Toon ziet zijn lust en leven in vlammen op gaan: 'Ik ben hier altijd"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Toon ziet zijn lust en leven in vlammen op gaan: 'Ik ben hier altijd"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 18:35

Omroep West
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

DELFT - Toon Paap uit Delft kan nog maar moeilijk begrijpen dat zijn veewagen volledig is afgebrand. Het voertuig staat dinsdagavond nog geen vier uur geparkeerd op zijn terrein als er plotseling brand uitbreekt. 'De wagen was alles voor mij. Ik had hem net betimmerd en er een paar bedden ingebouwd om naar een paardenmarkt te gaan met het stalpersoneel, maar dat gaat nou niet meer door', vertelt hij aangeslagen.

De Delftenaar zit aan een grote ronde tafel achterin zijn bedrijf. Hij is verdrietig, moe en in de war van wat hem is overkomen. Om hem heen staan twee stalknechten. Ook zij zijn zichtbaar aangeslagen.
Als de 72-jarige ondernemer dinsdagavond een telefoontje krijgt van een kennis, ziet hij via de weerspiegelingen in de ramen van zijn werkruimte dat de vlammen al uit het voertuig slaan. Vliegensvlug stiert hij in zijn pyjama naar buiten om met brandblussers het vuur te bestrijden, tevergeefs.

Zelf schat de bekende Delftse koetsier de schade op ruim 12.000 euro. Zijn mobiele telefoon, bankpassen en portemonnee met contant geld gaan in de rook op. De paardenliefhebber krijgt tot overmaat van ramp woensdag ook nog te horen dat zijn paard Otoch ongeneeslijk ziek is en moet worden ingeslapen.

'Mijn paarden zijn mijn alles en ik ben hier 24 uur per dag om voor ze te zorgen', vertelt hij wandelend langs de stallen in natuurgebied Delftse Hout. De dieren ziet hij als de motor van het bedrijf en dat daar nu geen vervoersmiddel voor is, doet hem enorm veel pijn. 'Ik kan geen kant op, terwijl ik helemaal niet van anderen afhankelijk wil zijn', verzucht de dierenliefhebber.

Door de brand gaat er niet alleen een streep door het jaarlijkse bezoek aan de paardenmarkt met zijn stalknechten. Ook kan de ondernemer niet meer met zijn paarden diensten meedraaien op begrafenissen. 'Als begrafenissen te ver weg waren, bracht ik de paarden daar eerst heen met de veewagen. De koets bracht ik daar dan altijd later naartoe. Ik wil ze niet onnodig belasten en ben zuinig op de dieren. Maar dit werk kan ik nu niet meer doen.'

Hulp in zoektocht naar andere wagen
Desondanks blijft de koetsier positief. Stoppen is geen optie en hij hoopt daarom dat er andere mensen zijn die hem kunnen helpen aan een tweedehands wagen. 'Ik geloof in het goede van de mens. Als er iemand is die een bruikbare wagen heeft die nog door het centrum van Delft mag rijden, hoor ik dat graag.'

Dat hij daar eventueel zelf nog aan moet sleutelen, ziet de man niet als een probleem. 'Ik maak er zelf wel iets moois van. Hij moet tenslotte veilig en goed zijn voor de paarden die ik erin vervoer.'

Politie onderzoekt brand
Over de oorzaak van de brand kan een woordvoerder van de politie woensdag nog niks zeggen. 'We doen momenteel onderzoek en bekijken of er een mogelijk verband is tussen andere branden in de stad.'

Zelf is de koetsier er zeker van dat zijn wagen in brand is gestoken. Hij noemt het totaal zinloos en zegt zelf met niemand ruzie of problemen te hebben.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's en een video.

Elisa2

Re: Toon ziet zijn lust en leven in vlammen op gaan: 'Ik ben hier altijd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:53

Triest, niet verzekerd?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:03

Ach, ik ken Toon, hele fijne man die erg begaan is met zijn paarden. Ik hoop dat er hulp voor hem komt.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:39

Arme Toon inderdaad een hele fijne man, ken hem al jaren en heb ooit een Shire van hem gekocht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:08

Elisa2 schreef:
Triest, niet verzekerd?

Hmm, oudere wagen, zal vast niet all risk verzekerd zijn....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:36

Dat is wel heel sneu..dubbelop ook wbt zijn paard.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:42

Wat sneu hopelijk komt er hulp