pony Express, de koeriersdienst ruiters van Missouri tot Californië.

Poststations
Langs de belangrijkste postwegen lagen zogenoemde poststations. Deze dienden als wisselpunten waar verse paarden klaarstonden en waar postzakken werden overgedragen. De stations waren doorgaans gevestigd bij herbergen of speciaal ingerichte gebouwen en fungeerden als onmisbare schakels binnen het landelijke postnetwerk.

Paardenpostmeester
De paardenpostmeester vormde het hart van het poststation en was verantwoordelijk voor het dagelijks functioneren van de paardenpost. Vaak woonde hij met zijn gezin op het terrein, zodat hij dag en nacht beschikbaar was. Het station moest beschikken over voldoende stallen, een koetshuis en een vaste voorraad paarden, rijtuigen en tuig. Daarnaast moest er altijd personeel aanwezig te zijn, waaronder postiljons ('postbodes' - red.) die op afroep klaarstonden voor de volgende rit.

De functie was in veel perioden strak bepaald door de overheid. Tarieven lagen vast en er waren duidelijke eisen voor het minimumaantal paarden en personeelsleden dat beschikbaar moest zijn. De paardenpostmeester zag toe op de verzorging en het voederen van de dieren, hield toezicht op hun conditie en zorgde ervoor dat wisselpaarden op tijd gereedstonden. Ook stelde hij de dienstroosters van de postiljons op en moest hij garanderen dat de post zonder vertraging kon worden doorgegeven.

Daarnaast was hij belast met administratieve taken. Postzakken werden aangenomen, geregistreerd en veilig overgedragen, terwijl ritten en kosten nauwkeurig werden afgerekend volgens vaste tarieven voor zowel overheidsdiensten als particuliere reizigers. Hij was ook verantwoordelijk voor het onderhoud van koetsen en tuig.

Het werk van een postmeester had een praktische en soms zware kant. Slechte weersomstandigheden, versleten tuig, modderige erven en de voortdurende vraag of er voldoende paarden beschikbaar waren, bepaalden het dagelijkse ritme. De paardenpostmeester balanceerde voortdurend tussen planning, zorg en improvisatie, om te voorkomen dat het netwerk tot stilstand kwam.

Poststation Eindhoven
Ook in Eindhoven was een poststation actief. Het lag aan een belangrijke verbindingsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Maastricht. Het Eindhovense station maakte deel uit van het bredere netwerk van paardenposten dat tussen 1810 en 1854 in gebruik was. In die periode kampte de dienst regelmatig met een tekort aan paarden en personeel, wat de uitvoering van de postritten soms bemoeilijkte. Desondanks bleef de paardenpost decennialang essentieel voor de bereikbaarheid van stad en regio.

Spoorwegen
Met de opkomst van de spoorwegen verloor de paardenpost geleidelijk haar functie. In 1854 werd het systeem officieel opgeheven en nam het treinverkeer het postvervoer grotendeels over. Daarmee kwam een einde aan een tijdperk waarin paarden en postmeesters het tempo van de communicatie bepaalden.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: [AG] Paardenpost: de post- en pakketbezorgers van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:41

Mooi stukje geschiedenis! Ik wist eigenlijk niet dat het ook zo gedaan werd in Nederland maar het klinkt logisch aangezien paarden destijds natuurlijk voor alles gebruikt werden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:16

Ik ben nu heel benieuwd welk ras of type paard hier meestal voor werd ingezet. In die tijd had je toch vooral de werkpaarden (sterk, boerderijwerk), en later de pony’s voor in de mijnen. En misschien ook al wel van die ‘hitten’, sterke middengrote pony’s voor de wagentjes. (Invoer vanuit het Oosten van EU? In beginsel meegebracht door zigeuners misschien? )
Maar dat lijken me allemaal geen geschikte paarden voor lange afstanden op neem ik aan een vlot tempo voor de koetsen. Maar import uit England was er in het begin toch ook nog niet (engels volbloed bijv).
In het topic met de stamvaders https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=2117631&hilit=stempelhengsten zie ik dat de Groningers vroeger ook echt zware werkpaarden waren. Dan misschien Gelders ras voor die koetsen?
Of was er toen ook al aanvoer van Arabisch bloed bijv?
Ik las op Wikipedia (uit de bronvermelding onderaan de openingspost) dat de post al begon in 1400 zoveel.
Ik merk dat ik onvoldoende weet van de geschiedenis van het paard in Nederland, en ben benieuwd hoe toen de paarden populatie was opgebouwd hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:57

Dit vind ik als geschiedenis nerd heel interessant.

Ben het dus even op gaan zoeken, in de 19e eeuw (begin) werd er veel gebruikt gemaakt van: Fries paard (oud oorlogspaard), Oost-Fries (Alt Oldenburger), Groninger/ Bovenlander, Zeeuws ras, Shetlander en Gelders paard.

Zeeuwse paarden waren trekpaarden, verwant aan het Vlaams paard en gekruist met Gelderse paarden en Oldenburgers.

Holsteiners werden geimporteerd vanaf de 16e eeuw als koets en als legerpaard. De New Forest pony werd ook ingezet voor transport en werk.

In de prehistorie leefden de Tarpan en Bostarpan hier.

Alt Oldenburger
Afbeelding
Afbeelding

Oud type Fries
Afbeelding

Groninger
Afbeelding

Gelders in 1884
Afbeelding

Zeeuwse hengst:
Afbeelding

Meer paarden en informatie is hier te vinden:
[FA] Afbeeldingen van inlandse paarden van voor 1925

Overigens was mijn opa hoefsmid in het begin van de 19e eeuw en toen kwamen er paarden uit Ierland die voor het leger werden gebruikt en die hij moest beslaan. Die kwamen per boot/ trein.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:10

Wat een leuk artikel! Dank je wel. Ik vroeg me af wat de afstanden tussen die wisselstations waren en ik vond dat dat ongeveer om de 20km was.

Maar wat ik me nou afvraag, stel je hebt een lange route te gaan van 100 km. Dan zijn dat 5 paarden. En ga je dan terug weer via dezelfde paarden wisselen terug, zodat je aan het einde weer je eigen paard hebt? En van wie waren dan die andere wisselpaarden? Is het een soort witte fietsenplan, hahaha, dat je maar een paard kunt pakken naar het volgende station of zo? Weet iemand dat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:49

Haha, volgens mij waren het gewoon allemaal paarden van het bedrijf? Ik denk niet dat ze dusdanig wisselden dat er weer geëindigd werd met hetzelfde paard maar zeker weten doe ik dit ook niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:07

Ik ben er inmiddels ff ingedoken en het waren inderdaad bedrijven die 1 lijn hadden en alle paarden op die lijn waren van hen. Hoe ze het dan deden als iemand wisselde van lijn, hahaha, geen idee. Ik las wel dat het hebben van voldoende paarden de grootste bug was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:12

Ja dat kan ik me voorstellen want ik denk ook wel dat die paarden echt flink hard moesten werken.

Hoe bedoel je het wisselen van lijn?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:47

Elisa2 schreef:
Ja dat kan ik me voorstellen want ik denk ook wel dat die paarden echt flink hard moesten werken.

Hoe bedoel je het wisselen van lijn?

Nou ik stel me voor dat er een soort netwerk was.
Dat je dan bijv. een lijn van Apeldoorn Amersfoort Utrecht Rotterdam had of zo.
Maar stel dat je dan post voor Amsterdam had, dan zou je een paard vanuit Utrecht nemen die naar Amsterdam gaat.
Maar als je dan geen brieven terug had, dan staat dat paard in Amsterdam.
Ik probeer de logistiek ervan te doorgronden, maar dat gaat mijn petje te boven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:38

Oh zo, ja ik denk dat die paarden dan gewoon in Amsterdam bleven en weer in gezet worden voor een andere route. Dus misschien wel Amsterdam-Den Haag..ik denk niet dat ze vaste verblijfplaats hadden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:39

Elisa2 schreef:
Oh zo, ja ik denk dat die paarden dan gewoon in Amsterdam bleven en weer in gezet worden voor een andere route. Dus misschien wel Amsterdam-Den Haag..ik denk niet dat ze vaste verblijfplaats hadden.

Nee, vreemd is dat. Dat is in deze tijd ondenkbaar om je paard geen vaste kudde te geven. Het waren echt gebruiksvoorwerpen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:59

Oh dit artikel brengt me terug bij mijn favoriete serie in de 90’s: The Young Riders. Dit is echt een aanrader, gaat over the Pony Express.
Ik zat toen net op paardrijden en keek dus vooral voor de paarden.
Waar vriendinnen hun favoriete crush uit boybands hadden, had ik mijn favoriete paard van The Young Riders :')
Katy, sinds aflevering 1 was ik verliefd
https://the-young-riders.fandom.com/wiki/Katy

Serie staat op Prime geloof ik.

In Zwitserland bij de Gotthardpas is nog een ouderwetse postkoets met paarden te bewonderen
https://www.myswitzerland.com/nl-nl/int ... hard-over/