FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:42

denisesilver schreef:
Het steeds beter en beter en beter willen in de fokkerij houd op een gegeven moment sowieso op mi. Liever een paard dat correct, functioneel en vooral duurzaam beweegt. Maar dat brengt bij de verkoop geen geld in het laatje. Hoop dat de focus op ontspanning en harmonie in de sport daar verandering in gaat brengen, maar ik heb er een hard hoofd in.

Vooral als dat beter en beter dus ten koste gaat van de gezondheid en daarbij idd de duurzaamheid. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:51

MyWishMax schreef:
Het zit op precies hetzelfde gen. En het is beide collageen wat niet goed is.

Maar jij haalt er dingen uit die er niet staan. Er staat niet dat dragers geen problemen hebben, er staat dat het nog niet bekend is wat voor problemen het geeft bij dragers en meer onderzoek voor nodig is en gedaan wordt. En dat er het vermoeden is dat de pezen losser zijn(net als bij eds, want het is collageen wat niet goed is). En dat de range of motion van gewrichten groter zijn, wat ook risicos met zich meebrengt. Zo'n vertaling maakt het juist gevaarlijk, want een vertaalmachine maakt er altijd zijn eigen ding van. Je kan het veel beter in de taal lezen waarin het geschreven en of een vertaling die gecontroleerd is. Dan mis je die nuances juist niet, die in de vertalingen vaak juist niet goed vertaald worden.

Het klopt dat dragers geen problemen hebben, dat staat in andere studies:

Oorzaken
WFFS is een erfelijke aandoening bij warmbloedige paarden: dragers van de aandoening hebben dan een bepaald genetisch defect. Dragers hebben zelf geen last van de aandoening omdat slecht één van beide betrokken genen is aangetast. Als een veulen van beide ouderdieren het ‘verkeerde gen’ krijgt, zal het dier de afwijkingen vertonen.

Bron:https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/warmblood-fragile-foal-syndrome-wffs/

Ik vind zo'n vertaling heel duidelijk trouwens, maar ieder moet het maar lezen in de taal die het beste bij degene past. :)

Ik ben ook niet voor beter, beter willen ten koste van de gezondheid maar daar is hier dus geen sprake van. Dat is mijn punt, plus dat als je de genenpoel verkleind dat weer andere risico's met zich mee gaat brengen. Er gaan echt nog veel meer erfelijke aandoeningen komen waarbij ze er achter gaan komen welk gen verantwoordelijk waarvoor is. En dat is mooi, want uiteindelijk kun je zo selecteren en gezonder gaan fokken. Ik vind alleen dat er niet doorgeslagen moet gaan worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:41

Maar dan ga je dus dingen uit verschillende onderzoeken pikken die het beste passen. Want stellen dat er geen last ondervonden is is alleen de uitkomst op dat moment. Want het is lastig onderzoeken, komt die peesblessure vanuit het slechte collageen of is het toeval. Het is op dit moment nog niet bekend of er klachten zijn bij dragers en daar wordt verder onderzoek naar gedaan.

Dat ene kopie van dat gen zorgt bij mensen dus wel voor klachten, omdat 1 kopie al slechter collageen geeft. Er staat in de andere links van jouw laatste link ook juist dat er meer onderzoek nodig is om te kijken of dragers echt geen last hebben. Plus dat de informatie en onderzoeken uit die link ouder zijn als het vorige onderzoek wat jij plaatste waar ze dus juist aangeven wat ik al eerder zei: het is niet bekend en is verder onderzoek naar nodig. Maar dat de pezen wel losser zijn en de range of motion groter is. Ze hebben er geen last van als in ze gaan niet dood, maar er is verder onderzoek nodig. Want als het gen enkel en alleen tot uiting zou komen bij een lijder zouden ook die eigenschappen en de 'positieve' niet naar voren horen te komen.

Het gaat niet over welke taal beter past, het gaat erom dat een vertaling die niet gecontroleerd is juist nuances mist. Zoals je zelf al opmerkte dat loosening misschien geen loslaten was. Want loosening kan meerdere dingen betekenen. Je kan het voor jezelf vertalen maar dan moet je dus wel bedenken dat je juist de nuances en soms hele belangrijke dingen mist omdat de vertaling, helemaal door een vertaalmachine, niet kijkt naar context en maar een van de opties kiest van een woord, laat staan naar begrippen uit de paardenwereld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:08

Toen ik mijn opmerking over WFFS maakte in dit topic (niet wetende dat dit in zo'n discussie zou ontaarden) was mijn aanname eerlijk gezegd, dat een WFFS allel bij een drager zelf geen enkel effect had op het bindweefsel van de drager. Ik had ooit ergens gelezen dat er wel een gekoppeld effect was, maar dat dit effect werd bewerkstelligd door gekoppelde genen, niet door het WFFS allel zelf. Wat ik nu begrijp leidt het WFFS allel in dragers tot collageen deficiëntie.

Het klopt wat Elisa zegt dat het WFFS allel al heel lang aanwezig is in de populatie. Dit is alleen nooit eerder echt opgemerkt omdat de frequentie in de genenpool dusdanig laag was, dat de lethale homozygote combinatie voor het allel heel erg weinig voorkwam en nauwelijks werd opgemerkt. Door de selectie op de extreme bewegers bij dressuurpaarden, is de frequentie in de genenpool dusdanig vergroot, dat de homozygote variant wel veel vaker voor begon te komen, dusdanig vaak dat het een probleem werd en dat het gen ook geïdentificeerd kon worden. Dat is dus precies mijn punt waarom ik vind dat je er niet mee zou moeten doorfokken. Niet voor het individu het dragende veulen zelf, maar voor de effecten op de genenpool in zijn totaliteit.

Het artikel waar naar gerefereerd wordt, is een commercieel artikel zonder enige science citation index wat altijd heel gevaarlijk is om daar wetenschappelijke waarde aan te hechten. Wel is er een veel interessanter artikel wat wel wetenschappelijke waarde heeft en in een redelijk goed wetenschappelijk tijdschrift staat: https://gsejournal.biomedcentral.com/ar ... 21-00693-4

Hierin wordt als conclusie aangegeven: Verder onderzoek is echter nodig om de schijnbare associatie van genen gerelateerd aan collageendeficiëntie en joint laxity syndrom met paardenprestaties te bevestigen. Met behulp van simulaties toonden we aan dat door alleen dragerhengsten te selecteren als ze in de top (10%) van het fokdoel staan, de frequentie van het schadelijke allel binnen enkele generaties aanzienlijk zou afnemen, terwijl de genetische vooruitgang behouden bleef. (met dank aan google translate even in NL geplaatst).

Dit is in mijn ogen wel een heel andere conclusie als de simpele conclusie dat het fokken van drager x niet drager kan geen kwaad.
Er wordt geconcludeerd dat er wel degelijk noodzaak is om het allel in de populatie/genenpool te reduceren en dat daarvoor maatregelen getroffen moeten worden. Wel dat voor hele goede performers de hengsten wel behouden mogen worden, maar dan moeten ze ook echt binnen de top 10% van performers vallen.

Maar selecteren op een gen dat bij dragers kan leiden tot collageen deficiëntie blijft voor mij spelen met vuur. Collageen is zo'n essentieel eiwit voor het organisme, en kan zo'n verschrikkelijke impact hebben op de gezondheid en het welzijn van een dier. Het heeft dus naar het lijkt sowieso al invloed op het exterieur (langer) en flexibiliteit van de pezen (die dus minder sterk worden) en leidt tot hypermobiliteit. Ik snap dat het grotendeels gunstig lijkt voor een dressuurpaard, maar over hypermobiliteit is nog veel onbekend wat het betekent op de lange termijn. Ik hoor maar weinig mensen die hypermobiel zijn, dat die daar blij mee zijn omdat het vaak ook tot veel pijn en ongemak leidt op de lange duur.
Maar collageen is zo essentieel voor bindweefsel en bindweefselaandoeningen zijn echt gruwelijk voor welzijn. Ik zou daar nooit mee durven spelen en op doorfokken. De lange termijn effecten over vele generaties zijn gewoon nog te onbekend. Geeft me wel te denken dat Apache (drager) is ingeslapen op hoefbevangenheid iets wat niet zo snel bij een vol in de sport staande warmbloed voorkomt en waar collageen ook een belangrijke factor in is. En natuurlijk is zo'n op zich zelf staand geval in geen enkel opzicht significant of kun je daar conclusies aan verbinden, maar het zou mijn inziens nog wel interessant zijn om onderzoek te doen naar het voorkomen van peesblessures, hoefbevangenheid, slokdarmverstoppingen, koliek en noem maar alle bindweefsel gerelateerde problematiek op latere leeftijd (dus na de hengstenkeuringsleeftijd) bij dragers van WFFS ten opzichte van de normale populatie. Ik weet niet of zulk onderzoek ooit is gedaan en gepubliceerd. Gezien het enorme aantal nakomelingen van hengsten zoals Apache en Indian Rock en er van uitgaande dat de helft daarvan drager is, zou je toch tot behoorlijk aantallen moeten kunnen komen om tot significante conclusies te komen door de drager nakomelingen te vergelijken met de niet drager nakomelingen van dezelfde hengst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:21

Popstra schreef:
Ik fok ook met mijn wit kop. 3 hele mooie veulens mee gefokt. Allen met witte bles en blauwe ogen en jawel, ze horen ook alles!

[ Afbeelding ]

Moet ik mij nu slecht voelen :')

Dit is niet de variant van witkoppen die doofheid geven en dat heeft er dus niets mee te maken, dus nee dat hoef je niet :') :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:44

oji schreef:
Toen ik mijn opmerking over WFFS maakte in dit topic (niet wetende dat dit in zo'n discussie zou ontaarden) was mijn aanname eerlijk gezegd, dat een WFFS allel bij een drager zelf geen enkel effect had op het bindweefsel van de drager. Ik had ooit ergens gelezen dat er wel een gekoppeld effect was, maar dat dit effect werd bewerkstelligd door gekoppelde genen, niet door het WFFS allel zelf. Wat ik nu begrijp leidt het WFFS allel in dragers tot collageen deficiëntie.

Het klopt wat Elisa zegt dat het WFFS allel al heel lang aanwezig is in de populatie. Dit is alleen nooit eerder echt opgemerkt omdat de frequentie in de genenpool dusdanig laag was, dat de lethale homozygote combinatie voor het allel heel erg weinig voorkwam en nauwelijks werd opgemerkt. Door de selectie op de extreme bewegers bij dressuurpaarden, is de frequentie in de genenpool dusdanig vergroot, dat de homozygote variant wel veel vaker voor begon te komen, dusdanig vaak dat het een probleem werd en dat het gen ook geïdentificeerd kon worden. Dat is dus precies mijn punt waarom ik vind dat je er niet mee zou moeten doorfokken. Niet voor het individu het dragende veulen zelf, maar voor de effecten op de genenpool in zijn totaliteit.

Het artikel waar naar gerefereerd wordt, is een commercieel artikel zonder enige science citation index wat altijd heel gevaarlijk is om daar wetenschappelijke waarde aan te hechten. Wel is er een veel interessanter artikel wat wel wetenschappelijke waarde heeft en in een redelijk goed wetenschappelijk tijdschrift staat: https://gsejournal.biomedcentral.com/ar ... 21-00693-4

Hierin wordt als conclusie aangegeven: Verder onderzoek is echter nodig om de schijnbare associatie van genen gerelateerd aan collageendeficiëntie en joint laxity syndrom met paardenprestaties te bevestigen. Met behulp van simulaties toonden we aan dat door alleen dragerhengsten te selecteren als ze in de top (10%) van het fokdoel staan, de frequentie van het schadelijke allel binnen enkele generaties aanzienlijk zou afnemen, terwijl de genetische vooruitgang behouden bleef. (met dank aan google translate even in NL geplaatst).

Dit is in mijn ogen wel een heel andere conclusie als de simpele conclusie dat het fokken van drager x niet drager kan geen kwaad.
Er wordt geconcludeerd dat er wel degelijk noodzaak is om het allel in de populatie/genenpool te reduceren en dat daarvoor maatregelen getroffen moeten worden. Wel dat voor hele goede performers de hengsten wel behouden mogen worden, maar dan moeten ze ook echt binnen de top 10% van performers vallen.

Maar selecteren op een gen dat bij dragers kan leiden tot collageen deficiëntie blijft voor mij spelen met vuur. Collageen is zo'n essentieel eiwit voor het organisme, en kan zo'n verschrikkelijke impact hebben op de gezondheid en het welzijn van een dier. Het heeft dus naar het lijkt sowieso al invloed op het exterieur (langer) en flexibiliteit van de pezen (die dus minder sterk worden) en leidt tot hypermobiliteit. Ik snap dat het grotendeels gunstig lijkt voor een dressuurpaard, maar over hypermobiliteit is nog veel onbekend wat het betekent op de lange termijn. Ik hoor maar weinig mensen die hypermobiel zijn, dat die daar blij mee zijn omdat het vaak ook tot veel pijn en ongemak leidt op de lange duur.
Maar collageen is zo essentieel voor bindweefsel en bindweefselaandoeningen zijn echt gruwelijk voor welzijn. Ik zou daar nooit mee durven spelen en op doorfokken. De lange termijn effecten over vele generaties zijn gewoon nog te onbekend. Geeft me wel te denken dat Apache (drager) is ingeslapen op hoefbevangenheid iets wat niet zo snel bij een vol in de sport staande warmbloed voorkomt en waar collageen ook een belangrijke factor in is. En natuurlijk is zo'n op zich zelf staand geval in geen enkel opzicht significant of kun je daar conclusies aan verbinden, maar het zou mijn inziens nog wel interessant zijn om onderzoek te doen naar het voorkomen van peesblessures, hoefbevangenheid, slokdarmverstoppingen, koliek en noem maar alle bindweefsel gerelateerde problematiek op latere leeftijd (dus na de hengstenkeuringsleeftijd) bij dragers van WFFS ten opzichte van de normale populatie. Ik weet niet of zulk onderzoek ooit is gedaan en gepubliceerd. Gezien het enorme aantal nakomelingen van hengsten zoals Apache en Indian Rock en er van uitgaande dat de helft daarvan drager is, zou je toch tot behoorlijk aantallen moeten kunnen komen om tot significante conclusies te komen door de drager nakomelingen te vergelijken met de niet drager nakomelingen van dezelfde hengst.

Maar hypermobiliteit wordt snel geroepen en komt juist veel voor bij PRE,s. Ik heb nog niet gelezen dat daar ook WFFS in de fokkerij zit. (sluit het ook niet uit, maar is me niet bekend)
Ik zou WFFS dus niet gelijk linken aan hypermobiliteit, dat is imo te kort door de bocht.

Apache heeft hoefbevangenheid gekregen door medicatie. Dat komt helaas wel vaker voor en staat dus helemaal los van het WFFS gen.

Alle bekende hengsten die drager zijn geven niet meer gezondheidsproblemen dan de niet dragers. Ook niet meer peesblessures e.d

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:48

MyWishMax schreef:
Maar dan ga je dus dingen uit verschillende onderzoeken pikken die het beste passen. Want stellen dat er geen last ondervonden is is alleen de uitkomst op dat moment. Want het is lastig onderzoeken, komt die peesblessure vanuit het slechte collageen of is het toeval. Het is op dit moment nog niet bekend of er klachten zijn bij dragers en daar wordt verder onderzoek naar gedaan.

Dat ene kopie van dat gen zorgt bij mensen dus wel voor klachten, omdat 1 kopie al slechter collageen geeft. Er staat in de andere links van jouw laatste link ook juist dat er meer onderzoek nodig is om te kijken of dragers echt geen last hebben. Plus dat de informatie en onderzoeken uit die link ouder zijn als het vorige onderzoek wat jij plaatste waar ze dus juist aangeven wat ik al eerder zei: het is niet bekend en is verder onderzoek naar nodig. Maar dat de pezen wel losser zijn en de range of motion groter is. Ze hebben er geen last van als in ze gaan niet dood, maar er is verder onderzoek nodig. Want als het gen enkel en alleen tot uiting zou komen bij een lijder zouden ook die eigenschappen en de 'positieve' niet naar voren horen te komen.

Het gaat niet over welke taal beter past, het gaat erom dat een vertaling die niet gecontroleerd is juist nuances mist. Zoals je zelf al opmerkte dat loosening misschien geen loslaten was. Want loosening kan meerdere dingen betekenen. Je kan het voor jezelf vertalen maar dan moet je dus wel bedenken dat je juist de nuances en soms hele belangrijke dingen mist omdat de vertaling, helemaal door een vertaalmachine, niet kijkt naar context en maar een van de opties kiest van een woord, laat staan naar begrippen uit de paardenwereld.

Nee, ik heb er gewoon al wat vaker en langer wat meer over gelezen. ;)

In de fokkerij is het wel zo dat hengsten die bepaalde gezondheidsproblemen geven vaak wel boven komen drijven. Al deze hengsten die WFFS drager zijn staan niet bekend om bepaalde gezondheidsproblemen of meer peesblessures.
Donnerhall bijvoorbeeld was ook WFFS drager en die stond juist bekend om het geven van zo,n goede gezondheid.

Verder onderzoek doen is natuurlijk altijd goed. Hoe meer onderzoek, hoe meer zekerheden. En het staat iedereen vrij qua fokkerij om te doen wat hem/ haar het beste lijkt wat betreft WFFS.

Ik zou me zelf meer zorgen maken om andere aandoeningen. EVCM bijvoorbeeld, want dat geeft bewezen ongezonde paarden met grote problematiek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:37

Elisa2 schreef:
Verder onderzoek doen is natuurlijk altijd goed. Hoe meer onderzoek, hoe meer zekerheden. En het staat iedereen vrij qua fokkerij om te doen wat hem/ haar het beste lijkt wat betreft WFFS.

Nou het stamboek bepaalt welke hengsten worden goedgekeurd ook aan de hand van genetisch onderzoek. Dus het stamboek heeft hier een duidelijke rol in te spelen en dient het beleid uit te stippelen. Daarom vind ik het best raar dat er zo streng geselecteerd wordt op OC waarvan de erfelijkheid lang niet zo zwart/wit is en er zo weinig wordt gekeken naar iets wat juist wel zo zwart/wit een erfelijk defect is. Maar dat is mijn mening. Ik vermoed dat hier voornamelijk commerciele belangen onder liggen, omdat een aantal hele commerciële en populaire hengsten WFFS positief bleken te zijn toen de test eenmaal daar was, en dat ze niet de ballen hadden om die uit het aanbod te halen.

Elisa2 schreef:
Ik zou me zelf meer zorgen maken om andere aandoeningen. EVCM bijvoorbeeld, want dat geeft bewezen ongezonde paarden met grote problematiek.

Juist over EVCM zijn de meningen onder dierenartsen heel erg verdeeld wat daar de klinische relevantie van is, of dat de klinische klachten eigenlijk door verkeerde training worden veroorzaakt. Maar dat het niet goed is om met EVCM door te fokken daar ben ik het mee eens. Maar ook daarvan denk ik, is het niet zo dat EVCM juist nu zo vaak naar voren komt, omdat er is geselecteerd door andere, juist gunstige, prestatiekenmerken die gekoppeld zijn aan genen die EVCM veroorzaken. Kan me bv iets voorstellen als een lange gewelfde hals dat daar vaker EVCM bij voorkomt, of een hele verticale hals?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:47

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:57

Cayenne schreef:
Popstra schreef:
Ik fok ook met mijn wit kop. 3 hele mooie veulens mee gefokt. Allen met witte bles en blauwe ogen en jawel, ze horen ook alles!

[ Afbeelding ]

Moet ik mij nu slecht voelen :')

Dit is niet de variant van witkoppen die doofheid geven en dat heeft er dus niets mee te maken, dus nee dat hoef je niet :') :+

Dit is haar kind. Een jaarling! Moeder is een direkte Gunner met witte kop

Afbeelding

denisesilver

Re: FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:13

Wat wil je horen dan, Popstra? Dat het verstandig is met een paard met een defect te fokken? Moet dat toegejuicht worden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Volgens mij is haar punt dat de witkoppen niet per definitie doof zijn?

Ik vindt ze trouwens wel leuk om te zien die witkoppen, beetje offtopic.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Wil enkel ontkrachten het fokken er mee niet zo slecht is als men hier op bokt vaak doet voor komen.
Zo lang je de juiste hengsten kiest en de nakomelingen 5 panel n/n zijn is er niks anders dan fokken met een paard zonder wit hoofd.

Dat geld ook voor het rijden. Mochten ze doof zijn hoef je ze niet anders te behandelen. Zijn gewoon intelligente paarden met een enorme willing to please.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Volgens mij waren we hier al bewust van het verschil tussen dragerschap en lijders.