Belgisch team en Boyd Exell met kop en schouders bovenaan in Windsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Belgisch team en Boyd Exell met kop en schouders bovenaan in Windsor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 19:39

Hoefnet
Sport

Boyd Exell. Foto: Ros Fotografie

Hoewel in eerst instantie leek of de vierspan pony’s én de vierspan paarden uitgenodigd werden, waren het uiteindelijk toch alleen de vierspan paarden die de strijd met elkaar aangingen, individueel en in de landenwedstrijd!

In beide wedstrijden waren en twee zeer overtuigende winnaars: Boyd Exell en het Belgisch landenteam.

Mega scores
Boyd Exell won de dressuur met een mega score van 31.53 strafpunten. Ook Chester Weber deed geweldige zaken, zijn score van 35.06 strafpunten zou normaliter ook al meer dan voldoende zijn voor een klinkende overwinning, net als de score van 38.39 van Mareike Meier (GER). Het volledige podium reed dus onder de veertig strafpunten, een bijzonder resultaat!

Jérôme Voutaz wint marathon
De marathon werd gewonnen door Jérôme Voutaz (SUI), waarmee hij van de zestiende plaats na de dressuur naar de achtste plaats in de tussenstand klom. Met zijn twee gevallen ballen in de vaardigheid eindigde hij uiteindelijk als zevende. Boyd Exell eindigde als tweede en met één gevallen bal in de vaardigheid eindigde hij met twintig strafpunten voorsprong op de rest van het deelnemersveld.

In de marathon eindigden Dries Degrieck (BEL) Glenn Geerts (BEL) als vierde en vijfde. Daarmee stroomden ze door naar de zesde en tweede plaats in het tussenklassement en doordat ze op zondag het hoofd koel wisten te houden eindigden ze als tweede en derde in totaal. Door het goede resultaat van de twee wisten het Belgisch landenteam met meer dan 25 strafpunten verschil te winnen van Duitsland, de nummer twee. De derde plaats was voor Nederland.

Goed gevoel
Chef d’equipe Mark Wentein liet vooraf al weten dat hij een goed gevoel had over de wedstrijd in Windsor. “We hadden nog nooit gezien dat er vier menners voor België aanwezig waren. Ik schatte het ploegresultaat hoog in en hoopte dat we op het podium zouden eindigen. Individueel hoopte ik dat er een top vijf klassering zou zijn, maar dat Dries en Glenn individueel ook op het podium zouden staan had ik niet helemaal verwacht!”

Ook Tom Stokmans was onderdeel van het Belgisch team. “Hij had helaas pech in de waterbak, toen een van zijn paarden ten val kwam. Jammer, want hij was de hindernissen ervoor super snel onderweg. Ook Sam Gees, de jongste menner van de wedstrijd, heeft hij ongelofelijk goed gedaan. De marathon was heel lastig, de tijden zaten dicht bij elkaar en er vielen behoorlijk wat ballen. Elke gevallen bal was er daardoor één te veel. Stel dat Sam geen ballen had gereden had hij qua tijden super mee over gekund met de rest, heel knap!”

Verwachtingen
Waarom had Wentein vooraf al hoge verwachtingen? “Sinds dit jaar hebben we extra budget gekregen voor de vierspannen vanuit Paardensport Vlaanderen. Alle menners uit ‘mijn teampje’ trainen zelf en hebben een eigen plan. Maar met het budget is het mogelijk om extra expertise in te winnen en extra trainingen te regelen. We hebben veel geoefend op de vaardigheid en het is super gaaf dat dat in Windsor al zijn vruchten heeft afgeworpen.”

“Glenn Geerts was de enige van de dag die foutloos was, maar had 5.39 strafpunten voor tijdsoverschrijding. Dries bleef binnen de tijd maar had één bal. Hij won daarmee de vaardigheid en Glenn eindigde als vierde. Ik ben trots, want zij schoven op in het klassement doordat anderen het moeilijker hadden om het af te maken. Het voelt heel goed om met hen de komende maanden naar het EK Vierspannen in Lähden (GER) toe te werken. Ik heb vertrouwen in hen allemaal.”

• Klik hier voor alle resultaten
  • Klik hier voor de fotoalbums, foto’s van de vaardigheid en prijsuitreiking volgen later