Sport/Fokkerij

In april sloot Ditmer fan ‘e Bûtemare Ster Sport AA (Markus 491), uit de geweldige merrie Wobbigje fan ‘e Bûtemare Ster Sport Pref Prest (Beart 411), merrielijn 49 zijn laatste Z1-dressuurwedstrijd af met twee oranje linten en de nodige winstpunten. De 8-jarige hengst is in eigendom van Sjoerd Veenstra en Laurens van der Meer te Ureterp en Sjoerd zal met hem zijn geluk beproeven in de mensport. Het grote publiek kent Ditmer nog van de Hengstenkeuring 2025.
Show op de HK
Die laatste winstpunten waren niet vanzelfsprekend, aldus amazone Esther Liano. "Het was een roerige proef; Ditmer zag de IJslanders die op het terrein naast ons aan het trainen op een soort sintelbaan en dat geeft een nogal raar geluid. Het was moeilijk om zijn aandacht goed vast te houden. De proeven waren dan ook niet zo mooi gelijkmatig als je zou wensen, maar alsnog goed genoeg."
De amazone moet wel lachen om de reactie van ‘haar’ Ditmer. "Hij was vergeten hoe cool en nuchter hij in januari op de HK in Leeuwarden zijn show liep over een golvend blauw parachutedoek. Ik wist dat ik die show met hem kon doen: hij dóet altijd stoer, maar hij ís het ook! In oktober zijn we rustig begonnen met kleine repen doek, en dat hebben we steeds uitgebreid naar het uiteindelijke doek van 25×25 meter, met bewegende ‘golven’ erbij en muziek. Dit soort dingen kun je volgens mij alleen maar met een Fries paard doen, vanwege hun fijne en meewerkende karakter. Verder is het een kwestie van vertrouwen. Op het laatst vond hij het geweldig als de golven zo hoog waren; hoe hoger hoe beter! Ik moest niks anders doen dan ontspannen blijven zitten."
Hoge ogen
En nu is het doel van Esther en de eigenaren Sjoerd Veenstra en Laurens van der Meer dan bereikt: Ditmer heeft het Sportpredicaat dressuur in de pocket. Esther: "ik blijf hem af en toe nog erbij rijden en momenteel wordt hij weer opgepakt om in de mensport te worden uitgebracht. Ik weet zeker dat hij daarin ook hoge ogen zal gooien; het is een paard met veel houding, front, en goede gangen".
Op de website van het KFPS zijn foto's te zien.