Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:23

Wat heftig zeg! Hopelijk komt de amazone er weer helemaal bovenop.

Waar ik sta met mijn paarden is een deel van de ruiterpaden ook honden losloopgebied. Wij zijn daardoor gewend aan allerlei soorten honden en eigenaren.
Wat ik mezelf voor ogen houd: ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn paarden en mezelf.
Ik kan namelijk niet verwachten dat iedereen weet hoe zijn hond reageert op een paard of dat iedereen weet dat je met je auto ook beter wat afstand kunt houden. En zo nog meer situaties.
Als ik een hond zie, ga ik altijd stil staan. Dat geeft mij de tijd om de hond te lezen. Soms is dat maar een seconde.
Vaak zie je dan ook de reactie van de eigenaar van de hond. Als de eigenaar ons gespot heeft en niet naar zijn riem grijpt dan ga ik weer stappen. Doet hij dat wel dan blijf ik stil staan totdat de hond is aangelijnd. Soms duurt dat een poosje. Maar ik ben lekker relaxed aan het buiten rijden dus maakt mij niet uit.
Mocht het baasje aan het bellen zijn of niet in het zicht. Dan blijf ik staan zodat ik continu de reactie van de hond kan beoordelen. Zie ik een reactie die me niet bevalt, spring ik van mijn paard zodat ik de hond vanaf de grond kan corrigeren en zo mijn paard veilig kan houden. Omdat mijn paarden weten dat ik het leiderschap overneem vanaf de gond in ' spannende' situaties ontstaat er eigenlijk nooit paniek.
Ik maak echt mega veel km's buiten en stap dus regelmatig af. Het wil niet zeggen dat er met mijn handelswijze nooit iets mis kan gaan. Want sommige dingen verrassen je gewoon. Maar tot nu toe gaat het zo echt heel goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:29

Border collies zijn normaal gesproken honden die heel goed onder appel te krijgen zijn. Ik heb zelf een kruising border gehad, ging altijd mee op buitenrit en ideaal maatje om honden die vervelend doen op afstand te houden. Ondanks dat toch 1 keer hele nare ervaring gehad door 2 Leonbergers die me bleven achtervolgen. En dan kun je wel zeggen blijf stappen maar dat lukte niet echt :+ paard wilde ook heel graag weg.

Dat gezegd hebbende, je hond hoort gewoon een goede recall te hebben. Zo niet, niet loslaten. En ook alleen los laten lopen daar waar het mag en veilig kan.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:51

Ja, nu is het misschien wel zo handig dat ruiters eigenlijk niet zouden rijden in een honden losloopgebied. Maar soms kan dat niet anders..zoals Sure Lee zegt deed ik het vroeger ook en de hond wegsturen zelf, maar heb desondanks ook weleens gehad dat een hond achter me aan kwam rennen en paard schrok en er vandoor ging. Hond ging er nog een tijdje achteraan en dat was niet grappig, en dat was er nog maar 1.

Ik durf wel te zeggen dat heel erg veel hondenbaasjes hun hond niet goed onder controle hebben..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:03

Hier heb je geen keuze. Ruiterpaden en honden losloopgebied liggen in hetzelfde bos en kruisen elkaar.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:06

SusanH schreef:
Border collies zijn normaal gesproken honden die heel goed onder appel te krijgen zijn. Ik heb zelf een kruising border gehad, ging altijd mee op buitenrit en ideaal maatje om honden die vervelend doen op afstand te houden. Ondanks dat toch 1 keer hele nare ervaring gehad door 2 Leonbergers die me bleven achtervolgen. En dan kun je wel zeggen blijf stappen maar dat lukte niet echt :+ paard wilde ook heel graag weg.

Dat gezegd hebbende, je hond hoort gewoon een goede recall te hebben. Zo niet, niet loslaten. En ook alleen los laten lopen daar waar het mag en veilig kan.

En ook mensen die niet de moeite nemen om hun honden tot de orde te roepen, en die gewoon rustig blijven bellen, zouden hun beesten moeten aanlijnen. Ik ben blij dat diegene nu een sanctie te wachten staat (en dat er getuigen zijn).

DuoPenotti

Berichten: 29548
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:07

SusanH schreef:
Border collies zijn normaal gesproken honden die heel goed onder appel te krijgen zijn. Ik heb zelf een kruising border gehad, ging altijd mee op buitenrit en ideaal maatje om honden die vervelend doen op afstand te houden. Ondanks dat toch 1 keer hele nare ervaring gehad door 2 Leonbergers die me bleven achtervolgen. En dan kun je wel zeggen blijf stappen maar dat lukte niet echt :+ paard wilde ook heel graag weg.

Dat gezegd hebbende, je hond hoort gewoon een goede recall te hebben. Zo niet, niet loslaten. En ook alleen los laten lopen daar waar het mag en veilig kan.

Dat dacht ik ook.
Tot wij jaren terug met wandelen met onze hond op de strabrechtse heide ingesloten werden door wel 15 van die honden.

Wij hadden die van ons aan de lijn.
Eigenaar was aan het roepen maar er reageerde er geen 1.

Wij hebben de lijn zover laten vieren dat onze hond kon draaien als hij wilde. Want hij werd aan alle kanten besnuffeld.
Uiteindelijk lukte het om die honden op te sluiten bij een schaapskooi.

We kregen van wandelaars achter ons die alles hadden gezien complimenten over het gedrag van onze hond.

Maar of onze huidige hond zo braaf blijft?
Of een paard zo rustig blijft?

Maar onder appèl waren ze iig totaal niet.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:30

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:
Border collies zijn normaal gesproken honden die heel goed onder appel te krijgen zijn. Ik heb zelf een kruising border gehad, ging altijd mee op buitenrit en ideaal maatje om honden die vervelend doen op afstand te houden. Ondanks dat toch 1 keer hele nare ervaring gehad door 2 Leonbergers die me bleven achtervolgen. En dan kun je wel zeggen blijf stappen maar dat lukte niet echt :+ paard wilde ook heel graag weg.

Dat gezegd hebbende, je hond hoort gewoon een goede recall te hebben. Zo niet, niet loslaten. En ook alleen los laten lopen daar waar het mag en veilig kan.

Dat dacht ik ook.
Tot wij jaren terug met wandelen met onze hond op de strabrechtse heide ingesloten werden door wel 15 van die honden.

Wij hadden die van ons aan de lijn.
Eigenaar was aan het roepen maar er reageerde er geen 1.

Wij hebben de lijn zover laten vieren dat onze hond kon draaien als hij wilde. Want hij werd aan alle kanten besnuffeld.
Uiteindelijk lukte het om die honden op te sluiten bij een schaapskooi.

We kregen van wandelaars achter ons die alles hadden gezien complimenten over het gedrag van onze hond.

Maar of onze huidige hond zo braaf blijft?
Of een paard zo rustig blijft?

Maar onder appèl waren ze iig totaal niet.

Een groep van 15 honden? Dat was waarschijnlijk van een hondenuitlaatservice? Daar zou ik een klacht over indienen als die jou of je hond of paard hebben belaagd.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:36

Taucha schreef:
Zelfs ik, hondenliefhebber al van kleins af aan, heb een aversie tegen honden tegenwoordig.

Heb je een paard bij je, dan is dat voor een hond nog wel een interessant onderwerp. Dus logisch dat een hond die niet onder appel is daar op afgaat.

Hier aan zee is het nog een graadje erger. Ook mijn windsurfspullen en ik zelf zijn niet veilig. Niet als het even op het strand ligt en al helemaal niet als ik met de spullen naar het water loop of vv. Bijna elke keer raak dat er een hond blaffend of happend naar mij of mijn spullen om me heen hangt. En de eigenaar, als die al in de buurt is, doet helemaal niets.

Als je hier het strand op gaat op een mooie dag, is het noodzakelijk op een lange zweep mee te nemen. Niet voor het paard, maar om de honden weg te houden bij je paard.

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden deze situatie in heel NL?! -:(-


Duur geintje ook

DuoPenotti

Berichten: 29548
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:37

Nee was geen hondenuitlaat service.
Die hoorde bij die schaapskooi. Maar wist niet dat die er daar toen, zeg al jaren geleden, zoveel hadden.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:38

Sure_lee schreef:
Wat heftig zeg! Hopelijk komt de amazone er weer helemaal bovenop.

Waar ik sta met mijn paarden is een deel van de ruiterpaden ook honden losloopgebied. Wij zijn daardoor gewend aan allerlei soorten honden en eigenaren.
Wat ik mezelf voor ogen houd: ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn paarden en mezelf.
Ik kan namelijk niet verwachten dat iedereen weet hoe zijn hond reageert op een paard of dat iedereen weet dat je met je auto ook beter wat afstand kunt houden. En zo nog meer situaties.
Als ik een hond zie, ga ik altijd stil staan. Dat geeft mij de tijd om de hond te lezen. Soms is dat maar een seconde.
Vaak zie je dan ook de reactie van de eigenaar van de hond. Als de eigenaar ons gespot heeft en niet naar zijn riem grijpt dan ga ik weer stappen. Doet hij dat wel dan blijf ik stil staan totdat de hond is aangelijnd. Soms duurt dat een poosje. Maar ik ben lekker relaxed aan het buiten rijden dus maakt mij niet uit.
Mocht het baasje aan het bellen zijn of niet in het zicht. Dan blijf ik staan zodat ik continu de reactie van de hond kan beoordelen. Zie ik een reactie die me niet bevalt, spring ik van mijn paard zodat ik de hond vanaf de grond kan corrigeren en zo mijn paard veilig kan houden. Omdat mijn paarden weten dat ik het leiderschap overneem vanaf de gond in ' spannende' situaties ontstaat er eigenlijk nooit paniek.
Ik maak echt mega veel km's buiten en stap dus regelmatig af. Het wil niet zeggen dat er met mijn handelswijze nooit iets mis kan gaan. Want sommige dingen verrassen je gewoon. Maar tot nu toe gaat het zo echt heel goed.


Er zal ook nog een verschil zijn of je met een hond van doen hebt of met een paar lijkt me?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:50

Wintu schreef:
Er zal ook nog een verschil zijn of je met een hond van doen hebt of met een paar lijkt me?


Precies en zelfs de braafste paarden die honden gewend zijn kunnen ineens anders reageren. Ook is stilstaan niet voor elk paard de beste oplossing.

Op elke stal waar ik gestaan heb hadden ze honden. Huidige en vorige liepen er meerdere honden van de staleigenaren los rond, soms zelfs per ongeluk de bak in. Alle paarden daar zijn dus meerdere honden gewend, ook dat ze soms ineens op je afgerend komen. Ook blaffend naar elkaar of achter bal al. Alleen ook een paard snapt de verschillende intenties van een hond en een vreemde hond is weer anders als een bekende.

Want mijn huidige verdraait dus geen oor om honden. Tot er vorig jaar 1 als blaffende en grommende op ons afgerend kwam. Stil staan was een recept geweest voor ongelukken, met blijven stappen gingen we iig niet omhoog maar wel alle zeilen bijzetten om er niet vandaar te gaan. Die hond had niet los moeten lopen, want wij waren niet de 1e waar hij het bij deed en kwam bewust het losloopveldje af(sprong over de afzetting) om naar paard toe te gaan die zo'n 50 meter verder was.

Of dat je te horen krijgt dat het jouw eigen schuld is dat er meerdere honden achter je aan komen, omdat je aan het draven of galoperen was. En nee, niet op hetzelfde pad. Die honden en eigenaren konden wij niet eens zien, wij reden op ruiterpad, zij liepen op het voetpad waar een stuk bos en bosjes tussenzat en de paden dus niet zichtbaar voor elkaar.

Ik heb een hond en een paard. De hond niet los als die niet terugkomt als ik roep of als die de bosjes induikt zelfstandig. Ook laat ik ze wrnnen aan paarden, hardlopers en fietsers. Mogen ze niet achteraan of op reageren. Het paard laat ik eerst wennen aan de honden als ze ze niet kennen. Ook expres dus een keer laten blaffen en langs rennen enzovoorts. En dan alsnog kan het fout gaan, want ik ga niet oefenen met een hond die verkeerde bedoelingen heeft en echt bijt of opjaagt.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:51

Elke situatie is individueel. Ik heb een paard gehad wat zich niet liet opjagen (niet fysiek en niet mentaal) en wat het wel heel leuk vond om achter onbehoorlijke honden aan te rennen. En die hooguit een schopje in de lucht gaf die keer dat er een pitbull in zijn staart hing. Maar wat ook in een centrifuge veranderde toen hij zich omdraaide en richting huis denderde toen er op een kwade dag ergens in een weiland een hondje blaffend aan kwam rennen. Mijn paard was daar namelijk op onbekend terrein en ook nog eens zonder bekende paarden om hem heen en die hond was 'm te veel. Had ik nooit verwacht, dat hij zo zou reageren op een hondje. Maar deed hij dus wel.

Met een ander paard heb ik eens gehad dat iemand letterlijk pal onder de neus van dat paard een koppel jachthonden losklikte van de lijn. Als hij zijn hoofd omlaag had gedaan had hij die honden ermee kunnen aanraken. Sta je dan, midden op het ruiterpad. Gelukkig bleef hij staan en wilden die honden vooral even rennen maar het had heel verkeerd kunnen aflopen.

Aan de andere kant kwam ik ooit met een bijrijdpaard eens iemand tegen die vroeg of zijn hond even naar het paard mocht kijken. Toen ik vroeg of de hond bang was kreeg ik te horen dat hij jachten had gelopen en dat hij nu moest leren dat een paard niet meer betekent dat hij in jachtmodus moest. Maar daar kom je dus pas achter als je de eigenaar spreekt.

Dus hoe goed je je paard ook kent en hoe goed hij ook aan honden is gewend: elke situatie is anders. Omdat er zo veel factoren in het spel zijn. En juist dáárom is het belangrijk dat je zo veilig mogelijk doet met je dier.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:59

Ik heb 2 shetlanders, 1 is gepakt door een hond en die stelt nu geen vragen meer maar trapt. De ander is gepakt en die rent weg.

Mijn fjord deed helemaal niks, liep in principe niet weg maar gaf ook geen trap.
Totdat we inderdaad overrompelt werden door honden van een uitlaatservice. Toen wilde hij wel wegrennen.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:06

Wintu schreef:
Sure_lee schreef:
Wat heftig zeg! Hopelijk komt de amazone er weer helemaal bovenop.

Waar ik sta met mijn paarden is een deel van de ruiterpaden ook honden losloopgebied. Wij zijn daardoor gewend aan allerlei soorten honden en eigenaren.
Wat ik mezelf voor ogen houd: ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn paarden en mezelf.
Ik kan namelijk niet verwachten dat iedereen weet hoe zijn hond reageert op een paard of dat iedereen weet dat je met je auto ook beter wat afstand kunt houden. En zo nog meer situaties.
Als ik een hond zie, ga ik altijd stil staan. Dat geeft mij de tijd om de hond te lezen. Soms is dat maar een seconde.
Vaak zie je dan ook de reactie van de eigenaar van de hond. Als de eigenaar ons gespot heeft en niet naar zijn riem grijpt dan ga ik weer stappen. Doet hij dat wel dan blijf ik stil staan totdat de hond is aangelijnd. Soms duurt dat een poosje. Maar ik ben lekker relaxed aan het buiten rijden dus maakt mij niet uit.
Mocht het baasje aan het bellen zijn of niet in het zicht. Dan blijf ik staan zodat ik continu de reactie van de hond kan beoordelen. Zie ik een reactie die me niet bevalt, spring ik van mijn paard zodat ik de hond vanaf de grond kan corrigeren en zo mijn paard veilig kan houden. Omdat mijn paarden weten dat ik het leiderschap overneem vanaf de gond in ' spannende' situaties ontstaat er eigenlijk nooit paniek.
Ik maak echt mega veel km's buiten en stap dus regelmatig af. Het wil niet zeggen dat er met mijn handelswijze nooit iets mis kan gaan. Want sommige dingen verrassen je gewoon. Maar tot nu toe gaat het zo echt heel goed.


Er zal ook nog een verschil zijn of je met een hond van doen hebt of met een paar lijkt me?


Als het meerdere honden zijn doe ik hetzelfde. Ik wil gewoon niet dat mijn paard gaat kiezen wat de beste oplossing is. Die kies ik. En dat is eraf springen en ze veilig proberen houden.
Heb een keer gehad dat de eigenaren echt dankbaar waren. Zij liepen achter de bosjes en hadden ons echt nog niet gezien. Ze zeiden dat als ik het niet gedaan had, de honden waarschijnlijk ons achtervolgd hadden.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:46

roekes schreef:
Zou me niks verbazen als het de wolf was die daar rondloopt en de media er een hond van heeft gemaakt.


Joh, hou toch op. Ik kom uit deze omgeving en word zo moe van dit soort fabeltjes en stemkingmakerij.

Afschuwelijk, dit ongeluk. Hoop op een voorspoedig herstel voor de ruiter en voor het paard.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:03

Misschien was het wel die Pico uit het Panbos :+

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:05

Het is gewoon een vervelend ongeluk.
Niemand was erbij.
Honden horen onder Apèl maar bij onverwachtse gebeurtenissen kan dat bij elke hond wel eens mis gaan, net als dat paarden ook niet altijd het zelfde reageren. Het is aan de honden baas maar ook aan de ruiter om daarop te anticiperen. Ik heb ook wel eens af moeten stappen omdat een hond steeds terug kwam van achter en mijn toenmalige verzorgpaard steeds zenuwachtiger werd. Ik ben afgestapt en heb met de zweep staan zwaaien in de hond op afstand te houden. Baas was nergens te ontdekken.

Maargoed deze amazone is hard gevallen en heeft haar rug gebroken en dat is wel heftig. Maar het heeft m.i geen zin om te gaan wijzen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:11

Wel als de baas dus niet ingrijpt en loopt te bellen volgens het artikel... Dan mag je best wijzen dat dit dus echt een onverantwoorde eigenaar is. Of in andere voorbeelden waar er geen eens een baas in beeld is.

Helemaal als je met meerdere honden loopt moet je goed opletten en ze onder appel hebben, omdat ze elkaar ook op kunnen stoken. Niet alleen naar een paard, ook naar andere honden, mensen en noem maar op. Er kan altijd iets gebeuren, maar hoe je dan ingrijpt laat het verschil zien tussen verantwoord of niet.

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:20

Het artikel en de politie woordvoerder spreken elkaar enigzins tegen.

We weten niet wat er gebeurde. Liep de hond los en schrokken de paarden en sloegen die op hol waarna de amazone viel en was dit in een losloopgebied? Waar je losse honden kunt verwachten of niet? Dan is het nog even verschrikkelijk maar vind ik niet dat je direct een schuldige aan moet wijzen.

Dieren reageren niet altijd zoals we verwachten en mensen hebben niet altijd alles in de gaten.

Heeft de hondenbaas gezien dat de amazone viel en heeft die niets gedaan? Dat vind ik bijzonder kwalijk.

martinev

Berichten: 2587
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:26

Het was niet één hond BeFunny, het waren er vier. Vier Border Collies. Die als dollen achter de twee paarden aan gingen. Je kan je als eigenaar ook voorstellen dat als je die niet onder controle hebt, je ze niet los moet laten, zeker niet als ze met zijn vieren zijn.
Ik vind het juist belangrijk dat er verder gekeken wordt dan 'het is een ongeluk'. Ook bij een ongeluk kan je kijken of er iemand schuld heeft en of dat eventueel een volgende keer voorkomen kan worden.

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:34

martinev schreef:
Het was niet één hond BeFunny, het waren er vier. Vier Border Collies. Die als dollen achter de twee paarden aan gingen. Je kan je als eigenaar ook voorstellen dat als je die niet onder controle hebt, je ze niet los moet laten, zeker niet als ze met zijn vieren zijn.
Ik vind het juist belangrijk dat er verder gekeken wordt dan 'het is een ongeluk'. Ook bij een ongeluk kan je kijken of er iemand schuld heeft en of dat eventueel een volgende keer voorkomen kan worden.



Dit heb ik even gemist.
Het als dollen achter de paarden aan rennen zie ik met vier border collies wel voor me en dat paarden dan echt niet meer te houden zijn ook.

Het verhaal is een aantal keer aangepast dus weten we ook niet wat waar is.

Maar als het is zoals met de vier border collies vind ik dat die honden eigenaar wel iig iets te verwijten valt.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:37

Twiggy2008 schreef:
roekes schreef:
Zou me niks verbazen als het de wolf was die daar rondloopt en de media er een hond van heeft gemaakt.


Joh, hou toch op. Ik kom uit deze omgeving en word zo moe van dit soort fabeltjes en stemkingmakerij.

Afschuwelijk, dit ongeluk. Hoop op een voorspoedig herstel voor de ruiter en voor het paard.

Ja, het waren vier Border collies, en die hebben ze samengevoegd tot één wolf. Dat kan tegenwoordig met AI allemaal. Handig hoor, dat AI.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:47

honden in een roedel reageren ook heel anders dan één hond alleen.

Ik heb nooit gebruik gemaakt van een uitlaatservice maar vind het wel knap/dapper/bijzonder dat de honden dan los mogen lopen. Lijkt me toch dat het vreemde honden voor elkaar zijn, dat de begeleider de honden niet door en door kent, ik zou het heel spannend vinden.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:02

juval schreef:
honden in een roedel reageren ook heel anders dan één hond alleen.

Ik heb nooit gebruik gemaakt van een uitlaatservice maar vind het wel knap/dapper/bijzonder dat de honden dan los mogen lopen. Lijkt me toch dat het vreemde honden voor elkaar zijn, dat de begeleider de honden niet door en door kent, ik zou het heel spannend vinden.

Lijkt mij ook hoor. En, veel honden zouden wel naar hun eigen baas luisteren maar niet naar een vreemde. Daarbij, wat het hondenwelzijn betreft, je hebt ook weinig garantie dat jouw hond niet door een andere hond in de uitlaatgroep zou worden aangevallen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:21

BeFunny schreef:
We weten niet wat er gebeurde. Liep de hond los en schrokken de paarden en sloegen die op hol waarna de amazone viel en was dit in een losloopgebied? Waar je losse honden kunt verwachten of niet? Dan is het nog even verschrikkelijk maar vind ik niet dat je direct een schuldige aan moet wijzen.

In een losloopgebied hoor je je hond niet los te laten lopen als hij niet naar je luistert of als je niet eens ingrijpt wanneer hij een paard opjut, dat paard vervolgens herhaaldelijk steigert, daarbij zijn amazone afwerpt en daarna met een ander paard (met iemand er nog op) op hol slaat.

Je hoort nergens zo'n situatie tegen te komen. En als hondeneigenaar hoor je die zo veel mogelijk te voorkomen door je honden aangelijnd te houden als ze zulk gedrag kunnen vertonen of als je je telefoongesprek belangrijker vindt dan of je dieren een ongeluk veroorzaken.