Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:42

Lokii schreef:
Maar zoals je het nu beschrijft is dit juist totaal niet bevorderlijk voor het rijden >;), en zoals ik beschrijf. Het kan alleen inwerking hebben als de riempjes te strak gebonden zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. De 2 vinger regel is er niet voor niks. Kan mij niet voorstellen dat als je die toepast de neusriem enorm veel effect heeft op het bit. (correct me if i'm wrong)

Klopt. Het voornaamste doel van een hoge neusriem is tegenwoordig de aankleding van het hoofd. Dus dat het hoofd van je paard minder lang lijkt.

En dan heb je nog de mensen die een neusriem gebruiken om het hoofd van het paard dicht te sjorren.

Lokii

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:44

Bedankt voor je uitgebreide uitleg @koper . Ik blijf wel bij mijn standpunt, ik vind het goed dat er nu keuzevrijheid is in Nieuw-Zeeland en ben niet van mening dat zonder neusriem rijden paard onvriendelijker is als met neusriem. :) Hopelijk neemt Nederland hier een voorbeeld aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:47

Dan hebben we hetzelfde standpunt. Wel of geen neusriem, en wat voor model dan, is net zo paardafhankelijk als wel of niet en wat voor model bit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:52

Lokii schreef:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg @koper . Ik blijf wel bij mijn standpunt, ik vind het goed dat er nu keuzevrijheid is in Nieuw-Zeeland en ben niet van mening dat zonder neusriem rijden paard onvriendelijker is als met neusriem. :) Hopelijk neemt Nederland hier een voorbeeld aan.

Maar ik ben van ook mening dat met neusriem ook niet onvriendelijker is als zonder. Het ligt allemaal aan de ruiter en degene die het afstelt. Net zoals de bitloze of anatomische hoofdstellen die vriendelijker zouden zijn maar die wel ineens strakker vastgemaakt worden omdat dat 'hoort' of de anatomische die niet op het hoofd van dat paard past en daardoor juist op de zenuwen drukt die je wil vermijden...

Ik zou in NL blij zijn als de toezichthouders verplicht worden elke combinatie te controleren en er ook echt gevolgen aan mogen geven als het niet correct is. Ipv neusriem losser laten doen en vervolgens kan een combinatie achter hen rug om gewoon weer aantrekken of tig wedstrijden hetzelfde re horen krijgen zonder gevolgen.

Wij zijn al best ver hier, kijk naar het bitloos mogen starten wat ik de meeste landen absoluut niet mag. Als er genoeg vraag komt naar starten zonder neusriem zal dit ooit ook wel mogen, maar daar moet wel vraag naar zijn. Zoals bij alles, bitloos, bepaalde hoofdstellen, bepaalde bitten en noem maar op.

Ik ben wat betreft toegestane optomingen blij dat ze niet zo snel alles toe staan, lang niet alles waar men mee wil starten is ook zo vriendelijk of geschikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:57

Klopt hoor. Wat voor neusriem je gebruikt ligt aan een aantal dingen. Voor sommigen zal dat zijn: wat werkt voor het paard. Voor anderen: wat werkt voor mij. En voor weer anderen: wat vind ik mooi/is in de mode/wat hebben mijn stalgenoten.

Gelukkig zijn paarden heel vergevingsgezind. En doen ze meestal niet moeilijk over of je een hoge, gecombineerde of geen neusriem gebruikt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:05

Lokii schreef:
Ik denk dat er verwarring is tussen welke neusriem het om gaat. Een Sperriem zorgt ervoor dat het bit op zijn plaats blijft. (Ookal word die daar vaak niet voor gebruikt). Een neusriem van bijvoorbeeld de Rambo Micklem hoofdstellen ook. Maar een neusriem van een "normale" trens hoofdstel doet niks voor het bit. Als het hoofdstel goed past zou er alleen druk plaats vinden op de mond en eventueel op het bakstuk en achter de oren. Verdere plekken kan alleen als je de riempjes te strak bevestigd.

Als je sperriem het bit op de plek houdt hem je die misschien wat laag hangen :))

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:51

Koper schreef:
Gelukkig zijn paarden heel vergevingsgezind. En doen ze meestal niet moeilijk over of je een hoge, gecombineerde of geen neusriem gebruikt.

Is dat vergevingsgezind? of boeit het gewoon meestal niet zo veel. Zolang je de extremen niet opzoekt?

Ik denk dat er bij de meeste paarden en meeste optomingen gewoon een heel grote bandbreedte is van wat prima is. Zolang je niet te hoog, te laag, te strak of te los gaat.

Zoals de meeste mensen prima uit de voeten (benen) kunnen met een confectie spijkerbroek. Echt er in wonen of er perfect in uit zien komt een beetje meer precies. Maar meestal: prima.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-07-24 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:52

Ik heb nog nooit een paard gehad die het niet uitmaakte. Ze hadden allemaal duidelijke voorkeuren en vooral dingen die ze afkeurden. En dan vooral dingen als druk op de neus die ze wel of niet wilden (dus niet bitloos) maar ook vaste of losse bakstukken hadden ze allemaal eigen mening over.

Misschien boeit het niet als ze allemaal strak getrokken worden en ze dus allemaal ongemak geven, dat er dan weinig verschil is. Of mensen zien of merken de signalen gewoon niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:57

MyWishMax schreef:
Ik heb nog nooit een paard gehad die het niet uitmaakte. Ze hadden allemaal duidelijke voorkeuren en vooral dingen die ze afkeurden. Misschien boeit het niet als ze allemaal strak getrokken worden en ze dus allemaal ongemak geven, dat er dan weinig verschil is. Of mensen zien of merken de signalen gewoon niet.

Of als het gewoon heel losjes eromheen hangt?
Hier hebben ze echt heel weinig mening over de neusriem. Ik rij gewoon met een hoge neusriem die er maar net vast genoeg omheen zit om niet irritant op en neer te wippen. Vinden ze allemaal prima. Vind sperriemen vieze dingen die je steeds moet poetsen dus die gebruik ik niet. Komen niet heel veel mee principes bij kijken dan dat. Ik ben geen voor of tegenstander.
Nog geen problemen mee gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:58

pol013 schreef:
Ik denk dat er bij de meeste paarden en meeste optomingen gewoon een heel grote bandbreedte is van wat prima is. Zolang je niet te hoog, te laag, te strak of te los gaat.

Zoals met bijna alles wat mensen met paarden verzinnen dus. Paarden zijn kuddedieren en conformeren zich veel makkelijker dan meer individueel aangelegde soorten.

En natuurlijk heb je ook paarden voor wie het juiste bit of de juiste neusriem wel veel uitmaakt. Dat is dan echt niet voor niets. Alweer omdat paarden heel veel, soms te veel, dingen goed vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:03

pol013 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb nog nooit een paard gehad die het niet uitmaakte. Ze hadden allemaal duidelijke voorkeuren en vooral dingen die ze afkeurden. Misschien boeit het niet als ze allemaal strak getrokken worden en ze dus allemaal ongemak geven, dat er dan weinig verschil is. Of mensen zien of merken de signalen gewoon niet.

Of als het gewoon heel losjes eromheen hangt?
Hier hebben ze echt heel weinig mening over de neusriem. Ik rij gewoon met een hoge neusriem die er maar net vast genoeg omheen zit om niet irritant op en neer te wippen. Vinden ze allemaal prima. Vind sperriemen vieze dingen die je steeds moet poetsen dus die gebruik ik niet. Komen niet heel veel mee principes bij kijken dan dat. Ik ben geen voor of tegenstander.
Nog geen problemen mee gehad.

Tussen wel of geen sperriem merk ik idd geen verschil. Maar vaste bakstukken of losse wel. Druk op de neus ook, maar ook lage neusriemen worden niet gewaardeerd ook al zitten ze gewoon los. Net als kopstukken. Zelfs als het gewoon goed leek was het bij een andere ineens duidelijk dat de vorige toch net niet helemaal fijn was. Maar hoge neusriemen of gecombineerde merk ik idd weinig verschil tussen, maar tussen verschillende soorten neusriemen of hoofdstellen juist wrl
Misschien zoek ik die gevoelige types uit hoor, want ze waren ook allemaal extreem duidelijk met zadels. Moest de zadelmaker komen en ging het om hele kleine aanpassing maar die wel flink verschil gaf. Dus misschien is dat gewoon het type paard wat ik fijn vind en hebben ze dat daarom allemaal haha.

Maar dat stukken bij strak was ook gewoon iets wat ik me afvroeg. Als alles veel te strak getrokken wordt, zou paard dan niet alles accepteren omdat alles veel te veel druk en ongemak geeft?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-07-24 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:05

Er bestaat ook zoiets als aangeleerde hulpeloosheid. Dat betekend dat het paard geleerd heeft dat de mens niet luistert en gestopt is met signalen geven. Alleen bij hele hevige pijn geven deze paarden de pijn signalen dan. Dit is vaak een valkuil van mensen. (ik zeg niet dat dit altijd het geval is)
Laatst bijgewerkt door Lokii op 18-07-24 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:09

Ik weet het niet, ik heb er 1 die een binnenvetter is en nooit echt wat laat merken. Hij schud wel (trigger is/was pollen, zijn we mee bezig), dus ik heb verschillende hoofdstellen geprobeerd en heb geen verschil gemerkt. Bij bitten merk ik dan wel weer verschil bij hem, maar nog steeds geen heel groot verschil.

Terwijl mijn andere heel erg gaat hangen in een bitloos hoofdstel (sidepull) en een 'normaal' hoofdstel is me, maar de Micklem doet ie het juist weer super goed op. Dus denk dat ook in hoeverre een paard zich eraan 'ergert' ook heel erg verschillend is per paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:33

Ergernis of ongemak over een bit of neusriem kan zich natuurlijk ook op een andere manier uiten dan bij/rond het hoofd. Zoals spanning of staartzwiepen. Of ineens ontploffen zonder direct aanwijsbare reden. Dat zijn de meer binnenvetterige paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:22

Op deze site kun je de werking lezen van diverse neusriemen en ook de onzin ervan.
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Het is niet correct om te willen dat het bit "vaster" ligt. Een bit moet juist vrij kunnen bewegen in de mond, om het prettiger te maken voor het paard. Een paard moet er op kunnen kauwen en er mee kunnen spelen in zekere zin. De kaak moet los kunnen bewegen.
Het is aan de ruiter om te voorkomen dat een bit bv doorgetrokken wordt door altijd twee teugels te gebruiken en niet aan maar één te sjorren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:36

Je weet zelf ook dat dat een utopie is, Lusitana. Met name in de wedstrijdring ligt de werkelijkheid vaak nogal ver bij het door jou geschetste ideaalbeeld vandaan.

En daar gaat het om. Dat in de traditionele tak die dressuur heet, en waar menig neusriem stevig wordt vastgesjord, nu een beweging de andere kant op wordt gedaan.

Lusitana

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:51

Ik ben van ´61 en heb dus de hele neergang meegemaakt die zo´n beetje in de jaren tachtig is begonnen met de mode van sperriemen die op een gegeven moment bijna standaard aan de neusriemen zaten. Daarvoor reed het grootste percentage met een lage neusriem, een klein percentage met een hoge en een percentage zonder, maar dat mocht dan weer niet op wedstrijden.
Vanaf de jaren met de neusriemen met sperriemen is de overstap gemaakt naar het beachelijke idee dat dat nog niet genoeg was en de neusriem aangesnoerd moest worden.

Maar zoals alles is dit ook een zwaaibeweging en is de zwaai terug ook alweer ingezet met meer bitloos en hoofdstelloos en nu dus weer een poging om het gebruik van de neusriem terug te dringen. Als men het weer meer ziet, wordt het vanzelf weer normaler.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:05

Koper schreef:
Je weet zelf ook dat dat een utopie is, Lusitana. Met name in de wedstrijdring ligt de werkelijkheid vaak nogal ver bij het door jou geschetste ideaalbeeld vandaan.

En daar gaat het om. Dat in de traditionele tak die dressuur heet, en waar menig neusriem stevig wordt vastgesjord, nu een beweging de andere kant op wordt gedaan.

Ik weet niet of je dit zo kan stellen. Op wedstrijd wordt er tenminste nog af en toe gecontroleerd en daar is het zichtbaar. Ik zie op sm en in omgeving toch ook veel nare dingen op dit gebied langskomen bij mensen die geen wedstrijden rijden.

Zoals ik al schreef, bijvoorbeeld mensen die bitloos rijden omdat dat volgens hen altijd vriendelijker is maar wel met strakke neusriem omdat het anders 'niet werkt' of alsnog veel te hardhandig zijn.

Wat jij schetst zie ik dus overal, alleen is het gedeelte dat oo wedstrijden rijdt zichtbaarder voor meer mensen. Het is geen wedstrijdprobleem, het is een slechte ruiter probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:07

JudithGigi schreef:
]

Als je sperriem het bit op de plek houdt hem je die misschien wat laag hangen :))

En dat zeg je denk ik juist. Zoals tegenwoordig geleerd word.
Die meerdere rimpels in de lip mocht ik vroeger niet maken bij een bit in hangen.
Maar licht aangesloten. Anders was er een continue te hoge druk.
De neusriem zowel de lage als de sper zorgden dan dat het bit netjes tegen de mondhoeken werd gehouden en zo stabiel bleef liggen.

Maar zo werkt dat bij de nieuwe anatomische ook

https://www.ej.nl/hoofdstel-presteq-fay ... nDEALw_wcB

https://cdn.agradiservices.net/products ... 2849b4.jpg

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:12

DuoPenotti schreef:
JudithGigi schreef:
]

En dat zeg je denk ik juist. Zoals tegenwoordig geleerd word.
Die meerdere rimpels in de lip mocht ik vroeger niet maken bij een bit in hangen.
Maar licht aangesloten. Anders was er een continue te hoge druk.
De neusriem zowel de lage als de sper zorgden dan dat het bit netjes tegen de mondhoeken werd gehouden en zo stabiel bleef liggen.

Maar zo werkt dat bij de nieuwe anatomische ook

https://www.ej.nl/hoofdstel-presteq-fay ... nDEALw_wcB

https://cdn.agradiservices.net/products ... 2849b4.jpg

Behalve dat bij die anatomische heel vaak het probleem is dat ze niet goed passen en dus meteen niet meer anatomisch zijn voor dat paard. Dan kan de neusriem en sperriem ook meteen op verkeerde plek liggen.

Plus dat het idd per paard verschilt hoe het er van buiten uitziet als het bit van binnen correct hangt. Ik heb idd nooit meerdere rimpels geleerd en vrij snel dat het per paard verschilt. Maar pas kwam deze discussie op bokt nog langs dat het altijd 1 of 2 rimpels moeten zijn (volgens mij hebben we daar samen nog op gereageerd dat we het beide nooit zo geleerd hebben haha. Iig niet als standaard voor ieder paard) ipv afhankelijk van het paard zelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:15

Uiteraard dat de anatomische goed moet passen.
Pas 1 gekocht. Dacht fijn voor mijn gevoelige merrie. Nou past niet, schiet over het bit.
Wellicht een ander merk wel. Maar welke dan? Dus laat maar.
Wil wel een keer een gedeeld kopstuk bij haar proberen.

Mijn ruin past het heel mooi. Die heeft nu een nieuw hoofdstel :+

Oh zou kunnen.
Maar idd niet elke lip komt overeen met de mond.

Maar denk zo wel het verschil in aanleren dat een lage/sperriem het bit stabiel houd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:22

Toen ik nog met bit reed had ik ook geen rimpels in de mondhoek en de laatste maanden ook geen sperriem meer, en heb nooit gedoe gehad met dat het bit te laag zat. Ik heb het altijd gekend als een riempje dat je erom pleurt als je paard zijn mond open doet.

Nu bitloos helemaal geen gedoe meer :D

Edit: De eigenaresse van een paard dat ik heb uitgebracht kocht in gegeven moment zo'n anatomisch hoofdstel. Paard liep er als een gehandicapte ezel mee en zij bleef maar zeggen hoe geweldig comfortabel het paard wel niet was _O- Kon je ze maar gewoon vragen wat ze fijn zouden vinden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:31

Wat betreft sperriem, hier was dat eigenlijk simpel. Als je hoge neusriem wilde kreeg je gecombineerde, want zonder sperriem moest je meteen stang en trens kopen, want ze waren amper tot niet te verkrijgen. Dus je had of gecombineerde of lage neusriem vroeger, want niemand kocht S&t voor veel meer geld om de helft niet te gebruiken. Welke hing er dan van paard af. Wel altijd al geleerd dat het zo los moest zitten dus sperriem heeft nooit nut gehad. :')

Maar ik kom nog steeds wel redelijk wat mensen tegen die vinden dat sperriem altijd hoort. Zelfs instructies die dat 'verplichten' bij elk paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:50

MyWishMax schreef:
Wat jij schetst zie ik dus overal, alleen is het gedeelte dat oo wedstrijden rijdt zichtbaarder voor meer mensen. Het is geen wedstrijdprobleem, het is een slechte ruiter probleem.

Dat is zo, maar sinds ik uit Nederland weg ben, valt het me pas op hoeveel mensen wedstrijdgericht zijn. Zelfs op veel maneges wordt het na een bepaald aantal lessen eigenlijk wel verwacht. En die wedstrijdgerichtheid zorgt voor slechte ontwikkelingen omdat het iets aanwakkert in de ruiters waardoor ze een soort het-doel-heligt-de-middelen gevoel krijgen soms, dat vaak ook wordt aangemoedigd in de directe omgeving.

Maar het is absoluut waar dat het hele bitloze ook niet wil zeggen dat het vriendelijker is.Slecht rijden is inderdaad gewoon slecht rijden.

Maar ga maar na hoe het grote gros leert rijden...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:54

Ze waren er vroeger wel, maar je moest echt goed zoeken of in het buitenland bestellen.
Of inderdaad een enkele van een S&T aan je trens hoofdstel doen. Maar dan zat je dan wel weer met een neusriem die je over had met sperriem :')
Dit was in 2007:
Afbeelding

En betreft de OP:
Ik vind het goed dat een neusriem niet meer verplicht zou zijn. Dan heb je nog meer keuze om iets te kiezen wat bij je paard past.

Ik ben ook nog steeds van mening dat de Fei de S&T verplichting los moeten laten voor de subtop en hoger zodat mensen de keuze hebben.