Sport

Op de subtopwedstrijd in Franeker liet Harmina Holwerda zien dat ze steeds meer een team wordt met de 9-jarige Comet Ellemose (Alke 468 uit Ellen van Hoeve Jacolie Ster Sport-Elite v. Thomas 327) van fokker en eigenaresse Solveig Bruun Folkmann uit Skanderborg. Ze stuurde de Ster Sport-Elite hengst naar 69.11% en een tweede plek in de Prix St.Georges en 67.13 % en een witte rozet in de Intermediaire I.
"We hebben er de afgelopen winter aan gewerkt om hem sterker te maken en meer een combinatie te worden", vertelt Harmina. "Ik heb Comet een jaar geleden overgenomen van Solveig; zij had hem al een paar keer in de Lichte Tour gestart in Denemarken, maar allebei dachten we dat hij meer kan. Ik had hem al eens gezien tijdens een clinic van mij waarin zij meereed, en ik vond hem toen een heel opvallend paard. Solveig besloot kort daarna om hem naar Friesland te sturen om te zien waar hij toe in staat is."
Grand Prix-potentie
De amazone denkt dat Comet nog lang niet aan zijn top zit. "Hij loopt zo gemakkelijk de proeven door op dit niveau, zo vanzelfsprekend", prijst Harmina ‘haar’ Comet. Eerder startte zij Jesse R (Brandus 345) van Sybren Minkema en Jolanda Schreuder in de Grand Prix, en Gouverneur fan ‘t Hertefean (Nane 492) is hard op weg om in zijn voetsporen te treden. "In Comet zie ik mijn derde Zware Tour-paard", aldus Harmina.
Fantastische instelling
Het doel van Harmina en de eigenaresse van Comet is duidelijk: het allerhoogste niveau in de sport. "Comet heeft een fantastische instelling. Hij wil het 110% goed doen; aan fouten maken heeft hij een hekel. Zo’n LT-proef voelt heel simpel met hem; hij heeft veel achterbeen, veer en Schwung, eigenschappen die een Grand Prix-paard absoluut moet hebben. Hij heeft er altijd zin in om aan het werk te gaan. Ik vind het op mijn beurt een fantastisch paard om mee om te gaan en te rijden. Ook al is hij niet van mij, hij heeft mijn hart veroverd met zijn fijne, sociale karakter en zijn werklust. Hij is zo’n paard waar je heel vrolijk van wordt."
‘Paard zijn’
Nu hij twee dagen na elkaar een proef gelopen heeft, doet Harmina het even rustig aan met hem. "Hij wordt licht gereden en gaat lekker naar buiten; paarden moeten hun hoofd leeg kunnen maken. De vrije beweging en even ‘paard zijn’ doet de sportpaarden goed. Zo blijven ze er zin in houden. Ik heb nog geen planning voor Comet; waarschijnlijk start ik hem eind van de maand weer een keer."
Manna, NLS Grace, Ide K.W. en Filou S.b.
Er was meer ‘Fries’ succes in Franeker. Joukje Hak werd met Manna (Tsjalle 454) 1e en 2e in het ZZ-Zwaar met prachtige scores van 71,286% en 67,286%. Karen Beijaard reed haar Omer 493-dochter NLS Grace naar 64,338% in de Prix St.Georges. Verder zorgden Margriet Koopmans-Wiersma met Ide K.W. (Maurits 437) en Maaike de Jong met Filou S.b (Tjalf 443) voor opvallende resultaten. Margriet won de rubriek met 66,848% en Maaike behaalde een winstpunt met 61,739% in haar ZT-debuut.
Op de website van het KFPS is een foto te zien.