[USA] Drie paarden dood na aanval door bijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[USA] Drie paarden dood na aanval door bijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 21:51

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Paardenneus, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Comanche Country, Texas, in de Verenigde Staten zijn afgelopen week drie paarden overleden na een aanval door bijen. Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen, zagen ze dat drie paarden en hun twee eigenaren werden aangevallen door honderden bijen. Waarschijnlijk waren dit Afrikaanse bijen, die erom bekend staan agressiever te zijn dan honingbijen. De beide eigenaren zijn onmiddellijk behandeld in een ambulance. Daarna trokken zij en een brandweerman speciale beschermende kleding aan en probeerden de paarden te redden. Hierbij werd vanuit een truck zeepwater op de paarden gespoten in een poging de aanval van de bijen te stoppen. Uiteindelijk lukte het om de paarden weg te krijgen van de insecten, maar de dieren hadden toen al te lijden van alle steken. Ze zouden vooral gestoken zijn rond de ogen, neusgaten en mond. Helaas mocht de hulp niet baten en zijn de paarden overleden.

De dieren, Pepper, Clovis en Ace, waren als kinderen voor hun eigenaren. Ze deden met de paarden al jaren mee aan rodeo’s en dan met name aan barrel racing, team roping en calf roping. Het bijennest bleek in een boom in de wei aan de voorkant van hun woning te zitten, dit wisten de eigenaren niet. Zij hadden hun paarden die ochtend in die wei gezet, zich onbewust van het gevaar. Toen de eigenaresse later uit het raam keek, zag ze dat paarden zich vreemd gedroegen. Op het moment dat zij zich realiseerde dat de dieren werden aangevallen door bijen, pakte ze meerdere lagen kleding en rende naar buiten om de paarden te redden. Hierbij probeerde ze de bijen weg te jagen met een tuinslang met water. Nadat de bijen haar ook staken en ze haar paarden op de grond zag vallen, besefte ze dat dit geen gewone honingbijen waren. Het nest is uiteindelijk door een professional verwijderd.

Volgens een woordvoerder van de plaatselijke brandweer worden ze elk voorjaar en elke zomer bij verschillende bijenaanvallen geroepen. Bijen maken hun nesten in bomen -dode of levende-, holen of openingen in gebouwen -leegstaand of in gebruik-, struiken, verlaten voertuigen en zelfs in holen onder de grond. Het beste is om het nest niet te verstoren en een imker te bellen. Meestal wordt het nest per ongeluk gevonden en verstoord. Echter, Afrikaanse bijen worden al agressief als een bedreiging te dichtbij komt. Maar voor wat ‘te dichtbij’ is, bestaat geen maatstaf.

Gebruikte bronnen:

RanjaRietje

Re: [USA] Drie paarden dood na aanval door bijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:12

Ohnee wat eng en drama Y;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:24

Aanvulling : die afrikaanse bijen zijn ook honingbijen, enkel inderdaad agressiever en van origine minder productief. Ergens halverwege vorige eeuw bedacht iemand dat het een goed plan was om een fokprogramma op te zetten om gewenste eigenschappen van afrikaanse en europese bijen te kruisen ergens in zuid-amerika. Dat ging "goed" totdat iemand besloot de openingen van de kasten te vergroten omdat de bijen zo 'n moeite hadden kast in en uit te komen (waren speciale latten opgezet om de koninginnen binnen te houden) en de volken begonnen te zwermen. Sindsdien trekken ze langzaam noordwaarts en aangezien de afrikaanse koninginnen sneller ontwikkelen zijn zij makkelijk de eerste uitloper en dus nieuwe koningin van een volk.
Ook commerciele imkers die bestuiving doen van allerlei fruit moeten bewijzen dat hun koninginnen europees zijn ivm gevaar werknemers en voorbijgangers/buren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:06

Geef mij dan maar onze Europese bijen... die doen in het algemeen niets, tenzij ik in/bij de kast rommel, en dan alleen de waakbijen vallen me lastig. De rest doet gewoon z'n ding.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:24

Daarom zijn ze ook heel streng erop dat er geen bijen uit de US hierheen mogen. Die Afrikaanse zijn echt super agressief vergelen bij de Europese bijen meestal Apis mellifera carnica

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:50

Ik heb Buckfast, die zijn volgens mij ook niet zo fel van zichzelf. In ieder geval je met honderden aanvallen ken ik helemaal niet. Als ik boze bijen heb, is dat een handjevol, meestal maar enkele.
Zou daar ook echt niet blij van worden en dan gelijk stoppen met de hobby :=

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:53

Century schreef:
Ik heb Buckfast, die zijn volgens mij ook niet zo fel van zichzelf. In ieder geval je met honderden aanvallen ken ik helemaal niet. Als ik boze bijen heb, is dat een handjevol, meestal maar enkele.
Zou daar ook echt niet blij van worden en dan gelijk stoppen met de hobby :=

Wat leuk! Ik ben ook pas begonnen met 1 bijenkast ; ook met buckfast bijen , heel rustig volkje. Ik heb ze bij m’n moestuin staan en dat is redelijk dicht bij de paarden. Ik zou het nooit kunnen bedenken dat bijen zoiets zouden kunnen doen maar ik denk dat er wel een heel groot verschil zit in deze en de Afrikaanse bij die ook niet voor niets de killer bee word genoemd.

Wat zal dit een nachtmerrie zijn geweest voor deze vrouw om zo haar paarden te verliezen. Lijkt wel een scène uit een horror verhaal

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:00

Wij hebben al jaren paarden/pony's en bijen en dat gaat ook prima. Maar zoals al gezegd Amerikaanse bijen kunnen best agressief zijn. Al hebben wij ook wel eens een naar volje gehad, maar dan nooit richting de andere dieren maar meer richting ons als imker :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:39

tamary schreef:
Aanvulling : die afrikaanse bijen zijn ook honingbijen, enkel inderdaad agressiever en van origine minder productief. Ergens halverwege vorige eeuw bedacht iemand dat het een goed plan was om een fokprogramma op te zetten om gewenste eigenschappen van afrikaanse en europese bijen te kruisen ergens in zuid-amerika. Dat ging "goed" totdat iemand besloot de openingen van de kasten te vergroten omdat de bijen zo 'n moeite hadden kast in en uit te komen (waren speciale latten opgezet om de koninginnen binnen te houden) en de volken begonnen te zwermen. Sindsdien trekken ze langzaam noordwaarts en aangezien de afrikaanse koninginnen sneller ontwikkelen zijn zij makkelijk de eerste uitloper en dus nieuwe koningin van een volk.
Ook commerciele imkers die bestuiving doen van allerlei fruit moeten bewijzen dat hun koninginnen europees zijn ivm gevaar werknemers en voorbijgangers/buren.

Jeetje weer zo'n dom idee van iemand die denkt dat het "leuk' is om de natuur terug te brengen.

Wat een afschuwelijke dood zeg, arme dieren. |(

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:14

Nou, vorig jaar ook enge momenten beleefd toen de pony’s tijdens een buitenrit waarschijnlijk op een nest in de grond trapten. Ineens overal bijen ( kleine dikjes, weet nog altijd niet welke). Ik liep ernaast en ben 5 keer gestoken. Maar pony werd helemaal gek natuurlijk, die werd ook gestoken. Dacht echt dat ik haar niet zou kunnen houden. Maar we merkten dat we met rennen ze konden afschudden, dus ik heb gerend voor ‘ ons’ leven. Mijn dochter zat op de pony, die konden vrij vlot wegrijden en hadden niks. Uiteindelijk nog ambulance gebeld, omdat ik voor dazen heel allergisch ben, maar dat viel uiteindelijk mee. Maar 10 steken meer kan je zomaar in de problemen brengen las ik later. Ik durf in de zomer eigenlijk niet meer buiten met de paarden. 2 km van huis lijkt oneindig ver als je zoiets tegenkomt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:33

Lijkt me eigenlijk niet dat het bijen waren. De enige bij die in een kolonie leeft is de honingbij, en die hebben geen nesten in de grond. Sommige wespen wel. Waren het mogelijk wespen?
Nog steeds een hele nare ervaring natuurlijk. :\ Kwam de pony er nog een beetje goed vanaf? En wat naar zeg, dat je niet meer verder buiten durft te rijden nu.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:37

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:41

Ik weet niet of je op mij reageerde Unwritten, maar ik reageerde op Birgit, die vertelde dat ze op een nest in de grond trapte. Het artikel gaat inderdaad over killerbees.

Onder een plank vind ik nog niet helemaal hetzelfde als echt in de grond, zoals sommige wespen doen. Maar je kan inderdaad bijen soms in de gekste plek terugvinden. Spouwmuur is ook een mooie (en erg onhandig).

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:04

Kennelijk heb ik veel geluk gehad. Het is al zeker tien jaar geleden maar ik hoorde toen een raar gebrom en zag buiten een enorme zwerm bijen boven de kleinste weide hangen. Echt een grote wolk. Onze geiten liepen buiten en de zwerm hing er net boven, zo ongeveer vanaf een meter hoogte.
Ik ben meteen naar buiten gegaan en heb zo rustig mogelijk de geiten naar de stal gedirigeerd (ze wilden maar wat graag) en de staldeuren gesloten. Ik liep echt door een laag vliegende bijen van zeker 30-40 cm dik.
Ik vond het ook best eng, maar kon de geiten niet aan een aanval blootstellen. Ik heb me heel rustig bewogen terwijl ik door die zwerm 'waadde'.
Waarschijnlijk waren het honingbijen van een verre buurman; soms zwermden die uit en dan zette hij de weg af vanwege het gevaar, maar hij was nu niet thuis.

Kennelijk zijn honingbijen minder gevaarlijk dan die bijen die die arme paarden doodstaken, of misschien heb ik gewoon geluk gehad.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:07

Ja Europese bijen doen niet zo veel. Als ze zo zwermen zoeken ze een groter verblijf. Vaak is een bestaande kast of hive dan te klein geworden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:11

Een zwerm (Europese) honingbijen is bijna nooit agressief. Die zijn op zoek naar een nieuwe woonplaats.
Vaak zijn ze volgezogen met honing en dan zijn ze al helemaal niet meer steekgraag. Ze kunnen hun lichaam niet goed meer krommen om te steken.
Voor een zwerm (ook als die in je boom neerstrijkt oid) hoef je bijna nooit bang te zijn :)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:14

Wat ik leuk vind om te kijken zijn o.a. de videos van Texasbeeworks op instagram. :j

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:57

Ik weet niet welke bijensoort het bij mij geweest is. Wespen denk ik niet, die zijn geler en minder harig. Ze kunnen ook uit het veld gekomen zijn. We reden ( ik wandelde)langs een akker vol gele bloemetjes op een grasstrook. Op dat moment had ik geen tijd om er goed op te letten, maar mijn dochter had er 1 doodgeslagen op de hals van haar pony en die was donker, klein en dik. Ik ben de volgende dag ( met de auto) nog terug geweest om te kijken of ik misschien een dode kon vinden op die plek, maar helaas niet gevonden. Pony was oké gelukkig! Maar als ze in paniek was weggerend, had het heel anders kunnen aflopen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:11

Hoornaars misschien ?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:14

Nee, veel kleiner. Hoornaars maken ook veel meer geluid als ze vliegen. Het was wel horzeltijd, maar die kunnen blijkbaar niet steken, dat dacht ik eerst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 01:16

Meeste wilde bijen zijn solitaire bijen.
Hier F3 buckfast. Binnenkort een volkje weggeven aan beginnende imker.

Vorige week een zwerm geschept van mijn eigen volk en eigenlijk nu ook 4 afleggers gemaakt.

Sommige Q houden van overdrijven. :')