SWM + DK Zuid Panningen: “zeer kampioenschap-waardige wedstrijd”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

SWM + DK Zuid Panningen: “zeer kampioenschap-waardige wedstrijd”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 17:19

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Ros Fotografie

Het afgelopen weekend werd in Panningen de samengestelde menwedstrijd georganiseerd, die tevens diende als Districtkampioenschap voor Mendistrict Zuid. Onder super weersomstandigheden werd er op zaterdag in twee ringen dressuur gereden waarna de vaardigheid volgde op de eb en vloed bodem van Hippisch Centrum de Vosberg.

Terwijl de menners de hindernissen aan het verkennen waren werd de waterbak een speelparadijs voor de kinderen. Na de briefing was er niet alleen voor de kinderen waterpret maar ook een paar menners kwamen (niet geheel vrijwillig) in het water terecht. In de hindernissen zat een mooie opbouwende lijn qua moeilijkheidsgraad. Vooral in hindernis vijf rolde nog wel eens een balletje van zijn plek. Het publiek had vanuit de cateringtent en de verhoging op het terrein een mooi uitzicht over de hindernissen.

Eigen proces
“De dressuurringen waren top, de vaardigheid was een uitdaging en de marathon was prachtig”, laat Districtkampioen tweespan paarden klasse M Koen van Aarle weten. Hij won met meer dan tien strafpunten voorsprong op Niels Vermeulen, de nummer twee. “Ik was heel blij met hoe de paarden eraan stonden in de dressuur. De score van 62.62 strafpunten viel me daarom wat tegen, maar ik heb de afgelopen jaren geleerd om me op mijn eigen proces te focussen. Het doel van mijn trainingen is dat de paarden op eigen benen in een ontspannen aanleuning lopen én dat ze steeds meer kracht krijgen. De proeven zijn een moment opname en het is aan de jury hoe die ernaar kijkt.”

“Ik heb de video van mijn proef teruggezien en was super blij te zien dat ze steeds meer één blok worden. Maximus is een dressuurpaard en Nivitha M is een tuigpaard. Niet perse de ideale combinatie voor een tweespan, maar ik train ze veel in enkelspan en zie dat ze steeds meer één geheel worden, daar gaat het me om.”

Uitdaging
In de vaardigheid viel er voor Koen één bal, op poort 10. “Er zat vanalles in het parcours, langere lijnen en technische delen. Van poort 7 tot en met 10 zaten er behoorlijk wat wendingen in. Toen ik over de finish ging dachten ik en mijn partner, die altijd achterop zit, dat we foutloos waren. Maar helaas, we hadden beide niet in de gaten gehad dat die bal van poort 10 gevallen was!” Door de eerste plaats in de dressuur, de eerste plaats in de marathon en de tweede plaats in de vaardigheid won Koen het Districtkampioenschap.

“Maar het seizoen zit er nog niet op! We gaan over drieënhalve week naar Neerijnen met mijn enkelspan paard en daarna rijd ik SWM Tilburg nog met het tweespan. Ik kan niet kiezen tussen enkel- en tweespan, ik vind het beide even mooi! Bovendien is het fijn om de wedstrijden af te kunnen wisselen met de paarden, dan krijgen ze allemaal de rust die ze verdiend hebben na een wedstrijd.”

Loterij Jens Foundation
Tijdens de wedstrijd was er ook nog een loterij voor de Jens Foundation welke een mooi bedrag opleverde van 450 euro. Er werden een paar mooie prijzen gesponsord zoals goed gevulde borrelplanken, menhandschoenen en als hoofdprijs een tuigenwagen. Ruud Verstegen was de gelukkige winnaar van de hoofdprijs.

“We kijken terug op een mooi, sportief en gezellig weekend! We zijn alle vrijwilligers die deze wedstrijd mede mogelijk hebben gemaakt super dankbaar”, laat de organisatie weten.

Klik hier voor alle resultaten

Klik hier voor het fotoalbum van Photowerken