Sport

De mogelijke sluiting van manege, dagbesteding en kinderboerderij Paardoes in Vlissingen maakt bij personeel en cliënten veel emoties los. Zorginstelling 's Heeren Loo, waar de manege onder valt, geeft namelijk geen duidelijkheid over de toekomst.
Bij de ingang van Paardoes hangt een bord bedrukt met dikke rode letters: Red Paardoes! Dat is precies waar Joyce en haar dochter Jaël Delfos zich hard voor maken. "Er is veel onrust", vertelt Jaël. "Vooral het laatste jaar." Dat beaamt Joyce ook. "Er is onzekerheid of we kunnen blijven bestaan. En we willen zekerheid, want we hebben een hele belangrijke functie voor mensen met een beperking, maar ook voor mensen zonder beperking, vrijwilligers en kinderen."
Paardoes
Paardoes is een begrip op Walcheren. De dagbesteding voor mensen met een beperking opende in 1996. Op de manege komen mensen met een verstandelijke beperking, mensen psychiatrische of forensische achtergrond, scholieren én jongeren die in het onderwijs hun draai niet kunnen vinden. Paardoes en de daarbij horende kinderboerderij werkt ook samen met Dierenwelzijn Walcheren, om dieren op te vangen. Er werken tien medewerkers en ruim veertig vrijwilligers. Wekelijks worden er paardrijlessen aan meer dan honderd ruiters gegeven.
Paardoes viel eerst onder zorgorganisatie Arduin. Toen Arduin stopte, werd Paardoes overgenomen door 's Heeren Loo. "Ik vind dan ook niet dat zij het recht hebben om ons bestaansrecht op te doeken", zegt Jaël. Want dat de cliënten mogelijk binnenkort niet meer naar hun favoriete plekje in Vlissingen kunnen, steekt Jaël enorm. "Er is geen vervangende dagbesteding, zeker niet een die zo inclusief is als Paardoes. En als je het over de medewerkers hebt, voor mij is het een tweede thuis", zegt ze geëmotioneerd.
Dat geldt ook voor Marieke, cliënt bij Paardoes. "Ik kan hier werken, de paarden buiten zetten, de stallen onderhouden en meelopen met de lessen", zegt ze trots. Haar moeder Jacqueline staat naast haar. "Ik zie altijd een grote glimlach op haar gezicht als ze hier is. Ze heeft op haar telefoon meer dan duizend foto's van hetzelfde paard staan. Moet je nagaan wat dit voor haar betekent. Ze is hier ook lekker buiten. Ze heeft ooit een dagbesteding gehad waar ze alleen maar binnen zat. Dat was niks voor haar", vertelt ze.
Jacqueline maakt zich zorgen. "Marieke heeft echt een goed plekje hier. Het mooie is dat Paardoes ook een hele belangrijke functie heeft voor de wijk. Mensen uit de wijk komen hier ook paardrijden."
Mogelijkheden voortbestaan
Jacqueline, Jaël en Joyce hebben daarom een duidelijke boodschap aan 's Heeren Loo. "Geef mogelijkheden om ons voort te laten bestaan. Als jullie niet verder willen, laat ons dan andere wegen onderzoeken."
's Heeren Loo zelf laat weten dat er nog geen besluit is genomen over de toekomst van Paardoes. Wel laat de zorginstelling weten het jammer te vinden dat er zoveel onrust is ontstaan en dat ze deze onrust intern zullen bespreken.
Klik op de link van bron bovenaan de pagina voor foto's.