Sport

Het CHIO Rotterdam en het NK dressuur 2025 zitten erop. TeamNL dressuur is bekend. Het zijn drukke maanden voor bondscoach én directeur sportief dressuur Patrick van der Meer. Mooie maanden ook. Zoals altijd is hij positief over de toekomst van de Nederlandse dressuursport. Direct na bekendmaking van de dressuurruiters van TeamNL voor het Europees Kampioenschap dat van 26 tot en met 31 augustus gehouden zal worden in het Franse Crozet spraken we met Patrick van der Meer.
We bellen hem als hij net klaar is met lesgeven op zijn eigen stal, Trainingsstal De Hoeve in het Zuid-Hollandse Naaldwijk. Want ook dat gaat gewoon door en lesgeven doet hij nog steeds met veel toewijding en plezier.
Geslaagd CHIO en NK
We beginnen ons gesprek natuurlijk met de vraag of hij een tevreden man is na het CHIO Rotterdam en het Nederlands Kampioenschap afgelopen weekend. Patrick: “Jaaaaaa, ja! In Rotterdam hebben we hele mooie sport gehad. Met betrekking tot de deelnemers aan de landenwedstrijd was het even schakelen, maar ik denk dat we het publiek uiteindelijk een mooi deelnemersveld hebben kunnen voorschotelen. Voor mij als bondscoach was het natuurlijk fijn dat ik veel Nederlandse combinaties de kans kon geven om in zo’n ambiance en voor een internationale jury te rijden.
Het NK was ook geslaagd. Zonder de jeugdrubrieken was het dit jaar weliswaar anders, maar ik vond het evenement mooi opgezet en goed aangekleed. In zowel de Lichte als de Zware Tour hebben de combinaties waarvan we dat verwachtten zich heel goed laten zien. De groep eronder heeft zeker ook naar behoren gepresteerd, de A en B groep waren sterk en hebben mij niet teleurgesteld. Verder heeft ook een nieuwe groep ervaring op kunnen doen op een Nederlands Kampioenschap en wie weet wat de toekomst voor hen gaat brengen.”
TeamNL dressuur
“Inmiddels is het team voor het EK dus bekend. Ik denk dat iedereen die de dressuursport een warm hart toedraagt wel heeft kunnen verzinnen dat Dinja van Liere, Marieke van der Putten en Thamar Zweistra, de top drie van het NK, zeker waren van een plaats. De overige twee plaatsen zullen worden ingevuld door Rowena Weggelaar en Geert-Jan Raateland waarvan Geert-Jan de rol als reserve zal vervullen.”
Opbouw naar WK en Olympische Spelen
“De insteek van het Europees Kampioenschap is de voorbereiding op het Wereldkampioenschap volgend jaar in Aken en de Olympische Spelen 2028 in Los Angeles. Het EK komt voor een aantal combinaties te vroeg, maar we hebben een aantal hele goede combinaties met extreem veel potentie. Nu nog jong en groen, maar met ervaring en ontspanning ben ik benieuwd waar zij tot toe in staat gaan zijn. Ik spreek dan zowel over combinaties die nu in het kader zitten als over ruiters en paarden daar nu nog buiten. Het moet allemaal nog gebeuren, maar ik ziet het allemaal positief in. Hoe de tijd tot het EK er nu uitziet? Weinig speciaals, de ruiters trainen rustig verder en zorgen dat zowel zij zelf als hun paarden gezond, blij en in goede conditie blijven. Er staat nog wel een trainingskamp in Voorthuizen op het programma voor we naar Frankrijk vertrekken.”
Van basis tot topsport
“Over het CHIO, ik vond het een hele mooie editie. Van basis tot topsport, het programma omvatte alle niveaus en ook de para dressuur kreeg haar podium. Er is niets geweest wat ten kostte ging van de vijf sterren rubrieken waar het CHIO om bekend staat en ik denk dat het voor de jeugd en breedtesport een mooie kans is geweest om op een concours als Rotterdam te rijden. Zij hebben een voorbeeld kunnen nemen aan de deelnemers van de vaste rubrieken en motivatie op kunnen doen. Wat mij betreft is deze editie dan ook zeker voor herhaling vatbaar voor de dressuur. Natuurlijk blijven we altijd bezig om te kijken wat voor toevoegingen we kunnen doen om het interessant te maken voor publiek en deelnemers. Dit is altijd moeilijk en zeker na een jaar als dit, maar we staan er absoluut voor open.”
Kriebelt het niet?
Het CHIO, het NK, EK, kriebelt het niet bij Patrick? Zou hij stiekem toch niet graag zelf nog rijden? Patrick, beslist: “Nee, helemaal niet. Dat klinkt misschien gek, maar ik ben momenteel veel meer betrokken dan in het verleden. Dan was ik met mijn eigen paard en begeleidingsteam bezig en nu met alle combinaties. Mijn taken omvatten veel meer en daar geniet ik van.”
Trouwe eigenaren
“Terug naar TeamNL dressuur. Patrick: “Zoals ik al zei, ik zie een mooie toekomst voor de Nederlandse dressuursport. Er komen diverse goede ruiters en paarden aan. Senioren, maar zeker ook jeugd. Ik denk dat we ons in een goede positie bevinden. Mede door een groepje trouwe eigenaren die onze sport een warm hart toedragen en paarden willen aanhouden. Graag wil ik hierin RS2 Dressage, Joop van Uytert, Stal Hexagon en Jan Anker noemen.”
Watersport
Voor onze directeur sportief en bondscoach is er meer dan paardensport. We vragen ons af wat hij in zijn spaarzame vrije tijd doet. Voor de buitenwereld bestaat zijn leven vooral uit paarden, maar waar haalt hij daarbuiten zijn ontspanning uit? Patrick: “Bij lekker weer ga ik graag varen. Ik heb een sloep en ben veel op het water te vinden. In de winter ga ik zwemmen in het zwembad tegenover onze stal. (lachend) Mede om een beetje in shape te blijven. Ik heb een hekel aan fitness en dit is een goed alternatief. Natuurlijk ga ik in mijn vrije tijd zoals de meesten van ons ook graag uit eten.” Hoe ziet Patrick zijn leven over tien jaar? Patrick, resoluut: “Dan hoop ik nog steeds bondscoach te zijn.” De rol bevalt hem duidelijk. Stel dat hij deze positie zou mogen invullen bij een andere sport, waar zou hij dan voor kiezen is onze volgende vraag. Patrick: “Ik ben niet van de balsporten. Iets met water. Bondscoach zwemmen of roeien lijkt me dan wel wat.”
Positieve flow
Houd het voorlopig maar bij de paarden Patrick. Mensen met jouw inzet en positieve houding willen we niet missen, onze waardering is groot. Patrick neemt zelf het laatste woord: “Als concours heeft het CHIO Rotterdam dit jaar mooie dingen gedaan vind ik. We hebben laten zien hoe veelzijdig we zijn, we hebben onze sport breed uitgedragen en daar ben ik trots op. Over mijn rol als bondscoach, ik ben heel blij dat wat ik voor ogen had en heb, bouwen aan de toekomst, de goede kant op lijkt te gaan. Mensen zijn snel negatief, maar we hebben laten zien dat we met TeamNL dressuur een positieve flow ingezet hebben en ook daar ben ik trots op!”
Wij zijn trots op jou Patrick! Heel veel succes en plezier in Frankrijk, we gaan je zeker volgen.