Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:36

Ja voor de laatste keer, het verschil zit in de hoeveelheid dode paarden. Wat bij deze races aanzienlijk meer is! en dat zijn dan acute doden, dus niet de renpaarden die uiteindelijk ook nog naar de slager gaan vanwege langdurige blessures door overbelasting. (waarbij dat laatste idd ook bij andere paarden voor kan komen)

De FEI is er niet om sterfgevallen bij te houden, het is aan de ruiter om zoiets door te geven. Er is een reden waarom dat bij de FEI anders gaat en dat is omdat de meeste sporten veiliger zijn. Waarbij eventing dan inderdaad de minst veilige is.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:09

Nee Elisa het is zeker niet veiliger.
Enkel onder de deurmat geschoven.
Immers geen mens die de overlijdens bijhoudt en al helemaal niemand die bijhoudt hoeveel paarden er versleten worden voor die ene topper. Ik heb wekelijks bijna 1000 springpaarden in mijn ring. Je wilt niet weten hoeveel er daarvan via de achterdeur verdwijnen. Maakt dat de rensport beter, nee natuurlijk niet. Maar om te stellen dat het in andere disciplines anders is...
Blijf mij er ook over verbazen dat bijv in de rensport de narigheid uit heel de wereld op 1 hoop gegooid wordt en dit bij andere disciplines niet gebeurd puur om een statement te maken tegen. Imo dan net zo'n non-argument.
En nogmaals Wintu jij stelt zelf meerdere keren dat het enkel in de rensport zo extreem is. Waarop ik meermaals antwoord dat ieder zijn mening mag hebben en dus ook zeker voor het afschaffen in zijn geheel mag zijn. Op dit moment staan er alleen in de uk al ruim 14.000 renpaarden in training. Jaarlijks komen een 95.000 paarden aan de start tijdens de races in de uk. Dit is verdeelt over iets minder dan 10.000 rennen jaarlijks.
Dit zijn dus ruim 27 rennen per dag verdeelt over een renbaan of 4 per dag. Kosten voor het in training hebben van een renpaard ca €2000. Kortom er zit een mega industrie achter en dan heb ik het nu alleen nog maar over de Uk. Wat dacht je van oa Japan waar de sport nog vele malen groter is. We kunnen er met zijn alle van alles van vinden, maar het is nu eenmaal zo dat het paard door ons gefokt wordt om te sporten. Dat is in de gehele wereld over de hele linie zo.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:18

Elisa2 schreef:
De FEI is er niet om sterfgevallen bij te houden, het is aan de ruiter om zoiets door te geven. Er is een reden waarom dat bij de FEI anders gaat en dat is omdat de meeste sporten veiliger zijn. Waarbij eventing dan inderdaad de minst veilige is.


Jawel, paarden die tijdens de competitie sterven worden bijgehouden en er wordt een post mortem gedaan.
Dat de database niet correct is is zeer onzorgvuldig.

Zo zou het er bij alle paarden uit moeten zien


Afbeelding

Paard uit die voorbeeld brak beiden voorbenen tegelijk tijdens een endurance wedstrijd en is uiteraard geëuthanaseerd.


Stressfracturen zijn de oorzaak van veel sterfgevallen binnen de rensport maar ook endurance.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:22

Dat het veiliger is is echt niet de reden dat de Fei het niet bijhoudt... Dan heb je echt een te hoge pet van de FEI op. Maar omdat het de taak van de ruiter is krijg je dus nooit een eerlijk beeld en kan je helemaal niet zeggen dat de ene tak meer dode paarden oplevert als de andere. De fei vermeldt het niet eens in de uitslagen als het op hun wedstrijd gebeurd zoals bij dat paard uit mijn post.
Het is ook niet de taak van de bond in Engeland, maar die houden het wel bij en daar zijn ze ook allemaal uitgesloten van de slacht. Als het daar thuis gebeurt moeten de trainers het ook doorgeven, of in ieder geval moeten ze het paspoort verplicht terug sturen en het paard uitschrijven qua training. Maar die doen dat dus ook.

De fei kan echt nog wat leren van de andere bonden en vooral de controles en straffen die erop volgen. Maakt de ongelukken in de rensport niet ineens wel goed of minder erg, maar ook bij de FEI sporten is er echt nog genoeg te verbeteren en die zijn er zeker niet (genoeg) voor het welzijn van het paard. Ik vind het voor elk paard erg en vind dat het niet afhankelijk mag zijn van tak van sport of het serieus genomen wordt of niet en dat bij de ene tak je een tik op de vingers krijgt en bij de ander een fikse boete en schorsing.

Het is niet dat het niet erg is in de rensport, absoluut niet juist. Ik heb niks met deze soort rennen en is imo echt heel anders als vlakke baan races, maar ik vind elk paard er 1 te veel. Dat zeggen meer mensen, maar als je dat vindt is het bij een andere tak van sport net zo erg en moet je daar net zo fel tegen zijn en het niet bagatelliseren bij sporten bijvoorbeeld onder de fei vlag.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:23

kyrkelover schreef:
. En nogmaals ja je kunt zijn voor volledige afschaffing van de sport gezien de dodelijke ongevallen en dus voor afschaffing van de fokkerij. Immers deze paarden, en überhaupt de meeste paarden an sich, hebben dan geen bestaansrecht meer. We gebruiken ze immers ook niet meer als vervoersmiddel of op het land. Ja in 3e wereld landen. En linksom of rechtsom zijn het dan toch hele dure grasmaaiers waar zo ongeveer niemand zijn vingers aan brand.


Maar voor wie is het erg als de paardensport beëindigd wordt?
Voor de paarden die niet meer geboren worden?
Voor de soort paarden an sich?

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:33

fransje23 schreef:
kyrkelover schreef:
. En nogmaals ja je kunt zijn voor volledige afschaffing van de sport gezien de dodelijke ongevallen en dus voor afschaffing van de fokkerij. Immers deze paarden, en überhaupt de meeste paarden an sich, hebben dan geen bestaansrecht meer. We gebruiken ze immers ook niet meer als vervoersmiddel of op het land. Ja in 3e wereld landen. En linksom of rechtsom zijn het dan toch hele dure grasmaaiers waar zo ongeveer niemand zijn vingers aan brand.


Maar voor wie is het erg als de paardensport beëindigd wordt?
Voor de paarden die niet meer geboren worden?
Voor de soort paarden an sich?


Vooral voor de mens. En als je dat niet wilt, ik ook niet, dan is het belangrijk om niet alleen naar andere sporten te wijzen maar alles aan te willen pakken. Ook zeker naar de eigen tak van sport te kijken wat er daar niet goed gaat, maar ook juist naar andere takken wat er daar wel goed geregeld is en hoe je van elkaar kan leren om het voor de paarden over de gehele linie beter te krijgen. Ontkennen dat over de gehele linie beter kan en ook eigenlijk moet zorgt er eerder voor dat het echt afgeschaft gaat worden ooit.

Ik vind het weer niet erg dat we dieren hebben voor ons plezier, maar wel als het ten koste van het welzijn gaat.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:36

Voor de paarden die al geboren zijn.
We hebben het dan over miljoenen paarden wereldwijd.
Immers is zowat geen mens die voor een paard wil zorgen waar men niks meer mee kan. Kijk alleen al naar de tich oudjes en afdankertjes etc die over de gehele linie op social media, marktplaats, sporthorses etc aangeboden worden. Van mij mag er in zijn algemeenheid een stuk minder geboren worden, maar dat is iets waar de rensport sowieso al beperkt gezien alles met natuurlijke dekking moet gaan. Je hebt daardoor gewoon veel minder dekkingen en geboortes. Deze regel is er overigens wereldwijd.

En ja de fei meld het als het op een kampioenschap gebeurd. Dan kunnen ze er moeilijk onderuit.

Overigens oa in Nederland kan ieder persoon gewoon zien welke renpaarden overleden zijn. Deze worden namelijk bijgehouden in het OB en het is hierbij niet relevant hoe ze overleden zijn. Aan koliek of geblesseerd in training etc hoort hier ook bij. Dit is voor iedereen vrij te downloaden en te bekijken.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:42

Dat er rijpaarden na een wedstrijd of zelfs als ze niet eens wedstrijden lopen door een rij gerelateerde blessure overlijden is waar.
Das een feit.

Maar paarden die verongelukken op de wedstrijddag zelf.
Daar zit toch een heel verschil in aantallen in.
En als er dan zelfs een hallelujah bericht moet komen over deze keer geen verongelukt.... dat geeft toch te denken.

En dan de dagen ervoor die tellen ineens niet mee :?

Als er indoor Brabant is en die duurt 3 dagen en er zou een paard dood neervallen of geëuthanaseerd worden in de ring dan is dat bekend en dan telt de vrijdag net zo hard mee als de zondag.
En komt er juist een artikel met het omgekeerde, paard dood op wedstrijd. Ipv geen paard dood op wedstrijd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:18

DuoPenotti schreef:
Dat er rijpaarden na een wedstrijd of zelfs als ze niet eens wedstrijden lopen door een rij gerelateerde blessure overlijden is waar.
Das een feit.

Maar paarden die verongelukken op de wedstrijddag zelf.
Daar zit toch een heel verschil in aantallen in.
En als er dan zelfs een hallelujah bericht moet komen over deze keer geen verongelukt.... dat geeft toch te denken.

En dan de dagen ervoor die tellen ineens niet mee :?

Als er indoor Brabant is en die duurt 3 dagen en er zou een paard dood neervallen of geëuthanaseerd worden in de ring dan is dat bekend en dan telt de vrijdag net zo hard mee als de zondag.
En komt er juist een artikel met het omgekeerde, paard dood op wedstrijd. Ipv geen paard dood op wedstrijd.


Daarom dat hier al meermaals aangegeven wordt de titel niet te snappen.
Ik denk dat het komt doordat er dit jaar nog een paar extra veiligheidsmaatregelen doorgevoerd zijn zoals het verlagen van de hindernissen, reduceren van het aantal starters en het starten vanuit stilstand. Hierdoor ligt de focus nu op de veiligheid van de GN zelf en het feit dat er tijdens de GN zelf geen overlijdens te betreuren zijn. Dit is echter al 12x eerder zo geweest. De berichtgeving vanuit de rensport zelf is overigens gewoon transparant want daarin worden de overlijdens gewoon benoemd en zeker niet als nevenschade afgedaan.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:24

De titel is gewoon correct, want zo staat het toch ook in de nieuwsartikelen. Bokt doet daar niets verkeerds aan.

- I Am Maximus wins Grand National - and no horses fall at this year's event
- No horses fall during Grand National after safety changes made

Dat de berichtgeving vanuit de rensport transparant is veranderd er niets aan dat er dus paarden zijn verongelukt dit weekend.
Daar waar dat bij andere paardensporten op de wedstrijddagen gelukkig meer zeldzaam is. Dát is wat ik benoemde, niet enkel de titel.

En dat word telkens gebagatelliseerd

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:29

kyrkelover schreef:
En ja de fei meld het als het op een kampioenschap gebeurd. Dan kunnen ze er moeilijk onderuit.


Volgens de reglementen moet het altijd onderzocht,idem bij een KNHS wedstrijd.
Lijkt mij ook logisch overigens

Maar ze zijn deels afhankelijk van de eigenaren. Door verschillend internationaal recht en federaties zal het waarschijnlijk ook lastiger zijn dan binnen een federatie.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:34

kyrkelover schreef:
Voor de paarden die al geboren zijn.
We hebben het dan over miljoenen paarden wereldwijd.
Immers is zowat geen mens die voor een paard wil zorgen waar men niks meer mee kan. Kijk alleen al naar de tich oudjes en afdankertjes etc die over de gehele linie op social media, marktplaats, sporthorses etc aangeboden worden.


Je kunt je afvragen of mensen die paarden afdanken als ze ze niet meer kunnen gebruiken daadwerkelijk liefhebbers zijn.
Het paard puur als gebruiksvoorwerp?

Dat is natuurlijk ook een korte slag en bespaart daarna paarden heel veel leed.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:44

fransje23 schreef:
kyrkelover schreef:
Voor de paarden die al geboren zijn.
We hebben het dan over miljoenen paarden wereldwijd.
Immers is zowat geen mens die voor een paard wil zorgen waar men niks meer mee kan. Kijk alleen al naar de tich oudjes en afdankertjes etc die over de gehele linie op social media, marktplaats, sporthorses etc aangeboden worden.


Je kunt je afvragen of mensen die paarden afdanken als ze ze niet meer kunnen gebruiken daadwerkelijk liefhebbers zijn.
Het paard puur als gebruiksvoorwerp?

Dat is natuurlijk ook een korte slag en bespaart daarna paarden heel veel leed.

Tja kijk even een dagje op oa marktplaats. Ik heb het niet verzonnen he.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:57

DuoPenotti schreef:
De titel is gewoon correct, want zo staat het toch ook in de nieuwsartikelen. Bokt doet daar niets verkeerds aan.

- I Am Maximus wins Grand National - and no horses fall at this year's event
- No horses fall during Grand National after safety changes made

Dat de berichtgeving vanuit de rensport transparant is veranderd er niets aan dat er dus paarden zijn verongelukt dit weekend.
Daar waar dat bij andere paardensporten op de wedstrijddagen gelukkig meer zeldzaam is. Dát is wat ik benoemde, niet enkel de titel.

En dat word telkens gebagatelliseerd

Het verschil zit hem vooral in dat door de snelheid het vaker en sneller op de baan zelf gebeurd.
Daar ben ik het 100% mee eens. Dat ieder paard er 1 teveel is zegt hier geloof ik iedereen.
Dat het absurd is "dat het normaal is" zegt hier geloof ik ook iedereen.
Alleen zit er een meningsverschil in hoe het op te lossen.
En wordt er erg veel vanuit eenzijdig oogpunt gekeken.
Ook tijdens andere internationele eventen is het niet voor niets zo dat er meerdere treating vets aanwezig moeten zijn. Ik heb mijn ogen uitgekeken in andere disciplines achter op het stalterrein en tijdens meelopen met de vet.
Alleen ja been doormidden of net wat is niks meer aan te doen en is ook gelijk heel duidelijk klaar.
En echt ik hoop net zo goed op de dag dat er zo goed als geen overlijdens meer te betreuren zijn. (helemaal 0 gaat nooit). En er zullen altijd mensen bij zijn die het niks kan schelen, daar doe je nu eenmaal niets aan.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:29

kyrkelover schreef:
fransje23 schreef:

Je kunt je afvragen of mensen die paarden afdanken als ze ze niet meer kunnen gebruiken daadwerkelijk liefhebbers zijn.
Het paard puur als gebruiksvoorwerp?

Dat is natuurlijk ook een korte slag en bespaart daarna paarden heel veel leed.

Tja kijk even een dagje op oa marktplaats. Ik heb het niet verzonnen he.


Daar ben ik mij ter degen van bewust. Dat maakt het juist zo treurig.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:32

kyrkelover schreef:
Nee Elisa het is zeker niet veiliger.
Enkel onder de deurmat geschoven.
Immers geen mens die de overlijdens bijhoudt en al helemaal niemand die bijhoudt hoeveel paarden er versleten worden voor die ene topper. Ik heb wekelijks bijna 1000 springpaarden in mijn ring. Je wilt niet weten hoeveel er daarvan via de achterdeur verdwijnen. Maakt dat de rensport beter, nee natuurlijk niet. Maar om te stellen dat het in andere disciplines anders is...
Blijf mij er ook over verbazen dat bijv in de rensport de narigheid uit heel de wereld op 1 hoop gegooid wordt en dit bij andere disciplines niet gebeurd puur om een statement te maken tegen. Imo dan net zo'n non-argument.
En nogmaals Wintu jij stelt zelf meerdere keren dat het enkel in de rensport zo extreem is. Waarop ik meermaals antwoord dat ieder zijn mening mag hebben en dus ook zeker voor het afschaffen in zijn geheel mag zijn. Op dit moment staan er alleen in de uk al ruim 14.000 renpaarden in training. Jaarlijks komen een 95.000 paarden aan de start tijdens de races in de uk. Dit is verdeelt over iets minder dan 10.000 rennen jaarlijks.
Dit zijn dus ruim 27 rennen per dag verdeelt over een renbaan of 4 per dag. Kosten voor het in training hebben van een renpaard ca €2000. Kortom er zit een mega industrie achter en dan heb ik het nu alleen nog maar over de Uk. Wat dacht je van oa Japan waar de sport nog vele malen groter is. We kunnen er met zijn alle van alles van vinden, maar het is nu eenmaal zo dat het paard door ons gefokt wordt om te sporten. Dat is in de gehele wereld over de hele linie zo.


Tja, je legt me telkens woorden in de mond die ik niet heb gezegd.
Vergoelijkt de situatie telkens door te wijzen naar anderen waar het nog slechter zou zijn of met het argument dat het nu eenmaal zo is. Ik vind het een zwak verhaal.
Maar hoe dan ook, zoals al eerder gezegd, laten we het eens zijn dat we het niet eens zijn.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:49

DuoPenotti schreef:
Dat er rijpaarden na een wedstrijd of zelfs als ze niet eens wedstrijden lopen door een rij gerelateerde blessure overlijden is waar.
Das een feit.

Maar paarden die verongelukken op de wedstrijddag zelf.
Daar zit toch een heel verschil in aantallen in.
En als er dan zelfs een hallelujah bericht moet komen over deze keer geen verongelukt.... dat geeft toch te denken.

En dan de dagen ervoor die tellen ineens niet mee :?

Als er indoor Brabant is en die duurt 3 dagen en er zou een paard dood neervallen of geëuthanaseerd worden in de ring dan is dat bekend en dan telt de vrijdag net zo hard mee als de zondag.
En komt er juist een artikel met het omgekeerde, paard dood op wedstrijd. Ipv geen paard dood op wedstrijd.


Juist, en de FEI houdt wel bij als er paarden overlijden op de wedstrijddag zelf. Zowel in de eventing als in de endurance.

Kyrkelover, ik zeg niks over de oplossing of afschaffen. Ik vindt gewoon dat ieder paard er een teveel is, een ongeluk kan altijd gebeuren maar stelselmatig zoveel paarden die er door overlijden niet. Denk dat we het daar wel over eens zijn. Het is goed dat ze aan het veranderen zijn, maar dat gaat wellicht nog niet snel genoeg.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:53

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat er rijpaarden na een wedstrijd of zelfs als ze niet eens wedstrijden lopen door een rij gerelateerde blessure overlijden is waar.
Das een feit.

Maar paarden die verongelukken op de wedstrijddag zelf.
Daar zit toch een heel verschil in aantallen in.
En als er dan zelfs een hallelujah bericht moet komen over deze keer geen verongelukt.... dat geeft toch te denken.

En dan de dagen ervoor die tellen ineens niet mee :?

Als er indoor Brabant is en die duurt 3 dagen en er zou een paard dood neervallen of geëuthanaseerd worden in de ring dan is dat bekend en dan telt de vrijdag net zo hard mee als de zondag.
En komt er juist een artikel met het omgekeerde, paard dood op wedstrijd. Ipv geen paard dood op wedstrijd.


Juist, en de FEI houdt wel bij als er paarden overlijden op de wedstrijddag zelf. Zowel in de eventing als in de endurance.

Kyrkelover, ik zeg niks over de oplossing of afschaffen. Ik vindt gewoon dat ieder paard er een teveel is, een ongeluk kan altijd gebeuren maar stelselmatig zoveel paarden die er door overlijden niet. Denk dat we het daar wel over eens zijn. Het is goed dat ze aan het veranderen zijn, maar dat gaat wellicht nog niet snel genoeg.


Elke sport waarbij paarden sterven door al dan wel/niet te overvragen - vind ik dierenmishandeling. Sport moet zijn om leuk te blijven, om je samen in te kunnen verbeteren, niet om paarden dood te laten vallen. Kan altijd , zware belasting en misschien erfelijk iets onder de leden wat je vooraf niet weet, maar dat is een heel ander verhaal dan zoiets. Het hoeft gewoon niet. Goed dat er in ieder geval maatregelen genomen zijn, maar dit zou veel sneller moeten gaan.
Net zoals paarden die belachelijke hoogten moeten springen, hun benen breken omdat ze door de hindernis gaan ipv er over, waar zijn we dan in godsnaams mee bezig. Vraag eens minder van zo'n dier, waarom moet het altijd meer en zwaarder en erger. Er moeten grenzen zijn.
Moeten we nu zeggen olladiee wat fijn dat er geen paard overleden is? Vind het schandalig DAT er ooit paarden overleden zijn. Sport moet leuk blijven, niet gevaarlijk/overvragen met doodvallende paarden. Er moeten grenzen zijn, het moet minder high risk zijn. En vooral niet te zwaar voor paarden, want dat laatste is vaker het geval en dan staat iedereen toe dat het kan en dat er paarden sterven. Belachelijk. Dat is geen sport meer. Dat is dierenmishandeling.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:02

Daar ben ik het mee eens.

Geldt voor alle takken van de sport.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:38

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat er rijpaarden na een wedstrijd of zelfs als ze niet eens wedstrijden lopen door een rij gerelateerde blessure overlijden is waar.
Das een feit.

Maar paarden die verongelukken op de wedstrijddag zelf.
Daar zit toch een heel verschil in aantallen in.
En als er dan zelfs een hallelujah bericht moet komen over deze keer geen verongelukt.... dat geeft toch te denken.

En dan de dagen ervoor die tellen ineens niet mee :?

Als er indoor Brabant is en die duurt 3 dagen en er zou een paard dood neervallen of geëuthanaseerd worden in de ring dan is dat bekend en dan telt de vrijdag net zo hard mee als de zondag.
En komt er juist een artikel met het omgekeerde, paard dood op wedstrijd. Ipv geen paard dood op wedstrijd.


Juist, en de FEI houdt wel bij als er paarden overlijden op de wedstrijddag zelf. Zowel in de eventing als in de endurance.


Ik geef je zelfs een voorbeeld van een paard die overleden is tijdens een eventing wedstrijd en die nog steeds actief staat bij de FEI. Nee ze houden het niet goed bij. Ook regelmatig niet dus.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:07

Ik weet niet meer welk jaar het was, maar het is ooit gebeurd bij de finale van de Olympische Spelen showjumping: drie paarden die met een acute peesblessure uitvielen.
(Atlanta...?)

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:49

Janneke2 schreef:
Ik weet niet meer welk jaar het was, maar het is ooit gebeurd bij de finale van de Olympische Spelen showjumping: drie paarden die met een acute peesblessure uitvielen.
(Atlanta...?)


Athene volgens mij, de bodem van de piste was niet goed.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:54

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:

Juist, en de FEI houdt wel bij als er paarden overlijden op de wedstrijddag zelf. Zowel in de eventing als in de endurance.


Ik geef je zelfs een voorbeeld van een paard die overleden is tijdens een eventing wedstrijd en die nog steeds actief staat bij de FEI. Nee ze houden het niet goed bij. Ook regelmatig niet dus.


Waar ik op doel is dat als er zoiets gebeurd er altijd een nieuwsbericht naar buiten komt.

Als je de wedstrijd hebt en de datum dan weet ik zeker dat er een artikel over te vinden is.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:01

DuoPenotti schreef:
Dat er rijpaarden na een wedstrijd of zelfs als ze niet eens wedstrijden lopen door een rij gerelateerde blessure overlijden is waar.
Das een feit.

Maar paarden die verongelukken op de wedstrijddag zelf.
Daar zit toch een heel verschil in aantallen in.
En als er dan zelfs een hallelujah bericht moet komen over deze keer geen verongelukt.... dat geeft toch te denken.

En dan de dagen ervoor die tellen ineens niet mee :?

Als er indoor Brabant is en die duurt 3 dagen en er zou een paard dood neervallen of geëuthanaseerd worden in de ring dan is dat bekend en dan telt de vrijdag net zo hard mee als de zondag.
En komt er juist een artikel met het omgekeerde, paard dood op wedstrijd. Ipv geen paard dood op wedstrijd.


Ja precies. De kern is: de paarden uit het artikel worden overvraagd/in een onveilige en oneerlijke situatie gedwongen. Waardoor ze over de kop kunnen slaan, benen kunnen breken en het wedstrijd niet overleven. -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41611
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:06

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:


Ik geef je zelfs een voorbeeld van een paard die overleden is tijdens een eventing wedstrijd en die nog steeds actief staat bij de FEI. Nee ze houden het niet goed bij. Ook regelmatig niet dus.


Waar ik op doel is dat als er zoiets gebeurd er altijd een nieuwsbericht naar buiten komt.

Als je de wedstrijd hebt en de datum dan weet ik zeker dat er een artikel over te vinden is.

Maar het punt was toch dat de FEI het volgens jou bijhoudt, dat staat hier:
Elisa2 schreef:
Juist, en de FEI houdt wel bij als er paarden overlijden op de wedstrijddag zelf. Zowel in de eventing als in de endurance.


Maar wat ze dus blijkbaar niet (goed) doen, wat MWM aantoont hierboven.

En nieuwebericht uitsturen en daadwerkelijk data bijhouden zijn twee totaal verschillende dingen.