[BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:36

En ik vind het naar dat er honderden of duizende al drager zijn maar niet opgemerkt en dat dan net jou dier naar voren komt en wel dood moet.
Makkelijk praten tot dat ze voor jou paard op het erf staan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:38

office schreef:
Marije_jiplover schreef:
office schreef:
https://www.knmvd.nl/paard-positief-getest-op-eia/

Lees dan..het dier stond al enkele jaren ! In Nederland .Dus een tweede geval.

Dit was een geval in Nederland van dit voorjaar, niet van nu.

Dus ik weet niet precies wat je met een tweede geval bedoelt?

Het geval uit dit topic stond in Lokeren, België, niet in Nederland.

Dan is dit toch een tweede besmet dier alleen in een ander Europees land.Zo zeldzaam is het dus niet meer.Nederland is dus zelfs officieel niet meer eia vrij vanaf dit voorjaar.
Wist ik niet namelijk dat lijkt me ook wel voor pagina nieuws dan.

Dat was ook voorpaginanieuws Nieuwsredactie @ [VN] EIA (moeraskoorts) bij paardachtige Sint-Michielsgestel

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:48

office schreef:
En ik vind het naar dat er honderden of duizende al drager zijn maar niet opgemerkt en dat dan net jou dier naar voren komt en wel dood moet.

Juist door dit strenge beleid is het niet mogelijk dat er zoveel dragers rondlopen. Als net jouw paard naar voren komt, is dat waarschijnlijk omdat jouw paard uit Oost Europa komt en dan had je/degene die importeerde, het paard moeten testen voor het importeren om dit soort leed te voorkomen. De volgende meest waarschijnlijke optie is dat jouw paard is besmet door een niet getest, geïmporteerd paard.

Nu is het virus in Nederland nog te beheersen. Laten we dat zo houden voordat we situaties krijgen zoals MKZ en vogelgriep.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 21:51

DubbelFun schreef:
En van de eerste chips is bekend dat ze konden gaan 'wandelen' en er zijn mensen die beweren dat je chips ook onklaar kunt maken.

Het lijkt mij sowieso dat er op wedstrijden bij de te starten paarden een uitleesmoment is (of is dat al zo??)
En dat er bij aankoop/verkoop een moment is dat de chip uitgelezen wordt zodat alle partijen weten het juiste paard voor zich te hebben.

Enkel bij grote internationale shows met veelal FEI beleid word je paard bij aankomst gecontroleerd op paspoort, chip en traces.

Bij aankoop word enkel tijdens een evt keuring de chip uitgelezen om te kijken of die bij het paspoort van het paard hoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:56

office schreef:

Dit stukje vind ik ook wel vreemd, dat een drager ook "toevallig" opgemerkt kan worden terwijl het totaal symptoomloos is en dan maar ingeslapen moet worden. Ik denk dan..dat dier leeft al jaren? tussen de andere paarden en heeft die kennelijk dan nog steeds niet besmet..

Aan de andere kant snap ik ook wel dat zo'n ernstige ziekte niet verspreid moet worden en ik begrijp dat ze het monitoren bij slachtpaarden. Ik vraag me dan af of er ook niet betere importcontroles kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:18

Elisa2 schreef:
Aan de andere kant snap ik ook wel dat zo'n ernstige ziekte niet verspreid moet worden en ik begrijp dat ze het monitoren bij slachtpaarden. Ik vraag me dan af of er ook niet betere importcontroles kunnen komen.

Tot 2017 werden er steekproeven gedaan, maar dat zal nu wel weer opgepakt worden al zullen het nog steeds steekproeven zijn.
Al betreft het hier dan waarschijnlijk alleen slachtpaarden voor menselijke consumptie, ik zie iig de Rendac niet dit soort testen gaan doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:22

Elisa2 schreef:
office schreef:

Dit stukje vind ik ook wel vreemd, dat een drager ook "toevallig" opgemerkt kan worden terwijl het totaal symptoomloos is en dan maar ingeslapen moet worden. Ik denk dan..dat dier leeft al jaren? tussen de andere paarden en heeft die kennelijk dan nog steeds niet besmet..

Volgens een van de eerdere linkjes in dit topic moeten paarden vanuit het Oostblok nu voor de export eerst getest en zelfs in quarantaine moeten of dergelijke maatregelen.Heel nuttig- dat maakt de handel natuurlijk veel duurder. Vroeger kwamen daar goedkope paarden vandaan maar daardoor gaat men dan elders paarden zoeken. Dat is een hele tijd Ierland geweest maar door economische invoerkosten werden die ook duurder en momenteel komen ze uit Spanje .

Melzazu

Re: [BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:28

Die paarden uit het Oostblok gewoon lekker daar laten.

Stel dat er een nieuwe stalgenoot komt die zegt: dat paard van mij komt ergens uit het Oostblok.

Ik zou mijn hart vasthouden. :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:52

Melzazu schreef:
Die paarden uit het Oostblok gewoon lekker daar laten.

Stel dat er een nieuwe stalgenoot komt die zegt: dat paard van mij komt ergens uit het Oostblok.

Ik zou mijn hart vasthouden. :(

Als het goed is zouden die voorafgaand aan de import getest moeten zijn.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:57

anjali schreef:
Als het goed is

Hier zeg je het.

Hoe vaak ik nog niet hoor dat paarden zo even de grens over gaan in een trailer. Zonder alles wat er officieel voor nodig is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:03

Weet iemand of deze ziekte in Polen ook endemisch is? Dat is immers ook het Oostblok .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:27

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:29

Ik vind het dubbel, logischerwijs wil niemand zijn drager die verder geen symptomen heeft in laten slapen. Maar zou je zo’n paard naast je eigen paard op stal willen hebben? Hoe reageer je als je buren je vertellen stiekem een drager gered te hebben? Jouw eigen paard kan er wel dood aan gaan en zeker in deze tijd is het lastig om insectenbeten te voorkomen…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:20

Marije_jiplover schreef:
https://www.gddiergezondheid.nl/sitecor ... sc_lang=nl

Hier staat Polen niet als land benoemd waar het endemisch voorkomt of voorgekomen is.

Maar Roemenie en Rusland en de Balkan wel- toch allemaal in de buurt. Ik heb altijd gedacht, mocht er hier in Nederland een dreiging voor het leven van mijn paard ontstaan, dan emigreer ik met hem naar Polen waar ik contacten heb. Nou is het arme dier een paar weken geleden op 29-jarige leeftijd plotseling overleden aan ,volgens de DA een bloedprop, een natuurlijke dood waar zij niets meer aan had kunnen doen. Dus geen besmettelijke ziekte of wolf (waar ik steeds bang voor ben geweest). Maar, nu ben ik dus rustig aan eventueel op zoek naar een nieuw paardje, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik het nog ga aandurven met al die negatieve ontwikkelingen en bedreigingen van alle kanten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:57

In Polen is het niet endemisch Anjali, dus ook daar moeten ze de Europese richtlijnen volgen.
Je hoeft het risico niet te overdrijven. Als je zelf geen Roemeens paard importeert dan is de kans nagenoeg afwezig. Om nou geen paard te kopen om 2 gevallen van EIA met 8 jaar ertussen lijkt me iets voorbarig.

Ik hoop wel dat het onder controle blijft of op den duur een geschikt vaccin komt want het is een nare ziekte.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:07

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:39

Dat is iig voor nu goed nieuws. Hopelijk komen ze die 3 maanden ook allemaal goed door.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:45

Miran schreef:
Ik vind het dubbel, logischerwijs wil niemand zijn drager die verder geen symptomen heeft in laten slapen. Maar zou je zo’n paard naast je eigen paard op stal willen hebben? Hoe reageer je als je buren je vertellen stiekem een drager gered te hebben? Jouw eigen paard kan er wel dood aan gaan en zeker in deze tijd is het lastig om insectenbeten te voorkomen…

En hoe zou je het vinden als ze steekproeven gaan doen op basis van geregistreerde dieren op ubn nummer?
Want dan begint de ellende.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:56

Waarom zouden ze dat gaan doen? Wie zou dat gaan doen? Daar geloof ik niets van dat dat aan de orde gaat zijn, dan zou het echt al een groot probleem met veel zieke paarden moeten zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:34

Dat gaat alleen gebeuren als er heel veel zieke paarden bij de DA's gemeld gaan worden met dezelfde klachten c.q. er veel dezelfde klachten binnen één praktijk zijn.
Maar veel dingen als lichte koorts/verhoging, beetje snotterig en 'hangerig' worden nu afgedaan als weersverandering, vachtwisseling etc. zonder dat er een gericht bloedonderzoek gedaan wordt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:49

Mungbean schreef:
In Polen is het niet endemisch Anjali, dus ook daar moeten ze de Europese richtlijnen volgen.
Je hoeft het risico niet te overdrijven. Als je zelf geen Roemeens paard importeert dan is de kans nagenoeg afwezig. Om nou geen paard te kopen om 2 gevallen van EIA met 8 jaar ertussen lijkt me iets voorbarig.

Ik hoop wel dat het onder controle blijft of op den duur een geschikt vaccin komt want het is een nare ziekte.

In Roemenië wordt er getest en geruimd. Ik heb de bewijzen in het paspoort staan. Waarom een paard uit het buitenland? Omdat het ras wat ik wil hebben nauwelijks in Nederland voorkomt. Ik heb hem trouwens zelf in Berlijn gekocht.