Toen ik mijn opmerking over WFFS maakte in dit topic (niet wetende dat dit in zo'n discussie zou ontaarden) was mijn aanname eerlijk gezegd, dat een WFFS allel bij een drager zelf geen enkel effect had op het bindweefsel van de drager. Ik had ooit ergens gelezen dat er wel een gekoppeld effect was, maar dat dit effect werd bewerkstelligd door gekoppelde genen, niet door het WFFS allel zelf. Wat ik nu begrijp leidt het WFFS allel in dragers tot collageen deficiëntie.
Het klopt wat Elisa zegt dat het WFFS allel al heel lang aanwezig is in de populatie. Dit is alleen nooit eerder echt opgemerkt omdat de frequentie in de genenpool dusdanig laag was, dat de lethale homozygote combinatie voor het allel heel erg weinig voorkwam en nauwelijks werd opgemerkt. Door de selectie op de extreme bewegers bij dressuurpaarden, is de frequentie in de genenpool dusdanig vergroot, dat de homozygote variant wel veel vaker voor begon te komen, dusdanig vaak dat het een probleem werd en dat het gen ook geïdentificeerd kon worden. Dat is dus precies mijn punt waarom ik vind dat je er niet mee zou moeten doorfokken. Niet voor het individu het dragende veulen zelf, maar voor de effecten op de genenpool in zijn totaliteit.
Het artikel waar naar gerefereerd wordt, is een commercieel artikel zonder enige science citation index wat altijd heel gevaarlijk is om daar wetenschappelijke waarde aan te hechten. Wel is er een veel interessanter artikel wat wel wetenschappelijke waarde heeft en in een redelijk goed wetenschappelijk tijdschrift staat:
https://gsejournal.biomedcentral.com/ar ... 21-00693-4Hierin wordt als conclusie aangegeven: Verder onderzoek is echter nodig om de schijnbare associatie van genen gerelateerd aan collageendeficiëntie en joint laxity syndrom met paardenprestaties te bevestigen. Met behulp van simulaties toonden we aan dat door alleen dragerhengsten te selecteren als ze in de top (10%) van het fokdoel staan, de frequentie van het schadelijke allel binnen enkele generaties aanzienlijk zou afnemen, terwijl de genetische vooruitgang behouden bleef. (met dank aan google translate even in NL geplaatst).
Dit is in mijn ogen wel een heel andere conclusie als de simpele conclusie dat het fokken van drager x niet drager kan geen kwaad.
Er wordt geconcludeerd dat er wel degelijk noodzaak is om het allel in de populatie/genenpool te reduceren en dat daarvoor maatregelen getroffen moeten worden. Wel dat voor hele goede performers de hengsten wel behouden mogen worden, maar dan moeten ze ook echt binnen de top 10% van performers vallen.
Maar selecteren op een gen dat bij dragers kan leiden tot collageen deficiëntie blijft voor mij spelen met vuur. Collageen is zo'n essentieel eiwit voor het organisme, en kan zo'n verschrikkelijke impact hebben op de gezondheid en het welzijn van een dier. Het heeft dus naar het lijkt sowieso al invloed op het exterieur (langer) en flexibiliteit van de pezen (die dus minder sterk worden) en leidt tot hypermobiliteit. Ik snap dat het grotendeels gunstig lijkt voor een dressuurpaard, maar over hypermobiliteit is nog veel onbekend wat het betekent op de lange termijn. Ik hoor maar weinig mensen die hypermobiel zijn, dat die daar blij mee zijn omdat het vaak ook tot veel pijn en ongemak leidt op de lange duur.
Maar collageen is zo essentieel voor bindweefsel en bindweefselaandoeningen zijn echt gruwelijk voor welzijn. Ik zou daar nooit mee durven spelen en op doorfokken. De lange termijn effecten over vele generaties zijn gewoon nog te onbekend. Geeft me wel te denken dat Apache (drager) is ingeslapen op hoefbevangenheid iets wat niet zo snel bij een vol in de sport staande warmbloed voorkomt en waar collageen ook een belangrijke factor in is. En natuurlijk is zo'n op zich zelf staand geval in geen enkel opzicht significant of kun je daar conclusies aan verbinden, maar het zou mijn inziens nog wel interessant zijn om onderzoek te doen naar het voorkomen van peesblessures, hoefbevangenheid, slokdarmverstoppingen, koliek en noem maar alle bindweefsel gerelateerde problematiek op latere leeftijd (dus na de hengstenkeuringsleeftijd) bij dragers van WFFS ten opzichte van de normale populatie. Ik weet niet of zulk onderzoek ooit is gedaan en gepubliceerd. Gezien het enorme aantal nakomelingen van hengsten zoals Apache en Indian Rock en er van uitgaande dat de helft daarvan drager is, zou je toch tot behoorlijk aantallen moeten kunnen komen om tot significante conclusies te komen door de drager nakomelingen te vergelijken met de niet drager nakomelingen van dezelfde hengst.