CHIO geeft paarden en mensen extra verkoeling en water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:48

Mijn paarden zijn gek genoeg ook drukker dan normaal. Vanochtend om 8u nog wel fijn kunnen rijden. Maar vind het vandaag veel minder heet dan gister

Elisa2

Re: CHIO geeft paarden en mensen extra verkoeling en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:52

Misschien voelen ze ook wel de weersverandering?

Ik vond het gisteren ook wel echt enorm heet met die brandende zon er bij..toen waren ze ook wel slomer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:01

De meeste hebben er echt wel last van denk ik.
Wij hebben het geluk dat onze 20x60 binnen baan aan de voorkant geheel en aan de achterkant voor een deel open gezet kan worden. Meestal gaat er dan wel een windje door heen en rij je dus ook niet in de brandende zo'n.
Want met zulke warme dagen rij ik niet in de buiten baan als de zon er vol op staat.

Al moet ik zeggen dat de mijne nergens last van heeft, andere zie je er wel moeite mee hebben, die staan zonder dat ze wat doen al te zweten.
De mijne gaat op zonne-energie :')
Fris en fruitig met rijden, ook daarna weinig zweet en ademhaling helemaal rustig. Rij wel altijd vroeg als het warm is of laat in de avond. Maar denk dat hij het midden op de dag best zou trekken... alleen ik zelf niet :') na het rijden afgespoten en daarna nog even buiten gestaan tot het echt warm werd. Alle beesten stonden te suffen maar meneer was lekker aan het piepen en bokken :+
Hij zou goed tot zijn recht komen in texas denk ik :7
Maar bij de meeste paarden hier zie je wel dat ze het zwaarder hebben.
Zeker met zo'n omslag.

Meneer gister na het rijden... zoals je ziet vrijwel geen zweet en hij ziet er ook niet heel futloos uit _O-

Afbeelding

Gister was het tijdens de kur op muziek op het chio trouwens goed te doen, ring lag een groot deel in de schaduw en er kwam een windje bij.
De meeste paarden zagen er ook prima uit qua ademhaling/zweten op een paar uitzonderingen na. Maar moet zeggen dat ik die in de winter ook onder het schuim heb gezien in de ring.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:21

Was ook niet geheel aan jou gericht Elisa.

Ik rijd zelf niet boven de 25 graden, en dat heeft deels te maken met dat ik het zelf niet kan handelen, maar ik heb ook nog eens een zwart paard die echt slecht gaat op de warmte. Mijn Welsh was wit en had er echt duidelijk veel minder last van. Die ging gerust midden in de zon liggen bakken. Maar ook die was niet bepaald haantje de voorste laten we wat gaan doen met deze temperaturen. Als je die opzadelde was hij echt wel aan, die vond het werk gewoon leuk. Ik denk alleen niet dat ik zijn gestel er een plezier mee deed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:36

Ik rijd met zulke dagen dan ook weer juist niet in de avond. Dan heeft het de hele dag kunnen opwarmen, de bodem, de gebouwen en blijft nog lang warm en hangen ook. Ik rijd vroeg in de ochtend voordat het echt op is gaan warmen.

Heeft niks met paard te maken, want die is alleen maar heter met warm weer. Die trekt gewoon sprintjes en is hartstikke wakker en happy. Ik wil alleen geen bescherming enzovoorts om doen met warme weer en die is wel nodig. :+ En als we dan toch aanpassen aan het weer ga ik dus s ochtends als het koeler is en niet s avonds als de omgeving ook opgewarmd is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:30

Top dat iedereen doet wat voor z'n eigen dieren t beste is!

En voor de rest gewoon niet bemoeien met anderen zou een heleboel mensen sieren.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:05

"Bij 37 graden is ee KANS dat het word afgelast"... zucht

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:27

Op de Facebook pagina van FEI Dressage staat trouwens de hele livestream. Heb alleen Saskia Poel gezien, maar wat kan die een fijn rondje sturen zeg!

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:59

denisesilver schreef:
Op de Facebook pagina van FEI Dressage staat trouwens de hele livestream. Heb alleen Saskia Poel gezien, maar wat kan die een fijn rondje sturen zeg!

Ik weet niet hoe het er in de ring uit zag maar ik heb mij zitten verbazen in de losrijbaan. Enorm op de hand gereden en behoorlijk wat ruk en trekwerk. Mond van het paard wijd opengesperd, niet echt heel vriendelijk allemaal dus. Misschien was dat allemaal nodig om haar paard fijn te kunnen rondsturen in de ring maar ik werd er niet vrolijk van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:19

Ninx schreef:
pillow schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat sportevenementen voor mensen worden afgelast maar paarden morgenmiddag een parcours van 1,50 moeten springen.

Paarden verdragen hitte NIET beter dan mensen.
Sterker nog: vele malen slechter.
Paarden zijn ontvankelijker voor hittestress, en eenmaal oververhit ontstaat er snel schade.
Hitte en sport/ beweging bij hogere luchtvochtigheid maakt de kans op oververhitting enorm groot.
Paarden raken zelfs tot 10x (!!!) sneller oververhit dan mensen.

Explosieve inspanning of duurinspanning maakt daarvoor niet uit.

Dat klopt.En daar moet zeker aandacht voor zijn.
Maar daar komt wel bij dat de humane wedstrijden die afgelast worden over het algemene wel het maximale van mensen vragen zoals die hardloop wedstrijden. En blijven paarden veel vaker ruim binnen het maximale van wat ze kunnen. Omdat het veel grotere atleten zijn dan mensen. OA waar die 10x vandaan komt is omdat ze naar verhouding veel grotere spieren hebben (tov lichaam oppervlakte als het gaat over oververhitten). Dat dus in dat geval hun vloek en hun zegen. Ze kunnen veel makkelijker een prestatie leveren. En daarbij lopen ze dan als ze beginnen op te warmen eerder kans op oververhitting.

Dus of de dikgedrukte echt klopt zou ik niet zomaar durven stellen.

Maar oppassen en je realiseren dat je extra zorgvuldig moet zijn is wel zeker goed.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:52

frutsels schreef:
denisesilver schreef:

Ik weet niet hoe het er in de ring uit zag maar ik heb mij zitten verbazen in de losrijbaan. Enorm op de hand gereden en behoorlijk wat ruk en trekwerk. Mond van het paard wijd opengesperd, niet echt heel vriendelijk allemaal dus. Misschien was dat allemaal nodig om haar paard fijn te kunnen rondsturen in de ring maar ik werd er niet vrolijk van.

Dat is jammer. In de ring vond ik het een fijn beeld geven. Moet wel zeggen, dat ik vanaf beeld niet kan zien of de mond onrustig is, tenzij deze echt ver opengesperd wordt.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:06

Ik zat op de tribune weg te smelten tijdens de Special en heb geen ventilator gezien hoor. Misschien in het VIPgedeelte, maar zeker niet op de tribune. De waterpunten waren wel goed geregeld.
Paarden leken weinig last te hebben van de hitte. Daar zit gewoon een supermanagement achter.