Algemeen

Vorige maand werd Ilse Meerding eerste in de ‘Medium Level’-wedstrijd op de FEI World Dressage Challenge in Abu Dhabi. Met Adam van de Noeste Hoeve (Tsjalle 454 uit Lieske fan ‘e Welle Ster Pref Prest v. Jasper 366, fokker Pieter Okkema, Witmarsum) behaalde ze bovendien overall de hoogste score, wat haar naast de drie ‘fantastische’ rozetten, een FEI-staatsiedeken ook nog een kampioenstitel opleverde.
Dubai?? Daar beland je niet zomaar! ‘Nee, dat niet’, lacht Ilse. ‘Maar het is wel een avontuur dat ik nogal onverwacht en plotseling ben aangegaan. Begin maart nam Age Okkema contact met me op met de vraag of een baan in Dubai niet iets voor me was. Een dressuur-/handelsstal daar zocht een stalamazone die de paarden kon opleiden en op wedstrijden uitbrengen. Dat klonk als muziek in mijn oren. Ik hoefde niet veel te regelen: met mijn eigen bedrijf Ilse Meerding Paardenservice was ik op het punt gekomen dat het laatste trainingspaard bijna verkocht was. Mijn eigen jonge paard Pantanas (KWPN, v. Lantanas) kon bij mijn tante terecht en mijn oude paard is met pensioen en werd goed verzorgd door vrienden. En dus stond ik nog geen week later zomaar aan het andere eind van de wereld …’
Friese paarden populair
In Dubai werd Kay Romeijn van Elite Sport Horses haar werkgever. ‘Er staan momenteel zo’n twintig – vooral Friese – paarden. De meeste zijn nog jong; het is de bedoeling om ze op te leiden zodat potentiële kopers ermee overweg kunnen. Het gros is hengst, maar ze zijn zonder uitzondering lief en bloedmooi; die Friese paarden zijn hier dan ook heel gewild. De kwaliteit verschilt van ‘fijn familiepaard’ tot talentvol en geschikt voor het hogere dressuurwerk’, vertelt Ilse. ‘Ze komen allemaal bij Age Okkema vandaan, die hier een goed afzetgebied heeft.’
Superchique
Adam van de Noeste Hoeve is het ‘hoogste’ paard van Elite Sport Horses. ‘Hij is het visitekaartje van stal’, aldus een trotse Ilse. ‘Als wij goed rijden, levert dat de stal naamsbekendheid op. De wedstrijd in Abu Dhabi was onze eerste start samen. Adam – wij noemen hem trouwens Capo – is negen jaar en kent al veel. Wij startten op Medium Level-niveau; vergelijkbaar met Z1 in Nederland. Ik keek mijn ogen uit daar; zo’n mooie accommodatie, superchique allemaal en we werden beoordeeld door FEI-juryleden. Omdat de dressuursport in de VAE op een laag pitje staat, rijdt er van alles, van de B tot en met ongeveer ZZ-Licht.’
Hogerop komen
In eigen land bracht Ilse het tot en met de M1. Ze werkte onder andere bij Augstinus Hoekstra, wiens GPD Heine (Jehannes 494) ze naar het L1-reservekampioenschap stuurde op de Hippiade in 2023. Ze reed ook paarden voor Stal fan Bokkum. De 22-jarige amazone heeft vooral veel ervaring met het opleiden van jonge paarden, en die vaardigheden komen goed van pas in Dubai. ‘De wedstrijd met Capo/Adam was dus meteen mijn hoogste niveau ooit’, blikt ze terug. ‘Het is zo mooi dat ik hier die kans heb om hogerop te komen. Adam wordt namelijk niet verkocht; zijn eigenaar geniet ervan als zijn paard het goed doet, dat is alles wat hij wenst. De Belg Tim Keersemaekers, professioneel Grand Prix-ruiter en gediplomeerd instructeur, komt hier eens in de maand om te helpen met de training; van hem leer ik zoveel! Ik ga met sprongen vooruit.’
Hitteplan
Momenteel heeft Ilse dus maar liefst achttien paarden onder haar hoede. ‘Het is hier overdag zo’n 40 graden, dus veel tijd om de paarden te trainen, is er niet’, vertelt ze. ‘Mijn hoofdtaak is het trainen van de paarden, en ook het vlechten en scheren, omdat de grooms dat nog moeten leren. Sinds ik hier ben heb ik geen mestvork meer aangeraakt! Ik begin ’s ochtends heel vroeg, tot 9 uur; dan is het al te warm. De rest van de paarden doe ik ’s avonds als de temperatuur weer gedeeld is, en als Tim Keersmaekers er is neemt hij er ook een paar voor zijn rekening. Ze worden niet dagelijks gereden, er zijn grooms die het longeerwerk doen. Het plan is om binnenkort een tent met airco boven de buitenbaan te zetten om meer trainingsuren creëren. De paarden staan tijdens de hitte op de stal, waar continu de airco aan is en die goed geventileerd is. Ook de Friese paarden, die met hun zwarte vacht en dikke lange manen slechter tegen de hitte kunnen dan bijvoorbeeld de KWPN’ers die we hier ook hebben staan, hebben het hier dus prima naar hun zin.’
Koning van stal
Adam van de Noeste Hoeve, alias Capo, is niet verwonderlijk, haar lieveling. Ilse vertelt dat hij een heel lief en zacht karakter heeft, maar toch wel een echte hengst is. ‘Hij voelt zich een beetje de koning van stal, en gedraagt zich ook zo door zich flink te laten gelden. Maar hij blijft altijd betrouwbaar, en als ik erop zit, doet hij 200% zijn best voor me!’ Adam van de Noeste Hoeve werd als driejarige aangeleverd op de HK maar niet aangewezen voor de tweede bezichtiging. Wel kreeg hij het Ster-predicaat. Zijn moeder Lieske fan ‘e Welle bracht ook de hengst Rommert 498 Sport Elite AA (Norbert 444) en volle zus van Adam, de Kroon Sport AA-merrie Janna L. van de Noeste Hoeve (ook v. Tsjalle 454).
Met sprongen vooruit
Ilse gaat in de heetste maanden – juni en juli – terug naar Nederland. Daarna brengt ze haar eigen paard Pantanas mee terug naar Dubai, om ook hem onder leiding van Tim Keersmaekers verder te ontwikkelen. ‘Al is de dressuursport hier misschien niet zo ver als in Nederland, ik kan hier ontzettend veel leren. Niet alleen van Tim Keersmaekers als trainer, maar ook omdat ik er zoveel verschillende paarden onder het zadel heb, én natuurlijk van Capo! Nu al ben ik met sprongen vooruitgegaan. Ook van de beoordelingen door de FEI-jury steek ik veel op. Het is hier zo dat als je bij de eerste drie eindigt, dat je dan een soort mondelinge toelichting krijgt. Dat is ontzettend nuttig. Ik ben heel benieuwd wat de toekomst verder voor ons in petto heeft; ik ben in elk geval super gemotiveerd en heb heel veel zin in mijn verdere avontuur hier.’