'Groenblauw paardenerf biedt meerwaarde'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: 'Groenblauw paardenerf biedt meerwaarde'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:37

Ik ken eigenlijk wel veel pensionstallen zoals SP omschrijft, met alles strak..grote kale zandvlakten, alles altijd aangeveegd en die hebben dan alleen met een beetje geluk een heg om de buitenbak ofzo of wat bloembakken voor de aankleding.

Aan de andere kant zie ik ook wel PP's met eigenlijk te weinig bewegingsruimte voor de paarden. Ik denk dat het uiteindelijk gewoon heel moeilijk is om iets perfect voor elkaar te krijgen. Voor die pensionstallen als ze willen vergroenen is het belangrijk dat het niet teveel extra arbeid/ onderhoudskosten geeft denk ik.

Voor particulieren is het belangrijk om te kijken wat wel mogelijk is, bij ons staan er nu wilgenbomen om het perceel en een heg. En staat er genoeg onkruid langs de bak haha.
Daar zou misschien ook wel een bloemenmengsel ingezaaid kunnen worden, scheelt misschien ook juist onkruid maar ik zou wel graag willen weten of er geen bloemen bij zitten die giftig zijn voor de paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:53

Daar zijn speciale bloemenmengsels voor. Bijvoorbeeld die van mij :))
Niet giftig voor paarden, biologisch geteeld, zoveel mogelijk inheems en anders op een andere manier waardevol voor biodiversiteit.
Ukies verkoopt ook speciale paardenmengsels.

PP’s zoals denisesilver ze omschrijft ken ik ook. Maar gelukkig ken ik ook veel meer andere voorbeelden. Ik hou juist niet van strak aangelegde zandpaden, maar van ronde vormen. En niet van groene biljartlakenweides, maar van diversiteit in de wei. En ja, daar zal ook eens een plantje zuring, streepzaad, boterbloem en zelfs jkk tussen staan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen onderhoud is. Jkk gaat er met de hand uit, na het begrazen gaat een wei dicht en wordt het gemaaid en indien nodig bemest of gekalkt.
Boterbloem en zuring eten ze niet, maar gaat met maaien dan wel weer mee. Maar tot die tijd mag er gerust zo’n geel bloemetje in de wei staan, waar de bijen weer voedsel uithalen.
Idem voor de zuring. Hun wortels zijn juist goed voor de beluchting van de bodem. Daarom de keuze om het te laten staan, maar te maaien voor het in het zaad schiet.
En voor de paarden een wei op gaan, laat ik het gras uitbloeien en in het zaad schieten. Zo zaait het zichzelf weer uit en is het van betekenis voor insecten. Dat ziet er voor sommigen ook rommelig uit. Maar ik houd zo wel een mooie dichte grasmat met gezond gras. En de paarden hebben meer vezels ipv het slappe net gegroeide gras. Is weer beter voor de spijsvertering en tegen hoefbevangenheid.

Zo kan er zomaar een idee achter een rommelige wei zitten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:38

Hier hebben we aan 2 zijdes van de wei wilgen, en tussen de 2 weides ook nog 2 grote wilgenbomen. Aan de andere 2 zijdes van de wei slootjes.
Gras in de wei is speciaal paardenmengsel.
Ook een deel langs de bak/paddock wilgen. Andere zijde bak deels met beukenhaag met daarvoor planken en stroom.

In het afgezette stuk waar we de hooibalen hebben staan zit onder de grond een hommelnest. De paarden en wij hebben er totaal geen last van en mogen lekker blijven zitten. Juist mooi om ze ijverig bezig te zien.

Op de zolder in de stallen zit jaarlijks een duif te broeden. Boven de zadelkamer hebben jaarlijks een kopel kauwtjes hun nest.
Regelmatig zat er eentje op mijn paard tijdens de rui, haar verzamelen voor het nest.
Zitten veel vogels, te zien omdat ondanks ze 24/7 buiten staan wel dagelijks vogelpoepjes op mijn paard.

De slootkanten worden 1x per jaar gedaan, maar dat is omdat het moet. Verder mag het "onkruid" daar gewoon groeien.

Enkel maaien we onder de draden om ze vrij te houden en de mestplekken.
Einde winter bemesten.

Echt plekken om een bloemenmengsel te zaaien hebben we niet. Maar gelukkig hebben de eigenaren van het perseel en de buren genoeg bloemen in hun tuin. En vele omliggende akkers bloemstroken erom heen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:09

Elisa2 schreef:
Ik ken eigenlijk wel veel pensionstallen zoals SP omschrijft, met alles strak..grote kale zandvlakten, alles altijd aangeveegd en die hebben dan alleen met een beetje geluk een heg om de buitenbak ofzo of wat bloembakken voor de aankleding.

Aan de andere kant zie ik ook wel PP's met eigenlijk te weinig bewegingsruimte voor de paarden. Ik denk dat het uiteindelijk gewoon heel moeilijk is om iets perfect voor elkaar te krijgen. Voor die pensionstallen als ze willen vergroenen is het belangrijk dat het niet teveel extra arbeid/ onderhoudskosten geeft denk ik.

Voor particulieren is het belangrijk om te kijken wat wel mogelijk is, bij ons staan er nu wilgenbomen om het perceel en een heg. En staat er genoeg onkruid langs de bak haha.
Daar zou misschien ook wel een bloemenmengsel ingezaaid kunnen worden, scheelt misschien ook juist onkruid maar ik zou wel graag willen weten of er geen bloemen bij zitten die giftig zijn voor de paarden.

Ik doelde meer op slechte kwaliteit van van alles. Handig om erbij te zetten dat ik van de klei in het westen af kom, waar het hele concept van paddock paradises zoals ze horen te zijn nog niet is aangeslagen. Heel veel mensen (hier) denken dat het zo simpel is als een track om je weide.

Bloemenmengsels voor paarden heb je inderdaad best wel wat. Alleen wel opletten dat het uitzaait, mijn bak staat nu vol met bloemen :+

Ik heb overigens een paard staan dat zuring dus wel eet, maar ook bijvoorbeeld distels. Lijkt me niet fijn kauwen, maar schijnbaar toch lekker :')

Ik loop er overigens ook gewoon tegenaan dat er hier ingestemd moet worden wat ik neerzet of plant, omdat ik samenwoon met zowel mijn ouders als het gezin van mijn zus. Ik heb het er nu gelukkig door dat ik een meidoorn haag en bomen mag planten op de wei, maar ook dat was wel even een dingetje. We hebben trouwens knotwilgen, maar die zijn nog jong en kaalgevreten door de paarden. Ze lopen elk jaar uit, dus ze doen het nog wel, maar die moeten straks ook goed afgezet worden, zodat ze mooi uit kunnen groeien.

Dat is waar ik in mijn tweede edit op doelde. Ik denk dat veel professionele pp’s kaal aandoen, omdat de meesten niet om paarden heen hoeven te werken met de opbouw. Die kunnen gewoon gelijk iets neerzetten zoals ze willen dat het wordt. En dan kan je uit geldoverweging kiezen voor jongere planten, waarbij het even duurt voordat ze mooi stevig en uitbundig groeien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:35

Op kleigrond kom je inderdaad niet weg met een track om je wei. Daar zul je meer mee moeten doen als in afgraven, drainage, mudcontrolplaten, of wat dan ook. Op zandgrond is dat een stuk makkelijker. Dan kun je de grond vaak keren of als je hoog zit kom je wel weg met een track om de wei. Maar ook dan moet je toplaag droog blijven. Ik zit bijvoorbeeld op zandgrond en mijn toplaag is zwarte grond. Daaronder ligt gelukkig een puinlaag, dus laat snel water door. Maar ik heb ook op plekken zand laten storten omdat het glad werd en ik wel wil dat ze droge en stroeve plekken hebben. Maar dat is voor hier voldoende en ik besef me goed dat dat een luxe is :D
(Distels zijn overigens heel gezond, goed voor de lever. En paarden rollen in hun mond het blad om de stekels om ze op te kunnen eten zonder geprikt te worden, geniaal)

Qua bomen, struiken en bloemen/kruiden is het wel goed om op te letten op welke grondsoort je zit en hoe nat het blijft. Zo ben ik gek op wilgen, maar met de droge zandgrond slaan ze moeilijk aan. Ik heb wel wat wilgenstruiken die iets minder veeleisend zijn (boswilg, rozemarijnwilg), maar een schietwilg/knotwilg doet het hier gewoon niet zo best. Berken, lindes, meidoorn, hazelaar en haagbeuk daarentegen groeit prima.
Ik heb overigens in de wei gewoon hoekjes afgeschuind en daar tussen een paar losse struiken geplant. Dat worden minibosjes, maar breekt al wat het landschap, geeft wat te knabbelen en met meidoorn en roos erbij ook prima voedsel voor insecten en vogels. Dan heb je het over 5-10 planten bij elkaar op 2-4m2. En bijkomend voordeel dat er geen hoeken in de wei zitten, dus geen paard dat een hoek in gejaagd kan worden. Niet dat ik daar last van heb, maar dat kan met wisselende kuddes wel een probleem zijn.

En ook nog een idee hoe je met weinig budget iets kunt doen. Voor onze hooischuur heb ik van die stapelbloembakken neergelegd op karton. Potgrond erin, wilde bloemenmengsel en laat maar groeien.
Bakken zijn gratis via de weggeefhoek, potgrond wel gekocht, zaad van een paardvriendelijk mengsel. Kosten: nog geen 10 euro. Nee, het zijn geen grote oppervlaktes. Maar in het kader van: denken in mogelijkheden.
Afbeelding

Paar insectenhotelletjes erboven
Afbeelding

En alles komt inmiddels in bloei
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:16

denisesilver schreef:
denisesilver schreef:
Moet zeggen dat heel veel paddock paradises die ik heb gezien ook gewoon heel erg rommelig zijn/slecht in elkaar steken. Kan dan wel weer genieten van een pp die wel goed zijn aangelegd.

Je hoeft er niet gelijk met een gestrekt been in te gaan. Dit is puur mijn eigen observatie. Je doet nu net of ik grof tegen pp's ben, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik ken gelukkig weinig reguliere (pension)stallen zoals jij ze omschrijft. Alles is relatief.

Zo kwam het over.

Ik heb helaas heel veel stallen gezien en heb echt veel slechte dingen gezien. Zelfs ook bij de stallen die zo mooi en schoon lijken.

Ik kom uit Amsterdam, toen in Almere gewoond, Drenthe, Veluwe en nu Groningen. Voor wedstrijden vaak op stallen in heel Nederland geweest. Paarden nog in Noord Holland en zelfs in Brabant in pension gehad.

Overal is wel wat, maar het is juist het zoeken naar oplossingen.

Vergroenen kan al vrij simpel en hoeft niet meteen heel rommelig te worden.

De professionele pp's worden vaak snel aangelegd. Mensen die het zelf doen, doen het vaak stapje voor stapje en dan heb je ook wel fases dat nog niet alles af en perfect is.

Wij hebben bijv een poel laten graven en planten gezet, maar er is ook spontaan nog van alles gaan groeien.
Op een natte plek hebben we een wadi. Die stroomt bij extreme nattigheid wel wat over. Als ik dan een foto plaats heb ik er weleens commentaar op gehad, maar het is juist de bedoeling dat daar het water naartoe gaat.

En we hebben ook weleens op een goed aangelegd zandpad onder water gestaan, maar toen stonden de gedraineerde paddocks van anderen ook echt blank.
Regen kiest geen plek en valt gewoon overal.

Maar dat mensen hebben bepaald wat netjes is en de rest gelijk rommelig vinden is echt aangeleerd. En gek genoeg gaan die mensen op vakantie en dan vinden ze een natuurgebied met variatie o zo mooi..........

Goede beplanting kan juist ook helpen bij vocht, beestjes, beschutting etc etc.

Daarbij hebben heel veel luxe/traditionele stallen vaak al voor het uiterlijk kleurrijke plantenbakken hangen. Daar mogen dan geen paarden aan komen, maar je kan dat dus combineren. Mooie aankleding, nuttig en veilig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:15

Oh nee, ik ben juist wel fan van pp’s en begroeiing met vooral inheemse soorten. Het hoeft bij mij ook niet per se helemaal strak. Vooral op de wei niet.

Het is dat ik niet zulke goede ervaringen heb met 24/7 buiten en dat we daarnaast aan de snelweg wonen. En dat we voor een goede uitvoer gewoonweg te weinig grond hebben. Dan moet ik teveel gras in leveren. We moeten ook niet vergeten dat een goede pp aanleggen nogal wat geld, planning en arbeid vereist. Daarom ben ik het wel eens met diegene die eerder al zei dat alle kleine beetjes helpen. Ik heb met de aanleg van mijn tuin ook zoveel mogelijk inheemse planten geplaatst.

Die phacelia is zo mooi hè, Daihyo! Ik zag dat er bij ons in de bak ook een stond. Verder staat het ramvol met kamille :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:39

Veel mensen die voor een pp kiezen hebben vaak paarden die belang hebben bij veel bewegen en minder of geen gras. Gras wordt dan vaak wel vervangen door andere planten en bomen en weer eet en rust plekken.

Hoeveel het kost hangt van heel veel af. Wij hielden onze paarden al jaren 24/7 buiten en al voor de hype was ik met variatie en uitdagen bezig. Maar bij ons staat veiligheid voorop.

Toen we hier kwamen wonen voor de winter zijn we iets te snel begonnen en heb achteraf wel iets spijt van de indeling, maar steeds wat aangepast. Nu zou ik het helemaal anders doen, maar mag echt niet klagen en reacties van anderen zijn vaak wel positief.

Het gaat er denk ik ook niet om dat iedereen een pp moet of alles moet omgooien, maar dat men bewust wordt van beplanting en dat je ook meer mag qua beplanting.

Veel mensen klagen bijv dat ze geen schuilstal mogen plaatsen, maar met een rij bomen kom je ook al ver. Hier staan ze graag onder de overhangende bomen van het bosje. Waar wij wel meer schuilmogelijkheden hebben, maar ze draaien ook wat met de zon mee vaak.

Dat een goede haag weer de standaard kan worden. Een goede haag vraagt onderhoud, maar voorkomt vaker weglopende paarden, dan draden waar ze toch weleens doorheen gaan.

Of als je veel vochtproblemen hebt, dat een wadi/poel afgraven mag om een laag punt in het landschap te krijgen waar water naartoe kan en dus weer andere beestjes gaan leven.

Wij hebben echt niet veel grond, maar zie de paarden wel allemaal gebruik maken van alle meters. Heel veel is vaak leeg als ze met zijn allen ergens staan.
Dan hoor ik anderen die 2, 3 of 4x zoveel grond hebben dat ze meer hebben. Dan kom ik daar en zijn er kleine paddocks. Mooi hoor, dat het ooit is bedacht, want beter dan niks. Maar het is vaak saai, klein en ze staan alleen en of zonder eten en ook drinken.
De weides zijn vaak iets ruimer, maar geen schaduw, geen variatie en het is meestal beperkt qua periode dat ze daar vrij kunnen bewegen. Op weinig plekken is voldoende voor hele jaar rond en is het droog genoeg hele jaar rond.

Dan ben ik niet zo jaloers op die m2 meer.....Waar ik meer m2 ook weer bij de pp zou trekken. Wij hebben wel 4 snack weitjes en een strook groen die we mogen gebruiken. Maar ze komen er zelf weer vanaf. En op het gras staan ze ook zelf van bomen te eten, dus kiezen ze dan boven het gras.

Maar het gaat alsnog om het mogen van dingen en de win-win situatie. Niet dat iedereen alles moet omgooien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:43

Draait het uiteindelijk toch uit op wat eerder aan werd gehaald; gemeentes moeten flexibeler worden in het toestaan van dit soort landschapsinrichtingen. Je mag helaas niet overal hagen of bomen aanplanten. Des te meer waarde heeft dit onderzoek. Hopelijk pakken de lobby partijen het op.

Ik zie dat zelf van de wei af komen wel veel terug komen bij paarden die met 24/7 buiten zijn opgegroeid. Paarden die zo niet zijn opgegroeid, blijven zich vol vreten, ondanks het hooi wat ze op stal krijgen.