Paard mogelijk bevangen door hitte, zakt door hoeven in trailer op A73

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:44

Dreamboy schreef:
capopjekop schreef:
Met die hitte zou ik zelfs het kliniekbezoek een weekje uitstellen. Om met die temperaturen je paard te gaan vervoeren en te gaan rijden midden/eind van de dag is echt gekkenwerk.

Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Bij een spoedgeval kun je geen week uitstellen.

Nee dat leek me vanzelfsprekend. Als het om leven of dood gaat dan heb je geen keus. Maar in mijn geval gaat het om medisch beslag. Dan zou hij in het ergste geval een week met langere hoeven rondlopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:55

Dan nog..met paarden is er nauwelijks geld te verdienen.(quoteElisa2)

Dat valt best mee, ligt er maar aan met wat je op de markt komt.

Direct of indirect, een succesvolle trainer - pupillen presteren goed op wedstrijden - krijgt op deze manier -mede - zijn klanten want daar wil iedereen trainen, meer omzet denk ik

Maar je hebt gelijk kosten/baten plaatje is niet voor iedereen altijd rooskleuring,

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:01

mce schreef:
Elisa2 schreef:
Ehm..geld verdienen in de paarden? De meesten leggen geld toe..

Ik denk niet dat geld de drijfveer is hoor..mensen denken gewoon niet (voldoende) na.

niet IN DE paarden, maar MET

IN DE paarden heb je/kun je een tropenrooster instellen, oke manege lessen niet
maar een hoefsmid kan voor de hitte uit al veel doen, zelf rijden kan ook vroeg,

Op een manege ook hoor :j
Waar ik heb leren rijden pasten ze het tropenrooster bij warm weer toe, en lieten ze soms de middag lessen niet doorgaan, of verplaatsten die naar ‘s avonds.

Denk dat het inderdaad niet zo zeer om geld gaat, als dat het om roem gaat. Ik begreep iets van een kringkampioenschap? Ik vind dat schandelijk dat zoiets doorgaat.

Popstra

Re: Paard raakt bevangen door hitte en zakt door hoeven in trailer op A73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:41

Dat doen trainers ook. Die zitten vanaf 3 uur snachts op het paard ipv overdag

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:37

Ninx schreef:
ziezoziezo22 schreef:
Hier worden gewoon wedstrijden gereden.
Snap ik helemaal niks van met deze temperaturen

Waar is dat?

Onbegrijpelijk inderdaad...

Er was een wedstrijd op de Peelbergen vandaar ook veel vrachtwagens en trailers in de regio.

Ik snap dat niet %)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:48

In ZH had je o.a. concours Delft, vrijdag 13 en 16u rubrieken gingen ook gewoon door.

En gisteren ook de hele dag. Je ziet op fb en insta dat iedereen het hartstikke gezellig vond :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:05

Ik denk dat we de hoop kunnen laten varen dat verandering vanuit de sector zelf komt….

Jildau

Re: Paard mogelijk bevangen door hitte, zakt door hoeven in trailer op A73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 15:34

Ik vind het altijd zo bijzonder hoe erg er gewezen wordt naar de boeren met dieren maar in de paardensport mag werkelijk alles.. Ik ben liever een melkkoe dan een sportpaard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 15:50

Zo te lezen genoeg reacties waar ik het totaal mee eens ben: je gaat niet voor je lol met een paard de weg op (of paardrijden), tenzij een spoedgeval naar een kliniek. Je bent toch niet goed bij je hoofd als je zoiets doet? Het zou mooi zijn als er per omgaande strengere wetten met stevige consequenties voor dit soort beesten (lees: mensen) komen. Ook voor mensen die nu met hun hond aan de fiets rijden. 8)7

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:04

Ook ik vind het echt heel bijzonder dat er allerlei wedstrijden en activiteiten voor mensen worden afgelast of aangepast vanwege de hitte en benauwdheid en dat alles met paarden gewoon door gaat alsof het niks is.
Vind dat daar echt weleens verandering in mag komen, er is ondertussen wel bewezen dat de meeste paarden zelfs minder goed met de hitte kunnen om gaan dan mensen, dus waarom vinden veel mensen het heel normaal om voor hun lol een wedstrijd te gaan rijden met 30+ graden, en is het voor de organisatie normaal om wedstrijden door te laten gaan als je weet dat het snikheet wordt? Onbegrijpelijk.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:22

Als je geen trailer hebt met airco en geen locatie met airco heb je daar met een paard met die temperaturen helemaal niks te zoeken.

Eisen mogen wel wat strenger. Kunnen organisaties en mensen tenminste aangepakt worden. Idioterie. Inderdaad de hardloopwedstrijden worden ook afgelast dat is niet voor niks. Paard kan de hitte minder goed verdragen dan de mens.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:13

Manege van mijn dochter draaide gewoon tropen rooster hoor! Vrijdag ochtend na 11 uur smorgens geen lessen meer.
Zaterdag waren de lessen allemaal opgeschoven en dubbel, dus alleen smorgens les en heel rustig aangedaan, bv geen galop. Dus gelukkig bestaan er ook maneges die naar het welzijn kijken!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:48

Ninx schreef:
Ik denk dat we de hoop kunnen laten varen dat verandering vanuit de sector zelf komt….

Dat blijft wel lastig ja, omdat mensen die er wel iets van vinden gewoon niet meedoen.

Maar daardoor zit je in de paardensport des te meer met een clubje dat nergens rekening mee houdt qua welzijn. En denk je dat KNHS slecht is dan moet je eens niet KNHS evenementen gaan meemaken :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:19

Het zou mooi zijn als er een landelijk protocol voor komt, zeker met de steeds warmere temperaturen is dit helaas wel nodig. Bijvoorbeeld, wedstrijd verplaatsen naar ochtend/ avond, kunnen zorgen voor een koele losrijdbaan oid (geisoleerde binnenmanege) waterpunten en dierenartscontrole. Maar ja, dat zal wel onbetaalbaar zijn dat laatste vrees ik.

Gewoon aflasten/ verplaatsen kan ook als het boven de 28? graden wordt oid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:58

karuna schreef:
Tenzij onderweg naar een dierenarts ivm spoed heb je met je paard ineen trailer niks te zoeken met deze temperaturen. Is er geen hitteprotocol nu?

Nou, mijn paarden staan heerlijk rustig op de trailer en hebben dan in ieder geval nog rijwind. Dus koeler dan wanneer ze in de schaduw staan waar de wind niet komt. Dus dat is relatief.

Dat is dan weer helemaal anders voor ene paard die de trailer nog heel spannend vind of voor een rit met heel veel langzaam rijen, bochtjes en remmen. Dan kan het wel heel heet worden.

Dus dat verschilt wel erg per paard en situatie.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:01

Rijwind met 30+ graden is ook gewoon warm. Wij mensen hebben dan ook niet voor niks de raampjes dicht en de airco aan.

Ik zelf meld af met deze temperaturen. liever een paar tientjes kwijt dan mijn paard zo belasten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:08

Audesta schreef:
Rijwind met 30+ graden is ook gewoon warm. Wij mensen hebben dan ook niet voor niks de raampjes dicht en de airco aan.

Ik zelf meld af met deze temperaturen. liever een paar tientjes kwijt dan mijn paard zo belasten.

Precies dat!

Ik ga nog liever zelf rennen dan dat ik mijn paard vervoer en aan het werk zet met die warmte.

Als ik dan door Insta scroll en posts voorbij zie komen met "zo trots op hoe mijn paard gepresteerd heeft ondanks de hitte", dan denk ik alleen maar "ja, omdat jij zo nodig op dat dier moet rijden, paard heeft weinig keuze he"

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:10

Dat klopt Audesta: daarom vergelijk ik het ook met hetzelfde weer in de schuilstal staan zonder wind. Want dat is op dat moment de keuze. Alles is warm, de trailer hoeft niet warmer te zijn.

Ik vond het overigens ook niet lekker. Paarden op tijd opgehaald zodat ze meer schaduwplek hebben, hooi in de schaduw(al hebben ze een schuilstal in de wei). Staan die idioten vervolgens mijn zijn 3en in de blakende zon in het zand...... Schiet mij meer lek.

Ik had het overigens niet over wedstrijd. Ik had het over rijden met de trailer.

En mom het eerlijk te houden: ik heb ook geen airco in de auto :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:38

Audesta schreef:

_/-\o_

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:26

We moeten ook wel rekening houden met lokale verschillen in temperaturen.

Afgelopen weekend was het in omgeving Wassenaar prima te doen met temperaturen (ruim) onder de 30 graden en zeewind.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:27

Maar in Limburg waar dit paard in de trailer stond niet ;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:31

Maflinger_S schreef:
We moeten ook wel rekening houden met lokale verschillen in temperaturen.

Afgelopen weekend was het in omgeving Wassenaar prima te doen met temperaturen (ruim) onder de 30 graden en zeewind.

Ik vond het vrijdagochtend vroeg al aardig warm in Wassenaar, kan me niet voorstellen dat het in de middag beter werd ipv slechter?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:46

Wat pol013 zegt is wat ik ook zei een paar pagina's terug - de trailer an sich hoeft niet erg te zijn want schaduw en luchtcirculatie (als je maar niet in de file belandt). Inspanning (wedstrijd) is dan en ander verhaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:00

Het ene paard is sowieso erg anders dan het andere.
Mijn merrie heeft het echt meteen warm, zweet snel.
Mijn ruin staat vrolijk te bakken in de zon en gaat dan zelfs uit de wind staan als daar net de grasspriet staat die hij wil hebben. En die heeft geen druppel weet.

Mijn sjimpie vroeger hetzelfde, 30 graden kon in de schaduw grazen, maar stond vol in de zon de hele dag.
Ook met rijden merkte je bij hem geen verschil -10 of 30 graden.
Die was altijd fanatiek.

Ik ben in die tijd 1 keer op wedstrijd geweest met ook iets van 31 graden.
Getwijfeld wat te doen, maar wist dat daar veel hoge bomen waren.
Op de trailer zelf, een witte daar had ik niet de angst dat die teveel zou zijn, al rijdend.
Ook daar stond hij altijd kalm.

Daar kwam hij dan ook droog af.
Maar we stonden wel in de zon geparkeerd.
En dan ga je verschillen zien in wat mensen doen.

Ik heb hem eraf gehaald en je kon mooi lekker in de schaduw stappen, rijden niet echt was het te smal voor.
Ik heb alles in de schaduw gedaan, maar heb niet eens gedraafd of gegaloppeerd.
Heb alle zijgangen enz in stap geoefend.
Maar je zag ook mensen gewoon echt zo zwaar trainen in die volle zon, paarden spierwit.
Dat snap ik niet...

Toen de proef in, vol in de zon.
En ja hij had er nog wel echt zin in, had enkel nog gestapt dus niet warm of moe.
En ik met mijn springknollie won nooit geen M2, toen wel.
Denk dat ik de enige was met een fanatiek paard.

En ook daarna heb ik lekker met een afgezadeld paard staan grazen in de schaduw, wachtend op de prijsuitreiking.
Ipv paard op de wagen en zelf op het terras met een koude cola....
Er stond nog een meisje meer bij mij....
De rest van de paarden op de trailer.

Dus ja, als ik zie dat het merendeel dus geen rekening houd met het paard en gewoon rijd alsof het 10 graden is.
Zeg ik, verbied het maar boven de 28 graden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:04

ziezoziezo22 schreef:
Hier worden gewoon wedstrijden gereden.
Snap ik helemaal niks van met deze temperaturen

Ik vind dit ook echt van de zotte. Boven de 25 graden is het eigenlijk al te heet voor een paard om zijn warmte goed kwijt te kunnen. Wat mij betreft mag het protocol echt strenger.