Het doorgeefstokje van mei 2025: FloortjeM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van mei 2025: FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 18:59

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
FloortjeM. Foto: Bianca Bonte-Brugge

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
dat was in de zomer van 2005. Als kind wilde ik niets liever dan een pony, maar ik woonde hartje Den Haag, dus dat ging echt niet gebeuren. Toen ik, eenmaal advocaat, in Zeeland woonde, ben ik toch op zoek gegaan naar een eigen paard. In mijn zoektocht over allerhande onderwerpen, kwam ik al snel op Bokt terecht en toen heb ik snel een account gemaakt!

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Het allereerste bericht is deze:
FloortjeM schreef:
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en zit met het volgende. Ik ben bezig met de aanschaf van een paardje. Wat mij betreft is ze het helemaal, maar ik wil het toch ook wel zakelijk geregeld hebben.

Op dit moment wordt het paard ingereden bij een stal, dat gaat op zich prima. Wel loopt ze op dit moment een klein beetje onregelmatig. TOen ik ging kijken, vertelde de trainer me dat het paard 2 jaar geleden ook al kreupel is geweest aan dat been, en dat er toen - ook na foto's - niks gevonden is. Nu is ze niet echt kreupel, maar het is net een tikje onregelmatig.

Ik heb toen een redelijk standaard-contract opgesteld voor de koop. Ik heb dat voorgelegd aan de verkoper, en die reageerde heel vreemd. Hij wilde alle garantiebepalingen eruit halen (bijvoorbeeld over stalgebreken die er duidelijk ook al waren, maar binnen 2 weken na de koop aan het licht komen) etcetera. Hij emailde me letterlijk: wat mij betreft is het 'verkocht is verkocht, garantie tot aan de deur'.

Aan de ene kant snap ik het wel. het gaat niet om een heel duur paard, en misschien was de verkoper niet zo enthousiast over het feit dat ik het contractueel wilde vastleggen, maar het riekt er wat mij betreft een beetje naar dat er iets te verbergen is.

Nu laat ik het paardje sowieso nog klin en rong. keuren, maar ik ben toch wat huiverig.

Zouden jullie dit vertrouwen?

Alvast heel erg bedankt!

Dat paard werd het toen niet, ik kocht uiteindelijk een veulentje, waarmee ik veel gedokterd heb, waarvan ik dacht dat het niks meer zou worden, maar die (als ik het goed heb gehoord) uiteindelijk toch op zijn pootjes terecht is gekomen. Toen fokte ik nog een veulentje, en kocht ik nog een paard en dat hele zootje heb ik uiteindelijk verkocht om één goede te kopen waarop ik écht kon leren rijden. Ik kocht een vierjarige merrie, bloedmooi en ontzettend lief, en ging op een stal staan waar ze verstand van zaken hadden. het paard, Whoopy, bleek vele malen meer talent te hebben dan ik. Zó knap en zó makkelijk. Toen ik haar voor mijn zwangerschapsverlof aan Thamar Zweistra uit handen gaf, wilde zij er niet meer af komen. Uiteindelijk heeft Thamar met Whoopy een tijd mooi in de grand prix rondgereden.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Nou, ik vind ze zelf toch wel een stevige acht aan beschaamdheid. Vooral mijn eigen stelligheid over allerhande onderwerpen verbaast me nu echt enórm. En ook de hoeveelheid privé-informatie die ik toen lachend het internet op kiepte.... Toch vind ik het ook leuk om mijn eigen ik van twintig jaar geleden nog weer terug te lezen.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
ik denk dat de meesten mij kennen omdat ik me best wel eens bemoei met juridische vragen. Het is natuurlijk mijn werk, en ik vind het soms zo naar dat mensen een vraag stellen en dat er dan ontzettend veel mensen die ergens ooit iets hebben meegemaakt, of gehoord, of met hun eigen rechtvaardigheidsgevoel iets vinden, dan een 'advies' gaan uitbrengen. Dat verwart degene die de vraag stelt, vaak heel erg.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Ik kom niet meer dagelijks op Bokt, maar ik kom er wel nog altijd graag. het is toch een soort voelspriet-gebeuren voor wat er in de hippische wereld gebeurt. Ik vind de fokkerij-afdeling machtig interessant en de analyses van mensen die daar echt verstand van hebben, volg ik met heel veel plezier. Hoe zij naar een paard kunnen kijken, vind ik echt bewonderenswaardig. Maar ook als het gaat om bepaalde handelaren, bepaalde aandoeningen. Als ik een zaak binnen krijg over een aandoening die ik niet ken, loopt er bijna altijd wel ergens een topic over en dat is heel behulpzaam.
Whoopy met amazone Thamar Zweistra in het zadel. Foto: Sjoert.com

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
oneindig veel. Ik was echt een rasechte penny. Ik speelde altijd op het schoolplein tegenover mijn huis dat ik een pony had, en die parkeerde ik dan in de fietsenstalling. En ik droomde dat iedereen en alles mij die pony 'gunde' (tot het niveau dat de bibliothecaresse van de plaatselijke bieb tegen me zei 'je hebt nu álle Bianca-boeken gelezen, jij hebt wel een pony verdiend. Hier, we hebben hem vast voor je gekocht'). En ieder jaar op ponykamp dacht ik weer: 'nú kan ik mijn ouders toch wel overtuigen', en dan was het na een week direct weer een 'nee' en dan was het (ook van de vermoeidheid) tranen met tuiten. Ik kan nu nog wel eens de geur van paarden ruiken en dan voel ik meteen weer dat verlangen om een paard te hebben.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Eigenlijk precies zoals het er nu uitziet. Ik ben best wel een gelukkig mens, met fijne mensen om me heen, ik kan de dingen doen die ik wil, ik heb veel vrijheid.

8. Heb je zelf nog paarden en wat is jouw meest bijgebleven zaak (op hippisch gebied)?
Nee, ik heb geen paarden meer. Whoopy was mijn once-in-a-lifetime-paard en ik geloof niet dat ik ooit nog weer zó erg zou boffen met een paard dat me zo goed past. Whoopy is - omdat ik twee jonge kinderen en een bedrijf had - uiteindelijk een tijd door Thamar gereden en uiteindelijk aan een ontzettend fijne advocate in Singapore verkocht. Met haar heb ik altijd contact gehouden, ook toen ze met Whoopy in Engeland ging trainen en haar daarna met pensioen wilde sturen. Ik stond op het punt om haar daar op te halen om haar hier een pensioen te gunnen (ze was toen pas 17), toen daar een Young Rider helemaal verliefd op haar werd. Zij konden haar álles bieden, dus ze is daar gebleven, heeft nog (helaas met een draagmoeder, ik had altijd nog graag willen weten hoe ze zelf als moeder zou zijn) een heel knap veulen gegeven en is vorig jaar helaas overleden. Ik heb daarna met de kinderen nog wel een pony'tje gehad, maar dat echte gevoel heb ik nooit meer terug gevonden, dus het is ook goed zoals het nu is.

Zaken die me zijn bijgebleven kan ik niet zomaar noemen. Soms is de zaak juridisch interessant, soms is de klant ontzettend leuk of aardig, soms is het belang enorm, iedere zaak heeft zo zijn charmes. Als ik in een zaak niet geloof, of als ik niet goed overweg kan met de klant, dan adviseer ik mensen ook echt een ander te kiezen. Je gaat een intensief traject in waar je elkaar echt moet vertrouwen. Ik wil kunnen knokken voor mijn client, en ik wil dat mijn client ook voelt dat ik voor, naast en achter hem of haar sta. Daarmee is iedere oplossing, ongeacht of het met een vonnis of een schikking is, een goede. Maar voor sommige mensen kan het een enorme bevrijding zijn. Mensen die zich zó bedonderd voelen, en dat dan boven tafel komt dat hun gevoel klopt...

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Ik zou graag een vraag stellen aan Bokker s0173957

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Wat is het beste aanparingsadvies, in algemeen zin of in een concreet geval, dat je ooit gekregen hebt?

Storm

Re: Het doorgeefstokje van mei 2025: FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:28

Wat een leuk stuk Floortje! Heel erg leuk om wat meer over je te lezen. Erg leuk om te lezen over Whoopy.

Ik vind juridische topics op Bokt altijd reuze interessant, en nog meer als jij advies komt geven. Ik denk dat menig Bokker van je geleerd heeft.
Er zijn een handje vol Bokkers die een aanwinst zijn op Bokt, jij ben daar zeker 1 van.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:30

Leuk Floortje!

Ben jou nog altijd dankbaar voor de hulp die ik vorig jaar van jou heb gekregen!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:31

Storm schreef:
Wat een leuk stuk Floortje! Heel erg leuk om wat meer over je te lezen. Erg leuk om te lezen over Whoopy.

Ik vind juridische topics op Bokt altijd reuze interessant, en nog meer als jij advies komt geven. Ik denk dat menig Bokker van je geleerd heeft.
Er zijn een handje vol Bokkers die een aanwinst zijn op Bokt, jij ben daar zeker 1 van.

Beter dan dit kan ik het niet verwoorden. Leuk om te lezen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:36

Storm schreef:

Eens! Ik waardeer je bijdragen altijd enorm Floortje!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:44

Leuk Floortje, een gezicht bij de roep om Floortje!
Het is fijn om iemand op Bokt te hebben die daadwerkelijk verstand van zaken heeft +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:50

Leuk stukje Floortje, ik herinner me Whoopy nog wel maar wist helemaal niet dat dit jouw paard was. Ik vind het wel grappig dat je bij het kopen van je eerste paard (die niet doorging) al zo bezig was met de juridische kant er van.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:59

Leuk stuk Floortje! Ik vind al jouw berichten super interessant. Leuk om te lezen dat Whoopy van jou was :D nooit geweten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:02

Mer1980 schreef:
Leuk stuk Floortje! Ik vind al jouw berichten super interessant. Leuk om te lezen dat Whoopy van jou was :D nooit geweten.

Precies dit, ik wist het ook niet! Ontzettend leuk om te lezen :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:05

Storm schreef:

Mooi gezegd en daar sluit ik me helemaal bij aan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:30

en ik ook

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:49

Leuk om te lezen! Dank :-).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:45

Leuk om te lezen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

tnx allemaal, ik vond het ook echt leuk om te doen. En leuk om te zien dat zoveel mensen zich Whoopy nog herinneren ;-)