Bezoekers Koninklijke Stallen zien paarden alleen op afstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Bezoekers Koninklijke Stallen zien paarden alleen op afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-25 21:20

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Het interieur van de Koninklijke Stallen in Den Haag. Foto: Gerard Dukker/Wikimedia Commons

Tijdens de zomeropenstelling van de Koninklijke Stallen bij Paleis Noordeinde in Den Haag, die op woensdag 16 juli 2025 is begonnen, zullen de paarden dit jaar alleen vanaf een afstandje te zien zijn. Hier is voor gekozen nadat bleek dat de Gelderse en Friese paarden alle bezoekers voor hun stal duidelijk niet prettig vonden en er zelfs ‘humeurig’ van leken te worden.

Hans Veenhuijzen, de stalmeester van het Koninklijk Staldepartement, vertelt in verschillende media dat ze afgelopen drie jaar hebben gemerkt dat de paarden die in de stallen stonden, alle bezoekers niet konden waarderen. Volgens hem draaiden de dieren hun achterste naar het publiek toe en toonden ze duidelijk chagrijnige trekken. Dat zijn duidelijke tekenen dat de dieren zich niet op hun gemak voelden. Hij snapt de paarden wel, want in de drie jaar dat de stallen nu zomers geopend zijn, komen elk jaar rond de 40.000 mensen op bezoek. En dat is ook voor paarden best heel veel.

Dierenwelzijn staat hoog in het vaandel bij de Koninklijke Stallen en dus hebben ze maatregelen genomen om te zorgen dat de dieren zich wel veilig voelen in hun stal. Zo staat nog maar de helft van de paarden op stal. De boxen waar het publiek langsloopt, zijn leeg. In de andere boxen staan 16 paarden, maar dit deel is afgezet met een lint. De paarden zijn dus alleen nog te zien als ze hun hoofd uit hun box steken. Komende tijd worden de boxen ook verbouwd, zodat ze ook in de toekomst voldoen aan de eisen en wetten voor wat betreft de ruimte die de paarden hebben. Elke dier heeft straks een box van 14 vierkante meter ter beschikking.

De 16 paarden die niet in de Koninklijke stallen staan, genieten van een vakantie in de weilanden bij Paleis Het Loo in Apeldoorn. Over drie weken zullen de paarden worden omgewisseld. Dan mag de groep die nu in de stallen staat, met vakantie in de wei en komen de paarden uit de wei weer op stal te staan.

Gebruikte bronnen:

deksel

Re: Bezoekers Koninklijke Stallen zien paarden alleen op afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 08:16

Als ik het goed begrijp staan de paarden een korte periode in de zomer op de wei en de rest van de tijd op stal? Dat strookt naar mijn idee niet helemaal met “dierenwelzijn hoog in het vaandel”.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 08:55

Ik weet eigenlijk niet meer hoe de situaties daar nu ook alweer was, ondanks dat ik er wel eens geweest ben.

Maar 'op stal' kan ook nog betekenen dat de paarden op stal staan en in een paddock komen itt 24/7 op de wei.
Ik zou niet meteen een conclusie verbinden aan die bewoording. Al zullen ze daar ter plekke best een flinke logistieke uitdaging hebben.

Ik roep hier thuis ook dat ik 'de paarden op stal ga zetten' en dat betekend eigenlijk alleen dat ik ze ophaal uit de wei aan de overkant en dat ze dan 900m2 vrije bewegingsruimte hebben voor de nacht, inclusief stallen......

Daarnaast kun je zelfs in niet optimale omstandigheden werken aan beter welzijn. En zo te horen gaan de paarden best blij zijn dat dat publiek niet meer over hun deuren hangt. Dan is dat ook vooruitgang te noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:34

Bij het Loo staan ze in ieder geval wel echt de hele dag in de wei.

In ieder geval wel fijn dat ze rekening houden met de dieren wat betreft de bezoekers, het kan natuurlijk ook dat ze juist daarom wat meer op stal staan zodat de bezoekers wat te zien hebben. Maar ik ben er nog nooit geweest dus heb geen idee verder.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:37

Ik ga vandaag en was al verbaasd toen ik eerder las dat je ook gewoon bij de paarden kon komen. Er komen zoveel mensen en natuurlijk is er beveiliging, maar er zal maar één malloot tussen zitten :=

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:42

Helaas, hartje stad is er geem ruimte voor paddocks. Ze komen (vorig jaar was dit het verhaal iig) twee keer per dag uit de stal, 1 x voor een training en 1 x voor een wandeling aan de hand. En idd, ze gaan een paar weken per jaar op 'zomervakantie'. Ik vond het niet perse een voorbeeld van hoe paarden te houden :o .

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:52

Ze hebben wel degelijk paddocks, en daar komen ze ook dagelijks in, de meeste zelfs in koppeltjes. Ze gaan daarnaast nog trainen en in de stapmolen. Ideaal? Verre van uiteraard. Ik denk dat menig manegepaard ervoor zou tekenen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:01

Nou idd, ik ben daar afgelopen jaar ook geweest en was positief verrast met de mooie paddocks die ze hadden. Helemaal fijn dat ze dan ook nog eens 3 weken helemaal vrij krijgen op de wei.

Bij de paarden kunnen komen was een groot woord. je kon voor de stallen langslopen, maar aanraken was niet de bedoeling. Wel is het denk ik beter om het zo op te lossen, het was toen ik er was gigantisch druk en rijen schuifelende en herrie makende mensen en stuiterende kinderen de hele dag langs je stal is echt niet leuk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:01

deksel schreef:
Als ik het goed begrijp staan de paarden een korte periode in de zomer op de wei en de rest van de tijd op stal? Dat strookt naar mijn idee niet helemaal met “dierenwelzijn hoog in het vaandel”.

Dat begrijp je verkeerd. De paarden die niet in Apeldoorn in de wei staan verblijven niet 24/7 op stal.
Elke dag lopen ze met een aantal tegelijk buiten, worden verzorgd, er wordt getraind( voor het rijtuig en onder het zadel. De stapmolen wordt gebruikt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:35

Ik was er 2 jaar geleden tijdens de open dagen en als ik me goed herinner kon je door de stalgangen lopen langs lege stallen, dus daar stonden geen paarden in. Er was wel een stalgang waar wel paarden stonden, maar daar mocht je niet in. Juist om geen onrust te veroorzaken.

Verder is er een rijbak, een stapmolen en een aantal paddocks. De paarden gaan in groepjes naar buiten en in 2 groepen "op vakantie".

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:41

Wij zijn er de afgelopen jaren elke zomer geweest. Maar geen van die keren konden we daadwerkelijk in de buurt van een paard komen. Die gang houden ze altijd afgesloten dmv een touwtje. Al stonden ze toen we er waren elke keer buiten.