Dromelot is wereldkampioen geworden op het paard van haar moeder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dromelot is wereldkampioen geworden op het paard van haar moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:17

Omroep Brabant
Sport
ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Dit is niet Dromelot. Foto: Thokkadisje

Dromelot van Helvoort uit Drunen is zondag wereldkampioen IJslandse Paarden geworden in Zwitserland. De 19-jarige kan het nog niet helemaal geloven. Een paar maanden geleden leek het er nog op dat ze niet eens naar het WK kon gaan, doordat haar paard een blessure had opgelopen.

"Mijn paard heeft een paar maanden geleden een blessure opgelopen", vertelt de kersverse wereldkampioene. Dat leek haar WK-droom in gevaar te brengen, tot Dromelots moeder met een oplossing kwam. "Mijn moeder heeft haar plaats op het WK in Zwitserland opgegeven voor mij, zodat ik op haar paard kon proberen me opnieuw te kwalificeren."

Dromelot rijdt normaal op Rokkur frá Ytra-Vallholti. Valerie, de moeder van Dromelot, rijdt op Glymjandi frá Íbishóli. De keuze om Dromelot op het paard van Valerie te laten rijden was geen makkelijke. "Natuurlijk vind ik het heel jammer dat mijn moeder zelf niet de WK-ervaring kon hebben, zoals ik die nu heb gehad. Gelukkig was ze er wel bij", zegt Dromelot.

Daarnaast was het niet zeker dat Dromelot met het paard van haar moeder in actie zou mogen komen op het WK. Ze moest zich opnieuw kwalificeren. "Ik had twee wedstrijden de tijd om genoeg punten bij elkaar te verzamelen om me met het paard van mama te plaatsen", legt ze uit. "Dit is mij op het NK in juli gelukt."

Dromelots ouders reden vroeger allebei paard. Zij lieten hun dochter kennismaken met de sport. Haar moeder vertelde eerder dat ze tijdens de zwangerschap van Dromelot gewoon paard bleef rijden: "En zodra ze kon zitten, hebben we haar voor het eerst op een paard gezet." De liefde voor IJslandse paarden zit dan ook erg diep bij de familie Van Helvoort.

Het feit dat ze uitgerekend op het paard van haar moeder wereldkampioen is geworden, geeft de titel een bijzondere lading. "Mama doet alles voor mij. Ze is onderdeel van mijn crew en helpt mij enorm."

Het was tijdens de finale zondag in Zwitserland nog erg spannend. Dromelot stond na de eerste twee onderdelen op de vijfde plek in het klassement. "Ik wist niet of het nog zou gaan lukken, daarom verliet ik na het laatste onderdeel eigenlijk ook meteen de baan. Daar stond mama mij samen met een paar andere mensen op te wachten. Ik wist op dat moment de uitslag nog niet en toen stak mama één vinger in de lucht. Ik schreeuwde: 'Wat?'. Ik geloofde gewoon niet dat ik had gewonnen."

Bij de laatste proef wist Dromelot een acht binnen te slepen, waardoor zij in het klassement op de eerste plek kwam te staan. "Ik merkte wel dat de laatste proef bij mij heel erg goed ging. Het paard van mama is onwijs goed in het 'losse teugel'-onderdeel. Ik kon daardoor echt op het paard vertrouwen. Maar dat ik er wereldkampioen door zou worden, had ik niet verwacht."

Haar vader zat op dat moment nog op de tribune. "Iedereen daar ging uit zijn dak toen ze de scores binnen zagen komen." De felicitaties stromen zondagmiddag nog steeds binnen. "Mijn telefoon is ontploft." Dromelot beseft nog niet dat ze wereldkampioen is geworden. Ze gaat nu eerst even bijkomen en alles laten bezinken.

Op de vraag of ze over twee jaar weer naar het WK wil, is geen twijfel mogelijk. "Maar dan wel met mijn eigen paard en op een ander onderdeel", concludeert de wereldkampioene.

NadjaNadja @ [VN] Dromelot is wereldkampioen geworden op het paard van haar moeder
Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om de discussie over namen te staken. Indien daar behoefte aan is, kan er een apart topic over geopend worden.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-08-25 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:01

Wat knap! Maar even serieus, Dromelot is dus een meisje? Iemand heeft dus serieus zijn dochter Dromelot genoemd? Is dat een IJslandse naam ofzo? Of komt het van Camelot? Of Ocelot?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:10

Nee ze heet gewoon Dromelot.

Jammer dat het er niet bij staat, ik had het nog speciaal toegevoegd.

Ze is wereldkampioen geworden op het onderdeel T2Y. T2 is het onderdeel tolt aan de lange teugel. En Y staat voor youth (jeugd)

Super prestatie van hun. *\o/* *\o/*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:30

Skessa_ schreef:
Nee ze heet gewoon Dromelot.

*

Gewoon zou ik het niet willen noemen ;) Bijzondere naam. Wel een knappe prestatie.

Weet jij misschien hoe het met die 80-jarige dame gegaan is?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:32

Fitzroy schreef:
Weet jij misschien hoe het met die 80-jarige dame gegaan is?

9e worden! Ook super knap _/-\o_

Maflinger_S

Re: Dromelot is wereldkampioen geworden op het paard van haar moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:58

Gefeliciteerd Dromelot!

Cora ook 9e geworden!

Kanjers!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:33

Zo knap! Erg jammer dat ze niet deel kon nemen met haar eigen paard, maar wel heel mooi dat haar moeder haar paard en daarmee haar eigen plek op dit WK af heeft gegeven. Niet onverdienstelijk :D

Ik zag vandaag nog deze foto (gemaakt door Robin Riphagen) voorbij komen. Fantastisch :D
Afbeelding

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:53

melody7 schreef:
Zo knap! Erg jammer dat ze niet deel kon nemen met haar eigen paard, maar wel heel mooi dat haar moeder haar paard en daarmee haar eigen plek op dit WK af heeft gegeven. Niet onverdienstelijk :D

Ik zag vandaag nog deze foto (gemaakt door Robin Riphagen) voorbij komen. Fantastisch :D
[ Afbeelding ]

Wat gaaf. Zag een filmpje van haar en dat gaat best hard. Super dat ze dat op die leeftijd doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:40

Jeeh..ik dacht dat dit een soort fantasie/ penny verhaal was door die naam. :o

Maar eh, super van en voor Dromelot!

Die oude dame vind ik ook echt super, zwaar respect voor!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:26

Het is knap gedaan, maar die naam, ik zou me kapot schamen als ik zo zou heten. Dan werd dat echt een naamswijziging. Verschrikkelijk.

En als ik 80 ben ga ik ook gewoon voor een ijslander, haha. (moet het wel eerst worden).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:53

Leuke reacties hier. Lekker volwassen wel, om iemands naam zo belachelijk te maken.
Werkelijk, waar is je verstand...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:56

germie schreef:
Het is knap gedaan, maar die naam, ik zou me kapot schamen als ik zo zou heten. Dan werd dat echt een naamswijziging. Verschrikkelijk.

Ga je lekker? :=

Knap gedaan van zowel Dromelot als Cora :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:04

Ibbel schreef:
Leuke reacties hier. Lekker volwassen wel, om iemands naam zo belachelijk te maken.

Nou inderdaad! Als je dit in het echt tegen iemand zegt noem je dat pesten, maar achter een scherm moet alles maar kunnen.

We hebben het hier over een 19-jarige die wereldkampioen is geworden in een sport waar dat Nederlanders nagenoeg nooit lukt, maar het gaat om haar naam?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:06

Ik lees nergens pesten of belachelijk maken, ik lees dat het knap gedaan is (en dat vind ik ook), maar dat de naam gewoon eh, bijzonder is, of niet mooi gevonden wordt. Dat is niet pesten. Dat is een mening. En zo is het ook bedoeld. Maar goed, val me maar weer af, daar zijn jullie goed in. Het is dus niet als pesten bedoeld of om belachelijk te maken. En ik zeg ook dat het knap gedaan is.
Ik heb ook wel eens geschreven dat ik het hoofd van Salinero niet mooi vond, en dat was allemaal prima. Een naam zegt niets over prestaties, dat schrijf ik ook niet, maar de naam vind ik gewoon niet mooi. Punt. Er is ook wel eens een topic geweest over babynamen en dan mocht er wel van alles geroepen worden over dat je moet nadenken wat je je kind aandoet met een naam e.d. Hier wordt niets anders geschreven als geen mooie naam en ik zou persoonlijk die naam laten veranderen. Heb dat ook bij mijn naam wel overwogen omdat ik mijn naam ook niet mooi vind.

En dat ik hoop de 80 te halen en dan ook zoiets te doen. :D

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:16

Als het" gewoon een mening is" is het goed jezelf af en toe af te vragen of je die mening ook altijd moet uiten..
Deze gewone mening kan erg kwetsend overkomen, ongeacht zo bedoelt of niet.

Het is een bijzondere naam ja. Maar wat doet iemand mening over een naam ertoe en waarom voel je de behoefte die mening zo op internet te zetten

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:45

Ibbel schreef:

Nou inderdaad zeg, ontzettend kinderachtig, lagere school niveau

Ik vind het een prachtige en ook zeer originele naam

Stampertje had een hele slimme mamma, die zei altijd tegen haar kinderen, als je niks liefs te zeggen hebt zeg dan maar helemaal niks, luister naar de mamma van Stampertje, dan kun je nooit verkeerd gaan

Mensen hun naam of uiterlijk of wat dan ook waar diegene geen invloed op heeft belachelijk maken is gewoon echt not done, dat is nou echt zoiets wat je beter voor je kunt houden, voegt ook helemaal niks toe, nergens aan en nooit

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:49

Ik vermoed dat Dromelot haar fair share van pesten op school helaas ook wel gehad zal hebben. (En ik heb ook zo maar het vermoeden dat ze er sterker uit gekomen is, met oa een doorzettingsvermogen dat haar deze titel heeft opgeleverd)
Kinderen zijn wat dat betreft gewoon wreed. Het is gewoon shocking te merken dat sommige volwassenen de titel 'volwassen' niet zouden mogen voeren en nog steeds denken dat pesten gewoon mag en kan...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:21

Eens en bovendien zou ze er waarschijnlijk Lot van gemaakt hebben als ze het vervelend vond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:26

Inderdaad erg kinderachtige reacties hier. Maar doorzeuren op iets wat helemaal niet meer relevant is en al uitgelegd is dat het niet pestend bedoeld is. En dat de prestatie gewoon knap is (vind ik dus ook echt). (en je kunt de reactie niet meer aanpassen, dan had ik het voor jullie plezier wel weggehaald).

Ik ga nog steeds voor meedoen met zoiets als ik 80 haal. :D Daar heb je ook geluk voor nodig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:42

luxx schreef:
Stampertje had een hele slimme mamma, die zei altijd tegen haar kinderen, als je niks liefs te zeggen hebt zeg dan maar helemaal niks, luister naar de mamma van Stampertje, dan kun je nooit verkeerd gaan

Stampertjes mama had geen bokt :+ Er wordt zo enorm vaak (dagelijks meerdere keren) onaardige dingen op bokt gezegd en daar valt niemand over. Typisch

Knappe prestatie van dromelot en cora! Ik vond het artikel wel erg warrig en onduidelijk om te lezen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:50

Het was een heel mooi WK om bij aanwezig geweest te zijn. Over twee jaar is het weer in Duitsland.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:03

Een geweldige prestatie! Ze rijd al heel wat jaren wedstrijden en dit is dik verdiend!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:26

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat Dromelot haar fair share van pesten op school helaas ook wel gehad zal hebben. (En ik heb ook zo maar het vermoeden dat ze er sterker uit gekomen is, met oa een doorzettingsvermogen dat haar deze titel heeft opgeleverd)
Kinderen zijn wat dat betreft gewoon wreed. Het is gewoon shocking te merken dat sommige volwassenen de titel 'volwassen' niet zouden mogen voeren en nog steeds denken dat pesten gewoon mag en kan...

Ja nou sorry, maar welke ouder die het beste met zijn kind voor heeft geeft het dan zo,n naam?

Daar mag ook best iets van gezegd en gevonden worden. Dat heeft niets met pesten te maken maar met gezond verstand.
Een afwijkende naam roept nu eenmaal reacties op.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:56

Elisa2 schreef:
Ibbel schreef:

Ja nou sorry, maar welke ouder die het beste met zijn kind voor heeft geeft het dan zo,n naam?

Daar mag ook best iets van gezegd en gevonden worden. Dat heeft niets met pesten te maken maar met gezond verstand.
Een afwijkende naam roept nu eenmaal reacties op.

Gezond verstand :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:06

Yup, gelukkig hebben sommige mensen dat nog wel. ;)

Waarom je jouw kind volgens de wetenschap beter geen vreemde naam kunt geven https://share.google/3dsVN5VNI8pAqZgJW
Zelfs wetenschappelijk bewezen.