[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:06

zo, oef!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:07

Eddie de Wolf van Westerode, die het voorwoord doet, heeft dat deel over de sporen ook benoemd en vooral geadviseerd wel door te lezen en dat stukte negeren, oid. En daar ben ik het mee eens. Dat boek is ontzettend nuttig en bevat veel informatie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:10

Ter aanvulling het voorwoord

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:21

_San87_ schreef:
Eddie de Wolf van Westerode, die het voorwoord doet, heeft dat deel over de sporen ook benoemd en vooral geadviseerd wel door te lezen en dat stukte negeren, oid. En daar ben ik het mee eens. Dat boek is ontzettend nuttig en bevat veel informatie.

Mee eens. Ik heb ook de versie met het voorwoord van Eddie de Wolf. Het is echt zonde om het boek aan de kant te leggen omdat er een aantal tenenkrommende passages in staan want er staat ook zoveel goeds in.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:22

Lielle, dank voor het delen, ik was al onderweg naar de boekenkast. Het laat wel zien dat we tegenwoordig toch heel anders naar dat soort dingen kijken en dat noemen we dan maar vooruitgang. Dit stuk is mij niet zo bijgebleven, ik vond andere delen van het boek veel interessanter. Niet op zichzelf, maar in verband met andere bronnen vooral.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:02

Ik ben als spuit elf de poscast van T&L aan het kijken.
En ondanks een bericht die ik zag van de nette open houding van Karel begint het bij mij eigenlijk ook wel te jeuken als ik hem hoor. Ja, hij blijft heel netjes en rustig uiterlijk. Maar hij walst zijn mening ook maar gewoon door. Presenteert visies als waarheden en onderbouwd dat dan half met oude documenten. Hij luistert totaal niet naar de praktijk vragen die gesteld worden. En vragen over hoe we dat dan heden ten dage terug zien aan de daadwerkelijke paarden (claims over duurzame inzet, punten in de dressuur en dierenartskosten oa)
Wellicht gedragen de andere heren zich later ook niet geheel netjes. Daar ben ik blijkbaar nog niet. Al kan ik me er zomaar iets bij voorstellen wat er nog komen gaat.
Ik ben wel heel benieuwd om zijn visie zo eens in het geheel te horen. Zonder al te veel woorden als walgelijk en bagger zoals ik die online zie. Dan ben ik echt heel snel klaar met luisteren. Maar nu heb ik er ook al genoeg moeite mee eerlijk gezegd.

"Springpaarden zijn niet beter geworden omdat ze nog steeds maar 1.60 springen en minder hindernissen springen?" .......Dat is óók een manier om voor/achter-uitgang te definiëren ja.
Maar dan ga je wel heel erg voorbij aan het feit dat de parcoursen technisch veel moeilijker geworden zijn, er veel lichter materiaal gebruikt wordt wat veel sneller een balk geeft en visueel vaak veel bedrieglijker is. Maaaar dan gaan we alweer door op het volgende onderwerp .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:15

De meer, meer, meer tendens doet sowieso meer schade dan goed in de wereld. Waarom zou je in godsnaam steeds maar hoger willen springen? Dat het kan, betekent niet dat je het moet doen. Dat zou juist het dierenwelzijn in het gedrang brengen.

Wat betreft die sporen, ik heb (ruim tien jaar geleden) weleens wielsporen vast gehad die dus daadwerkelijk scherp waren. Ik ga ervan uit dat knoppen of de huidige wielen veel minder snel schade aan kunnen richten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:23

Gladde wielen vind ik zelf het meest vriendelijk, maar een knopspoortje zou ook prima kunnen. Mensen die beweren dat klassiek altijd beter is weten kennelijk ook niet dat de klassieke Baucher de rollkur uitgevonden heeft.

Ben het met jou eens Pol, ook dat stuk over Kissing Spines..ja of dat nu erger is dat weten we helemaal niet want 30 jaar geleden ging er zelden iets op de foto.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:24

denisesilver schreef:
De meer, meer, meer tendens doet sowieso meer schade dan goed in de wereld. Waarom zou je in godsnaam steeds maar hoger willen springen? Dat het kan, betekent niet dat je het moet doen. Dat zou juist het dierenwelzijn in het gedrang brengen.

Wat betreft die sporen, ik heb (ruim tien jaar geleden) weleens wielsporen vast gehad die dus daadwerkelijk scherp waren. Ik ga ervan uit dat knoppen of de huidige wielen veel minder snel schade aan kunnen richten?

Nou, echt heel scherp, zoals sommige westernsporen, kan je ze niet meer kopen, maar er zijn nog steeds sporen waarmee je wondjes kan veroorzaken natuurlijk.

Wat het springen betreft is het juist goed dat het in het technische aspect wordt gezocht en niet in hoger en zwaarder. Het puissancespringen was altijd spannend enzo, maar geen ruiter die daar zijn beste paard voor inzette.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:31

Hebben jullie trouwens gelezen dat Isabel Werth gaat samenwerken met Helgstrand in Duitsland?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:33

In principe deed ze dat al, qua handel in paarden.

Maar deze "officiële" stap vind ik bijzonder na de ellende bij Helgstrand. Nou ja misschien niet een bijzonder, vooral jammer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:49

c_alsemgeest schreef:
In principe deed ze dat al, qua handel in paarden.

Maar deze "officiële" stap vind ik bijzonder na de ellende bij Helgstrand. Nou ja misschien niet een bijzonder, vooral jammer.

Dit ja... Bijzonder, maar toch niet, wel extreem jammer

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:53

Waarom? Misschien is ze daar wel voor gevraagd om juist het welzijn binnen Helgstrand omhoog te krijgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:55

Benzz schreef:
Waarom? Misschien is ze daar wel voor gevraagd om juist het welzijn binnen Helgstrand omhoog te krijgen.

Ja... met zoiets wil je toch niet openbaar samenwerken?
Vanuit de ellende hoek begrijpt iedereen het wel dat ze een Werth aan zich willen binden. Begrijp het vanaf haar kant niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:57

c_alsemgeest schreef:
Benzz schreef:

Vanuit de ellende hoek begrijpt iedereen het wel dat ze een Werth aan zich willen binden. Begrijp het vanaf haar kant niet.

Volgens mij werkt de hele paardenwereld nog samen met Helgstrand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:57

Ja zag het. Ach waarom niet. Misschien wel goed juist.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:59

c_alsemgeest schreef:
Benzz schreef:

Weer eens. Vooral omdat Helgstrand, naar mijn mening, nu ook niet echt berouw heeft getoond of aangetoond te willen veranderen. Dus vanaf zijn kant snap ik zo'n samenwerking. Van haar kant qua imago niet.

En hele paardenwereld handelt nog wel met hem, maar echte samenwerking in zulke vormen? Na de schandalen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:00

Dat schrijf ik toch al in mijn eerste bericht? @benzzz :') dat ze achter de schermen al samen werkten.
Ik zei letterlijk dat je deze stap naar het openbare niet zou moeten willen als ruiter.

Samenwerking in handel en paarden heen en weer schuiven is denk ik ook nog iets anders dan een samenwerking van deze grootte.
Maar dat is meer mijn persoonlijke gevoel er bij :P
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-08-25 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:00

Er zit gewoon heel veel geld. En veel goede paarden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:01

Suzanne F. schreef:
Er zit gewoon heel veel geld. En veel goede paarden.

Dat sowieso.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:17

Ik vind het walgelijk dat mensen überhaupt nog met hem samenwerken. Schijnbaar staan roem en rijkdom op de eerste plaats en mogen de paarden nog steeds het onderspit delven. En dan blijven we roepen dat het welzijn zoveel verbeterd is :n

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:08

_San87_ schreef:

Klopt mee eens! Maar dus niet nodig om het vroeger tijdperk met de oude meesters te idealiseren. Klassiek staat niet perse voor diervriendelijker, wat nu vaak door aanhangers lijkt te worden verdedigd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:24

Ik vindt het ook echt dubbel van Isabel, het zou mooi zijn als ze daadwerkelijk het paardenwelzijn kan verbeteren. Maar om je naam zo openlijk met die van Helgstrand te verbinden dat straalt toch ook wel het een en ander uit, en dat is niet positief.

Jessica, dat vind ik sowieso..weet dat er een klassiek iemand vaak opgehemeld wordt. Die rijdt de paarden alleen maar terug met boogjes in de teugel en ze kunnen dan mooi piafferen. Als ik deze persoon dan gewoon een arbeidsdraf zie rijden dan springen de tranen in mijn ogen. Het zou niet eens een B proef door komen zeg maar. Piaffe is dan in mijn ogen alleen maar een kunstje.