Het doorgeefstokje van juni 2025: s0173957

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van juni 2025: s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 23:00

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

s0173957 te paard. Foto: s0173957

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
We hadden toen net een fokmerrie gekocht, drachtig van Johnson. Op zoek naar informatie over Johnson kwam ik terecht op zijn afstammelingen-topic op Bokt. Bij z'n geboorte heb ik dan maar een account aangemaakt.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt ?
Citaat:
Hey hey, m'n eerste post hier op bokt!!
Gewoon om te melden dat we sinds dinsdagmorgen om 4u10 de eigenaars zijn geworden van een schitterend Johnson-hengstenveulentje!

Een geweldig vosje (praktisch oranje), met 1wit voetje (rechtsachter) en een ietsiepietsie klein wit plekje op z'n hoofd!

Het is een Johnson x Rubenstein x Ramiro x Amor x Le Mexico.

Het is ons eerste veulen uit de merrie (kan ook moeilijk anders aangezien we ze pas hebben gekocht), maar het is haar 5de veulen en ze doet het fantastisch!

op de foto is hij 14u oud

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
7,5/10? Teveel namedropping, teveel informatie delen die ik niet moest delen, ... zou ik nu niet meer doen.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Nu quasi alleen nog van het Kletstopic dressuurfokkerij. Vroeger misschien af en toe ook wat bij de hengstenkeuze-topics waar ik wel eens een opmerking of tip gaf.
Soms zal ik ook wel eens reageren op een topic van een Belg op i.v.m. ruimtelijke ordening, aangezien dat effectief mijn job-gebied is.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Een handige, snelle manier om toch wat info en vooral meningen te verkrijgen en op een bepaalde manier ook mensen te leren kennen die je anders niet zo snel zou leren kennen.
Je moet soms natuurlijk wel eens filteren, maar dat moet je met mainstream-media ook.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Nee, want dat was ook gewoon effectief niet. Het feit dat ik ook een Y-chromosoom heb en niet 2 X-en zal daar misschien niet vreemd aan zijn. Dat en het feit dat ik hardwerkende ouders heb die altijd als zelfstandige hebben gewerkt zorgen ervoor dat ik altijd met 2 voeten op de grond ben blijven staan.
Bij de pony's had ik bijvoorbeeld ook geen makkelijke pony's die zeker niet bovengemiddeld getalenteerd waren en die mij vooral hebben geleerd om door te bijten en niet op te geven.
Nooit gehoopt of gedacht aan een prof-carrière, nooit gedacht dat ik een topruiter was die het ging maken... terwijl ik nu toch al meerdere paarden op Lichte Tour-niveau heb gereden en op een zucht van Inter II gestrand ben door het overlijden van m'n paard vorige winter, en dat allemaal met zelf gefokte en volledig zelf opgeleide paarden.
Wij zijn ons zeer goed bewust van wat de hele paardensport ons kost en wij gaan daar heel bewust en, al zeg ik het zelf, verstandig mee om.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Eerst en vooral een topgezondheid voor zowel mezelf als m'n naasten. Niks belangrijker.
Voor de rest, mooi domein van 20ha met veel weides, 15-tal paarden (zowel onder het zadel, als merries, als opfok) met een veulentje of 2 per jaar. Drie paarden rijden per dag, zodat het nog leuk blijft en geen opdracht wordt. Ik zou wel nog iets willen doen om geld te verdienen, zodat m'n dochter ook leert dat niks vanzelf komt.

8. Wat is het beste aanparingsadvies, in algemeen zin of in een concreet geval, dat je ooit gekregen hebt?
Dat vind ik een heel moeilijke vraag. Ik luister namelijk naar iedereen, hoor wat ze zeggen en doe dan uiteindelijk volledig m'n eigen goesting.
De ideale match bestaat toch nooit en je moet, vind ik, zelf enorm hard kijken naar je eigen fokdoel.
Voor mij zijn dat (gezien m'n grootte van 1m90) grote paarden met voldoende massa en breedte in het lichaam, en een goed fundament met kwaliteit én karakter om minstens PSG te lopen.
En wat ik zelf ook vind: kijk rond. Kijk verder dan 1 stamboek en je landsgrenzen. Wij Belgen moeten dat voor dressuur sowieso doen, maar op die manier hebben wij ook in de springsport met een relatief klein stamboek zo'n enorm goede springpaarden al gefokt.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Aan eilander.

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Aangezien jij, zoals je nickname al zegt, een 'eilander' bent, wat zijn volgens jou de voor- en nadelen hiervan als het gaat om het fokken, opfokken, opleren en uitbrengen op wedstrijden?
En zou je overwegen om vastelander te worden voor de paarden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:41

Leuk stukje!

Ik vind het bij jou zo mooi dat je je eigen paarden fokt EN uitbrengt tot hoger niveau. En je komt altijd goed over met fijn onderbouwde meningen. +:)+

Mer1980

Re: Het doorgeefstokje van juni 2025: s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:45

Leuk stuk en ik zie nu pas eigenlijk dat je een man bent. :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:05

Wat een leuk stuk!
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe het met de Johnson gaat, de reden van je registratie :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:59

Bedankt voor de complimenten!
Die Johnson, Johnnie Walker Van de Zandzee, is destijds via Collins-Strijk verkocht naar Amerika en heeft daar tot z'n 17 Inter I gelopen met een rijke dame met meer centen dan talent :P

Was een héél tof paard!